lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Comfort op een Adventure
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Olivier_S



Geregistreerd op: 2-4-2013
Berichten: 279
Woonplaats: Bertem

BerichtGeplaatst: Di, 9 Jul. 2013, 8:12    Onderwerp: Comfort op een Adventure Reageer met quote

Ik heb gisteren een 260 tal km autosnelweg gedaan in iets minder dan drie uur. Ik begin gaan te geloven wat ze zeggen over een Adventure en dat het niet de meest comfortabele motor is...

Anyway, als er iemand low budget tips and tricks heeft om het comfort te verhogen voor iemand met lange benen... Ik ben één en al luisterend oor.

Volgens mij is mijn zadel wat doorgezeten, en zit ik ook veel te laag. Ik had een tweedehands gel zadel gevonden, maar dat is net nog lager dan het originele...

Andere optie is de pootjes verlagen, maar dan zit ik met de schakelpook en de rempedaal die mee moeten verlaagd worden. En dat is toch ook weer enkele honderden euro's vermoedelijk...

Ik heb al Ktm risers staan, maar deze zijn te laag, dus daar staan roxx risers op het verlanglijstje.

Zie ik iets over het hoofd?

Had al gedacht om een soort van 'highway pegs' op de valbaren te monteren, maar ik ben niet helemaal zeker of dat wel veilig is op de Belgische autosnelweg...

_________________
'of all the things I have lost, I miss my mind the most'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dekster



Geregistreerd op: 13-10-2010
Berichten: 731
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 9 Jul. 2013, 8:43    Onderwerp: Reageer met quote

Hi,
ik heb zelfde probleem gehad. Heb zelf een aantal aanpassingen gedaan.
1. Verlaagde footpegs 3 cm geloof ik.

2. Verhoogd zadel dat ook iets steviger is. +/- 5 cm hoger.
RoxRisers 2" geloof ik...

3. Lelijk voorruit. Comfort model (werkt echt), maar estetisch heb ik mij twijfel.


Nu het dek van mijn zadel is gescheurd wil ik mijn zadel nog iets breder/hoger maken. Heb alleen geen idee wat voor schuim hiervoor wordt gebruikt.

Ik lees ook dat een schapenvacht over je zadel werkt. Op lange ritten.

Maar alles is persoonlijk. Gewoon af en toe naar je dealer gaan en de Koop/verkoop hoek goed in de gaten houden... En testen wat voor jou werkt.......

Dekster
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 990
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Di, 9 Jul. 2013, 10:02    Onderwerp: Reageer met quote

Zadel van een adv S gebruiken (2de hands) eventueel laten verhogen ...
_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 9 Jul. 2013, 11:04    Onderwerp: Reageer met quote

Als je harder rijd, dan ben je er in 1,5 uur en dan heb je minder last 2thumbsup

Maar zeg eerst eens wat je probleem nu eigenlijk is:

- pijn in kniene van de zithoek? -> hoger zadel/lagere voetsteunen
- pijn an je reet van het zitten? -> Ander zadel, meer rijden smiley
- moe in de schouders/armen van de wind? -> andere ruit/zithouding

...

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Olivier_S



Geregistreerd op: 2-4-2013
Berichten: 279
Woonplaats: Bertem

BerichtGeplaatst: Di, 9 Jul. 2013, 11:16    Onderwerp: Reageer met quote

Dekster schreef:
Hi,
ik heb zelfde probleem gehad. Heb zelf een aantal aanpassingen gedaan.
1. Verlaagde footpegs 3 cm geloof ik.

2. Verhoogd zadel dat ook iets steviger is. +/- 5 cm hoger.
RoxRisers 2" geloof ik...

3. Lelijk voorruit. Comfort model (werkt echt), maar estetisch heb ik mij twijfel.


Nu het dek van mijn zadel is gescheurd wil ik mijn zadel nog iets breder/hoger maken. Heb alleen geen idee wat voor schuim hiervoor wordt gebruikt.

Ik lees ook dat een schapenvacht over je zadel werkt. Op lange ritten.

Maar alles is persoonlijk. Gewoon af en toe naar je dealer gaan en de Koop/verkoop hoek goed in de gaten houden... En testen wat voor jou werkt.......

Dekster


Enig idee hoeveel de pegs gekost hebben? En is dat gelukt zonder schakelpookje en rempedaaltje te veranderen?

Het zadel van Touratech kost 365 euro, dat vind ik wat veel...
Zijn er andere fabrikanten in Europa?

Lijkt me ook handig om een zadel te hebben waarbij ik niet met mn ballen tot tegen het stuur schuif als ik hard in de remmen ga...

_________________
'of all the things I have lost, I miss my mind the most'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Olivier_S



Geregistreerd op: 2-4-2013
Berichten: 279
Woonplaats: Bertem

BerichtGeplaatst: Di, 9 Jul. 2013, 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Als je harder rijd, dan ben je er in 1,5 uur en dan heb je minder last 2thumbsup

Maar zeg eerst eens wat je probleem nu eigenlijk is:

- pijn in kniene van de zithoek? -> hoger zadel/lagere voetsteunen
- pijn an je reet van het zitten? -> Ander zadel, meer rijden smiley
- moe in de schouders/armen van de wind? -> andere ruit/zithouding

...


Goh, als ik gewoon rij, bijvoorbeeld zondag op en af naar Durbuy, heb ik amper last, omdat dan de houding regelmatig veranderd met vele bochten en vaak stoppen aan lichten enzo.

Maar na lange autostraderitten heb ik vaak kramp aan de binnenkant van mijn dijbeen, en das een hel om te strechten smiley

De zithoek van mijn knieën mag groter zijn.

En voor offroad moet mijn stuur omhoog, op straat heb ik daar geen last van.

De wind kan ik wel hebben, heb ook zo een schermpje voor op het originele te klikken, dat helpt een beetje.


En ja, mijn reet deed ook pijn, maar ja, zondag 30 km mtb (ongetraind) dan 240 km moto, en maandag nog is 280 km...

Voor dagdagelijks gebruik valt het dus heel goed mee, maar ik vertrek binnenkort naar de Pyreneën met endurofun, en das de eerste keer dat ik zo lang op de motor ga zitten dus wil zeker zijn dat ik mezelf niet helemaal radbraak...

_________________
'of all the things I have lost, I miss my mind the most'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 9 Jul. 2013, 12:29    Onderwerp: Reageer met quote

kramp aan de binnenkant van je been komt van het verkrampen/klemmen van de tank: daar helpt weinig tegen... kwestie van leren te ontspannen als je harder rijdt.

Wat vooral veel helpt: Wat verder naat achteren gaan zitten op het zadel! (ik ben 1m90 en zit op de autobahn min of meer op de passagiersplek...)

Wat nog iets helpt is idd je knieen dan wat verder strekken, zodat ze beter 'in' de tank passen. Probleem is dat dat niet zo eenvoudig is:

- Als je je steps omlaag gaat brengen dan gaanze sneller aan de grond (bij een 'S' of 'R' niet zo snel, bij een gewone wel!), en kom je slechter uit met het schakelpedaal.
- ALs je je zadel hoger maakt, dan steekt je kop boven de ruit uit...

Wel zadel heb je nu? (welk modeljaar?)
Een goed hard zadel lijkt na 2 uur een harde kont te geven,. maar zit uiteindelijkop de lange duur het beste vind ik: dan kan je namelijk gewoon een beetje anders gaan zitten... een beetje link, een beetje rechts, voor, achter etc.. een 'sofa' zit perfect...maar je kunt maar op 1 manier zitten!

- Kwa stuur: veel mensen die beginnen met offroad zetten hun stuur veel te recht op (zo ook bij MTB...). Dat voelt fijn als je langzaam rijdt, maar als je harder wil ga je hangen aan het stuur en heb je weinig controle. Dat is overigens vooral als het te 'dichtbij' staat.. en dat is bij de adv nogal het geval, o.a. door die schuine stuuropname.
een rechter stuur geeft je meer controle (en meer flapperende ellebogen op de snelweg)

...
compromissen....

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Olivier_S



Geregistreerd op: 2-4-2013
Berichten: 279
Woonplaats: Bertem

BerichtGeplaatst: Di, 9 Jul. 2013, 13:38    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
kramp aan de binnenkant van je been komt van het verkrampen/klemmen van de tank: daar helpt weinig tegen... kwestie van leren te ontspannen als je harder rijdt.

Wat vooral veel helpt: Wat verder naat achteren gaan zitten op het zadel! (ik ben 1m90 en zit op de autobahn min of meer op de passagiersplek...)

Wat nog iets helpt is idd je knieen dan wat verder strekken, zodat ze beter 'in' de tank passen. Probleem is dat dat niet zo eenvoudig is:

- Als je je steps omlaag gaat brengen dan gaanze sneller aan de grond (bij een 'S' of 'R' niet zo snel, bij een gewone wel!), en kom je slechter uit met het schakelpedaal.
- ALs je je zadel hoger maakt, dan steekt je kop boven de ruit uit...

Wel zadel heb je nu? (welk modeljaar?)
Een goed hard zadel lijkt na 2 uur een harde kont te geven,. maar zit uiteindelijkop de lange duur het beste vind ik: dan kan je namelijk gewoon een beetje anders gaan zitten... een beetje link, een beetje rechts, voor, achter etc.. een 'sofa' zit perfect...maar je kunt maar op 1 manier zitten!

- Kwa stuur: veel mensen die beginnen met offroad zetten hun stuur veel te recht op (zo ook bij MTB...). Dat voelt fijn als je langzaam rijdt, maar als je harder wil ga je hangen aan het stuur en heb je weinig controle. Dat is overigens vooral als het te 'dichtbij' staat.. en dat is bij de adv nogal het geval, o.a. door die schuine stuuropname.
een rechter stuur geeft je meer controle (en meer flapperende ellebogen op de snelweg)

...
compromissen....


Bouwjaar 2006, en 61000 km dus zou best kunnen dat het zadel wat versleten is...

en het stuur, als ik echt comfortabel wil recht staan, dus zonder voorovergebogen te staan en dus teveel op mn polsen te moeten leunen zou het toch een cm of 7 omhoog moeten, en verder naar voor. Want de KTM risers maken dat het stuur dichter naar me toe komt...

En de steps, dat had ik ook al gedacht, lagere steps wil zeggen sneller tegen de grond, daarom niet alleen in bochten maar zeker ook offroad.

_________________
'of all the things I have lost, I miss my mind the most'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 9 Jul. 2013, 15:00    Onderwerp: Reageer met quote

mja... confortable staan en goed ermee offroad kunnen rijden zijn 2 verschillende dingen.
Net als bij een racefiets: daar zit je ok niet comfie...

Als je pesies lekker staat, en je geeft iets gas dan hang je dus aan je stuur.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Olivier_S



Geregistreerd op: 2-4-2013
Berichten: 279
Woonplaats: Bertem

BerichtGeplaatst: Di, 9 Jul. 2013, 15:43    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
mja... confortable staan en goed ermee offroad kunnen rijden zijn 2 verschillende dingen.


Als je pesies lekker staat, en je geeft iets gas dan hang je dus aan je stuur.


Nu rij ik offroad terwijl ik mn stuur enkel vast heb met mn vingers, niet echt met de volledige handpalm... Ook niet echt handig om de motor te controleren...
Kan wel effe voorovergebogen staan op moeilijke stukken, maar niet de hele tijd.
Enfin, het zal wel goed komen zeker, heb er op deze manier al een 8000 km mee gedaan sinds oktober en ik leef nog. smiley

Ben wat nerveus voor de lange rit, wil zeker zijn dat alles in orde is.

