lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Motor valt uit op 950SE – ontsteking?
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BertG

BerichtGeplaatst: Vr, 23 Aug. 2013, 14:12    Onderwerp: Motor valt uit op 950SE – ontsteking? Reageer met quote

Wie heeft er nog een tip bij het volgende probleempje?

Laatste weken valt de motor van mijn 950SE af en toe helemaal stil (op beide cylinders): de ene keer is het acuut gedaan, de andere keer wat minder abrupt. Gelukkig heb ik ook nog mazzel, want tot nu toe wil ie na 2 tot 5 minuten wel weer pruttelen, en na een minuutje of 5-10 zijn de problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Alles bij elkaar toch al een keer of 10 stil gestaan. Dus nu begin ik zo stilaan te vrezen dat bij de volgende buitenland reis mijn mazzel een keer op geraakt.

In eerste instantie leek het gedrag verdacht veel op stil vallen door ijsvorming, maar tja, bij temperaturen tussen 18 en 27 graden celcius is dat niet echt waarschijnlijk.

Vervolgens dacht ik aan de centrale brandstof toevoer ... lees brandstofpomp. Om bij wijze van proef het gedrag van droog vallende carburateurs eens te ervaren heb ik de snelkoppeling tussen de brandstofpomp en de carbs losgehaald. Resultaat: a) de motor viel nu onregelmatiger / minder abrupt stil, en b) bovendien blijkt dat de pomp meerdere seconden nodig heeft om de drooggevallen carbs weer aan te vullen, en dit was me bij het eerdere stilvallen nog niet opgevallen.

Zodoende werd de ontsteking de volgende hoofd verdachte (moet dan wel een gemeenschappelijke component zijn voor beide cylinders). Daarom eens in de “gezonde toestand”, bij wijze van proef, de onstekingsspoel van de achterste cylinder losgehaald en verbonden met een losse reserve bougie. De motor start en loopt nog best aardig op die ene voorste cylinder, en op deze manier is via die reserve bougie het normale gedrag te zien: een mooie krachtige blauw-paarse vonk. Dit testje is binnen een minuut uit te voeren. Aldus met die reserve bougie grijpklaar op zak, de volgende stilval beurt afgewacht….

Vorige week was het zover. De reserve bougie snel aangesloten, en bij de eerste herstart nog eens speciaal gelet op het benzine pompgeluid, dat inderdaad niet optrad (de carbs waren dus voldoende gevuld). De bougie vonkte wel, maar het waren van die fletse witte. Zoals gebruikelijk pakte de motor na enkele minuutjes wel al eens op, en iedere keer dat dit lukte waren de vonken van wit naar blauw veranderd. En toen de motor na zo’n 10 minuten - op die ene cylinder – wel weer strak reageerde, waren de vonken voortdurend krachtig en blauw-paars. De reserve bougie losgehaald, de ontstekingsspoel weer netjes aangeloten op de bougie van de achterste cylinder, en het probleem was inderdaad weer verdwenen als sneeuw voor de zon.

Nu dus de hamvraag: welke onderdelen in het gemeenschappelijke ontstekings circuit kunnen dit soort uitval verschijnsel veroorzaken (pickup sensor - ECU – stekkers - massaverbindingen)? En hoe kan ik dit verder diagnostizeren?
Wat raden jullie me aan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD

BerichtGeplaatst: Vr, 23 Aug. 2013, 16:18    Onderwerp: Reageer met quote

Valt je display ook uit? : contactslot.
Anders, draadbreukje naar je CDI? Pomp moet je ook nog niet uitsluiten denk ik hoor.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
BertG

BerichtGeplaatst: Za, 24 Aug. 2013, 15:28    Onderwerp: Reageer met quote

Steven, bedankt voor je reaktie.
Ben redelijk nieuw in de KTM techniek, dus sorry als ik vreemde vragen stel ....
- Display valt niet uit!
- Lees in wikipedia dat dit CDI capacitor discharge ignition zou kunnen zijn. Ik ging ervan uit dat de primaire en secundaire spoel in dezelfde unit bovenop de bougie zit. Waar zitten dan nog apparte condensator units? Nog niet tegengekomen in schema. Is welliswaar schema van adventure 950 (via collega gekregen), maar neem aan dat dit voor SE min of meer SE is. Past die draad breuk dan ook bij het feit dat de 2 cylinders gelijktijdig misvonken?
- Als de pomp niet op hoeft te voeren, waarom moet ik die dan nog steeds verdenken?
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za, 24 Aug. 2013, 16:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ontsteking wordt rechstreeks uitde ECU gestuurd, beide cilinders aparte bedrading. Kans dat dat stuk is is klein (heb ik ook nog nooit gezien bij een LC8 motor).

de 12V voor die ontsteking is ook de 12V voorziening voor de ECU, en loopt via 10A zekering in de zekeringbox: Vervang daar iig even de 10A van de 'ignition' om zeker te weten dat daar geen breukje in zit (komt regelmatig voor en kost niks om effe te vervangen).

Benzinepomp: als ie het niet doet, komt er ook geen benzine door! Als je hem er tussenuit haalt, doet de motor het wel zonder (alleen bij 1/2 tot volle tank!).
voor oplossing zie: http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=2582

koen warnar

BerichtGeplaatst: Za, 24 Aug. 2013, 17:22    Onderwerp: Reageer met quote

Hoofdzekering, oxidati daar in dat hoekje. Of het de se dat allemaal onder het zadel zitten?
MartijnL20

BerichtGeplaatst: Za, 24 Aug. 2013, 18:15    Onderwerp: Reageer met quote

tijdens mijn vakantie ook last van gehad, alleen toen stopte alle ook electronica ermee af en toe. Bleek dat de + kabel van de accu niet goed vast zat op het hoofd/ start relais, waarschijnlijk los getrild. Even de + kabel vanaf de accu volgen (is een stukje van 20 cm onder je zadel) en dan de rubbertjes bij het relais even los halen en kijken of de schroefjes goed vastzitten. Ik heb er gelijk bij beide even een druk ringetje geplaatst.
BertG

BerichtGeplaatst: Ma, 26 Aug. 2013, 22:13    Onderwerp: Reageer met quote

- Breukje in 10A zekering van ignition --> vervangen (dank Dr_Bean)
- Dat van benzinepomp snap ik! --> Echter de pomp heeft niet meer dan 1 a 2 "tikken" hoeven geven tussen moment van afslaan en weer lekker lopen, dus carbs waren nog nagenoeg gevuld (Note: bij lege carbs moet pomp 10-tallen "tikken" geven voor ze weer volledig gevuld zijn).
- (Aansluiting) Hoofdzekering geoxideerd (dank Koen Warnar) --> Euvel inderdaad eerder gezien in forum: weggevreten aansluiting; Zit inderdaad onder zadel, en ziet er pico bello uit! Lijkt me niet de oorzaak, immers display blijft werken, en bovendien zijn er vonken, maar helaas niet van goede kwaliteit en/of timing!
- Aansluiting hoofd relais los (dank MartijnL20); Komt beetje overeen met vorige tip!? Dat blokje met die 2x30A zekering! --> Aansluitingen zitten netjes vast en zien er pico bello uit. Zie verder bij vorige tip.

Nog niet weggeweest na vervangen van zekering ....

Mocht 't probleem zich nog steeds voordoen, dan wordt de volgende stap een vizuele inspektie van aansluitingen naar de ECU (demontage van tank).
Daarna inspectie met osciloscoop van signaal kwaliteit pickup en primaire spoelen (in gezonde toestand). Misschien dat daar nog aanknopingspunten zitten?

Groeten, Bert
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 26 Aug. 2013, 22:37    Onderwerp: Reageer met quote

alle interlocks gechecked?

(zijstandaard bijv...)

Als je de koppeling intrekt mag je alles... maar das dan weer alleen waar ALS de koppelingsschakelaar ook werkt...

test: stekker van de koppelingsschakelaar (ergens bij de koplamp) loshalen en ipv de koppelingsschakelaar even een doorlus (short) aanbrengen. dan mag je alles en zouden evt interlock problemen er niet meer moeten zijn.

BertG

BerichtGeplaatst: Di, 3 Sep. 2013, 22:54    Onderwerp: Reageer met quote

OK, laatste tip van Dr_Bean ook opgevolgd: afgelopen weekend alle interlocks uitgeschakeld door koppelingsschakelaar te overbruggen. En gisteren stond ik helaas toch weer stil (dit maal langs de snelweg veryangry2 , gelukkig was ik niet aan het inhalen smug ). Deze keer voelde ik het trouwens wel aankomen: via een paar zacht voelbare hikjes werd het vermogen een ietsje minder, bleef vervolgens zo'n 3 a 5 seconden min of meer constant (op dit lagere niveau), en vervolgens viel de motor weer helemaal dood.

Komende donderdag staat een meet-sessie gepland met de oscilloscoop. Ik vermoed echter dat dit niet veel verheldering gaat opleveren.
Daarna is het plan om de volledige kabelboom eens te checken (waarvan ik trouwens ook niet veel resultaat verwacht).

Daarna wordt het waarschijnlijk stap voor stap onderdelen vervangen die met de ontsteking te maken hebben:
1) pickup
2) ecu

Heeft iemand een flauw idee wat deze onderdelen ongeveer kosten?
Bestaan er misschien leen ecu's om te kijken of het dit wel is?

Tot binnenkort.
Naar boven
ToKkE

BerichtGeplaatst: Wo, 4 Sep. 2013, 6:55    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had exact dezelfde symptomen toen de brandstof pomp de geest gaf... die een of twee klikjes zegt niet dat de pomp op druk is... dat kan evengoed omdat de pomp gewoon niet meer wil verder doen...
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo, 4 Sep. 2013, 9:15    Onderwerp: Reageer met quote

ToKkE schreef:
Ik had exact dezelfde symptomen toen de brandstof pomp de geest gaf... die een of twee klikjes zegt niet dat de pomp op druk is... dat kan evengoed omdat de pomp gewoon niet meer wil verder doen...

precies, dat dacht ik ookal.

je kunt het ook makkelijk controleren: je haalt gewoon de pomp er tussenuit (en zorgt dat je tank minstens 1/2 vol blijft !!)

of je doet wat aan de pomp: vroeg of laat moet je dat toch...

StevenD

BerichtGeplaatst: Wo, 4 Sep. 2013, 11:07    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
Valt je display ook uit? : contactslot.
Anders, draadbreukje naar je CDI? Pomp moet je ook nog niet uitsluiten denk ik hoor.

Pomppomppomp....

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Mosseltje

BerichtGeplaatst: Wo, 4 Sep. 2013, 11:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zet ook in op een kapotte brandstof pomp.

Stukje rijden en dan uitvallen.
Half dagje later doet ie het weer maar valt toch weer uit.
Na een week klooien naar dealer gebracht en die liet mij de brandstofpomp zien.

Slechts 7.000km oud: rolleyes5

Bij de SE is deze heel makkelijk te bereiken.
Trek de tank eraf en dan kan je er zo bij.

Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo, 4 Sep. 2013, 12:32    Onderwerp: Reageer met quote

poahhh, die het ook lekker vol water gestaan!

Als de pomp-as nog goed beweegt (evt smeren met DROOGsmeermiddel), dan kun je er een printje op zetten.

maar als de draden van binnen ook zo doorgerot zijn dan is het hopeloss natuurlijk.

Toch hoort daar geen water in te blijven staan: Opletten dat de ontluchting goed gemonteerd wordt (naar beneden en dan met zwanenhalsje)

ToKkE

Nieuw berichtGeplaatst: Wo, 4 Sep. 2013, 13:02    Onderwerp: Reageer met quote

Mosseltje schreef:
Ik zet ook in op een kapotte brandstof pomp.

dan zag die er van mij nog redelijk goed uit!

Smile

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: