Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Gerbrand
|
Geplaatst: Ma, 15 Jul. 2013, 23:24 Onderwerp: Koppeling niet vrij |
|
|
Ha LC8-ers,
Geen nieuw onderwerp, maar via de zoekfunctie kan ik in andere reacties geen bevredigend antwoord vinden.
Mijn koppeling komt zowel warm als koud niet vrij. Het is een 2004 950 Adv met 45.000km. Zaken die ik al heb gedaan / gecontroleerd:
- Nieuwe minerale koppelingsvloeistof, 100% ontlucht
- Nieuwe drukgever aan onderzijde (bij voortandwiel)
- Drukgever bovenzijde bij hendel 100% vrij van lekkage o.i.d.
- Oliejet gedemonteerd en schoongemaakt
- Pinnetje die roteren van drukstift tegengaat loopt soepel in de kunstof geleider
- Drukstift is geupdate variant
- Booster is vorig jaar door dealer vervangen
Het is een probleem dat ik de laatste 2 jaar elke keer weer tegenkom, het gaat echt een beetje irriteren. Er wordt geen euro op onderhoud bezuinigd, beurten op tijd e.d. maar dit probleem krijg ik niet onder de knie (de dealer ook niet).
Het enige wat me opvalt is dat het anti-roteer pennetje van de drukgever vast zit in de drukstift en niet mooi in het midden van de drukstift zit. Belemmerd dit het goed functioneren, ondanks dat de stift perfect door de kunstof geleider loopt?
Alle bruikbare input is welkom! |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

|
Geplaatst: Di, 16 Jul. 2013, 1:56 Onderwerp: |
|
|
Met de troubleshooting die je al hebt gedaan... Ingeslagen koppelingskorf? Beetje zelfde symptonen als afgeragde enduro's wel eens willen hebben.... _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Di, 16 Jul. 2013, 8:14 Onderwerp: |
|
|
Wat bedoel je met komt niet vrij? Hoe test je dit.. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Gerbrand
|
Geplaatst: Di, 16 Jul. 2013, 21:58 Onderwerp: |
|
|
Niet vrijkomen van de koppling is: koppelingshendel volledig ingetrokken, desondanks aandrijving op het achterwiel voelbaar.
De aandrijving uit zich op meerdere manieren:
- op de middenbok blijft het achterwiel hard draaien, met de achterrem is stoppen wel mogelijk, maar daarna draait het direct weer op volle toeren.
- als je van neutraal naar de eerste versnelling schakelt gaat dit met een duidelijk hoorbare en voelbare klap in de aandrijving.
- als je voor een verkeerslicht stilstaat met ingetrokken koppelingshendel in de eerste versnelling slaat de motor regelmatig af (doordat deze niet vrijkomt). In de neutraalstand gebeurd dit namelijk nooit. |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Di, 16 Jul. 2013, 23:43 Onderwerp: |
|
|
Verkeerde olie, staalplaten verkeerd om gemonteerd, sterk ingeslagen, dat zijn mijn 3 contole punten dan. Achterwiel draaien op de bok is volledig normaal. Kruipt de motor echt naar voren in zijn 1, dat niet. Koppeling gemodificeerd met te korte drukstang? _________________ Go!!!!!!
|
Naar boven |
|
 |
Gerbrand
|
Geplaatst: Wo, 17 Jul. 2013, 6:41 Onderwerp: |
|
|
Dank voor de feedback. Ik ga de koppelingskorf als eerste controleren op inslaan. Olie is 10W50 volsyntheet, dus dau zou het niet mogen zijn. De koppeling is enkel door de dealer gedemonteerd (vorig jaar ivm nieuwe booster), een verkeerde montage van de staalplaten zoudus niet voor mogen komen, zeker gezien de goede reputatie vd dealer (altijd in onderhoud in Zwartebroek). |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1609 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 18 Jul. 2013, 9:03 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | staalplaten verkeerd om gemonteerd | Hoe kan je die verkeerd monteren dan ?  _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Do, 18 Jul. 2013, 11:23 Onderwerp: |
|
|
@Muug: staalplaten worden geperst uit een plaat. De bovenkant, daar waar de persvorm de plaat als eerste raakt, word ingedrukt en dan pas uitgeperst. De rand aan de eene kant is dan een beetje rond terwijl de rand aan de achterkant haaks is af gesneden. Bij het monteren van de platen moeten de zn snijranden allemaal dezelfde kant "uitkijken"
Tevens belangrijk dat je alle platen in de juiste volgorde monteerd ...
Het niet echt vrij komen van de koppeling kan liggen aan vervuiling van je olie-jet, zit boven je voortandwiel. _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Do, 18 Jul. 2013, 12:39 Onderwerp: |
|
|
Die jet doet niet echt iets met vrijkomen hoor. Komt eerder te makkelijk vrij als die te groot is. _________________ Go!!!!!!
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1609 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 18 Jul. 2013, 13:41 Onderwerp: |
|
|
koen warnar schreef: | @Muug: staalplaten worden geperst uit een plaat. De bovenkant, daar waar de persvorm de plaat als eerste raakt, word ingedrukt en dan pas uitgeperst. De rand aan de eene kant is dan een beetje rond terwijl de rand aan de achterkant haaks is af gesneden. Bij het monteren van de platen moeten de zn snijranden allemaal dezelfde kant "uitkijken"
Tevens belangrijk dat je alle platen in de juiste volgorde monteerd . |
Dat die platen een perskant hebben weet ik. Maar ik denk dat er nergens staat welke kant die perskant gemonteerd moet worden. Daarom trouwens heb ik mijn platen "om" en "om" gemonteerd. De eerste plaat heeft de scherpe kant aan de ene kant, de volgende plaat heeft die scherpe kant aan de andere kant, de derde zit zoals de eerste, etc. Ook bestaat er voor die stalen platen geen volgorde. Anders zou je bij je bestelling het nummer nog moeten opgeven. Veel mensen versteken trouwens af en toe zo'n stalen plaat naar de binnenkant van het pakket, als die bellevilleveer daar een groef in getrokken heeft. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Do, 18 Jul. 2013, 15:28 Onderwerp: |
|
|
Scherpe kant naar buiten, anders is de motor vaak hakerig in het oppakken. _________________ Go!!!!!!
|
Naar boven |
|
 |
Muug

|
Geplaatst: Do, 18 Jul. 2013, 16:53 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Scherpe kant naar buiten, anders is de motor vaak hakerig in het oppakken. |
glijden ze lekker soepel toe bedoel je, ik snap 'm _________________ Leap, and the net will appear.
|
Naar boven |
|
 |
Gerbrand
|
Geplaatst: Di, 23 Jul. 2013, 22:56 Onderwerp: |
|
|
Vanavond het pakket met koppelingsplaten losgehaald. Helaas geen bijzonderheden geconstateerd die wijzen op overmatige slijtage. De korf ziet er nog prima uit, de stalen platen en de gevoerde platen vertonen ook geen zware gebruiksporen.
Dit weekend de grote beurt afmaken en dan nog maar eens proberen. Ik vrees dat de ergernis van de koppeling die niet juist ontkoppeld zal blijven..... Het enige grote minpunt van een verder fantastische motor. Jammer dat het niet lijkt op te lossen! |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 23 Jul. 2013, 23:01 Onderwerp: |
|
|
als je de koppeling open heb, bedien hem dan eens en kijk of alles lekker werkt.
ps.: Ben je zeker dat de binnenste en buitenste plaat de juiste zijn, en dat de belleville veer binnenin goed ligt en niet op een plaat inslijt? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Gerbrand
|
Geplaatst: Wo, 24 Jul. 2013, 7:30 Onderwerp: |
|
|
Met het deksel verwijderd heb ik hem idd ook bediend, alles werkt dan mooi soepel, de platen worden goed vrijgegeven (+/- 7 mm) door de drukstang die wordt bediend door de drukgever aan de andere zijde van het blok.
Het set met platen heb ik nagemeten qua dikte, dit komt goed overeen met de norm die wordt opgegeven in het WPHB (norm 48mm, huidige dikte 47,35mm).
De Belleville veer ligt op de juiste manier gemonteerd, maar was wel een klein beetje ingesleten op de stalen plaat. Ik heb deze plaat daarom even gewisseld met de stalen plaat, aan de andere kant van het pakket. Alles is enkel 1x eerder opengeweest bij de dealer, dus ik ga ervan uit dat volgorde etc. gewoon goed moet zijn. Ik heb dit zelf nog even gecontroleerd aan de hamd vam de kleur van de stalen platen (lichte metaalkleur = staal, dus aan buitenzijde v het pakket)
Verdere suggesties zijn welkom! Als dit geen oplossing blijkt te zijn ga ik toch overwegen om ergens een compleet set met platen, korf e.d. op de kop te tikken. Ondanks dat alles er nog prima uit ziet moet er toch ergens een onverklaarbaar mankement in zitten. |
|
Naar boven |
|
 |
|