lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

950 vs 690 enduro R

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
KP



Geregistreerd op: 21-3-2008
Berichten: 85

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Jul. 2013, 9:51    Onderwerp: 950 vs 690 enduro R Reageer met quote

Hallo LC 8 ers en mogelijk 690 ers,

Ik ben voornemens om mijn trouwe LC 8 adventure S in te ruilen op een 690 enduro R. Vraag ?
- Lever ik veel comfort in ?
- Lever ik veel vermogen in ?
- Is de 690 niet te klein ? (rijder 1,90 en 85 kilo)
- Betrouwbaarheid / onderhoud ?
- De kosten van een mogelijke uitbouw van de kuip ?
- Is iemand bekend met de motor 690 enduro R op MP in Veendam bij Mulders motoren (model 2008 met 10.000 km)

Gaarne advies.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

KP
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blob



Geregistreerd op: 1-2-2010
Berichten: 684
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Jul. 2013, 10:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ook ik heb wel eens met een schuin oog naar de 690R staan kijken als vervanging voor de 990. Vooral het lagere gewicht is natuurlijk een enorm voordeel. Ik ben tot nu toe bij mijn Adv. gebleven. Ik vind het comfort te laag voor lange snelwegstukken en meerdaagse vakanties. Ook wat vermogen betreft lever je natuurlijk in.

Belangrijk is wat je van plan bent te gaan doen met de 690. Als het lange reizen zijn dan geef ik de voorkeur aan de 990. Als het enduroritten zijn dan is een 530 oid misschien beter geschikt. Zo bekeken valt de 690 net een beetje tussen wal en schip.

Ik hoop nog steeds op een lichtere versie van de 990 op basis van het originele blok.

Hier nog een filmpje van de 690R op wereldreis:

http://m.youtube.com/watch?gl=NL&client=mv-google&hl=en&v=x3fDg7f2xPY&fulldescription=1

_________________
990 Adventure
mooi oranje is niet lelijk!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
wreckah



Geregistreerd op: 18-6-2009
Berichten: 176
Woonplaats: Gent, België

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Jul. 2013, 12:33    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb zowel een 990 SM als een 690 enduro R...
met de enduro R heb ik zowel relatief extreme enduro gedaan, trackdays, en heel veel straatrijden. (ik heb een set straatwielen)
Voor mij de is 690 de alleskunner (behalve duo) en ook ongelooflijk leuk om rijden. Leuker nog dan de 990, en dat zegt heel veel.

- comfort: voor autostrade is het niet ideaal, maar na enkele weken ben je dat gewoon: ik doe soms dagjes van 10u motorrijden zonder probleem. standaard zadel.
- de 690 is zeer ruim. ook vrij hoog.
- ik kan er 3 harde koffers opschroeven, dus hij is ook praktisch.
- trilt wat meer dan de 990, maar ik vind het zeker aanvaardbaar.
- duorijden is zo goed als ondoenbaar op de 690.
- vermogen...who cares Smile de 690 is een speer tot 100km/u, daarna is het gedaan. Wheelies in eerste 3 versnellingen. Smile Wat je niet hebt aan vermogen krijg je terug met lichtgewicht/Wendbaarheid.
- uitbouw kuip kost zowat 2000 EUR dacht ik. onnodig naar mijn mening, tenzij je rallyraid doet. Maakt de moto zwaarder. (2 australiers hebben de wereld rondgereden zonder de rally kuip...zegt genoeg)
- ca. 200km tot reserve. Mogelijkheid tot inbouwen van extra tanks.
- zeer veel aftermarket verkrijgbaar.
- betrouwbaarheid: ik zit aan 17.000 vrij harde kilometers. Alles OK. Puntjes om op te letten:
- tankbouten vervangen door rally raid (50EUR), anders zou de tank kunnen inslijten
- benzinefilter regelmatig vervangen om de benzinepomp happy te houden
- ori uitlaat wordt bloedheet. best vervangen.

Had ik geen regelmatige duo passagier, dan was de 990 reeds lang verdwenen Smile

_________________
'09 KTM 990 SM(T)
'09 KTM 690 enduro R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Booom



Geregistreerd op: 6-1-2008
Berichten: 228
Woonplaats: IJsselstein

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Jul. 2013, 22:39    Onderwerp: Reageer met quote

Meeste vragen weet jezelf wel antwoord op.

Voor een 690 zijn spullen zat te koop om er een reis motor van te maken, heb ik op voorhand wel naar gekeken.

Belangrijk in je keus "wil ik wat anders" dan is een 690 een goede stap.

Ik heb ruim 5 jaar met veel genoegen op een lc8 gereden ook offroad, ga dat nu doen op mijn 690.

succes en laat het weten.

_________________
Grt Marc
lc8 adventure 2004
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Edwin640



Geregistreerd op: 20-4-2013
Berichten: 231

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Jul. 2013, 7:06    Onderwerp: Reageer met quote

hoi,

erg mooi filmpje heb gelijk de rest ook maar even bekeken.. thumbsup
http://m.youtube.com/watch?gl=NL&client=mv-google&hl=en&v=x3fDg7f2xPY&fulldescription=1

maar vraag me wel af wat het voordeel is van een 690 bij dit soort reizen.
volgens mij lever je alleen maar in op comfort, moet je is goed kijken hoe krap het allemaal zit,. dit moet wel zadelpijn gegeven hebben,.
qua wegen kan een adventure dit net zo goed aan, als niet beter.

gr,
Edwin.

_________________
adventure 990 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
KP



Geregistreerd op: 21-3-2008
Berichten: 85

BerichtGeplaatst: Di, 23 Jul. 2013, 20:53    Onderwerp: 690 Reageer met quote

Hallo lezers,

Bedankt voor jullie reacties. Vandaag een proefrit gemaakt met de 690 enduro R uit 2008 uit Veendam. Deze 690 was getrimd. Geen knipperlichten, geen spiegels, etc...

Het vermogen tot 100 km was prima. Daarna viel het vermogen tegen. Verder voelde de machine lekker licht aan. Maar ....... !

De KTM Adventure 950 S rijdt veel lekkerder. Hangt veel beter aan het gas en heeft veel meer vermogen onderin.

Ik blijf voorlopig bij mijn trouwe dikke LC 8. Misschien moet ik de 690 enduro R uit 2012/ 2013 een keer proberen.

Nieuwe reacties zijn altijd welkom.

Met vriendelijke groet,

KP

dizzy2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Booom



Geregistreerd op: 6-1-2008
Berichten: 228
Woonplaats: IJsselstein

BerichtGeplaatst: Wo, 24 Jul. 2013, 10:13    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi, keuze is zo goed gemaakt. Vele fijne km op de lc8.
_________________
Grt Marc
lc8 adventure 2004
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
plukenannabel



Geregistreerd op: 6-10-2010
Berichten: 248

BerichtGeplaatst: Wo, 24 Jul. 2013, 20:21    Onderwerp: Reageer met quote

is ook geen vergelijk vind ik.

690 wil je hebben als je vaak gaat doen waar de lc8 te zwaar voor is. Als je bruut vermogen wil boven 100km/h moet je geen 1 pitter hebben.

Ik heb de 990 puur als reismotor. Als iets mee mag op de kar heb ik een duidelijke voorkeur voor ligt. Nu een gekietelde lc4 640 sm. Pure fun en geen vermogen te kort tot de 140 km/u. Een reisje zou ik hier niet graag mee maken. Voor de offroadtrips een drz 400 (licht en betrouwbaar) maar voor deze 2 zou ik best een 690 met 2 wielsets hebben.

Als ik maar 1 motor zou kunnen hebben zou de 690 mijn alles in een fiets zijn

_________________
Er zijn meer mensen die opgeven dan er zijn die die falen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
hamstra



Geregistreerd op: 15-11-2013
Berichten: 52
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Zo, 8 Dec. 2013, 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is echt grappig.

Ik heb een 690 en een 950 dus ervaringsdeskundige.
Juist de 690 heb ik nu te koop gezet (dealtje maken, ik woon niet ver van Veendam). om een 950 te kunnen aanschaffen.

Inmiddels heb ik de 950 en het is een geheel andere motor. Je moet ze eigenlijk niet vergelijken. Als je van een Africa Twin naar een 950 wil: logisch. Ik kom van een 660 Tenere naar de 690.

De 690 is een allround allroad. Hij vindt asfalt niet echt leuk, kan geweldig rijden op zand, maar is geen enduro of crosser. Voor mij persoonlijk kan hij veel meer dan mijn ervaring toelaat.

Op de snelweg kun je makkelijk 140 rijden, maar je zit vol in de wind als op een naked bike. Ga je op 80km binnendoorwegen, dan kun je met bagage en meer straatgerichte banden heerlijk sturen en gummen. en dan haal je 12thumbsup7 !!!

Maar mooie zandpaden kun je er ook fantastisch mee rijden.

Ik heb wat ge-experimenteerd met de settings en als je hem op sport zet (schakelaar onder buddy) reageert hij heel direct zoals je op de 950 gewend bent. De 950 heeft een dip tussen de 2e en 3e (tenzij je de milieu rommel eruit trekt) dat heeft de 690 niet. Je kunt kiezen voor een oplopend vermogen, of continu brede powerband.

Ik heb er een titanium uitlaat op gehad en een K&N open luchtfilter met open luchtfilterhuis. Hij trekt onderin dan al beter. Als je technisch bent aangelegd kun je (of via de techhies op allroadmaniacs.nl) kun je de software aanpassen zodat je wat meer power onderin krijgt. Verder kun je varieren met tandwielen en voor power of snelheid kiezen.
Mulders Motoren geeft aan dat als je de 3 stappen volgt (luchtinlaat, ECU, uitlaat - niet demper maar gehele uitlaat) dat je dan meer pk's en meer power eruit kan halen. daarmee geen ervaring. Wel heb ik van anderen gehoord dat je door de ECU aan te passen gewoon meer power kan krijgen omdat die nieuwe model natuurlijk ook aan de milieu eisen moet voldoen.

Kortom: je kunt de motoren niet vergelijken. De 690 is een prima gebalanceerde, zuinige, lichte krachtige motor. Maar de 950 is een powerhouse. Ga je dus voor spelen op offroadpaden, een amateurrally of lekker licht sturen, dan ga je voor de 690. Ga je meer raid, adventure touren of gewoon op vakantie (met duo) dan absoluut de 950.

Nadeel met een compromismotor is dat hij soms heel breed inzetbaar is, maar soms ook net niet biedt wat je zoekt. Ik wilde touren en een lichte crosser en daarmee is de 690 het net niet. Dus ik heb de 950 gekocht om lekker op vakantie te gaan en woon-werk, en de 690 gaat weg voor een TTR of een wr 450 of een 450 exc voor de rally.

maar zoals altijd zijn er uitzonderingen, ik ken mensen die 3 jaar continu woon-werk gereden hebben en ook die in marokko een rally gedaan hebben zonder modificaties. Dus het is ook maar wat jij er zelf mee wilt.

Proefritje ? PB maar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif