lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Wat ervaringen met de KTM 1190 Adventure.
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen 1190 berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Martin



Geregistreerd op: 22-7-2013
Berichten: 171
Woonplaats: Heukelum

BerichtGeplaatst: Zo, 11 Aug. 2013, 21:32    Onderwerp: Wat ervaringen met de KTM 1190 Adventure. Reageer met quote

De teller staat nu op 4000 km. en een rondje Eiffel, Pfalz, Zwarte Woud, puntje Zwitserland, Vogezen en via de Elzas en Eiffel weer terug geeft een aardig beeld van de motor. Die route is met twee personen en bagage gedaan, voorafgaand daaraan zijn we een weekend naar Drenthe geweest en mijn eerste reactie na een paar km's was: de KTM staat morgen te koop! Bij alle rotondes kwam de middenbok aan de grond en pas met de demping op “Sport” werd het acceptabel, dat was een groot verschil met de proefritten die we gedaan hadden, waarbij zelfs de comfortstand i.c.m. de veerstand op twee personen nog goed aanvoelde. Na terugkomst eerst maar eens aan het wegen gegaan en daarbij bleken we plm. 15 kg. over de max. toegestane belading heen te gaan, dus klagen bij de dealer of KTM had volgens mij geen zin, daarom contact opgenomen met HK-Suspension in Tiel en zij bleken al meer motorfietsen van dit type van een andere veer voorzien te hebben, daarom maar een veer besteld die berekend is voor ons gewicht (wat weegt die motorkleding toch zwaar. . .) Helaas bleek die niet leverbaar vóór onze vakantie, dus de middenbok er maar onderuit gehaald (handige constructie overigens). Tijdens de trip bleek er maar een heel enkele keer iets aan de grond te komen, dat viel dus mee, blijft dat ik vind dat hij met die belasting té ver in veert; ik sta dan met beide voeten wel erg plat op de grond (solo komen mijn (beide) hakken niet aan de grond). Na een verkeersdrempel met gematigde snelheid veert hij ook ver in; het lijkt dan wel een BMW in de comfortstand. . . ook bij bergop accelereren wordt hij achter wel érg ver in de veer getrokken.
Bij terugkomst bleek bij montage van de middenbok dat de aanslag nog een stuk ingeschroefd kon worden, dat was voor de grondspeling misschien ook nét genoeg geweest. . .
Ik heb er wel vertrouwen in dat het met een andere veer op te lossen is.

De eerste kilometers samen maakten ook meteen duidelijk dat het extra gewicht bij de Adventure erg merkbaar was tijdens het rijden v.w.b. koppel en vermogen; nog steeds ruimschoots voldoende, maar het explosieve was er een beetje af, hij voelde wat gemoedelijker aan. Wat ook zo zijn voordelen heeft natuurlijk. . . maar het verschil tussen solo en twee personen met bagage is groter dan ik bij andere/vorige motorfietsen gemerkt heb.

Om het rijtje van wat mindere punten maar meteen af te maken:
- Bij iets hogere temperaturen (> 25 gr.) is er een sterke benzinelucht merkbaar, soms zo erg dat ik het idee heb de gehele dag bij een benzinestation rond te rijden i.p.v. in de vrije natuur. Zelfs mijn vrouw rook het achterop af en toe. Mijn opmerking hierover bij de eerste beurt werd min of meer afgedaan met “dat komt door de hogere temperatuur”, maar dat lijkt me dan, zeker in zuidelijkere landen, wel een serieus probleem. . .
- De claxon is al een keer vervangen, maar mag die naam nog steeds niet dragen; toetertje komt beter overeen. Wellicht maar gaan zoeken naar een plekje voor een Stebel o.i.d..
- Het linkse display laat qua zichtbaarheid in sommige omstandigheden wat te wensen over. I.p.v. een automatische aanpassing zou een handmatige keuze in het menu praktischer zijn.
- Het weergeven van het pompsymbool in het display bij “lage” benzinestand is uitermate irritant; op dat moment ben je de andere informatie kwijt en heb je alleen de totaalstand om te bepalen hoeveel km. je al op “reserve” rijdt. Een teller die op dat moment de gereden kilometers gaat tellen is makkelijker, je weet zelf wel hoeveel km. je dan nog kunt rijden.
- De ketting bleek toch heel wat spetters op de koffers en kleding te geven, ondanks dat hij er niet overdreven vet uitzag. Het kettingschermpje staat wel fraai en zal met wieldemontage ook makkelijk zijn, maar ik had het toch liever wat verder om het achtertandwiel gehad evt. met een gemakkelijk demontabel eindstuk.
- De regen-stand kon mij niet erg bekoren: bij lage toeren blijft er wel erg weinig koppel en vermogen over, waardoor je toch met meer toeren gaat rijden, voelde aan als iets tegenstrijdigs. Ik kon niet ontdekken of het ABS/TC in de regen-stand gezet kan worden i.c.m. de mapping in de street-stand.
- De demper is wel érg stil, tot zo'n 4000 t./min. gaat het nog wel, maar daarboven blijft er weinig van over. Gas geven of juist op de motor afremmen tijdens het door een tunnel rijden heeft in dat opzicht ook geen meerwaarde. Je kan het natuurlijk ook als positief punt zien, maar om hierin een compromis te vinden met een andere uitlaat zal wel lastig worden. Ik ben wel heel nieuwsgierig of anderen al ervaring hiermee hebben.
- De standaard zadels bieden op wat langere afstanden, voor ons, te weinig comfort. Na verloop van tijd voelt het als een harde plank aan. Jammer is het dat het als accessoire leverbare comfortzadel voor de rijder meteen 2 cm. hoger is, dat wordt dus wachten op een andere leverancier (Touratech heeft al wat op de site staan, maar is nog niet leverbaar).
- De bescherming van het ruitje bij regen (en in het bijzonder de spray op de Duitse autobahn) is niet bepaald afdoende; ik moet er in een volgend voorkomend geval nog eens goed op letten, maar ik heb de indruk dat er teveel water langs de zijkant van het ruitje richting rijder komt.
- Zijstandaard staat te dicht bij de motor, in normale gevallen voldoet het nog wel, maar als de ondergrond wat zachter of niet helemaal vlak is, dan wordt het toch al snel kritisch. Zeker als het stuur op dat moment te ver naar rechts gedraaid staat. Wellicht geeft een paar cm. langer voetje genoeg verbetering.
- De door KTM geleverde houder voor de topkoffer geeft te weinig zitruimte voor de passagier (althans in ons geval), ik heb er maar even een tussenplaat voor gemaakt die de koffer een drie cm. naar achteren brengt en ook iets laat kantelen waardoor hij tevens mooier strookt met de zijkoffers. Later de steun aan het rekje zelf maar wijzigen. Frappant is dat het rekje dat Touratech op de site heeft staan deze aanpassing al lijkt te hebben, maar dat was ook nog niet leverbaar.
De totale breedte die Touratech voor het rek i.c.m. deze (31 en 38 ltr.) zijkoffers opgeeft is 4 cm. smaller dan nu het geval is met het KTM-rek (nu 103 cm.).
- Hm, dat wordt toch al een aardig lijstje. . . maar gelukkig geen ernstige of niet te verhelpen klachten.

De positieve indruk overheerst op dit moment toch duidelijk wel, laat ik eens wat proberen te benoemen:
- Het Jekyll & Hyde-karakter van het blok; lekker rustig rondtoeren met een zijdezacht draaiend blok (met gelukkig nog voldoende aangename trillingen) of boven de 6000 t./min. een ware krachtsexplosie; alleen al bij het inhalen op binnenwegen geeft dat erg veel vertrouwen; een draai aan het gas en je bent er voorbij. Dat laatste vond zelfs mijn vrouw een positief punt.
Tot nu toe heb ik niet het gevoel verder te gaan dan mijn rijkwaliteiten reiken, dat ik zo goed als altijd alleen rijd zal daarin ongetwijfeld meespelen. . .
- Het stuur- en veerkarakter is mooi neutraal met voldoende gevoel wat er onder je gebeurt; een erg slecht wegdek mag van mij best aanvoelen als een wat minder goed wegdek. . . niet alles hoeft gladgestreken te worden. Het viel me na een tijdje ook op dat het makkelijk is een goede lijn te kiezen en deze ook goed aan te houden is, waarbij evt. correcties toch nog makkelijk te maken zijn. Mijn eerste idee daarover was dat correcties juist minder makkelijk waren, maar dat bleek niet te kloppen: er hoeft gewoon minder gecorrigeerd te worden b.v. als er na een blinde bocht een tegenligger opdook moest ik voorheen wat meer van mijn lijn af, nu bleek ik steeds op een veel betere positie te rijden zodat deze situaties zich bijna niet voordeden.
- Windbescherming is bij droog weer erg goed; onder de 100 km./u. voldoende wind op mijn helm en daarboven uit de wind zonder al teveel vacuüm. Het ruitje staat daarbij in de hoogste stand, maar niet naar me toe gekanteld (geeft teveel turbulentie). De toerruit wil ik nog wel proberen, wellicht geeft dat met regen ook nog wat verbetering.
- Zitpositie is ontspannen, maar in het begin had ik nog net wat te snel last van kramp in mijn benen; het zadel nog even in de hoogste stand geprobeerd, maar hoe vreemd het ook klinkt, dat gaf teveel het gevoel óp de motor te zitten en maakte verder weinig uit. Later werd het beter, misschien toch ook een kwestie van wennen. Een beter zadel zal hopelijk nog een duidelijke stap vooruit zijn. Ook achterop blijkt het mee te vallen, de wat scherpere beenhoek heeft geen al te nadelige gevolgen voor het comfort. De breedte van de duozitplaats houdt niet over; ik heb de handgrepen al drastisch ingekort (met een prijs van 12,- p/st. was die keuze niet zo moeilijk).
- Het koffersysteem bevalt in de praktijk ook goed; de bovenladers zijn makkelijk en de binnentassen zijn door de ritssluitingen bovenop ook makkelijk om er onderweg snel even iets uit te halen. Ruimschoots voldoende ruimte voor twee personen voor een dag of tien vakantie en lijken ze ook waterdicht te zijn. Prijzig zijn ze wel en het geanodiseerde aluminium lijkt ook niet helemaal zo makkelijk schoon en mooi te houden dan gedacht. O ja, dat is waar ook. . . ik zit in het positieve gedeelte. . .
- Spiegels vind ik zéér goed; de combinatie van linker- en rechterspiegel geeft een goed beeld van wat er achter me gebeurd, ik kan een auto die me inhaalt in de spiegel volgen totdat hij al naast me zichtbaar is. Wat mij betreft prima!
- Positief punt van de ketting is het soepelere karakter ervan t.o.v. een cardan, zo te zien is de kettingspanning na 4000 km. nog hetzelfde, wel prettig, want erg veel zin om dat tijdens de vakantie te doen had ik eigenlijk niet. . . dat gaat thuis op de heftafel toch heel wat comfortabeler.
- Het schakelen zou ik als neutraal willen beoordelen. . . niet echt goed, maar zeker niet slecht, ik kan er goed mee leven.
- Het benzineverbruik is ook niet slecht; solo tijdens de eerste 1000 km. tussen de 1:16 en 17 en met duo de volgende 3000 km. tussen de 1:15 (Autobahn 140 á 150 km./u.) en 1:17 (binnenwegen Duitsland en Frankrijk).
- Tot nu toe vind ik alles om de koop heen van KTM uit een goede indruk maken, je krijgt de indruk dat het van de fabriek uit de aandacht krijgt; hopelijk wordt dat bevestigd mocht er eens iets aan de hand zijn. Normaal redeneer ik dat áls er wat mis is met de motorfiets, dat er binnen twee jaar wel uit zal zijn, met al de elektronica en aanverwante zaken aan boord overweeg ik toch om gebruik te gaan maken van de mogelijkheid tot aanvullende garantie, maar dat hoeft pas aan het eind van de twee jaar garantie besloten te worden.

Tja, wat kan ik er verder nog over zeggen? In het algemeen gesteld voelt het allemaal goed en ik hoop dat het, door nog wat aanpassingen, uiteindelijk zal voelen als mijn/onze motorfiets. . . als je begrijpt wat ik bedoel. . .

Mijn mening over bepaalde dingen hoeft zeker niet de juiste te zijn, dus ik ben benieuwd of andere rijd(st)ers mijn/onze ervaringen delen of juist niet, of er voor geconstateerde onvolkomenheden oplossingen zijn enz.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Bauwens Erik



Geregistreerd op: 4-11-2011
Berichten: 30
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Ma, 12 Aug. 2013, 9:13    Onderwerp: Reageer met quote

Volledig akkoord,het zadel valt niet mee en daarom het comfort zadel snel gemonteerd,middenbok heb ik niet maar heb dadelijk het voetstuk van zijpikkel voorzien van groter grondvlak,leesbaarheid van display kan beter mijn mening . Ik heb de grote toerruit geplaatst en die is voor mij heel goed. Geweldige motor ,valt goed mee na enkele aanpassingen die van persoonlijke aard zijn. Dit is mijn vierde KTM en van deze 1190 adventure heel tevreden tot nog toe na 3000 km.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3335

BerichtGeplaatst: Ma, 12 Aug. 2013, 18:38    Onderwerp: Reageer met quote

Martin,
heb je nu de hoge ( R) uitvoering of de "gewone" lage dus,

groet Daan

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Martin



Geregistreerd op: 22-7-2013
Berichten: 171
Woonplaats: Heukelum

BerichtGeplaatst: Ma, 12 Aug. 2013, 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

De gewone, met de elektrische verstelling van de veervoorspanning en demping.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Martin



Geregistreerd op: 22-7-2013
Berichten: 171
Woonplaats: Heukelum

BerichtGeplaatst: Za, 7 Sep. 2013, 17:57    Onderwerp: Reageer met quote

Kleine update.
- Sinds de vorige vakantie hebben we proef gereden met de grotere toerruit; dat was voor ons geen succes, naast dat ik in de hoogste stand tegen de bovenkant van het scherm aan zat te kijken was er in de meeste omstandigheden geen verbetering en in de andere een verslechtering. Er is weinig zo persoonlijk als windbescherming, dus ik kan me goed voorstellen dat het voor een ander wél een verbetering zal kunnen zijn.
- Onder de jiffy heb ik een driehoekig RVS-plaatje gelast; dat is niet bepaald een kleine verbetering. . . het is een wereld van verschil! Waar hij eerst met het stuur volledig naar rechts op het punt stond om te vallen krijg ik hem er nu niet overheen getrokken. Vier cm. maakt een zeer groot verschil.
- Gisteren zijn we met de schokbreker naar HK Suspension in Tiel geweest en is er een andere veer gemonteerd, de proefrit vandaag gaf zeker een positieve indruk; met 15 kg. "bagage" was het meteen duidelijk dat het beter klopte, met de vering in de solostand en ik er alleen op veert hij ongeveer net zoveel in als met z'n tweeën plus bagage in de daarbij behorende stand. Over anderhalve week hopen we het wat zuidelijker uitgebreider te gaan testen. . .
De vervangingsveer is zwart i.pv. oranje en dat is voor mij een duidelijke verfraaiing.
- De nadrukkelijke aanwezigheid van benzinedampen is door de dealer nagevraagd bij KTM en die onderkennen het probleem; daar komt een modificatie voor (t-stukje in de tankontluchting). Voor de verlichting, het automatisch aangaan, komt er ook een modificatie hoorde ik. \
- Gisteren zag ik geen koelvloeistof in het controledeel van het reservoir en vandaag vergeten te vragen bij de dealer, op zich lijkt het me vreemd dat het al zo snel na de 1000 km. beurt (3500 km.) zo laag staat. (Als ik tussen de tankpanelen doorkijk zie ik wél het vloeistofniveau.)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hubke01



Geregistreerd op: 24-12-2009
Berichten: 25

BerichtGeplaatst: Za, 7 Sep. 2013, 20:02    Onderwerp: Re: Wat ervaringen met de KTM 1190 Adventure. Reageer met quote

Martin schreef:
De teller staat nu op 4000 km. en een rondje Eiffel, Pfalz, Zwarte Woud, puntje Zwitserland, Vogezen en via de Elzas en Eiffel weer terug geeft een aardig beeld van de motor. Die route is met twee personen en bagage gedaan, voorafgaand daaraan zijn we een weekend naar Drenthe geweest en mijn eerste reactie na een paar km's was: de KTM staat morgen te koop! Bij alle rotondes kwam de middenbok aan de grond en pas met de demping op “Sport” werd het acceptabel, dat was een groot verschil met de proefritten die we gedaan hadden, waarbij zelfs de comfortstand i.c.m. de veerstand op twee personen nog goed aanvoelde. Na terugkomst eerst maar eens aan het wegen gegaan en daarbij bleken we plm. 15 kg. over de max. toegestane belading heen te gaan, dus klagen bij de dealer of KTM had volgens mij geen zin, daarom contact opgenomen met HK-Suspension in Tiel en zij bleken al meer motorfietsen van dit type van een andere veer voorzien te hebben, daarom maar een veer besteld die berekend is voor ons gewicht (wat weegt die motorkleding toch zwaar. . .) Helaas bleek die niet leverbaar vóór onze vakantie, dus de middenbok er maar onderuit gehaald (handige constructie overigens). Tijdens de trip bleek er maar een heel enkele keer iets aan de grond te komen, dat viel dus mee, blijft dat ik vind dat hij met die belasting té ver in veert; ik sta dan met beide voeten wel erg plat op de grond (solo komen mijn (beide) hakken niet aan de grond). Na een verkeersdrempel met gematigde snelheid veert hij ook ver in; het lijkt dan wel een BMW in de comfortstand. . . ook bij bergop accelereren wordt hij achter wel érg ver in de veer getrokken.
Bij terugkomst bleek bij montage van de middenbok dat de aanslag nog een stuk ingeschroefd kon worden, dat was voor de grondspeling misschien ook nét genoeg geweest. . .
Ik heb er wel vertrouwen in dat het met een andere veer op te lossen is.

De eerste kilometers samen maakten ook meteen duidelijk dat het extra gewicht bij de Adventure erg merkbaar was tijdens het rijden v.w.b. koppel en vermogen; nog steeds ruimschoots voldoende, maar het explosieve was er een beetje af, hij voelde wat gemoedelijker aan. Wat ook zo zijn voordelen heeft natuurlijk. . . maar het verschil tussen solo en twee personen met bagage is groter dan ik bij andere/vorige motorfietsen gemerkt heb.

Om het rijtje van wat mindere punten maar meteen af te maken:
- Bij iets hogere temperaturen (> 25 gr.) is er een sterke benzinelucht merkbaar, soms zo erg dat ik het idee heb de gehele dag bij een benzinestation rond te rijden i.p.v. in de vrije natuur. Zelfs mijn vrouw rook het achterop af en toe. Mijn opmerking hierover bij de eerste beurt werd min of meer afgedaan met “dat komt door de hogere temperatuur”, maar dat lijkt me dan, zeker in zuidelijkere landen, wel een serieus probleem. . .
- De claxon is al een keer vervangen, maar mag die naam nog steeds niet dragen; toetertje komt beter overeen. Wellicht maar gaan zoeken naar een plekje voor een Stebel o.i.d..
- Het linkse display laat qua zichtbaarheid in sommige omstandigheden wat te wensen over. I.p.v. een automatische aanpassing zou een handmatige keuze in het menu praktischer zijn.
- Het weergeven van het pompsymbool in het display bij “lage” benzinestand is uitermate irritant; op dat moment ben je de andere informatie kwijt en heb je alleen de totaalstand om te bepalen hoeveel km. je al op “reserve” rijdt. Een teller die op dat moment de gereden kilometers gaat tellen is makkelijker, je weet zelf wel hoeveel km. je dan nog kunt rijden.
- De ketting bleek toch heel wat spetters op de koffers en kleding te geven, ondanks dat hij er niet overdreven vet uitzag. Het kettingschermpje staat wel fraai en zal met wieldemontage ook makkelijk zijn, maar ik had het toch liever wat verder om het achtertandwiel gehad evt. met een gemakkelijk demontabel eindstuk.
- De regen-stand kon mij niet erg bekoren: bij lage toeren blijft er wel erg weinig koppel en vermogen over, waardoor je toch met meer toeren gaat rijden, voelde aan als iets tegenstrijdigs. Ik kon niet ontdekken of het ABS/TC in de regen-stand gezet kan worden i.c.m. de mapping in de street-stand.
- De demper is wel érg stil, tot zo'n 4000 t./min. gaat het nog wel, maar daarboven blijft er weinig van over. Gas geven of juist op de motor afremmen tijdens het door een tunnel rijden heeft in dat opzicht ook geen meerwaarde. Je kan het natuurlijk ook als positief punt zien, maar om hierin een compromis te vinden met een andere uitlaat zal wel lastig worden. Ik ben wel heel nieuwsgierig of anderen al ervaring hiermee hebben.
- De standaard zadels bieden op wat langere afstanden, voor ons, te weinig comfort. Na verloop van tijd voelt het als een harde plank aan. Jammer is het dat het als accessoire leverbare comfortzadel voor de rijder meteen 2 cm. hoger is, dat wordt dus wachten op een andere leverancier (Touratech heeft al wat op de site staan, maar is nog niet leverbaar).
- De bescherming van het ruitje bij regen (en in het bijzonder de spray op de Duitse autobahn) is niet bepaald afdoende; ik moet er in een volgend voorkomend geval nog eens goed op letten, maar ik heb de indruk dat er teveel water langs de zijkant van het ruitje richting rijder komt.
- Zijstandaard staat te dicht bij de motor, in normale gevallen voldoet het nog wel, maar als de ondergrond wat zachter of niet helemaal vlak is, dan wordt het toch al snel kritisch. Zeker als het stuur op dat moment te ver naar rechts gedraaid staat. Wellicht geeft een paar cm. langer voetje genoeg verbetering.
- De door KTM geleverde houder voor de topkoffer geeft te weinig zitruimte voor de passagier (althans in ons geval), ik heb er maar even een tussenplaat voor gemaakt die de koffer een drie cm. naar achteren brengt en ook iets laat kantelen waardoor hij tevens mooier strookt met de zijkoffers. Later de steun aan het rekje zelf maar wijzigen. Frappant is dat het rekje dat Touratech op de site heeft staan deze aanpassing al lijkt te hebben, maar dat was ook nog niet leverbaar.
De totale breedte die Touratech voor het rek i.c.m. deze (31 en 38 ltr.) zijkoffers opgeeft is 4 cm. smaller dan nu het geval is met het KTM-rek (nu 103 cm.).
- Hm, dat wordt toch al een aardig lijstje. . . maar gelukkig geen ernstige of niet te verhelpen klachten.

De positieve indruk overheerst op dit moment toch duidelijk wel, laat ik eens wat proberen te benoemen:
- Het Jekyll & Hyde-karakter van het blok; lekker rustig rondtoeren met een zijdezacht draaiend blok (met gelukkig nog voldoende aangename trillingen) of boven de 6000 t./min. een ware krachtsexplosie; alleen al bij het inhalen op binnenwegen geeft dat erg veel vertrouwen; een draai aan het gas en je bent er voorbij. Dat laatste vond zelfs mijn vrouw een positief punt.
Tot nu toe heb ik niet het gevoel verder te gaan dan mijn rijkwaliteiten reiken, dat ik zo goed als altijd alleen rijd zal daarin ongetwijfeld meespelen. . .
- Het stuur- en veerkarakter is mooi neutraal met voldoende gevoel wat er onder je gebeurt; een erg slecht wegdek mag van mij best aanvoelen als een wat minder goed wegdek. . . niet alles hoeft gladgestreken te worden. Het viel me na een tijdje ook op dat het makkelijk is een goede lijn te kiezen en deze ook goed aan te houden is, waarbij evt. correcties toch nog makkelijk te maken zijn. Mijn eerste idee daarover was dat correcties juist minder makkelijk waren, maar dat bleek niet te kloppen: er hoeft gewoon minder gecorrigeerd te worden b.v. als er na een blinde bocht een tegenligger opdook moest ik voorheen wat meer van mijn lijn af, nu bleek ik steeds op een veel betere positie te rijden zodat deze situaties zich bijna niet voordeden.
- Windbescherming is bij droog weer erg goed; onder de 100 km./u. voldoende wind op mijn helm en daarboven uit de wind zonder al teveel vacuüm. Het ruitje staat daarbij in de hoogste stand, maar niet naar me toe gekanteld (geeft teveel turbulentie). De toerruit wil ik nog wel proberen, wellicht geeft dat met regen ook nog wat verbetering.
- Zitpositie is ontspannen, maar in het begin had ik nog net wat te snel last van kramp in mijn benen; het zadel nog even in de hoogste stand geprobeerd, maar hoe vreemd het ook klinkt, dat gaf teveel het gevoel óp de motor te zitten en maakte verder weinig uit. Later werd het beter, misschien toch ook een kwestie van wennen. Een beter zadel zal hopelijk nog een duidelijke stap vooruit zijn. Ook achterop blijkt het mee te vallen, de wat scherpere beenhoek heeft geen al te nadelige gevolgen voor het comfort. De breedte van de duozitplaats houdt niet over; ik heb de handgrepen al drastisch ingekort (met een prijs van 12,- p/st. was die keuze niet zo moeilijk).
- Het koffersysteem bevalt in de praktijk ook goed; de bovenladers zijn makkelijk en de binnentassen zijn door de ritssluitingen bovenop ook makkelijk om er onderweg snel even iets uit te halen. Ruimschoots voldoende ruimte voor twee personen voor een dag of tien vakantie en lijken ze ook waterdicht te zijn. Prijzig zijn ze wel en het geanodiseerde aluminium lijkt ook niet helemaal zo makkelijk schoon en mooi te houden dan gedacht. O ja, dat is waar ook. . . ik zit in het positieve gedeelte. . .
- Spiegels vind ik zéér goed; de combinatie van linker- en rechterspiegel geeft een goed beeld van wat er achter me gebeurd, ik kan een auto die me inhaalt in de spiegel volgen totdat hij al naast me zichtbaar is. Wat mij betreft prima!
- Positief punt van de ketting is het soepelere karakter ervan t.o.v. een cardan, zo te zien is de kettingspanning na 4000 km. nog hetzelfde, wel prettig, want erg veel zin om dat tijdens de vakantie te doen had ik eigenlijk niet. . . dat gaat thuis op de heftafel toch heel wat comfortabeler.
- Het schakelen zou ik als neutraal willen beoordelen. . . niet echt goed, maar zeker niet slecht, ik kan er goed mee leven.
- Het benzineverbruik is ook niet slecht; solo tijdens de eerste 1000 km. tussen de 1:16 en 17 en met duo de volgende 3000 km. tussen de 1:15 (Autobahn 140 á 150 km./u.) en 1:17 (binnenwegen Duitsland en Frankrijk).
- Tot nu toe vind ik alles om de koop heen van KTM uit een goede indruk maken, je krijgt de indruk dat het van de fabriek uit de aandacht krijgt; hopelijk wordt dat bevestigd mocht er eens iets aan de hand zijn. Normaal redeneer ik dat áls er wat mis is met de motorfiets, dat er binnen twee jaar wel uit zal zijn, met al de elektronica en aanverwante zaken aan boord overweeg ik toch om gebruik te gaan maken van de mogelijkheid tot aanvullende garantie, maar dat hoeft pas aan het eind van de twee jaar garantie besloten te worden.

Tja, wat kan ik er verder nog over zeggen? In het algemeen gesteld voelt het allemaal goed en ik hoop dat het, door nog wat aanpassingen, uiteindelijk zal voelen als mijn/onze motorfiets. . . als je begrijpt wat ik bedoel. . .

Mijn mening over bepaalde dingen hoeft zeker niet de juiste te zijn, dus ik ben benieuwd of andere rijd(st)ers mijn/onze ervaringen delen of juist niet, of er voor geconstateerde onvolkomenheden oplossingen zijn enz.
mijn gedacht is een beetje minder eten en uw probleem met vering en plaats word dan al een stuk beter .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Martin



Geregistreerd op: 22-7-2013
Berichten: 171
Woonplaats: Heukelum

BerichtGeplaatst: Za, 7 Sep. 2013, 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

En daar kom je nu pas mee. . . thinking . . . maar zoals in mijn laatste post te lezen is heb ik voor een andere oplossing gekozen. . . ok, een paar kilo zou er af kunnen, maar dat zou nog geen afdoende oplossing geweest zijn.
Maar goed, ik heb je voorstel aan mijn vrouw voorgelegd en we gaan er alsnog aan werken. . . thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
wreckah



Geregistreerd op: 18-6-2009
Berichten: 176
Woonplaats: Gent, België

BerichtGeplaatst: Vr, 13 Sep. 2013, 19:52    Onderwerp: Reageer met quote

subtiel hubke laugh2
_________________
'09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
jaap2005



Geregistreerd op: 1-5-2006
Berichten: 30
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Zo, 13 Okt. 2013, 11:55    Onderwerp: 1e ervaringen Reageer met quote

vorige week zaterdag een gebruikte Adventure in BRD gekocht. Afgelopen week bij het RDW laten keuren en BPM afgedragen. Had in NL al 2x met de fiets gereden en daarna tot aankoop overgegaan.

Heb even met de heren van Wings contract gehad en voor hun 1190 Adv. uitlaat vragen ze Eur. 599,- + Eur. 21,- verzendkosten. Geloof best dat het KTM specialisten zijn maar met een Leovince slip on ben je denk ik voor de helft van het geld klaar. Alleen wel ergens een passtukje laten maken.

Een herhaling van superlatieven mbt. 1e ervaringen lijkt me overbodig.
Een paar opmerkingen:
1.) zadel, zoals bij zo veel producenten, is waardeloos. Onbegrijpelijk dat men daar niet voor een een paar eurcent extra voor een polyether met een hogere dichtheid kiest. Eerste investering wordt een ritje naar Tiger Leathers in Den Haag om de polyether te laten vervangen.
2.) Low fuel indicator: gewoon dom om de hele display uit te schakelen. Een software update lijkt me onontkoombaar als men in Mattichhofen naar haar klanten luistert.
3. Opbokken: weinig kracht nodig, maar vind de duo voetsteun in de weg zitten. Denk dat ik beide duo steunen er af schroef.
4. RPM indicator: irritante lampjes, meteen 1.500 rpm hoger gezet, zie je ze niet meer branden en kun je ongestoord de hendel op trekken.
5. Bagage: kan nergens het handleidingboekje kwijt. Een tasje achterop lijkt me handig om wat klein spul in mee te nemen of misschien ergens een gebruikte koffer op de kop tikken. Iemand suggesties?
6. Achterin het kontje, als je het zadel erafhaalt, vond ik verschillende loze stekkers. Vermoedelijk zijn die voor het uitlezen van de software en zadelverwarming of niet?

Voor uitgebreidere ervaringen nog even een paar dagen wachten tot kenteken via het RDW binnen is. Tot nu toe iig erg in m'n nopje met deze wolf in schaapskleren.

http://i113.photobucket.com/albums/n228/Jaap2005/20131101_213245_zpsedef594e.jpg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Achilleos



Geregistreerd op: 8-6-2014
Berichten: 9

BerichtGeplaatst: Wo, 11 Jun. 2014, 18:33    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag Martin,

Hoe is afgelopen jaar gegaan? Ben je nog opvallende zaken tegen gekomen met de 1190?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blokkie



Geregistreerd op: 29-4-2013
Berichten: 85

BerichtGeplaatst: Wo, 11 Jun. 2014, 22:00    Onderwerp: Reageer met quote

Alleen die benzinelucht en de toeter heb ik ook.

Verder een fijn brommertje smiley over twee weken gaat ie voor de 30.000 beurt en nog steeds tevreden hoor.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kami



Geregistreerd op: 5-9-2013
Berichten: 110

BerichtGeplaatst: Za, 22 Nov. 2014, 19:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ook weer een ervaring rijker, na een aantal terugroepacties is voor de 2013 1190ADV weer een terugropeactie.
Deze maal wordt de middenbok vervangen....
Kan scheuren en/of afbreken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
OLoiro



Geregistreerd op: 9-3-2014
Berichten: 79
Woonplaats: In't Groene Hart

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Nov. 2014, 11:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nog steeds grote problemen met een te warm zadel zodra de fan aanspringt.... Vraag regelamatig bij de dealer over de voortgang van oplossingen, maar het blijft angstig stil bij KTM over oplossingen.

Warm is niet erg, maar ik meet >80 graden op het zadel...

_________________
1190 Adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Vonkenboer



Geregistreerd op: 4-12-2009
Berichten: 470
Woonplaats: omgeving Eindhoven

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Nov. 2014, 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

OLoiro schreef:
Ik heb nog steeds grote problemen met een te warm zadel zodra de fan aanspringt.... Vraag regelamatig bij de dealer over de voortgang van oplossingen, maar het blijft angstig stil bij KTM over oplossingen.

Warm is niet erg, maar ik meet >80 graden op het zadel...


Anders gewoon een hitte schild plaatsen:

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=973000&highlight=Wings+heat&page=22

_________________
990SMT 2010-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
OLoiro



Geregistreerd op: 9-3-2014
Berichten: 79
Woonplaats: In't Groene Hart

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Nov. 2014, 19:29    Onderwerp: Reageer met quote

Vonkenboer schreef:
OLoiro schreef:
Ik heb nog steeds grote problemen met een te warm zadel zodra de fan aanspringt.... Vraag regelamatig bij de dealer over de voortgang van oplossingen, maar het blijft angstig stil bij KTM over oplossingen.

Warm is niet erg, maar ik meet >80 graden op het zadel...


Anders gewoon een hitte schild plaatsen:

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=973000&highlight=Wings+heat&page=22



De hitte waar ik last van heb komt van de fan en blaast rechtstreeks langs de tank onder het zadel. Hitte komt dus niet van het motorblok zelf. Helpt de wings ook tegen dat probleem? Kom ik niet helemaal uit namelijk.

Grtn!

_________________
1190 Adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen 1190 Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in die forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif