Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Martin
Geregistreerd op: 22-7-2013 Berichten: 181 Woonplaats: Heukelum
|
Geplaatst: Za, 11 Mrt. 2017, 22:16 Onderwerp: |
|
|
Hmm, wel een oud topic, maar ik plak het toch hier maar bij:
Gisteren een proefritje gemaakt op een 1290 Adventure S en op een ander topic heb ik daar wat over geschreven. Voor de goede orde zal ik die ervaring hier ook maar neerzetten, voor wat het waard is. . . .
Ok, het proefritje (60 km en een uurtje); ik heb alleen de 1190 maar als referentie, de 1290 SA heb ik overgeslagen, ook v.w.b. een proefrit. Allereerst heb ik een stukje snelweg gereden om de windbescherming en de nieuwe "lange" 6e versnelling te beoordelen; windbescherming valt niet helemaal tegen (en zal voor velen voldoende zijn), maar een andere ruit zou voor mij één van de eerste accessoires zijn. 6e versnelling is gelukkig niet extreem lang; bij 130 km/u. zal het plm. 300 t/min. minder zijn (4600 i.p.v 4900), qua bruikbaarheid is er dus niet echt veel veranderd.
Waar ik ook erg benieuwd naar was is de quickshifter, vooral omdat er geclaimd wordt dat hij ook onder deellast goed te gebruiken zal zijn, zowel omhoog als omlaag. Hm, ik was er niet weg van; onder "volle" belasting werkt het prima, maar in alle andere omstandigheden gaat het met de koppeling erbij toch aanmerkelijk soepeler. In het algemeen vond ik de bak wat stroever schakelen, nu stond er nog maar 800 km. op de teller, dus dat speelt wellicht mee, maar het is een beduidend verschil met mijn 1190. Vrijstand is ook wat lastig te vinden, stilstaand was het vaak toch een paar keer op en neer voor hij gevonden was.
Qua koppelen op zich had ik ook de indruk dat het wat zwaarder ging, ik kreeg aan het eind van het ritje ook wat last van mijn polsen. Het handel bleek wat verder weg te staan en het stuur staat in een iets andere stand, wellicht zijn het deze dingen bij elkaar opgeteld die dit veroorzaakten. De rit binnendoor naar huis gaf daarentegen geen enkel probleem, toch opmerkelijk.
De zelfuitschakelende knipperlichten was ik ook niet meteen helemaal weg van; je moet dan wel erg het moment van inschakelen plannen; te vroeg en hij slaat ook te vroeg af, te laat en hij blijft te lang door knipperen, maar wellicht went het.
Display was prima, waarbij wel gezegd dat de toerenteller minder snel af te lezen is dan de analoge. Bij een viaduct schakelt het erg snel naar nachtstand, maar het duurt daarna even voordat hij weer terug schakelt; wat mij betreft zou het handiger zijn als je zelf voor een vaste stand kan kiezen.
Van de vering had ik meer verschil verwacht, in het algemeen prima, maar in de comfortstand heeft de voorvork nog steeds moeite om een wegdek met keien glad te strijken; het stuitert dan nog steeds. Antiduik werking ben ik vergeten bewust uit te proberen.
Het motorblok voldeed erg goed, maar ik vond het geen wereld van verschil met mijn 1190. Rustig rijden zal wellicht net wat makkelijker zijn, maar laag in toeren rijden voelt gevoelsmatig nog steeds niet lekker. Ook de 1190 kan dat wel, maar ik rijd toch liever met wat meer toeren.
Bij het wegrijden hoorde ik steeds een resonantie onder de tank vandaan, vervelend, maar kan exemplarisch zijn en evt. te verhelpen.
Al met al was het eigenlijk een te kort ritje voor een echt gefundeerde conclusie, maar ik ben niet meteen volledig overtuigd van de grote meerwaarde t.o.v. de 1190. Jammer dat een proefrit op dit moment wat lastig blijkt; een rit met mijn vrouw achterop zou wellicht wat meer duidelijkheid kunnen geven.
Wordt misschien vervolgt. . . |
|
Naar boven |
|
|
Martin
Geregistreerd op: 22-7-2013 Berichten: 181 Woonplaats: Heukelum
|
Geplaatst: Zo, 16 Apr. 2017, 13:57 Onderwerp: |
|
|
Kleine update; vorige week heb ik samen met mijn vrouw nog een proefrit gemaakt en samen besloten om een zwarte te bestellen. Levering is gepland in week 20, terwijl we op de donderdag de week erop ermee met vakantie hopen te gaan, dat wordt nog even spannend waarschijnlijk. . . |
|
Naar boven |
|
|
Badtzmaru
Geregistreerd op: 14-8-2013 Berichten: 119 Woonplaats: Haarlemmermeer
|
Geplaatst: Zo, 16 Apr. 2017, 15:57 Onderwerp: |
|
|
haha mooi stukje. Vooral omdat je de voorkeur van je eigen1190 duidelijk naar voren laat komen en de meerwaarde van de 1290
Nog niet hebt gevonden. Daaronder een korte post dat je hem besteld hebt. Heerlijk contrast, maar zeker begrijpelijk! Gefeliciteerd met je nieuwe bike! |
|
Naar boven |
|
|
Martin
Geregistreerd op: 22-7-2013 Berichten: 181 Woonplaats: Heukelum
|
Geplaatst: Zo, 16 Apr. 2017, 18:16 Onderwerp: |
|
|
Dank je! Tja, we hebben de 1190 nu bijna (juli) 4 jaar en dan begint het te kriebelen. . . het is voor het eerst dat ik niet de neiging heb er een ander merk bij te betrekken en dat is op zich wel bijzonder. Overigens tot opluchting van mijn vrouw die proefritten helemaal niet zo leuk vindt. . .
De 1290 is op alle belangrijke punten "beter" dan de 1190 en dat gecombineerd met de leeftijd en km.stand van de 1190 maakt de keuze voor de 1290 gemakkelijker, waarbij dus duidelijk beter tussen aanhalingstekens moet staan, omdat de 1190 ook al érg goed is.
De 1290 ziet er, naar mijn mening, ook wat moderner en frisser uit. Mooier ook. . . |
|
Naar boven |
|
|
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag geen bestanden downloaden in die forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by
|