Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
john68
|
Geplaatst: Vr, 6 Sep. 2013, 8:39 Onderwerp: koppelingsolie verdwenen |
|
|
Ik merkte gister op dat de koppeling raar begon te doen , weinig weerstand , dus even in het reservoirtje op het stuur kijken ,DROOG !!!! Toen bij het blok de koppelingsgever ( of hoe heet dat ding ) eraf geschroefd , kwam nog een beetje olie uit . Maar zag wel meteen dat het veertje dat het zuigertje in het cilindertje moet houden ( rond met 2 gaatjes om de tang in te zetten ) doormidden is gebroken . Alles zat nog wel op z'n plaats maar wat moet er nu vervangen worden behalve de olie ? Alleen het platte veertje , het zuigertje , of het gehele spul ? Er zit een orginele zuiger in en deze is al eens vervangen in de garantie . Oberon lees ik hier veel , maar zoals ik al vroeg , is het mogelijk om dan alleen de zuiger te vervangen ? Het zuigertje ziet er overigens nog goed uit of maakt dat niks uit ? adv. 990 / 2008 / 22000 km . |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Vr, 6 Sep. 2013, 15:02 Onderwerp: |
|
|
Doe jezelf een plezier en gooi er een Oberon (of iets anders aftermarket) op. Het kost je geen gat in je portefeuille en je rijdt er zorgeloos mee tot het einde der tijden (op voorwaarde dat je regelmatig de hydraulische vloeistof ververst).
Meestal is het zuigertje beschadigd als je brokken hebt gehad met de koppelingspomp. Aangezien je circlip gebroken is zal je zuiger sowieso wel schade hebben van over de scherpe delen te schuren. Met wat geluk is je behuizing niet beschadigd en kan je enkel de zuiger vervangen (en wellicht over 15000 km terug de hele pomp, veel langer lijken die dingen niet mee te gaan), maar zoals gezegd: even een Oberon erop en klaar! _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
john68
|
Geplaatst: Vr, 6 Sep. 2013, 23:39 Onderwerp: koppeling |
|
|
Ok , ga ik zeker doen ben ik van het getob met dat poppenspul af , het zuigertje ziet er ook wel heel fragiel uit als je de oberon zuiger erlangs legt . Waarmee kan ik het beste het reservoir en de leiding reinigen , zit nogal wat vieze drap in ? M of D dank voor uw reactie . |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Vr, 6 Sep. 2013, 23:52 Onderwerp: |
|
|
Gewoon een aantal keer langs onder vullen met een spuit (onder druk dus) en dan bovenaan het reservoir leegzuigen tot de vloeistof die er uitkomt helder is.
Bijkomende tip: gebruik citroën LHM fluid, hebben ze bij elke citroën dealer en is STUKKEN goedkoper dan het Magura spul (ik en vele anderen rijden er al jaren mee zonder problemen).
 _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Za, 7 Sep. 2013, 10:09 Onderwerp: |
|
|
Ik kan het niet hard maken, maar bij die motoren van ons is het volgens mij erg belangrijk om de koppelingsvloeistof zeer regelmatig te verversen. Minimaal elke beurt, liever nog een keer vaker. Want als ik zie hoe smerig die olie eruit komt....
Ik knikker er trouwens ook van die Citroen-olie in. Of 5W voorvorkolie; doet de truuk ook prima. |
|
Naar boven |
|
 |
|