_________________
'of all the things I have lost, I miss my mind the most'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 9 Jul. 2013, 16:24    Onderwerp: Reageer met quote

ik ben wel eens in 1 dag vanuit Oostenrijk (ktm...) op de 950 teruggereden. Dat ging ook... voila. beetje afwisslen: paar stukken 180-200 op de Authobahn. dan moet je er na 1,5 zowieso af om te tanken smiley
(bij 200 is de tank in 1 uur leeg tongue )

dan weer wat stukjes over grote wegen binnendoor, dan kan je even strekken en bewegen. als je dat langzame weer zat bent... Autobahn smiley
etc.

succes, en hef (Enduro-)fun daar!

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Edwin640



Geregistreerd op: 20-4-2013
Berichten: 231

BerichtGeplaatst: Di, 9 Jul. 2013, 17:47    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

Is het niet zo dat als je de steps verlaagd je de versnsling en rempedaal gewoon een standje lager gaan afstellen..?
Weet bijna wel zeker dar deze geklemd worden op een genaden as.

Je wint natuurlijk l 11/2 cm met het verwijderen van de rubber van de steps.
Rox risers zijn echt aan te raden,. Ben zelf 2 Mtr. Maar kan nu goed staan.

Gr.
Edwin.

Ps., en R of en S type zou een verademing voor je zijn..

_________________
adventure 990 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Olivier_S



Geregistreerd op: 2-4-2013
Berichten: 279
Woonplaats: Bertem

BerichtGeplaatst: Di, 9 Jul. 2013, 18:58    Onderwerp: Reageer met quote

Edwin640 schreef:
Hoi,

Is het niet zo dat als je de steps verlaagd je de versnsling en rempedaal gewoon een standje lager gaan afstellen..?
Weet bijna wel zeker dar deze geklemd worden op een genaden as.

Je wint natuurlijk l 11/2 cm met het verwijderen van de rubber van de steps.
Rox risers zijn echt aan te raden,. Ben zelf 2 Mtr. Maar kan nu goed staan.

Gr.
Edwin.

Ps., en R of en S type zou een verademing voor je zijn..


De rubbers zijn al lang van de steps, das levensgevaarlijk die dingen, ik gleed altijd van de pegs als het nat was. Rox risers zijn vandaag besteld.

R of S type, tja heb deze nog maar sinds oktober, maar als alles een beetje meezit staat er volgend jaar een 1190 R op het programma.

_________________
'of all the things I have lost, I miss my mind the most'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TazerEdje



Geregistreerd op: 21-2-2013
Berichten: 102
Woonplaats: Lansingerland

BerichtGeplaatst: Di, 9 Jul. 2013, 21:21    Onderwerp: Reageer met quote

Lang zitten op een zadel moet je leren. Da's het zelfde als wielrenners die moeten ook leren zitten op een race fiets.
Kilometers maken is mijn oplossing niet een ander zadel. Ik ben drie weken geleden op een dag terug gereden uit Italië. En met mijn KTM is dat om de 200 km verplicht benen strekken. Kan ook om de 250 km alleen moet ik dan wat rustiger rijden laugh

_________________
KTM 990 Adventure 2009
Ride orange!

Smooth roads don't make skillfull riders.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Olivier_S



Geregistreerd op: 2-4-2013
Berichten: 279
Woonplaats: Bertem

BerichtGeplaatst: Do, 11 Jul. 2013, 17:51    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.rad.eu/nl/c/p/19775-airhawk-airhawk-light-zitkussen-large-46x30-cm.htm

Iemand ervaring met de Airhawk? Daar zou ik hoger op zitten voor lange (dag) ritten en kan het er altijd afdoen voor korte ritten of offroad...

En, eens gekocht kan het mee naar andere motoren moest ik deze ooit verkopen...

_________________
'of all the things I have lost, I miss my mind the most'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif