lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

'09 Adv 990 afslaan en klappen uit de uitlaat
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
5150



Geregistreerd op: 24-11-2012
Berichten: 202

BerichtGeplaatst: Vr, 6 Sep. 2013, 10:44    Onderwerp: '09 Adv 990 afslaan en klappen uit de uitlaat Reageer met quote

Ik heb een '09 Adv 990 (nieuw model) en heb soms last van zo maar afslaan. Dit gebeurt soms tijdens op of terug schakelen of bij een verkeerslicht. Het is me al eens vlak voor een bocht overkomen en ook op de duitse autobahn met een grote vrachtwagen niet ver achter mij. Soms gebeurt het vaak achter elkaar en soms een tijd niet. Vandaag sloeg hij vlak voor een bocht af en toen ik even later bij een verkeerslicht stond te wachten liep de motor heel kort onregelmatig en sloeg af.

Ook klapt hij behoorlijk uit de uitlaat als ik het gas dicht draai, dit doet hij zowel bij koud als bij warm weer en idem voor de motor temperatuur. Er zitten Akra's op, een K&N luchtfilter en volgens de dealer zit er een Akra mapping op.

Ook vind ik hem nogal bokkerig als ik in de stad rij, ik moet echt de toeren boven de 3500 - 4000 rpm's houden anders is er niet op legale snelheid mee te rijden.

Ik tankte altijd 95 octaan en toen ik overstapte op 98 leek het even beter te zijn maar heb het nu ook met 98 al een paar keer gehad. Ik heb de dealer erover gesproken en die zegt dat het afslaan een ktm kwaal is en het klappen normaal is maar ik heb ook al een paar keer gehad dat hij afsloeg na een paar klappen. Nu lijkt het mij niet normaal dat mijn motor afslaat voor een bocht, ik vind het zelfs gevaarlijk. Ik heb hier op het forum gezocht maar vind eigenlijk alleen soortgelijke verhalen van 950 modellen en er staat niet bij wat nou uiteindelijk de oplossing was.

Ik moet binnenkort voor een kleine beurt naar de dealer en wil er naar laten kijken, hoop dat ik met wat info van hier beter beslagen ten ijs kom.

990 adv white 2009
Akrapovic dempers, K&N luchtfilter, volgens de dealer met Akra mapping
20.500 km
Bij 14.000 groot onderhoud gehad.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 6 Sep. 2013, 12:30    Onderwerp: Reageer met quote

Klinkt mij toch echt als een mapping issue of een geval verstopte brandstof filters. Normaal is het zeker niet als ie op de autobaan afslaat!
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
5150



Geregistreerd op: 24-11-2012
Berichten: 202

BerichtGeplaatst: Vr, 6 Sep. 2013, 14:47    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
Klinkt mij toch echt als een mapping issue of een geval verstopte brandstof filters. Normaal is het zeker niet als ie op de autobaan afslaat!


Verstopte filters denk ik niet want hij doet het al vanaf ik hem heb en toen had hij net een grote beurt gehad. Afslaan op de autobahn gebeurde tijdens het terug schakelen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1155
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Vr, 6 Sep. 2013, 15:05    Onderwerp: Reageer met quote

Het meest voor de hand liggende: is het SAS al verwijderd uit je motor? Zoniet wil een lekje in die hele buizenjungle al wel eens die symptomen veroorzaken.
_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
5150



Geregistreerd op: 24-11-2012
Berichten: 202

BerichtGeplaatst: Vr, 6 Sep. 2013, 16:15    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou niet weten of de SAS is verwijderd. Ik wist niet eens van het bestaan ervan, ik heb net even gegoogled en als ik het goed heb is het systeem
er alleen om aan de emissie eisen te voldoen en heeft het verders geen enkele nut?

Heeft het afsluiten nog nadelige gevolgen voor de garantie (6 mnd bovag)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1155
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Vr, 6 Sep. 2013, 16:36    Onderwerp: Reageer met quote

5150 schreef:
Ik zou niet weten of de SAS is verwijderd. Ik wist niet eens van het bestaan ervan, ik heb net even gegoogled en als ik het goed heb is het systeem
er alleen om aan de emissie eisen te voldoen en heeft het verders geen enkele nut?

Heeft het afsluiten nog nadelige gevolgen voor de garantie (6 mnd bovag)


Klopt inderdaad, hoewel het SAS met standaard uitlaten er ook voor zorgt dat de katalysator op temperatuur komt. Met sportuitlaten is het SAS volledig nutteloos en ben je het beter kwijt dan rijk.
Garantie hangt van je dealer af. Meestal geldt dat als je zelf wijzigingen aan je moto aangebracht hebt de garantie vervalt, maar sommige dealers willen al eens flexibel zijn. Ik heb me er persoonlijk nooit iets van aangetrokken en gewoon alles zelf gedaan, maar heb ook nooit beroep gedaan op de garantie (vooral omdat die procedures altijd zo lang duren en ik geen zin had om op mijn motor te zitten wachten).

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
5150



Geregistreerd op: 24-11-2012
Berichten: 202

BerichtGeplaatst: Vr, 6 Sep. 2013, 16:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal bij de volgende beurt (over 1500 km) vragen of ze hem eraf kunnen halen anders doe ik het zelf. Moet er daarna nog iets aan de mapping gedaan worden? Zo te zien is het niet een uurtje werk: http://advrider.com/forums/showthread.php?t=407113
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1155
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Vr, 6 Sep. 2013, 16:56    Onderwerp: Reageer met quote

mapping mag dezelfde blijven, vergeet niet om het gat in de luchtfilterkast af te sluiten en een weerstand op de stekker van de pomp te solderen (of de pomp uit te zetten in de ECU).
Trouwens: je hebt speciale afdekplaatjes voor de cylinderkoppen nodig, zou me verbazen als de dealer dat gewoon liggen heeft, dus best even op voorhand vragen.

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 6 Sep. 2013, 19:03    Onderwerp: Reageer met quote

pomp? er pompt niets aan de SAS hoor... tis alleen maar een ventiel.
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1155
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Vr, 6 Sep. 2013, 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
pomp? er pompt niets aan de SAS hoor... tis alleen maar een ventiel.

Welja,dat dus idea2

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
5150



Geregistreerd op: 24-11-2012
Berichten: 202

BerichtGeplaatst: Zo, 8 Sep. 2013, 12:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ook gehoord dat de SAS staat uitgeschakeld als je een Arkra mapping hebt, is het dan nog beter dat het hele systeem eraf gaat?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1155
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Zo, 8 Sep. 2013, 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij is het niet omdat het elektronisch uitgeschakeld is dat het fysisch niet kan lekken.
_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 8 Sep. 2013, 21:54    Onderwerp: Reageer met quote

als de SAS uitstaat en hij klapt toch echt in de uitlaat, dan is er een goeie kans dat er iets 'inlekt' de uitlaat in: Ofwel omdat je een lek in de uitlaat hebt (scheur, grafietring etc) ofwel omdat je SAS systeem toch lucht inlekt.
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Toon_D



Geregistreerd op: 1-3-2013
Berichten: 219
Woonplaats: Kruibeke

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Sep. 2013, 11:43    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn SAS was elektronisch uitgeschakeld maar knalde ook nog steeds. Hij hield er pas mee op als ik het systeem verwijderd had...
_________________
KTM 990 Adventure 2007
BMW R45 1978
Honda CB750 1981
Suzuki RM 125
KTM SXS 150
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
duck111



Geregistreerd op: 22-9-2013
Berichten: 13
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Ma, 23 Sep. 2013, 15:47    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Toon,

slaat je motor nog steeds af? Ik had hetzelfde met mijn 990 superduke als ik snel afremde. Brouwer motorsport (KTM dealer) heeft bij mij een aanpassing gemaakt - weet niet precies waar, maar volgens mij bij de lucht inlaat - in ieder geval bij de tank aan de voorzijde. Daarna was het probleem verholpen. groeten Duncan

_________________
Suzuki GSR600 (2007)
Kawasaki Z1000 (2008)
KTM 990 Superduke (2008) GESTOLEN

KTM 990 Adventure (2009)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif