lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Paar vragen: 950SM
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Supermotard berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tom_



Geregistreerd op: 8-12-2013
Berichten: 9

BerichtGeplaatst: Do, 12 Dec. 2013, 0:32    Onderwerp: Paar vragen: 950SM Reageer met quote

Goedenavond,

Sinds kort ben ik in het bezit van een 950SM uit '07, en hier wil ik het e.e.a. bij aanpassen. Aangezien de motor met 15k km bijna aan een grote beurt zit, en ik de historie van het onderhoud niet ken, wil ik ook langzaam aan alvast wat onderhoud gaan plegen.
De motor is voorzien van akrapovic dempers, en ik had al gelezen dat het SAS-systeem dan overbodig is geworden. Tegelijkertijd met deze wil ik dan ook het EPC systeem verwijderen zodat er zo min mogelijk overbodig spul aan het blok zit. thumbsup

Ik heb helaas geen ruimte om binnen te sleutelen, dus ik moet wachten op beter weer voordat ik wat uit elkaar ga schroeven. Na het lezen van verschillende (buitenlandse) SAS/EPC removal DIY's denk ik dat deze bij mij nog gemonteerd en werkend is, maar ik ben wel benieuwd of de euro modellen soms van de amerikaanse versies verschillen. Waar bij de DIY's een nippel met vacuumslang zit is zit bij mij namelijk een boutje geplaatst. Zou er al wat aan versleuteld zijn, of is dit origineel al zo?

Dat de euro modellen de 'canister' niet in de kont hebben zitten was me al duidelijk geworden, dus misschien zit hier ook wel verschil in.

Voor de rest heb ik soms het idee dat de motor bij licht accelereren en constant gas houden een beetje bokkerig rijdt, alsof er een bougie een beetje vuil is. Ik ga deze hoe dan ook vervangen bij het onderhoud, en heb dan ook al een set nieuwe bougies + SAS plaatjes klaarliggen. 2thumbsup
Voor de EPC moeten een aantal dingen afgedopt worden, weet iemand of ik ergens de juiste maten van de slangen kan kan vinden? Dan kan ik ook alvast op zoek gaan naar een nette manier om alles luchtdicht af te sluiten.

Gr Tom
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tom_



Geregistreerd op: 8-12-2013
Berichten: 9

BerichtGeplaatst: Do, 12 Dec. 2013, 0:36    Onderwerp: Reageer met quote

Dat begint al goed, ik had hem natuurlijk in het 950/990SM forum moeten plaatsen. bucktooth

Wil een modje hem verplaatsen als dit nodig is?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 12 Dec. 2013, 1:19    Onderwerp: Reageer met quote

done.

op een van de 2 spuitstukken zit een boutje, op de andere waarschijnlijk wel een nippel : voor de APC heb je immers maar 1 onderdruk nodig, en ander zou je de 2 spuitstukken stiekem verbinden en dat wil je niet!

kijk maar eens op de andere inlaat.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Tom_



Geregistreerd op: 8-12-2013
Berichten: 9

BerichtGeplaatst: Do, 12 Dec. 2013, 23:29    Onderwerp: Reageer met quote

Thanks thumbsup
Ik ga er maar gewoon een keer aan beginnen dan zal het vanzelf wel duidelijk worden, in de tussentijd zoveel mogelijk info inwinnen. M'n handen beginnen al te jeuken als ik al dat sleutelwerk zo zie. wink3

@Dr_Bean:
Ik heb ook nog jouw benzinepomp-modificatie topic doorgelezen. Wordt die standaard pomp langzaam slechter, of gaat hij ineens kapot?
Ik neem aan dat het bokkerige niet door de benzinepomp komt met maar 14000 km gelopen, maar preventief ombouwen is misschien niet zo'n slecht idee in de toekomst. smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 14 Dec. 2013, 10:59    Onderwerp: Reageer met quote

soms voel je iets van te voren.. maar meestal houdt ie er gewoon in 1x mee op. Wat rammen op de pomp (of laten afkoelen) maakt de contactjes dan soms los en dan doet ie het weer even.

De kans is wel groot dat de diode in de pomp voor die tijd stuk gaat door de slechte contactjes, en dan kun je je pomp echt weggooien, want dat kan je niet maken.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
disco stu



Geregistreerd op: 8-8-2008
Berichten: 333

BerichtGeplaatst: Za, 14 Dec. 2013, 14:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ja klopt, de EU modellen hebben minder dingen op het blok zitten die je moet wegnemen. In principe is het enkel de SAS en de EPC, dus niet de canister en niet de vacuum klep tussen de 2 cilinder.

SAS:
- SAS-klep aan achterzijde luchtfilterhuis wegnemen
- aansluiting aan luchtfilterhuis afdichten
- aansluiting SAS aan voorste cilinder wegnemen en SAS plaatje plaatsen
- aansluiting SAS aan achterste cilinder wegnemen en SAS plaatje plaatsen
- het geheel met slangen en al wegnemen

EPC:
- luchtfilterhuis openen
- EPC slang op aansluiting achterste carburator wegnemen en terugtrekken uit luchtfilterhuis
- EPC aansluiting achterste carburator afdichten (1)
- gat in luchtfilterhuis afdichten (2)
- EPC slang op aansluiting voorste carburator wegnemen en terugtrekken uit luchtfilterhuis
- EPC aansluiting achterste carburator afdichten (1)
- gat in luchtfilterhuis afdichten (2)
- EPC connectoren loskoppelen en connectoruiteinde van de kabelboom netjes aan frame vastzetten met colsonbandje (wat watervast vet op de connectorcontacten om corrosie te voorkomen)
- nu kan je EPC geheel wegnemen

Aansluitingen inlaatspruitstuk afdichten
- deze moeten goed afgedicht zijn!
- kan je doen aan de aansluiting aan de cilinder zelf en darmpjes wegnemen
- of je kan de darmpjes laten zitten en deze aan hun uiteinde afdichten (2)

(1) de rubberen dopjes om optical fibre connectors te beschermen werken hier heel goed voor. Kan je met verwarmen ook wat uitrekken als ze initieel te klein zijn.
(2) de zwarte rubberen doppen van KTM die het gat in de achterbrug afdichten waar de bout zit om je schokbreker los te maken, passen perfect om het gat in het luchtfilterhuis af te dichten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tom_



Geregistreerd op: 8-12-2013
Berichten: 9

BerichtGeplaatst: Za, 14 Dec. 2013, 20:10    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk, daar kunnen we wat mee! Dat is het soort info wat je alleen op een forum kan vinden.

@Dr Bean:
Ik hoor het al wel, preventief vervangen is wel verstandig dus. Ik zal in het voorjaar eens een berichtje sturen of je nog een setje hebt liggen, dan kom ik het wel ophalen. Nijmegen is tenslotte maar een kwartiertje rijden vanaf hier. thumbsup

@Disco stu
Heel duidelijk zo, weet ik ook alvast naar welke dopjes ik op zoek kan. Dat van die achterbrug doppen had ik idd al gevonden, ik weet alleen nog niet waar ik ze vandaan kan halen. Degene die in de achterbrug zelf zitten gebruik ik daar liever niet voor. smug

Als ik het zo lees hoeven 'wij' geen nieuwe slangen te plaatsen voor de (ik hoop dat ik het goed zeg) carburateur ventilatie, dat verschilt dus met de amerikaanse modellen?
En op iedere inlaat blijft 1 nippel zitten met een slang erop, die afgedicht moet worden, voor de synchronisatie van de carburateurs?

Thanks!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
african



Geregistreerd op: 19-6-2006
Berichten: 274
Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem

BerichtGeplaatst: Za, 14 Dec. 2013, 21:38    Onderwerp: Reageer met quote

disco stu schreef:


- gat in luchtfilterhuis afdichten (2)


Ik heb me laatst op mijn 950 SMR ook de EPC en SAS verwijderd.

Nu had iedereen een paar jaar geleden het over een Sommer door... Ik heb gewoon de gaten in het luchtfilter huis opengelaten. Ze zitten toch aan de 'goeie' kant van het luchtfilter.

Heb ik nu een Sommer hole? Allee 2 eigenlijk.
thinking2

_________________
Greet's
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
disco stu



Geregistreerd op: 8-8-2008
Berichten: 333

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Dec. 2013, 0:38    Onderwerp: Reageer met quote

Tom_ schreef:
Als ik het zo lees hoeven 'wij' geen nieuwe slangen te plaatsen voor de (ik hoop dat ik het goed zeg) carburateur ventilatie, dat verschilt dus met de amerikaanse modellen?

Ja klopt. Dat heeft denk ik mede te maken met de vacuum klep dat tussen de 2 cilinders zit bij de USA modellen. Ik heb dus alleen de dingen verwijderd en dan alles afgedicht. Geen slangen toegevoegd. Ik weet wel dat de SE nog een extra slangetje heeft dat van de carbs met een Y stukje vervolgens doorheen de snorkel naar de propere kant van de luchtfilter moet. Heeft de ADV niet dacht ik en heeft de SM(R) misschien ook wel? Hoedanook, die kan je laten zitten als dat aanwezig is.

Quote:
En op iedere inlaat blijft 1 nippel zitten met een slang erop, die afgedicht moet worden, voor de synchronisatie van de carburateurs?
Klopt. De slangen kan je laten zitten indien dat later makkelijker is om daarmee te synchroniseren (heb ik gedaan) of je kan ze er af halen en aan de nippel zelf afdichten. Hoedanook, zorgen dat de zaak hier goed afgedicht is en er geen vacuumlek is.

Quote:
Ik heb me laatst op mijn 950 SMR ook de EPC en SAS verwijderd.

Nu had iedereen een paar jaar geleden het over een Sommer door... Ik heb gewoon de gaten in het luchtfilter huis opengelaten. Ze zitten toch aan de 'goeie' kant van het luchtfilter.

Heb ik nu een Sommer hole? Allee 2 eigenlijk.

Ja klopt, je kan er in principe voor kiezen om de gaten in het luchtfilterhuis niet af te dichten. Ze zitten aan de vuile kant van de filter dus de lucht die via de gaten binnenkomt gaat toch nog door de filter. Je verlaagt dan wel de weerstand van het inlaattraject dus het kan zijn dat je dan de carbs rijker moet gaan afstellen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
african



Geregistreerd op: 19-6-2006
Berichten: 274
Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem

BerichtGeplaatst: Ma, 16 Dec. 2013, 22:55    Onderwerp: Reageer met quote

disco stu schreef:
... Ze zitten aan de vuile kant van de filter dus de lucht die via de gaten binnenkomt gaat toch nog door de filter. Je verlaagt dan wel de weerstand van het inlaattraject dus het kan zijn dat je dan de carbs rijker moet gaan afstellen.


Ik hoop van niet eigenlijk: hij 'zuipt' nu al gelijk nen tempelier...

_________________
Greet's
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 17 Dec. 2013, 8:38    Onderwerp: Reageer met quote

nee. dat lees je fout: door lagere luchtweerstand gaat ie minder gebruiken,, en mogelijk te arm lopen, dan kun je dan weer compenseren door de carb rijker af te stellen, zodat ie weer 'normaal' gebruikt.

een motor moet het juiste mengsel hebben, niet domweg een rijk mengsel

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Tom_



Geregistreerd op: 8-12-2013
Berichten: 9

BerichtGeplaatst: Za, 22 Feb. 2014, 0:04    Onderwerp: Reageer met quote

Alweer een paar maanden verder, maar we hebben niet stilgezeten!

De uitleg is me al een stuk duidelijker geworden door er zelf mee aan de slag te gaan, ik heb de SAS en EPC systemen verwijderd en de bougies vervangen voor iridium bougies van NGK. Het stotteren op constante snelheid is al minder geworden, wat ook niet zo gek was als je de aanslag op de achterste bougie bekijkt:

Bereikbaarheid van de bougies is trouwens ook een ramp, geen enkele universele bougiedop lijkt in de schacht te passen. undecided
Ik heb uiteindelijk een dop gekocht met een smalle diameter en deze nog wat dunner gemaakt.

Ik heb nog geen nette afdichting gemaakt voor de gaten in de luchtfilterbox waar de EPC slangen zaten, omdat daar te weinig tijd voor was. Ik heb nu de rubberen doorvoertules van de slangen een strak passende plastic stop geplaatst. Als deze nu al lekken is het minimaal, maar ik ga het nog wel netjes afdichten.

Een andere verassing was wel de aanwezigheid van 2 Sommerdoors, nu weet ik dus alleen niet in hoeverre er iets aan de afstelling is aangepast door een vorige eigenaar. Is het waarschijnlijk dat de sproeiermaten zijn aangepast, of hoef ik in dit geval alleen de gasnaaldpositie te controleren? Het stationaire toerental heb ik wel iets moeten opdraaien na deze operatie.

Ik merk dat hij nu veel minder ploft bij het dichtdraaien van het gas, maar het ploffen is zeker nog aanwezig. Ook vind ik hem merkbaar inhouden in het middengebied van de toeren, en veel gas > dichtdraaien > herpakken gaat ook met wat licht gestotter gepaard.

Even voor de volledigheid nog de huidige stand van zaken voor de motor, misschien heeft iemand veel succes gehad met een bepaalde afstelling met dezelfde omstandigheden. idea2
- 950SM
- Akrapovic 'oldskool' oval titanium
- Geen EPC, geen SAS
- 2x Sommerdoors

Voor de rest nog wel wat andere veranderingen gedaan. 690 stuur gemonteerd, nieuwe handkappen, tail tidy, led knippers, frame beschermers, bar end spiegels en opgepoetste uitlaatbochten. Met een paar foto's van mijn trots om deze post nog een beetje interessant te houden. smug





Gr Tom
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Za, 22 Feb. 2014, 3:37    Onderwerp: Reageer met quote

ziet er goed uit Tom thumbsup thumbsup
btw waar heb je de uitlaatbochten mee gepoetst.......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tom_



Geregistreerd op: 8-12-2013
Berichten: 9

BerichtGeplaatst: Di, 25 Feb. 2014, 22:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb meerdere dingen geprobeerd, maar vond het opschuren met 3M schuurpads het beste werken. Gaat wel veel tijd inzitten met de hand hoor.
Ze zijn natuurlijk alweer een stuk verkleurd, maar toch beter dan hoe het eerst was:


En zo was het een paar uur later:

Het is alweer aardig verkleurd dus, maar misschien wel makkelijker bij te houden nu. Ik ga het wel merken hoe het houdt, het ziet er voor nu iig beter uit dacht ik zo. grin3
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tom_



Geregistreerd op: 8-12-2013
Berichten: 9

BerichtGeplaatst: Za, 1 Mrt. 2014, 23:13    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij is dit deel van het forum niet erg actief, maar ik zal het wel blijven bijhouden. Misschien heeft iemand er nog eens wat aan.

Na wat zoekwerk heb ik vandaag gecontroleerd of de gasnaalden wel naar stand 3 waren gelift zoals sommer adviseert, maar deze stonden nog in de originele stand (2), hij liep dus te arm. Ook gelezen dat de openingen van de sommerdoors naar achteren gemikt moesten worden ipv naar de voorkant, dus dit ook meteen gedaan zodat sterke zijwind wat minder tegenwerkt. Dit scheelt al een hoop qua ploffen bij gas dicht en het rijden in lagere toeren, ik dacht dat het echt een beul van een motor was maar hij rijdt ineens heel soepel als je dat wil. smug

Toch denk ik dat hij nog beter kan rijden bij halfgas en in het middengebied vd toeren, heeft het synchroniseren van de carburateurs hier toevallig ook invloed op?
En moet de mengselschroef (hoop dat ik het goed benoem) nog verdraaid worden na het verwijderen van de SAS/EPC en met sommerdoors + akra's?

Dan is er nog het olieverbruik. Ik heb de laatste tijd regelmatig erg korte stukken gereden (stalling/thuis is nog geen 500m rijden) om er alleen wat aan te sleutelen, dus dit zal ook niet erg goed zijn voor het verbruik.
In de slang van de carterontluchting zag ik een beetje mayonaise terwijl mijn kvs wel netjes op niveau blijft. Dit zie ik natuurlijk ook terug op het luchtfilter, en ik zag nog een beetje olie in het SAS systeem zitten bij het verwijderen. Is dit normaal te noemen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Supermotard Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif