Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
RWAventure
Geregistreerd op: 6-6-2013 Berichten: 12
|
Geplaatst: Za, 19 Okt. 2013, 10:04 Onderwerp: langzaam weg zakken van olie druk. |
|
|
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure 2004. Gekocht van eerste eigenaar met 46.000 km die er erg zuinig op is geweest wat je aan alle kanten weer kan vinden aan staat van de motor. Er is nooit mee off-road gereden en compleet schade vrij!
Maar sinds kort heeft mijn adventure een groot probleem. Naarmate de olie warmer word, zakt de druk steeds verder weg. Ongeveer 3000 km geleden de olie vervangen en toen begon het gesodemieter. Op advies van de motor zaak (KTM dealer) de voor geschreven Motorex 15W50 vol synthetisch ingedaan. En toen had ik al wat last van dat de olie druk moeilijk terug kwam, nieuw filter geprobeerd(zelfs nog heel ff zonder filter) en nog steeds niet fijn. Toen heb ik besloten om hem maar na te laten kijken.
Bij de dealer kwamen ze er achter dat er een stukje plastic van de nokkenketting geleider onder in het blok lag. De kop moest er dus af. Reparatie laten uitvoeren en alles netjes vervangen. Nieuwe as (hardere) as in de waterpomp, nieuw veer in de overdruk ventiel, nieuwe hydraulische nokkenketting spanners ect. €600. Dus ik dacht die kan er weer een tijd tegenaan.
Op vakantie geweest, dikke 2000KM door de Eifel en de Vogezen zonder problemen.
Nu weer thuis word het weer een stuk erger. Nadat er 1 blokje van de koelwater temperatuur verschijnt, word het blok al aardig lawaaiig, en durfde er dus niet meer mee te rijden. Dus ik dacht misschien hebben ze wat over het hoofd gezien, dus opgebeld en een nieuwe afspraak gemaakt. Toen kreeg ik het verontrustende telefoontje dat ze niks hebben kunnen vinden. Olie druk is bij koude start ca 3,5Bar en naarmate de motor warmer word, zakt deze terug naar 2 bar en minder. ze hebben contact gehad met KTM nederland voor het oplossen van het probleem, omdat ze dit ook nog niet eerder hebben gehad. Alle mogelijke modificaties uitgevoerd op de olie pomp en druk ventielen. Daar kan het dus niet aan liggen.
Mijn vraag is nu….wat kan het zijn? Waar moet ik beginnen.
Bij de dealer was het een goedkopere optie om een ander blok er onder te zetten ivm het aantal uren wat ze nodig zijn om het blok uit elkaar te moeten halen, en dan is het nog niet zeker of ze het probleem dan kunnen oplossen. Dat zijn nogal wat kosten en naar mijn mening kan het nooit veel zijn voor een blok met net geen 50.000 op de teller. Wat kan ik het beste doen??
|
|
Naar boven |
|
|
RWAventure
Geregistreerd op: 6-6-2013 Berichten: 12
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 19 Okt. 2013, 12:42 Onderwerp: |
|
|
dealer zoudat tochmoeten kunnenvinden denkikzo.
maar oorzaken voor het wegvallen van oliedruk:
- Olie wordt niet goed aangezogen (dus kogelklep in de tank dicht of leiding klem/verstopt)
- pomp pomp niet goed/lekt : On waarschijnlijk
- Olie druk lekt aan de druk kant weg:
* Door ovcerdruk ventiel (tja, is vervangen maar ala, misschien niet goed ofzo: der is een nieuw huisje voor ook
* Druk lekt weg langs kettingspanners: zijn nieuw.. maar als er opnieuw gruis in komt dan kan dat wel denk ik.
* elders: zou eigenlijk niet weten waar nog..
Geen 'garantie' op de reparatie?
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
RWAventure
Geregistreerd op: 6-6-2013 Berichten: 12
|
Geplaatst: Wo, 23 Okt. 2013, 18:01 Onderwerp: |
|
|
die dingen zijn dus allemaal gecontroleerd en nagelopen. nieuw pomphuis zit erop en ik neem aan dat ze ook de spanners hebben nagelopen.
ik ben inmiddel begonnen met de demontage, al moet ik zeggen dat ik er niet echt zin voor kan maken om door te pakken zonder gericht te kunnen zoeken.
een gedachten gang is dat er miss ergens een slecht stuk zit in de gietdelenn van het blok, namate te olie warmer word en dus dunnen zakt de druk ook...
|
|
Naar boven |
|
|
Toon_D
Geregistreerd op: 1-3-2013 Berichten: 219 Woonplaats: Kruibeke
|
Geplaatst: Wo, 23 Okt. 2013, 18:34 Onderwerp: |
|
|
Waterpomp as ingesleten en door het water dat in de oliefilter terecht komt misschien? Check je waterpeil zeker!
_________________ KTM 990 Adventure 2007
BMW R45 1978
Honda CB750 1981
Suzuki RM 125
KTM SXS 150 |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 23 Okt. 2013, 20:02 Onderwerp: |
|
|
idd: Als je filter na de pomp dicht zit, dan verlies je alle druk via de dumpvalve.
maar: dan moet het dus onmiddelijk over zijn met een ander filtertje, en je ziet het meestal wel aan het filter.
er was in de hele vroege 2003s wel eens een giet probleempje, maar daarna heb ik dat nooit meer gehoord. dus ik denk niet dat de 2004 daar last van kan hebben.. maarja, exemplarisch geval kan altijd natuurlijk.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|