Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
MultiMiedema
Geregistreerd op: 6-10-2012 Berichten: 4 Woonplaats: Groningen
|
Geplaatst: Ma, 30 Dec. 2013, 16:22 Onderwerp: Koelvloeistof fluctueert |
|
|
Beste lezer,
Ik ben de gelukkige eigenaar van een mooie originele KTM 950 Adv. uit 2004 met 25.000 km op de klok. Afgelopen zomer offroad gereden in de Italiaanse en Franse alpen. Prachtig . Daar viel op dat koelvloeistofpeil te laag was. Na bijvullen was het later weer teveel en liep het uit de overloopslang weg. Toen weer te weinig en na bijvullen weer hetzelfde euvel...
Thuis is bij de dealer een revisie setje geplaatst op de waterpomp, o.a. een nieuw asje. Dat heeft het probleem helaas niet verholpen...
Na vervangen van radiateur dop (had ik voor de zekerheid meegekregen) heb ik het peil bijgevuld tot max. niveau. Na 40 km rijden was het peil nog steeds max. dus leek goed, maar na nog een 30 km gereden te hebben stond het niveau 3 cm boven max. niveau! Over de snelweg even hard gereden en ja hoor, weer veel koelvloeistof eruit voor de overloopslang. Mijn rechterknie helemaal nat. Nergens was meer een peil te zien...
Terug naar huis rustig gereden en peil steeg weer naar minimaal niveau. Thuis aangekomen na 10 km stond het peil nog steeds op minimaal. Motor uitgezet en peil zakte iets beneden minimum. Wat is nu juiste conclusie? Teveel bijgevuld door mij en teveel uit de overloop? Of is er iets anders aan de hand? Waarom blijft het peil niet bij alle omstandigheden gelijk?
Ik was bang dat er koelvloeistof lekt in de motor, maar dat lijkt het niet te zijn dus. Dan zou ik ook witte rook moeten hebben uit de uitlaten. De motor rijdt verder prima en loopt mooi en start direct na weken stilstaan, maar dit geeft toch geen vertrouwen straks als ik naar Marokko ga...
Is het de ontluchting? Zijn het de slangen? Is er een verstopping? Of toch misschien de koppakking ?
Iedereen alvast bedankt voor je reactie! _________________ Where the road ends, the adventure begins... YEAH!
KTM 950 Adventure rider |
|
Naar boven |
|
|
john68
Geregistreerd op: 22-5-2008 Berichten: 360
|
Geplaatst: Ma, 30 Dec. 2013, 19:27 Onderwerp: koeling |
|
|
Zou zo mijn verslag kunnen zijn . Heb precies hetzelfde probleem en kom er ook nog niet uit . Bij stevig doorgassen ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,enz. succes ermee en als je een oplossing hebt laat het hier even weten . |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 31 Dec. 2013, 10:34 Onderwerp: |
|
|
nivo nooit tot meer dan min vullen en het zal er in blijven staan. Het stuitende er bij mij ook altijd uit. overloop slangetje een paar cm omhoog voor die omlaag gaat helpt ook.
Max pijl is voor maximaal heet, daar komt ie bijna als die koud op min staat. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 31 Dec. 2013, 11:19 Onderwerp: |
|
|
vergeet niet dat het een expansie vaatje is: Het is de bedoeling dat dit vaatje vult met vloeistof als het warm wordt in het systeem en de vloeistof uitzet.. en dus weer ook weer leger wordt als de motor afkoelt.
Koud op minimum tot 1/3e afvullen zou je ongeveer max-nivo moeten geven bij warme motor; dat is volledig normaal _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Toon_D
Geregistreerd op: 1-3-2013 Berichten: 219 Woonplaats: Kruibeke
|
Geplaatst: Di, 31 Dec. 2013, 12:30 Onderwerp: |
|
|
Indien het je koppakking is zou het koelwater in de meeste gevallen ook vies worden. _________________ KTM 990 Adventure 2007
BMW R45 1978
Honda CB750 1981
Suzuki RM 125
KTM SXS 150 |
|
Naar boven |
|
|
MultiMiedema
Geregistreerd op: 6-10-2012 Berichten: 4 Woonplaats: Groningen
|
Geplaatst: Di, 7 Jan. 2014, 16:00 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor jullie reacties.
Dealer zegt dat het toch mogelijk de koppakking is, omdat bij hogere snelheden, hogere toeren, meer druk komt en het koelmiddel eruit spuit.
Het mag idd wel fluctueren, maar zoveel niet. Komend weekend gaan we testen met vloeistof of er uitlaatgassen in het koelmiddel komt. Als dit zo is, dan weet ik hoe laat het is en moet het wel de koppakking zijn.
Ik zal nog eens testen met peil op minimaal als motor koud is.
Tot nu toe vulde ik iets bij tot boven minimum, ging rijden en steeg het peil flink snel als er hard gereden werd tot ver boven maximum met als gevolg dat er weer koelmiddel uit de overloopslang spoot.
Koelmiddel lijkt wel erg schoon. Ik wacht zaterdag even af met dat middeltje... ik laat de uitkomst weten. _________________ Where the road ends, the adventure begins... YEAH!
KTM 950 Adventure rider |
|
Naar boven |
|
|
ToKkE
Geregistreerd op: 3-7-2011 Berichten: 116 Woonplaats: Nossegem
|
Geplaatst: Di, 7 Jan. 2014, 18:53 Onderwerp: |
|
|
MultiMiedema schreef: | Bedankt voor jullie reacties.
Dealer zegt dat het toch mogelijk de koppakking is, omdat bij hogere snelheden, hogere toeren, meer druk komt en het koelmiddel eruit spuit.
Het mag idd wel fluctueren, maar zoveel niet. Komend weekend gaan we testen met vloeistof of er uitlaatgassen in het koelmiddel komt. Als dit zo is, dan weet ik hoe laat het is en moet het wel de koppakking zijn.
Ik zal nog eens testen met peil op minimaal als motor koud is.
Tot nu toe vulde ik iets bij tot boven minimum, ging rijden en steeg het peil flink snel als er hard gereden werd tot ver boven maximum met als gevolg dat er weer koelmiddel uit de overloopslang spoot.
Koelmiddel lijkt wel erg schoon. Ik wacht zaterdag even af met dat middeltje... ik laat de uitkomst weten. |
Probeer eerst is de radiatordop te vervangen... als die faalt geeft dat dezelfde symptomen. .. en natuurlijk het systeem goed ontluchten! _________________ _______________________________________________________
KTM 950 Adventure 2004 met de S veren |
|
Naar boven |
|
|
nopper
Geregistreerd op: 11-11-2014 Berichten: 100 Woonplaats: Meerhout
|
Geplaatst: Do, 12 Feb. 2015, 19:30 Onderwerp: |
|
|
Even een oud onderwerp terug naar boven omdat ook ik hetzelfde heb. Daarnet liep het vatje over. Even later daalde het niveau weer plots. Toen weer omhoog.
Net even de dop van de radiator gehaald, en op de rubbers zat heel wat viezigheid. Koelvloeistof zelf is nog mooi van kleur.
Net even met een borsteltje en reinigingsmiddel de rubbers van de radiatordop gereinigd. Hopelijk brengt dat wat op. Ik vrees natuurlijk ook voor die koppakking. Ik heb een oude 950 en die heeft kennelijk nooit andere moeren gekregen op de kop zag ik onlangs.
Hoe kan ik uitsluiten dat het de koppakking is??? _________________ Love's not an angel it's merely a monkey with wings |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Do, 12 Feb. 2015, 20:25 Onderwerp: |
|
|
Uitlaatgassen, geloof co laten meten in je koelwater.
Weet je het gelijk _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
nopper
Geregistreerd op: 11-11-2014 Berichten: 100 Woonplaats: Meerhout
|
Geplaatst: Do, 12 Feb. 2015, 22:35 Onderwerp: |
|
|
Geloof wel dat het de dop is hoor, want op het rubber had zich heel wat kleverige zooi afgezet waardoor die mogelijk niet voor een vacuum zorgde. Ik heb het reservoirtje ook eens leeg getrokken. Daar lijken ook wat vlokjes in te zitten van hetzelfde spul dat zich op de dop had afgezet. Geen idee wat het is. Het liet zich in ieder geval makkelijk verwijderen van de rubbertjes. Het vermengt zich niet met de koelvloeistof maar drijft erop. Het is ook niet veel ofzo.
Verder was de koelvloeistof nog netjes blauw doorschijnend, zoals het er is ingegaan.
Dit weekend voor de zekerheid ook maar eens het systeem opnieuw ontluchten. _________________ Love's not an angel it's merely a monkey with wings |
|
Naar boven |
|
|
Toon_D
Geregistreerd op: 1-3-2013 Berichten: 219 Woonplaats: Kruibeke
|
Geplaatst: Do, 12 Feb. 2015, 23:42 Onderwerp: |
|
|
Ik heb laatst net hetzelfde gehad!
Ik heb heel m'n koelsysteem doorgespoeld met de tuinslang en vervolgens CORRECT opgevuld en ontlucht, nu blijft het vloeistofniveau perfect! _________________ KTM 990 Adventure 2007
BMW R45 1978
Honda CB750 1981
Suzuki RM 125
KTM SXS 150 |
|
Naar boven |
|
|
nopper
Geregistreerd op: 11-11-2014 Berichten: 100 Woonplaats: Meerhout
|
Geplaatst: Vr, 13 Feb. 2015, 8:22 Onderwerp: |
|
|
Hoe heb je dat spoelen precies aangepakt? Wat moet er allemaal af?
Ik gok op uitlaatbocht en behuizing van de waterpomp?
Dan een slang in het gat bij de waterpomp en spoelen maar?
Is dat alles?
Bij vullen voorwiel een eind van de grond? _________________ Love's not an angel it's merely a monkey with wings
Laatst aangepast door nopper op Vr, 13 Feb. 2015, 9:13, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
nopper
Geregistreerd op: 11-11-2014 Berichten: 100 Woonplaats: Meerhout
|
Geplaatst: Vr, 13 Feb. 2015, 8:50 Onderwerp: |
|
|
dubbelpost _________________ Love's not an angel it's merely a monkey with wings |
|
Naar boven |
|
|
Raketman
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Vr, 13 Feb. 2015, 10:30 Onderwerp: |
|
|
Metalen buis aan het waterpomphuis loshalen (uitlaat moet er daarvoor niet af), slang in de radiator, spoelen maar. Expansievat kan je gewoon uitspoelen onder de kraan. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
|
Naar boven |
|
|
|