lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Koelvloeistof fluctueert
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MultiMiedema



Geregistreerd op: 6-10-2012
Berichten: 4
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Ma, 30 Dec. 2013, 16:22    Onderwerp: Koelvloeistof fluctueert Reageer met quote

Beste lezer,

Ik ben de gelukkige eigenaar van een mooie originele KTM 950 Adv. uit 2004 met 25.000 km op de klok. Afgelopen zomer offroad gereden in de Italiaanse en Franse alpen. Prachtig grin3 . Daar viel op dat koelvloeistofpeil te laag was. Na bijvullen was het later weer teveel en liep het uit de overloopslang weg. Toen weer te weinig en na bijvullen weer hetzelfde euvel... uhoh

Thuis is bij de dealer een revisie setje geplaatst op de waterpomp, o.a. een nieuw asje. Dat heeft het probleem helaas niet verholpen... thinking

Na vervangen van radiateur dop (had ik voor de zekerheid meegekregen) heb ik het peil bijgevuld tot max. niveau. Na 40 km rijden was het peil nog steeds max. dus leek goed, maar na nog een 30 km gereden te hebben stond het niveau 3 cm boven max. niveau! Over de snelweg even hard gereden en ja hoor, weer veel koelvloeistof eruit voor de overloopslang. Mijn rechterknie helemaal nat. Nergens was meer een peil te zien...

Terug naar huis rustig gereden en peil steeg weer naar minimaal niveau. Thuis aangekomen na 10 km stond het peil nog steeds op minimaal. Motor uitgezet en peil zakte iets beneden minimum. Wat is nu juiste conclusie? Teveel bijgevuld door mij en teveel uit de overloop? Of is er iets anders aan de hand? Waarom blijft het peil niet bij alle omstandigheden gelijk?

Ik was bang dat er koelvloeistof lekt in de motor, maar dat lijkt het niet te zijn dus. Dan zou ik ook witte rook moeten hebben uit de uitlaten. De motor rijdt verder prima en loopt mooi en start direct na weken stilstaan, maar dit geeft toch geen vertrouwen straks als ik naar Marokko ga... shocked2

Is het de ontluchting? Zijn het de slangen? Is er een verstopping? Of toch misschien de koppakking stunned ?

Iedereen alvast bedankt voor je reactie!

_________________
Where the road ends, the adventure begins... YEAH!

KTM 950 Adventure rider
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
john68



Geregistreerd op: 22-5-2008
Berichten: 360

BerichtGeplaatst: Ma, 30 Dec. 2013, 19:27    Onderwerp: koeling Reageer met quote

Zou zo mijn verslag kunnen zijn . Heb precies hetzelfde probleem en kom er ook nog niet uit . Bij stevig doorgassen ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,enz. succes ermee en als je een oplossing hebt laat het hier even weten .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 31 Dec. 2013, 10:34    Onderwerp: Reageer met quote

nivo nooit tot meer dan min vullen en het zal er in blijven staan. Het stuitende er bij mij ook altijd uit. overloop slangetje een paar cm omhoog voor die omlaag gaat helpt ook.

Max pijl is voor maximaal heet, daar komt ie bijna als die koud op min staat.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 31 Dec. 2013, 11:19    Onderwerp: Reageer met quote

vergeet niet dat het een expansie vaatje is: Het is de bedoeling dat dit vaatje vult met vloeistof als het warm wordt in het systeem en de vloeistof uitzet.. en dus weer ook weer leger wordt als de motor afkoelt.

Koud op minimum tot 1/3e afvullen zou je ongeveer max-nivo moeten geven bij warme motor; dat is volledig normaal

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Toon_D



Geregistreerd op: 1-3-2013
Berichten: 219
Woonplaats: Kruibeke

BerichtGeplaatst: Di, 31 Dec. 2013, 12:30    Onderwerp: Reageer met quote

Indien het je koppakking is zou het koelwater in de meeste gevallen ook vies worden.
_________________
KTM 990 Adventure 2007
BMW R45 1978
Honda CB750 1981
Suzuki RM 125
KTM SXS 150
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
MultiMiedema



Geregistreerd op: 6-10-2012
Berichten: 4
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Di, 7 Jan. 2014, 16:00    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jullie reacties.

Dealer zegt dat het toch mogelijk de koppakking is, omdat bij hogere snelheden, hogere toeren, meer druk komt en het koelmiddel eruit spuit.

Het mag idd wel fluctueren, maar zoveel niet. Komend weekend gaan we testen met vloeistof of er uitlaatgassen in het koelmiddel komt. Als dit zo is, dan weet ik hoe laat het is en moet het wel de koppakking zijn.

Ik zal nog eens testen met peil op minimaal als motor koud is.

Tot nu toe vulde ik iets bij tot boven minimum, ging rijden en steeg het peil flink snel als er hard gereden werd tot ver boven maximum met als gevolg dat er weer koelmiddel uit de overloopslang spoot.

Koelmiddel lijkt wel erg schoon. Ik wacht zaterdag even af met dat middeltje... ik laat de uitkomst weten.

_________________
Where the road ends, the adventure begins... YEAH!

KTM 950 Adventure rider
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
ToKkE



Geregistreerd op: 3-7-2011
Berichten: 116
Woonplaats: Nossegem

BerichtGeplaatst: Di, 7 Jan. 2014, 18:53    Onderwerp: Reageer met quote

MultiMiedema schreef:
Bedankt voor jullie reacties.

Dealer zegt dat het toch mogelijk de koppakking is, omdat bij hogere snelheden, hogere toeren, meer druk komt en het koelmiddel eruit spuit.

Het mag idd wel fluctueren, maar zoveel niet. Komend weekend gaan we testen met vloeistof of er uitlaatgassen in het koelmiddel komt. Als dit zo is, dan weet ik hoe laat het is en moet het wel de koppakking zijn.

Ik zal nog eens testen met peil op minimaal als motor koud is.

Tot nu toe vulde ik iets bij tot boven minimum, ging rijden en steeg het peil flink snel als er hard gereden werd tot ver boven maximum met als gevolg dat er weer koelmiddel uit de overloopslang spoot.

Koelmiddel lijkt wel erg schoon. Ik wacht zaterdag even af met dat middeltje... ik laat de uitkomst weten.


Probeer eerst is de radiatordop te vervangen... als die faalt geeft dat dezelfde symptomen. .. en natuurlijk het systeem goed ontluchten!

_________________
_______________________________________________________
KTM 950 Adventure 2004 met de S veren
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
nopper



Geregistreerd op: 11-11-2014
Berichten: 100
Woonplaats: Meerhout

BerichtGeplaatst: Do, 12 Feb. 2015, 19:30    Onderwerp: Reageer met quote

Even een oud onderwerp terug naar boven omdat ook ik hetzelfde heb. Daarnet liep het vatje over. Even later daalde het niveau weer plots. Toen weer omhoog.

Net even de dop van de radiator gehaald, en op de rubbers zat heel wat viezigheid. Koelvloeistof zelf is nog mooi van kleur.

Net even met een borsteltje en reinigingsmiddel de rubbers van de radiatordop gereinigd. Hopelijk brengt dat wat op. Ik vrees natuurlijk ook voor die koppakking. Ik heb een oude 950 en die heeft kennelijk nooit andere moeren gekregen op de kop zag ik onlangs.

Hoe kan ik uitsluiten dat het de koppakking is???

_________________
Love's not an angel it's merely a monkey with wings
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Do, 12 Feb. 2015, 20:25    Onderwerp: Reageer met quote

Uitlaatgassen, geloof co laten meten in je koelwater.
Weet je het gelijk book2

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
nopper



Geregistreerd op: 11-11-2014
Berichten: 100
Woonplaats: Meerhout

BerichtGeplaatst: Do, 12 Feb. 2015, 22:35    Onderwerp: Reageer met quote

Geloof wel dat het de dop is hoor, want op het rubber had zich heel wat kleverige zooi afgezet waardoor die mogelijk niet voor een vacuum zorgde. Ik heb het reservoirtje ook eens leeg getrokken. Daar lijken ook wat vlokjes in te zitten van hetzelfde spul dat zich op de dop had afgezet. Geen idee wat het is. Het liet zich in ieder geval makkelijk verwijderen van de rubbertjes. Het vermengt zich niet met de koelvloeistof maar drijft erop. Het is ook niet veel ofzo.

Verder was de koelvloeistof nog netjes blauw doorschijnend, zoals het er is ingegaan.

Dit weekend voor de zekerheid ook maar eens het systeem opnieuw ontluchten.

_________________
Love's not an angel it's merely a monkey with wings
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Toon_D



Geregistreerd op: 1-3-2013
Berichten: 219
Woonplaats: Kruibeke

BerichtGeplaatst: Do, 12 Feb. 2015, 23:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb laatst net hetzelfde gehad!
Ik heb heel m'n koelsysteem doorgespoeld met de tuinslang en vervolgens CORRECT opgevuld en ontlucht, nu blijft het vloeistofniveau perfect!

_________________
KTM 990 Adventure 2007
BMW R45 1978
Honda CB750 1981
Suzuki RM 125
KTM SXS 150
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
nopper



Geregistreerd op: 11-11-2014
Berichten: 100
Woonplaats: Meerhout

BerichtGeplaatst: Vr, 13 Feb. 2015, 8:22    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe heb je dat spoelen precies aangepakt? Wat moet er allemaal af?

Ik gok op uitlaatbocht en behuizing van de waterpomp?

Dan een slang in het gat bij de waterpomp en spoelen maar?
Is dat alles?

Bij vullen voorwiel een eind van de grond?

_________________
Love's not an angel it's merely a monkey with wings


Laatst aangepast door nopper op Vr, 13 Feb. 2015, 9:13, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
nopper



Geregistreerd op: 11-11-2014
Berichten: 100
Woonplaats: Meerhout

BerichtGeplaatst: Vr, 13 Feb. 2015, 8:50    Onderwerp: Reageer met quote

dubbelpost
_________________
Love's not an angel it's merely a monkey with wings
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Vr, 13 Feb. 2015, 10:30    Onderwerp: Reageer met quote

Metalen buis aan het waterpomphuis loshalen (uitlaat moet er daarvoor niet af), slang in de radiator, spoelen maar. Expansievat kan je gewoon uitspoelen onder de kraan.
_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Vr, 13 Feb. 2015, 11:18    Onderwerp: Reageer met quote

Hier ook nog een manier: http://www.ktm950.info/how/Orange%20Garage/Cooling%20System/cooling_system.html
_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif