lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

waterpomp?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bazz

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Nov. 2013, 17:24    Onderwerp: waterpomp? Reageer met quote

Hallo,

nadat mijn ktm 950(bj2005, 95000km) zo'n 8 maanden (in een niet heel droge garage) had stilgestaan heb ik de olie en de oliefilter vervangen. Allemaal goed tot na zo'n 800 km. De moto werd snel heel warm en het koelwater verdween...
Het oliepijl stond ineens ook veel te hoog (en er waren nogal veel belletjes in). Ik heb het koppelingsdeksel er ook eens afgedraaid en zag dat er 'mayonnaise' aan de binnenkant hing.

Vermoedelijk de waterpomp? Of kan het ook wat anders zijn en is er een eenvoudigere manier om dit te checken dan de waterpomp na te kijken?

Zou ik nog 350 km met de moto kunnen rijden of is dit echt zwaar af te raden om schade te voorkomen? t' is dat ik nu in een klein stadje zit en ik het vervangen van de waterpomp liever ergens zou doen met wat meer materiaal en indien nodig hulp ter beschikking?
Hopelijk is de reservekit nog in orde na enkele 10000km onder het zadel te hebben gezeten..
bedankt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Olivier_S

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Nov. 2013, 18:22    Onderwerp: Reageer met quote

Die mayonaise zegt genoeg. Dat is de waterpomp.

Ik ben geen expert, Dus hoeveel kwaad het kan voor het blok kan ik niet zeggen. Maar ik denk dat ik minstens 1000 km heb gedaan met de kapotte waterpomp, ik wist gewoon niet dat er iets mis was. Motor is wel nooit overhit geraakt.

Blackbert

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Nov. 2013, 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

Als 't water zo snel verdwijnt en het 'olie'peil stijgt, zit het er dik in dat het oliefilter dichtslaat (door het water). Niet bevorderlijk voor de smering. Als doorrijden dan de enige oplossing is, filter eruithalen zal minder schade aanrichten dan geen smering.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Nov. 2013, 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

In een rit maak ik me niet zo druk hierom, de olie is heet en verdampt de kvs direct. Zolang het olielampje maar niet branden gaat (begint vooral stationair een indicatie te geven) dan heb je olie en bolt ie wel door.

Als je de dop van het systeem laat dan kookt ie eerder, maar nooit op de snelweg, dan staat er geen druk op het koel systeem en zal er zowiezo niets door lekken in de olie, dat zou ik zelf doen als thuiskomer wanneer ik door moest.

Maar op eigen risico grin3

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
petervdc

BerichtGeplaatst: Do, 28 Nov. 2013, 10:30    Onderwerp: Reageer met quote

Van mij was het ook zo (zie topics over lekkages), nog maar een paar weken terug...
bazz

BerichtGeplaatst: Vr, 29 Nov. 2013, 16:38    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt voor de tips.
Toch maar gewoon op gewaagd.
Een tot boven het bovenste streepje gevuld watertankje was weg in een uurtje...dus toch niet helemaal gerust in om er nog mee te rijden.
In een kleine garage in mae sot eraan begonnen en 4 uur en heel wat zweet later was de klus geklaard.
met de handleiding op de tablet van de garage eigenaar(jaja moderne tijden) zijn we eigenlijk maar 1 probleem tegengekomen en dat was het 'rad' (de 'impeller ') los krijgen. Met twee tangen aan liggen sleuren maar was niet los te krijgen. Uiteindelijk twee vijzen in de gaatjes gedraaid en dan halve slag links, halve slag rechts enz... het rad er af gedraaid.
Het oven en diepvries stuk zijn we bij gebrek eraan ook overgeslagen. Met de zachte hamerhand lukte het ook...
Ondertussen 300 km verder en alles lijkt ok te zijn!
Wreed gelukkig en klaar om Mae Hong Son Loop in thailand verder te doen..
grt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freebert

BerichtGeplaatst: Vr, 29 Nov. 2013, 16:47    Onderwerp: Reageer met quote

Allright bazz. Nice goings! wink2
Much enjoy.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: