lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Tuareg rally
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Evenementen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 13 Apr. 2006, 0:11    Onderwerp: Reageer met quote

Dag 3: We gaan verder

De titel zegt het al:

?s Avonds krijg ik een lood-steunflap en een elastische wikkel om mijn enkel van de dokter en wat roze pilletjes met het advies: Wel nemen vannacht, tegen de zwelling en voor het goede slapen, NIET nemen morgen, tijdens het rijden, das slecht voor de concentratie!

Gelukkig heb ik de dag ervoor mijn roadbook al geplakt. De motor hoeft eigenlijk niks en dus kan ik gaan slapen: Ik neem dus 1 pilletje, en ga slapen met mijn poot omhoog, op mijn grote sporttas. Ik slaap gelukkig snel. Halverwege de nacht word ik wel wakker, neem nog een pil en slaap weer verder. ?s Morgens ben ik vrij vroeg weer wakker, maar toch heb ik voor het eerst sinds dagen wel weer goed geslapen. Het hotel is beter, de tentplek is rustig. Dat maakt veel goed!

Mijn enkel is dik en stijf, maar eenmaal een beetje op gang kan ik er, met de lood-flap wel op lopen (mank :/ ). Van de dokter mag ik rijden, (zonder roze pilletjes wink ). Maar ik heb nog 1 probleem: Zelfs zonder dikke sokken kom ik nauwelijks in mijn linker laars. Mijn teen doet gruwelijk pijn als ik ermee wil gaan staan, simpelweg omdat de laars met verband om, te klein is.
Dan realiseer ik me dat er gisteren een Nederlander uitgevallen is, die net iets groter is dan ik. Ik ga naar hem op zoek, en vraag zijn schoenmaat Smile , en jawel, precies 1 maatje groter dan de mijne! Ik mag de linker laars lenen, en geeft de mijne in ruil (raar eigenlijk, achteraf).

Ik kan rijden: Joepie!! Alleen niet vallen, want op- en afstappen is al lastig. Opschieten want de voorstart, met securitycheck is vandaag om 8:10. Het gaat inmiddels gesmeerder, zowel bij de rijders als bij de orga. Je houdt je spullen klaar en zichtbaar en je krijgt snel een check. Reservewater kan nu niet meer in de carterplaat bij mij, na de val, dus ik heb voor de zekerheid 2 camelbags bij me, maar maar 1 gevuld. Ze accepteren het voor vandaag. Daarna, 14km verderop de echte start. We starten weer op finishvolgorde van gisteren, dus ik start als 8e en dat scheelt een boel stof op het eerste stuk.

Vandaag een rondje rond het hotel: ?maar? 190km. Een mix van snelle zware zandpistes, een paar stukjes open steenwoestijn en zandduinen. Halverwege zal ons eigen serviceteam een tankstoppunt verzorgen, anders halen de kleine brommers het niet.
Na de val van gisteren heb ik me natuurlijk voorgenomen vandaag rustig te rijden. Uitrijden wordt nu immers een grotere opgave, nu ik mijn enkel geblesseerd heb.

We starten in koppels, en idd gemoedelijk begin ik aan mijn rondje voor vandaag: ik laat de ander meteen maar gaan. Na 2km gaat de route over een soort zoutmeertje. Geen andere navigatie dan de kompaskoers beschikbaar. Aan de overkant om wat kleine duintjes heen en bij 5km weer een track oppikken. Omdat ik rustig rij is het navigeren makkelijk en rij ik foutloos.

Ik rij inmiddels alleen, en dat vind ik prettig: mijn eigen tempo. Tis een prachtige route in valleien tussen kleine kleurrijke heuvels. Het doet me denken aan de offroad-route van Brice-Canyon naar Grandcanyon, die ik ooit gereden heb. De ontspanning helpt me.

Martin en Yvan, die gisteren 9e en 11e waren, komen me voorbij. Ik haak even aan, rij wat mee, maar het stof is me te veel, dus ik laat ze gaan.
Er volgen na 30km wat gevaarlijke punten zoals een watergat op de weg rechtdoor: je moet de kleine afbuiging er omheen pakken, anders lig je in een gat! Nog een moeilijkere oued doorsteek, met wat grote stenen en een opstapkantje.
Langzaam verzamelen zich weer meer sporen: Het roadbook zegt nu ook gewoon: Richting tafelberg, die duidelijk in de verte zichtbaar is, zo?n 5km voor me. Ik ben natuurlijk wel wijzer geworden van gisteren: Ik blijf de tracks volgen. Het maakt niet uit, ze komen uiteindelijk toch allemaal bij die berg uit, zo gaat dat nou eenmaal in de woestijn! Men rijdt nou eenmaal altijd langs die enkele herkenningspunten die er zijn.

Bij de berg gaat de piste links volgens het roadbook. Voor me zie ik iemand die daar al vast op anticipeert en een flinke punt afsnijdt door het open veld. Er staan wel sporen in de rode steenondergrond, maar ik volg toch maar netjes de route, zoals in het routeboek. Vlak voor de berg, staat de verdekte controlepost Smile , met een auto met een rood spandoek, niet moeilijk te zien?. als je er langs rijdt.

Nog net zie ik Martin en Yvan daar ook wegrijden. Ik stempel en drink wat en ga weer relaxed verder. De volgende 35km bestaat uit het volgen van een grijze track in een kleiachtige grond. Rare bultjes doen je soms even springen. Voor de zekerheid volg ik maar steeds de bergkant van de track. Je weet maar nooit. De navigatie is makkelijk, het rijden gewoon soepel. Bij een pas over een van de heuvels staan grote waarschuwingen: Direct over de berg gaat de weg scherp links. Ga je rechtdoor, lig je in de afgrond! Ik kijk nog naar beneden, maar zie gelukkig niets dan prachtige natuur. Geen motoren of helmpjes.

De track vervaagt langzaam en het open steenveld krijgt weer meer sporen. Een rijder sluit zich bij mij aan en wijst op zijn lege GPS houder. Die is die dus kwijt, verloren of gevallen misschien. Ik vind het niet prettig dat die dichtbij rijdt, maar nadat ik wat heen en weer over de tracks geslingerd heb, blijft hij op respectabele afstand volgen. (hoe zou dat toch komen Smile )

?Dunes visible at the horizon? luidt het roadbook. De aanwijzigen bestaan hoofdzakelijk uit kompasstanden en kilometeraanduidingen. Ik kijk naar de koersen en neem een van de duinen aan de horizon als referentie. Zo hoef ik niet steeds op mijn, in de zon slecht leesbare, GPS te staren. 10 graden meer naar links, 20 naar rechts, dat kan op het gevoel, goed genoeg om de juiste track te pakken.We naderen een rif van kleine duinen.
?Drive offroad? (lol) luidt het nu: geen track, gewoon door het zand!

Vanaf de rand van de kleine duinen is een serie van 4 GPS punten aangegeven. Ik volg ze exact, tot ongenoegen van de aangehaakte rijder. Ik wil zeker zijn de punten allemaal dicht langs te rijden, om geen posten te missen. Ze staan er niet, maar kost wel tijd. Anderzijds: 1 post missen kost je 6 uur straftijd!

Meindert komt ons links voorbij. De rijder achter me haakt bij hem aan. Ik volg. De kleine duinen zijn losser van zand dan de grotere die we gisteren hadden. Het zand is witter en fijner en omdat je geen snelheid kan maken is het lastiger. Ik denk aan de jongens die de El-Chott gereden hebben. We hoeven er maar 5km doorheen. Meindert en de andere EXC?er zijn er vandoor. De controlepost staat net na de duinen, van verre zichtbaar.

De servicetruck staat direct daar achter. Daar staat ook Meindert. Hij is snel vandaag, hij is immers een flink stuk achter mij gestart. We drinken. Daniel vult onze tanks en van Leo krijgen we een AA drankje. Het lijkt wel een super pitstop, zo georganiseerd en soepel.
Ik reken ook inmiddels de benzine-hoeveelheden zo?n beetje uit: Omdat er nog duinen komen neem ik wat meer mee. Ik gebruik maar 1 van de 2 tanks, zo heb ik beter zicht op het verbruik en dat kan nog wel van pas komen.

Meindert en ik gaan samen verder zonder dat we dat afspreken. We rijden nu een stuk wat we gisteren ook al gereden hebben. Vlak voordat we de duinen in gaan zit ik nog wat in de knoei met de route. Gisteren ging dat ook al zo, maar aan de rand van de duinen staat een gps punt, dus echt fout kunnen we niet gaan en het is zo open dat je een post niet kan missen. Hop.. de duinen in.

Na enkele minuten merk ik dat het tempo te hoog ligt voor mij. Gelukkig heb ik, door trainen voor de rally, dit punt goed weten te herkennen. Ik besluit dus rustiger aan te doen voordat ik compleet uitgeput drijg te raken. Meindert verdwijnt achter de zandduinen. Ik zal hem die dag ook pas weer zien als ie al lekker bij het zwembad zit.

De grote duinen zijn fijn om in te rijden, maar met mijn enkel is het lastig om een voet uit te zetten. Ik val een keer op links, omdat ik links eigenlijk geen voet kan zetten. Het is dan enorm zwaar om de LC8 weer rechtop te zetten in het zachte zand. Ik zie of hoor geen motoren meer, niemand voor me, niemand achter me. Ik zit wel goed, dat weet ik zeker, en er staan nog wel wat sporen.

Na 6km duinen rijd ik er weer uit, door een ruine-dorpje: het gps punt en de vaste controlepost staat er achter. Ik stempel en ga verder, langs meer ruines. We gaan weer de open vlaktes op. Na 14 km zijn er overal sporen. Ik zie ergens ver voor me een groepje van 3 motoren, dat is, ik zie 3 stofpluimen. Ik hou mijn eigen koers aan en twijfel of zij goed rijden. Ik wel, denk ik?

En het blijkt ook zo te zijn. Precies 16.2km volgens roadbook rij ik tegen een asfaltweg. De track gaat er net voorlangs en niet veel verder gaat een met witte steenstapeltjes gemarkeerde piste links. Die moet ik volgen. De piste is soms moeilijk te zien, de steenstapels zijn niet altijd even duidelijk in het steenlandschap. Gewoon flink ver vooruit kijken en je ziet ze wel. Langs een verlaten campground richting GROTE duinen.
Ik stop eerst. Ik wil fris de duinen in gaan dus ik drink en eet een gelletje. Nog bijna niks gegeten vandaag! Ik zie niemand meer, er staan weinig sporen: Zouden de rijders voor me fout gereden zijn of heb ik iets gemist?

Ik ga er voor: De duinen zien er machtig imposant en bijna onoverwinnelijk uit. Het lijken massieve zandwallen, onneembare hellingen. Eenmaal erin rijdend word je er door opgeslokt en ben je snel een klein nietig stipje. Maar zolang je de glooiingen van de duinen volgt en respecteert, rijdt het eigenlijk niet zo moeilijk. Een enkele keer draai ik een helling weer af, omdat ik dreig het einde niet te halen. Beneden weer draaien en opnieuw naar boven, een beter spoor en voila!
Ik kom langs wat trechterduinen: In de grote duinen zitten trechtervormige gaten, een meter of 50 in diameter, een meter of 10 a 20 diep. Niet echt gevaarlijk, maar wel heeel lastig om er weer uit te komen als je er in rijdt denk ik, vooral voor auto?s! Met de motor pak je gewoon de kant als je dreigt er in te komen, desnoods rij je een rondje tegen de wand aan. Zo af en toe rij ik ook langs een duinkant waarbij het achterwiel constant naar beneden glijdt, maar zolang je niet te veel tegenstuurt en soepel gas geeft gaat dat goed: een mooi surf gevoel geeft het.

Achter de grote duinen volgt camelgras. Her en der krijg ik een kontwipper over zo?n pol. Niet prettig voor mijn enkel, je moet wel meeveren: nog een klein stukkie!
Na 10km piste, opnieuw de grote duinen in: Het gps punt ?hotel? (en finish) staat recht achter de hoogste duinen. Ik volg wat sporen en de ongeveer de kompaskoers. Dit leidt me tot een soort pas aan de rand van de hoge toppen, daar ga ik maar over. Linksom, om de hoogste duinen richting Ziel. Aan de rand van de duinen staat de eindpost, 2km van het hotel, daar waar we nog vaker zullen starten.

Moe, voldaan, tevreden ga ik naar het hotel. Daar zitten Martin,Yvan en Meindert al lekker bij het zwembad in de schaduw, alsof ze er al uren wachten. Ik sluit aan. Doe snel mijn geleende laars uit en koel mijn voet in het zwembad.

s' Avonds blijkt dat Meindert 2e is!! Martin en Yvan op de 5e plek. Ikzelf : 3,5 uur over 175km, bijna 25 minuten langzamer dan de kopman, maar toch nog 7e plek vandaag!
De rest van ons team komt ook geleidelijk binnen. Allemaal met hun eigen ervaringen en verhalen. Soms ben ik echt te moe om nog alles te willen volgen. sorry?

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 13 Apr. 2006, 23:58    Onderwerp: Reageer met quote

Dag 4, Duinen, duinen, duinen, duinen.

Vandaag de Koningsetappe. Hier zal de beslissing voor het klassement voor 90% bepaald worden. We moeten 4 rondes bijna alleen maar door de hoge duinen: werkelijk kriskras er doorheen. De eerste 2 ronden 60km, de 3e ronde 50, de 4e 30; maar dit zijn helaas rechte lijn afstanden en in de werkelijkheid zullen we er dus nog wel flink wat meer rijden, tenminste, voor iedereen die alles haalt, en dat zijn er vast niet veel!

De avond er voor bij de briefing worden we nog gewaarschuwd dat velen in de duinen zullen blijven steken en dat het vaak voorkomt dat ze niet iedereen kunnen bergen voor het donker wordt. Dus bereid je voor op een mogelijke overnachting in de duinen! Sommigen twijfelen of ze een slaapzak achterop gaan pakken Smile, Ik hou het maar bij mijn jas, een dun fleeceje in de rugzak en mijn reddingsdekentje.

We gaan starten in een massastart. Voorstart (check) om 8:00 uur, echte start om 8:40. Het leuke ervan is dat de finishtijd dus ook de werkelijke eindstand zal zijn. Dus voor de helden die het uitrijden zal het publiek meteen de eindstand weten; dat is, als je geen ?mogelijk onaangekondige- controleposten mist natuurlijk, die worden en later nog weer bijgeteld.

De sevice truck staat bij de start en finish, waar we iedere ronde langs zullen komen: We kunnen dus na ieder ronde tanken, eten, drinken. En dat zal wel nodig zijn ook! Daniel en Leo staan weer voor ons klaar, de rest helpt ook als ze niet rijden.
In de rechter tank laat ik 3 liter reservesprit zitten, de linker tank gaat vol: 10 liter moet genoeg zijn voor 1 rondje: 1 op 8, veel slechter zal het toch niet worden?? Of wel?

We krijgen aanwijzigen van de orga: allemaal naast elkaar opstellen. Ik zet mijn motor in de rij (naast elkaar), toevallig naast die van Thorsten (de nummer-1). Dan besluit de orga natuurlijk weer eens anders: Thorsten is de eerste in de rij luidt het nu. Ik sta aan de verkeerde kant :-/. Met mijn manke poot moet ik weer de motor verplaatsen. Ik doe het toch maar, en ga bijna aan het einde van de rij ergens tussen staan. We staan klaar. Onee, nu wordt besloten dat het een le-mans start wordt, zucht. Moet ik ook nog 10 meter hinkepinken naar maar motor, dan ben ik zeker niet vlot weg.

We moeten starten in de richting van de hoge duinen, het roadbook zegt echter dat we ongeveer haaks daarop (kompas 150) richting watertoren door de duinen moeten. Ik bekijk alvast waar het heen gaat en prik een punt op de horizon.

Er wordt afgeteld, het startschot valt. Niemand rent, maar sommigen zijn toch vlot weg. Ik hobbel rustig naar de motor, die 20 seconden tellen vandaag toch niet voor mij. Rustig start ik en rij de stofwolk in, die langzaam wegzakt. Direct na de lintjes ga ik rechts richting mijn eigen markeerpunt. Het is wat verder rechts dan de meesten rijden, daardoor heb ik vers zand zonder sporen, maar ook wat hogere duinen misschien. Ik laat me toch wat meenemen door het tempo van de rest en moet me al snel een beetje inhouden.

We moeten eerst op kompaskoers naar een watertoren. Daar kan een controlepost staan, dus iedereen rijdt er ook echt naartoe, een rondje er omheen... en verder want er staat niks. Vlak voor de watertoren kom ik de meesten weer tegen. Mijn route was niet slecht, maar ook niet sneller.

We gaan haaks links, bijna pal richting noorden naar DK1 (controlepost 1). Met GPS punt, dus weinig navigatiemoeilijkheid, alhoewel: De rechte lijn scheert langs de hoge duinen en we pakken al snel wat behoorlijk hoge kanten mee. Bij de hoogste kruist er enkele meters voor de top iemand mijn pad, en ik haal het net niet. Ach, nog 2 meter naar de rand denk ik en geef nog eens een beetje gas; mijn achterwiel graaft zich in, ik ga geen cm vooruit en sta werkelijk muurvast! Er zit echt maar 1 ding op: Beetje uitgraven, platgooien, omdraaien met het voorwiel naar beneden, en weer rechtop zetten.
Het lukt me, maar het kost veel tijd en kracht. Erwin rijdt voorbij, nog wat anderen ook. Ik drink wat, verzamel moed en rij weer naar beneden om daar met een boog tegen een duinwand om te draaien en opnieuw naar boven te rijden. Dit keer wel in een keer goed.

Over de rand van de duinen is goed te zien hoe het verder gaat. Het uitzicht is mooi, maar belooft ook nog een zware dag. Ik ga verder en bereik DK1 die op een klein, nu al compleet mul gereden duintje staat. Het kost al moeite om bij de auto te komen: ik stempel, drink en weer verder. Al 14 km gehad?. Nog 46 te gaan, pfff.

Verder naar het noorden, door kleinere duinen. Dit geeft even ontspanning, maar in de verte staan de hoge duinen al weer klaar: Daar ergens moet ik er door naar DK2. Als ik weer in de hoge duinen ben gaat het vanzelf. Ik bereik DK2. De controlepost staat op een heuveltje. Ik wil er aan de zachte kant oprijden dus geef flink gas, trek het voorwiel op, en boor in het zicht van de toeschouwers regelrecht de zandbult in. In een keurige handstand verlaat ik de motor voorover, en land probleemloos tegen de helling. Het kost me enkele minuten om weer los te komen. Rij om de bult heen en stempel, drink, eet en verder?

?Zwischen hohe Dünen hindurchfahren? staat er, en mooi vertaald in het Engels ?through the big dunes?. Dat laatste blijkt meer waar dan het eerste: we moeten er dwars door heen, over de hoge kammen. Een paar keer val ik, eigenlijk altijd op links omdat ik daar geen goede voet aan de grond kan zetten ivm mijn enkel.
Door het optillen en door het bewegen op zich schiet steeds de punt van mijn rugprotector in mijn broek, waardoor ik vervolgens alleen nog maar krom kan staan. Dit leidt weer tot pijn in mijn rug, precies dat waar ik voor de rally de meeste angst voor had, en wat niet beter wordt als je nog 3x die bak moet optillen. Het gaat niet lekker, en dat is zwaar understatement.

DK3, 40km zit er op, het lijkt een eeuwigheid: pfff en dan nog 3 rondjes??? Het is hektisch, diverse rijders willen stempelen. Ik geef mijn kaart af om te stempelen en drink wat. De kaart komt terug en ik steek hem weg.
Van DK3 gaat het terug naar DK1, langs een serie van gps punten. Ik rij ze allemaal aan hetgeen lastig omdat de GPS te snel naar het volgende punt in de route wil springen. Geforceerd zet ik nog een paar keer een GOTO in de gps naar het volgende punt. Dat lijkt het enige wat helpt.

Ik kom weer bij DK1, de orga dames met de auto op de kleine zandduin. Er staan al wat mensen vast.. met brokken, kokende motor etc. Dan krijg ik te horen dat DK3 op mijn kaart mist: Hoe kan dat dan? Tja.. ik heb het zelf niet nagekeken! Misschien mijn kaart toch terug gehad zonder stempel, ik heb hem doorgegeven via een andere rijder. Ik vraag me af of ik terug zal rijden: 13km duinen, extra, heen en terug? nee dankje! Ik teken bezwaar aan, dat wordt genoteerd. Ze zullen de gps tracklog uitlezen. Ik baal van het idee dat het me 2 uur straftijd gaat kosten.

Omdat ik toch stil sta kijk ik even door de lijst.. wie zijner al langs en wie niet? Ik heb geen idee of ik snel of langzaam ben ten opzichte van de rest. De amateurroute komt hier ook langs, en er zijn rijders die pas voor de eerste keer hier langskomen, maar misschien ook wel die al aan ronde 2 bezig zijn. Wat mij meteen opvalt is dat Meindert er niet opstaat. Zou hij pech hebben? Verkeerd gereden zijn?

Van daaraf terug naar het startpunt, nog 10km volgens de route. Dit laatste stuk gaat wel, maar ik ben er met mijn gedachten niet bij. Zal ik ophouden? Ik heb nu toch al straftijd! Verder doet mijn enkel zeer en mijn rug zeer. Als ik doorrijd kan ik misschien morgen niet rijden, en dan lig ik er helemaal uit? ach wat maakt het uit? De tanklamp gaat aan, maar ik hoef niet ver meer.

Bij de start en finish stempel ik, teken nogmaals bezwaar aan voor het zogenaamd gemiste punt en ga naar de servivetruck. Daar wordt ik aangemoedigd! Ik krijg snel een drankje, mijn tank wordt gevuld. Iedereen helpt mij. Mijn drinkzak vullen we met nieuw water en drinkvoer. Het rondje was zo?n 78km op de teller (oef), en er zo?n 9 liter in tank voordat ie weer vol is.
Ik vraag Daniel of ie wat aan mijn rugprotector kan doen zodat ie niet meer in mijn broek schiet en ik goed rechtop kan staan: Meteen pakt hij de accuboor en boort recht in mijn ruggewervel 2 gaatjes, euhm.. wervel van de protector Smile . Een tiewrap er aan en vast aan mijn broek. Effe bukken om te testen: Geweldig, het werkt. Hopen dat ik onderweg geen hoge nood krijg, want de broek krijg ik nu alleen niet meer uit smiley
Meindert is idd nog niet terug van zijn eerste ronde. Verder hoor ik er niks over op dat moment.

Opgepept begin ik toch maar aan de 2e ronde. Naar de watertoren, waar nu ook weer niks staat, maar daarna met een iets wijdere bocht achter de duinen langs. Ik let er op dat ik goed rechtop sta en mijn rugpijn zakt gelukkig. Het stukje track buiten de duinen geeft net dat beetje ontspanning wat ik nodig heb. We gaan langs de ruines waar we gisteren ook waren en dan opnieuw de duinen door naar DK1, voor de eerste keer in deze ronde. Gestaag verder, duinen dal, DK1, hoge duinen, DK2, hoge duinen, DK3. Ik weet zeker dat ik hier al was? Ik zeg het ze nog, maar ze weten het niet: der komen er zo veel langs hier! Nouja, dat zien we vanavond wel.

Van DK3 weer terug naar DK1 (ik heb geen flauw benul meer welke kant ik op rij! Jullie wel??), dit keer in een wat kleinere loop. Weer moet ik een goto gebruiken in de gps, want op routestand gaat ie niet goed lansg elk punt, en ik wil geen punt missen: Dat is misschien juist mijn kans om hier goed te presteren tov de anderen; wie weet.

Tussendoor laat mijn roadbook los, omdat het plakband te warm wordt in de zon denk ik. Ik leen plakband bij de DK en fix het. Dat zal me later nog een paar keer gebeuren die dag.

Het is inmiddels na het middaguur en de zon staat rechtboven. Met de zon net iets in de rug zijn er nagenoeg geen schaduwen zichtbaar. Dit maakt sommige duinstukken extreem moeilijk te zien: het lijkt 1 uniform geel laken. Als een blinde rij ik er over. Soms valt de motor plotseling onder je naar beneden, soms wordt je in ene keer naar boven gedrukt. (een ervaring die skieers blijkbaar ook wel eens meemaken, naar ik gehoord heb). Het rijdt eng! Ik rij maar voorzichtig en met de duinen mee, dat lijkt veilig en goed te gaan.

De tanklamp gaat weer aan, maar ik weet dat ik genoeg heb en altijd nog wat reserve!
Voor 15:00 haal ik het einde van de 2e ronde en mag dus aan ronde 3 beginnen. Snel wordt er weer getankt en drinken ingeslagen. Het gaat eigenlijk weer beter, ik heb er zin in!!

Ronde 3 begin hetzelfde: Duinen. Dit keer slaan we de watertoren over. Over de zandtrack naar het noorden, langs de ruines. Vandaar nu weer verder over de zandtrack naar het noorden. Weer iets makkelijker dan de vorige ronde; of ligt dat gewoon aan mij en zit ik beter in mijn ritme? Recht naar DK2. Dan wel weer door hoge de duinen, westelijk naar DK3. Het gaat gewoon beter! Ik val niet meer, en dat scheelt een boel kracht.

Terug naar DK1, waar ik wordt aangemoedigd: Als je opschiet kan je misschien nog aan ronde 4 beginnen. Ik wil echter zeker zijn dat ik geen posten mis, dus ik rij alle gps punten netjes af. Het is niet ver om, maar kost wel net effe wat tijd, mede omdat ik bijna ieder punt met de hand in de goto moet zetten en mijn gps in de zon moeilijk te lezen is. (achteraf zie ik nu dat ik gewoon domweg vergeten ben om deel 2 van de dagroute in de gps te activeren: daardoor waren de punten er wel, maar klopte de route natuurlijk niet en moest ik met de hand corrigeren).

Als ik bij de start terugkom ben ik moe maar heb ik absoluut zin om door te rijden: Helaas; 9 minuten na 16:00, ik mag niet meer starten voor de 4e ronde. Dan zie ik ook Meindert met een zijn arm in een draagband: Ik ken het maar al te goed zelf: gebroken sleutelbeen! Niet veel later vliegen Martin, Yvan en Thorsten, op enkele seconden achter elkaar de duinen uit, om af te stempelen voor het einde van hun 4e rondje.

Toch ga ik tevreden naar het hotel terug: ik weet al dat slechts weinigen aan de 4e ronde zijn begonnen. Misschien heeft er nog 1 een postgemist? zo slecht heb ik het niet gedaan al met al.

Bij het hotel lever ik mijn gps in en voor het eerst in de rally ga ik ook bijna meteen liggen slapen: Dan pas merk ik ook dat ik echt helemaal uitgeput ben: Ergens was het goed dat ik niet meer aan die laatste route kon beginnen, puur zelfbehoud!

?s Avond blijkt dat Martin en Yvan hebben gewonnen die dag, Thorsten met dezelfde tijd op de 3e plek. Ikzelf, als eerste van diegenen die niet meer aan de 4e ronde mochten beginnnen.

7:30 uur rijtijd (!) over zo?n 200 km duinzand. Met 4 uur straftijd komt dat op 11,5 uur wat me op een 11e plek brengt voor deze dag: helemaal niet slecht, gezien ik met de LC8 het echt niet makkelijker heb ik dit soort duinetappes. Pffff ?.. morgen weer duinen!

De motor krijgt nog een snelle check: 200ml olie, een beetje koelvloeistof (uit de overloop gelekt bij het vele vallen). Het roadbook voor morgen is slechts 3 kantjes, dus dat is snel af.
Uitgeput, voldaan en met volle moed voor morgen ga ik vroeg slapen. Morgen duinencross! ?s Nachts surf ik over de duinen en schrik zo af en toe wakker van een onverwacht gat achter de zoveelste duinhelling?

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Noppie



Geregistreerd op: 4-1-2005
Berichten: 155

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Apr. 2006, 8:46    Onderwerp: Reageer met quote

Gerben wanneer komt je eerste boek uit? Het leest als een spannend jongensboek thumbsup Ik kan niet wachten op de volgende aflevering!


Grtzz
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dukerider



Geregistreerd op: 21-8-2005
Berichten: 566
Woonplaats: wuustwezel Belgie

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Apr. 2006, 8:52    Onderwerp: Reageer met quote

thumbsup thumbsup thumbsup
_________________
RON



'17 1090R



Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
René



Geregistreerd op: 13-4-2005
Berichten: 203
Woonplaats: Hengelo O

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Apr. 2006, 9:57    Onderwerp: Reageer met quote

Moet eigenlijk aan het werk maar dit gaat voor, leest inderdaad als een jongensboek, zoiets als de "Kameleon", maar dan in het zand.

Leuk!!! book2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 17 Apr. 2006, 23:41    Onderwerp: Reageer met quote

't was effe een dagje extra wachten.. maar daar is ie dan:

Dag 5: Crossen!

Nog moe en stijf van gisteren kom ik uit mijn bed. Gelukkig gaat het goed met mijn rug en beter (maar zeker niet goed) met mijn enkel. Vandaag gaan we door de duinen crossen; 4 rondjes puur op gps. Er valt voor mij dus niet veel te halen vandaag, en de lichte brommers hebben weer voordeel. Ik moet dus slim rijden, weinig kracht verspillen en de krachten goed verdelen.

Zoals gezegd: Vandaag maar 3 kantjes roadbook! Ik heb het extra stevig aan elkaar geplakt na de ervaring van gisteren: We moeten immer wel 4x hetzelfde stukje roadbook rijden. Gelukkig past alles eigenlijk op 1 blaadje, en hoeft heen en weer spoelen eigelijk niet. De rest is alleen het stukje naar de start. Amateurs 1 rondje, auto?s 3 rondjes, wij 4 rondjes: 18,5 km hemelsbreed(!).

Oja, en niet te vergeten: Na het laatste rondje moet je nog de hooge duin op. Hij ligt bij de start, je kan hem goed zien. Bij de briefing gisteravond is uitgelegd dat je eerst door een soort fuikje van lintjes moet, en vandaar uit recht omhoog, tot aan de top; als je dat haalt. Zoniet, dan ga je overnieuw, of je loopt de laatste meters, maar die zullen zwaar zijn!

We stellen ons op voor de start: Met zijn allen naast elkaar op de rand van een duin. We gaan echter niet massastarten. Nee, ieder keer mogen er 4 naar beneden, opstellen voor de echte startstreep en dan Goooooo!!! Gezien de plaats van gisteren mag ik starten in de 4e startgroep. Voor mij zie ik de eerste groep vertrekken: Een enorme zandwolk, de binnenste rijders zien niks en moeten wel even blijven staan.. mmm ik ga maar aan de buitenkant staan (de windkant).

Wij mogen starten, 3?2?1? Gooooo! Ik rij weg in de 2 en gooi het gas vol open: LC8 Powerrrrrrrr! De wolk achter mij moet enorm zijn, want ik zie niemand uit mijn groepje naast mij Smile. Snel ga ik wat verder naar rechts zodat ik de hogere duinranden pak, die wat glooiender verlopen en nog niet zo stukgereden zijn.

Het eerste gps punt (DK1) ligt eigenlijk recht achter een fors hoge duinpartij. Voor mij zie ik mensen langzaam hoger de duinen in klimmen. Ik twijfel wel of dat gunstig is. Dan kom ik over een kam en krijg uitzicht. Ik heb de keuze: Links, naar beneden een vlakte op, die waarschijnlijk om de duin heen gaat, of rechts, verder omhoog over een hele hoge duinkam. Ik kies links en ga naar beneden:onthouden voor het volgende rondje.

Inderdaad: Een klein stukje op de vlakte kan ik om de hoge duin heen kijken en zie een flink vlak stuk, recht op gps punt DK1 af. Het vlakke stuk wordt langzaam weer opgeslokt door meer en meer kleinere duinen. Ik rij met de wind mee, en dat maakt het warm. Ook de fan loopt continu. Ik probeer rustig te rijden maar val toch een keer, puur door vermoeiing. Zoals vaker zit mijn ritme er vroeg op de morgen nog niet lekker in, ik moet rustiger aan doen en constanter rijden!!

Ik ga verder en hob over de duinen. Op een hogere duin kan ik het DK al zien, ik rij er recht op af. Omdat we met de wind mee gaan rij je iedere keer over de glooiende kant van een duin in spannende verwachting van de kant, waar de duin abrupt ophoudt en steil naar beneden gaat: Te hard er overheen en je klapt met je voorwiel in het zand en over de kop; te zacht en je staat net voor de rand stil en het wordt weer platgooien. Rustig breek ik door de duinkanten.

Alle balken van de temperatuurmeter zijn aan, de fan loopt continu en stuwt de warme lucht naar mij toe. Het zal straks nog wel een stuk warmer worden, het is nu nog vroeg.

Vlak voor DK1, 5.3km van de start worden de duinen hoger. Ik zie andere rijders voor me knoeien om boven te komen, want de controlepost DK1 staat op de kant van een wat hogere duin, en het spoor naar boven is nu al een-en-al mul gereden zand. Je kan niet zien wat er achter zit.

In de aanloop naar boven zit een zadelpuntje, van daaruit draai ik het gas lomp open en met een flinke brul van onderuit jankt mijn motor naar boven. Ik hang achterop om grip te houden en het gaat eigenlijk wonderbaarlijk makkelijk. Op de top stop ik en geef mijn kaart af. Ik krijg de gebruikelijke complimenten en wordt aangemoedigd; sommigen van de orga beginnen me inmiddels te kennen. Naja, je kan zo?n 2 cilinder loei ook niet echt missen tussen al die 1 cilinderplofjes.

Na het DK gaat de route haaks rechts, dat is, over de duin naar beneden en dan rechts natuurlijk. 3 km naar een mogelijk verdekte controlepost, maar goed: der staat gewoon een gps punt, dus daar gaan we langs. De route loopt nu haaks op de windrichting, en dus kan je over de glooiende kanten van de duinen surfen: Een beetje in de buurt van de toppen, parallel aan de duinen rijden. Zo af en toe een kantje op, of af, met een zwierige s-beweging: prachtig. De temperatuur van de motor maar ook van mijzelf zakt nu ook weer snel.

Na zo?n 1,5 km komt er een lastige passage tussen 2 duinpartijen door: Ik zie wat auto?s en wat motoren vast staan en merk zelf ook dat ik de gang er in moet houden. De passage gaat langs een duintrechter, en het achterwiel glijdt behoorlijk naar beneden. Door snelheid te houden haal ik het probleemloos, maar het hield niet over. Wanneer ik er voorbij ben kijk ik achterom en zie, 1 duin verder naar links, een betere passage: onthouden voor de volgende ronde!

Vanaf hier gaat het weer glooiend over de duinkanten. De duinen worden steeds lager. Ik vind een mooi spoor van 2 andere rijders: Zou dat het spoor van Martin en Yvan zijn? Ik volg het en het loopt zo mooi soepel dat het mij in een goed ritme brengt. Ik zwier tussen de duintjes door, dan weer op de toppen, dan weer in het dalletje. De VDK staat duidelijk zichtbaar op een duintopje.

Opnieuw zo?n stukgereden kantje omhoog: Er staat al iemand vast. Ik roep en waarschuw? en vlieg er langs in een zandwolk, sorry Smile. De post staat niet op top, maar alleen de vlag. Achter de duin beneden staat de controle in de schaduw van een klein struikje.

We zijn bijna aan de rand van de duinen, maar het volgende gps punt staat zo, dat ik door de duinen verder ga. Ik volg ook gewoon wat sporen die er staan. Na een km of 2 zie ik dat we toch langzaam richting vlakte gaan: De steenvlakte met de ruines! Maar dan loopt er dus ook een track, langs de rand van het duingebied en de vlakte!! Ik wijk naar links, ga door een soort droge bedding met wat gaten en kanten en kom idd al snel bij de track, die me snel naar de vlakte leidt.

Op de vlakte kan het gas open en kan ik effe ontspannen. Mijn handen doen zeer: De blaren van gisteren zijn opengegaan. 3 op iedere hand. Het aftapen heeft gisteren voor mij niet geholpen, maar de plak ervan zit nog wel in mijn handschoenen. Samen met het zand is het alleen maar ruw. Gelukkig geeft de rijwind nu koeling. Al snel kom ik bij de controlepost aan die bij de ruines staat.

Ik geeft mijn kaart af en krijg wat extra water te drinken. Mijn kaart terug, controleren Smile en ok, in de jas, rits goed dicht. Ik blijf nog even staan en babbel wat: Ik moet echt even rusten? we moeten nog 3,5 rondje!!

Het volgende GPS punt staat opnieuw richting de duinen: Terug naar de start, die precies achter de hoogste duinen ligt vanaf hier. Maar ik weet dat de track die langs de rand van de steenvlakte loopt niet veel afwijkt in richting, ook al slingert hij soms wel wat. Over de track is al snel sneller dan door de duinen, dus ik volg de track een flink stuk, tot ik aankom bij een stukje met palmbomen, waar wat witte landrovers staan, die hier gisteren ook al waren. Als ik hier de duinen in ga, kom ik eerst nog in een redelijk makkelijk duindal! Handig toch zo?n fotografisch geheugen.

En inderdaad, een mooi stuk duindal leidt me langzaam naar de hogere duinen. In een boog rechtsom, zoals het ook aangegeven staat in het roadbook, draait de route langs de kanten van de hoge duinen die bij de start liggen. We gaan over wat prachtig hoge kanten, en langs enkele gevaarlijke trechters. Het is mooi om te rijden maar door de zon soms weer heel erg moeilijk te zien.
Ik heb vandaag speciaal een donker glas in mijn bril gezet, maar dat werkt alleen maar averechts. Ik zet tenslotte mijn bril af, dat gaat nog het beste, ook al krijg ik dan af en toe zand in de oogjes.

Nog een stukje en de start moet vlakbij zijn. Het punt is niet te zien. Pas als ik over de laatste duinkam kom zie ik pal voor me de drukte van de start. Ik zoek naar de stempelpost? iedereen roept, en uiteindelijk zie ik waar ie staat. Snel stempel ik de kaart en zie ook Roos en een paar andere bekenden staan. Ik praat kort met Roos, zij gaat voor mij een andere bril regelen. Ik ga verder de 2e ronde in.. pfffff nog 3 rondjes!

2e ronde?
Ook nu kies ik weer de hogere duinkanten omdat daar weinig sporen staan. Het rijdt makkelijker door vers en onberoerd zand. Ik klim echter niet te hoog en hou wat links van het gps punt aan. Gemakkelijk kom ik op de open vlakte, om de hoge duin heen en in de kleine duinen verder. Weer met de wind mee: De duin op over de glooiende kant, remmen op de top en door de kant heen breken, liefst met een S bochtje precies op de duinkant, en dan de motor laten vallen van de duin, en oppakken op het gas. Soms een s-je links, soms een s-je rechts.

Dan weer DK1, nu is het zand nog losser, maar ik ben wel voorbereid. In een vloeiende aanloop rij ik weer naar boven, het laatste stukje gewoon weer vol het gas erop: deze techniek werkt beter dan ik dacht. Blijkbaar moet dat met een zware motor en veel vermogen net effe anders dan ik gewend was, maar het gaat eigenlijk best makkelijk.
Op te top stempel ik weer. De warmte hoopt zich op in de stationair draaiende motor? pling? het rode temperatuurlampje aan: de gevarenzone. Maar ik weet dat als ik naar beneden rij dan de temperatuur weer snel omlaag zal gaan, en dat gebeurt ook.

De route is nu al wat bekender, maar de kleine duinen zijn er te veel om te herkennen, dus soepeltjes zoek ik weer wat stukken waar niet al te veel sporen staan. Voor de moeilijke passage stop ik even op een duintop om te kijken: Ja, linksom kan het ook. Ik rij daar langs en werkelijk, het gaat veel makkelijker via deze route? ik zie anderen vast staan in het andere stuk.

Door naar de VDK, en van daar af, nu direct links aanhouden: Waarom heb ik dat niet eerder gezien, je kan het einde van de duinen pal voor je zien! Door de bedding in een schuine lijn bereik ik al snel de open vlakte. 120, 130, 140.. mmm verkoeling. Ik blijf op de vlakte en rij in een boog naar de ruines en probeer de route te onthouden.

Bij de ruines stempel ik, drink weer en neem weer rust. Ga toch zeggen de dames van de post: als je niet zo veel zou rusten was je nog sneller! Nee hoor denk ik bij mezelf: dan zou ik in de duinen weer veel te veel vallen: we moeten nog 2,5 rondje, ik spaar mijn krachten liever wat.

Volgens dezelfde route rij ik door naar de witte landrovers, het duinendal in en om de hoge duinen heen. Ik rij met licht uit, want doordat je niet veel snelheid hebt en meestal toch niet heel veel toeren draait (soepel rijden!) en de fan vol continu loopt raakt de accu al snel leeg merkte ik. 1 keer wilde hij bijna niet starten na een val: De motor heet, wat te veel benzine door de val, en de fan vol aan. Dan maar even wachten tot de fan uit is: nu start ie wel, dat was op het randje! Dus voortaan maar licht uit!!

En ook dan weer even zoeken naar het startpunt. Het komt weer even plots als de ronde ervoor. Ik krijg van Roos de ander bril aangereikt, maar de strap zit helaas verkeerd om: geeft niet, ik zet de bril wel af op dat kleine stukje waar het echt zo moeilijk is.

Het 3e rondje gaat nog soepeler, ik val niet meer. Het temperatuurlampje gaat op precies hetzelfde punt, bij DK1, weer net even aan, en net zo snel weer uit. Ook nu weer ga ik over de vlakte. Lekker het gas erop, immers ben ik nu zeker dat het een veilig spoor is, bijna hetzelfde als de ronde ervoor, maar net weer even beter Smile. Bij de ruines wordt ik weer aangemoedigd: je bent maar weinig langzamer als Thorsten zeggen ze nog, als je nou niet rust?. :p. Door de duinen terug, zonder bril. De tanklamp gaat aan, maar ik weet dat ik nog reserve heb in de ander tank. Het gaat lekker!

Het laatste rondje! Ik krijg de bril van Roos met een helder glas, en dat scheelt toch nog wel, je ziet de glooiingen net weer even beter. Ik ken de route nu, dus rij een vlot rondje. Bij DK1 moet de andere tank open, anders red ik het niet. Bij de ruines rust ik niet meer: niet nodig, we zijn er bijna en het gaat lekker. Rond de duinen en bij de start stempelen. En dan: De duin op!!!

Ik rij naar boven richting fuik: Die is niet heel duidelijk zichtbaar. In 3e (of was het 4e?) versnelling rij ik tussen de lintjes door, die staan anders dan op de briefing getekend! De fuik staat parallel aan de helling, en aan het einde een knikje, omhoog, en van daaruit de helling op. Omdat ik het te laat zie, de sporen en het knikje lastig zijn met mijn zware bak, sta ik bijna stil als ik de fuik uitkom, en pak nog net de laatste pin van het lintje mee, met de koppeling half getrokken.

Dan.. rustig de koppeling weer los, rustig het gas opbouwen en bleeeeeeerrrrrrrrrrrrr, steeds verder naar achter hangend jankt ik de helling op: Gelukkig pakt ie goed op tegen het begin van de helling en maak ik snel veel snelheid. Schakelen hoeft niet Smile. Tegen het einde wordt het zand steeds zachter. Helemaal achterophangend, licht stampend trekt ie nog een heel eind door, en gemakkelijk bereik ik de top, waar ik juigend ontvangen word, mijn kaart stempel en dan pas zie dat Yvan en Martin ook boven zitten, op het randje.

Ik rol de LC8 over de kant van de duin naar beneden? gelukkig gaat het niet echt naar beneden, maar slechts 1 metertje en dan is het zo goed als vlak, bovenop de hoogste duinen. Uit vreugde graaf ik het achterwiel in met een klein stootje gas, en laat Elsie staan, zonder standaard. Ik ga bij de anderen op de rand zitten en geniet van het magnifieke uitzicht.



Ik zie hoe anderen bijna boven komen, en de laatste 5 meter moeten lopen? nouja, kruipen! Op handen en voeten, 10 stappen vooruit, maar nog geen meter omhoog! Pfffff?dat is zwaar. Ik moedig nog wat teamleden aan met ?het bier staat hier boven?en dergelijke uitingen, maar ze hebben het te zwaar met omhoog lopen om er iets van te horen.

Voldaan keer ik terug naar het hotel, ik heb een biertje verdiend vandaag vind ik! Ik tank af en reken uit: 12 liter, op 80 km Smile (slik, gelukkig kost het hier maar 1 euro per liter).

Ik blijk een 12 plek gereden te hebben. Dat heet, eigenlijk een 19e, maar door de vele gedeelde plekken (binnengekomen in dezelfde minuut) telt het als een 12e. 45 minuten langzamer dan de nummer-1 (bah wat gaan die snel, maar je hebt hier ook voordeel als je de route al wat kent, desalniettemin? pff). Toch heb ik op de meeste concurrenten niet meer dan 10 minuten verloren en ben zelfs weer 1 plaats gestegen in het algemeen klassement. 10e na deze dag!

De komende 2 dagen zullen we terug gaan naar het noorden: het worden weer lange pistes, snelle stukken, ideaal voor mij. Toch staat de stand al behoorlijk vast: maar 1 plek boven mij in het klassement een gat van 3 uur, 1 plek naar onderen 30 minuten.
Ik kan maar 1 ding zinnig doen: vlot maar veilig en foutloos uitrijden! Misschien maakt er iemand nog een fout.

_________________
Dr_Bean


Laatst aangepast door Dr_Bean op Di, 18 Apr. 2006, 23:12, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Di, 18 Apr. 2006, 1:07    Onderwerp: Reageer met quote

prachtig om het verhaal hier een beetje te volgen Dr bean wat is de hoogste snelheid die je kon halen daar in afrika
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dukerider



Geregistreerd op: 21-8-2005
Berichten: 566
Woonplaats: wuustwezel Belgie

BerichtGeplaatst: Di, 18 Apr. 2006, 9:00    Onderwerp: Reageer met quote

Wederom thumbsup thumbsup thumbsup

Naar ik verstaan heb ben jij met een bijna standaard LC8 gestart aan de rally.
Ik weet ook wel dat het voor een groot deel aan de rijder ligt hoe goed je presteerd in zo'n rally, maar man man wat een motor cheesy
Ik denk dat er hier maar weinigen zijn die beseffen met wat voor een motor ze rondrijden smoking

_________________
RON



'17 1090R



Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 18 Apr. 2006, 20:17    Onderwerp: Reageer met quote

klopt!

De belangrijkste veranderingen die ik doorgevoerd heb:

- 1 remschijf minder voor
- 1 remklauw minder voor; zelfde rempomp: Je hebt nog steeds zat kracht om te blokkeren in gravel
- binnenschermen uit de voorbekleding (1,5 kilo gewicht, wat niks doet)

Dit scheelt samen zo'n 3 kilo op het voorwiel

- Akrapovic uitlaten (das al bijna standaard shocked3 )
- Excel velgen voor en achter: De originele velgen doen het wel, maar deuken wel snel.
- Stuurdemperset (Scott + andere kroomplaat): Als ik tijd had gehad had ik een zelfbouwoptie gekozen ala Johan.
- andere carterplaat: Betere bescherming van koppelingsdeksel + mogelijkheid voor water en gereedschap mee te nemen in de bak (mooi laag gewicht)
- tankbeschermers (Carbonparts)
- standaard ktm roadbook setup

luchtfilter, carburatie, de hele motor, de rest, allemaal standaard.
16-45 overbrenging, std LC8.
Wel her en der kleine aanpassingen, die de sleutelvriendelijkheid wat beter te maken, maar daar heb ik weinig gebruik van hoeven te maken eigenlijk.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 18 Apr. 2006, 20:20    Onderwerp: Reageer met quote

mr wheely schreef:
prachtig om het verhaal hier een beetje te volgen Dr bean wat is de hoogste snelheid die je kon halen daar in afrika


meestal op de snelle rechte stukken 120/130. In de echte open vlaktes soms effe door tot net boven de 150, maar zeker niet voor lange stukken.

Tis niet een kwestie van kunnen, hij kon makkelijk harder... maar ik durf niet! Gewoon omdat je bij die snelheden zooooon lange remweg hebt als er iets voor je opduikt, en je dus zo ver vooruit moet kijken!
Ik deed het alleen als ik heeel erg zeker was van de track (omdat we die bijv al eerder gereden hadden) en het ook nog eens goed zichtbaar was.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 18 Apr. 2006, 23:04    Onderwerp: Reageer met quote

een lange dag, eenlang verhaal:

Dag 6: De dag dat de terugtocht begint

Vandaag gaan we terug naar het noorden. 260km pistes en dan nog 90 kilometer special staan ons te wachten voordat we vanavond weer terug zullen zijn bij het hotel Baroud, waar we op de heenreis ook waren.

8:30 is de voorstart, 9:00 mogen we weg. Ik zorg, net als Erwin en Roos dat ik vooraan in de rij sta en dus als een van de eerste mijn kaart heb. Vroeg weg, nog lekker koel dus jas goed dicht, en colletje om. Ik heb met benzine van de servicetruck de motor nog volgetankt, dus ik kan een heel eind voordat ik moet tanken. Daarmee rij ik automatisch wat verder voorin als de anderen straks moeten tanken. Niet dat dat uitmaakt voor de tijd, maar je rijdt wel minder in het stof.

Na dat we het dorp uit zijn volgen we eerst een heel eind dezelfde route als we op de heenweg gekomen zijn. Redelijk snel zie ik Erwin voor mij en besluit hem te volgen. Hij rijdt vlot en we zitten niet op een special, dus het gaat echt wel vlot genoeg. Ik blijf op afstand zodat ik weinig last van het stof heb. Het is toch zo open dat je ver kan kijken.

We gaan verder, langs die ene boom (ja echt hoor!), langs die borden in de woestijn, ik herken de punten van de heenreis. In de verte duikt de grote radiomast op. Hier viel ik op de heenweg ergens? ik kan de exacte plek niet meer aanwijzen, maar bemerk duidelijk het spanningsveld. Ik toon respect aan de woestijn, blijf op de route en overdenk mijn val van toen nog eens.

Na 33km gaan we het asfalt op voor 30 km. Op het asfalt ga ik Erwin voorbij, en nog een aantal anderen. Voor mij is 120 lekkerder. Het roadbook zegt ?letzte tankstelle auf 150km?, ik rij door. Op deze tracks gebruikt ie, met vlot tempo misschen 1:14, met 20 liter benzine in de tank dus makkelijk 250km.

We gaan weer van het asfalt af, en een prachtige piste door het landschap begint. Diverse gevaarlijke punten passeren. Het roadbooklezen is al zo routine geworden dat ik er als vanzelfsprekend voor afrem. Liever iets te ver, en dan weer gas bij, dan te hard en een schrikmoment.

De vlaktes in de woestijn lijken een groenwitte waas te hebben, alleen in de verte, dichtbij niet. Ik stop om te pissen en zie dan eigenlijk pas dat de woestijn in bloei staat. Het heeft hier een week eerder ofzo geregend, en nu komen alle bloemen op. Eerst alleen de bloemen! De blaadjes komen later als er dan nog water is Smile. Het zijn een soort hyacintjes. Niet alleen prachtig om te zien, maar ze brengen herinnneringen boven uit mijn Afrikareis, waar ik ze op de route van Nguigmi (Niger) naar N?Djamena (Chad) ? een 700km lange zware zandetappe ? eerder gezien heb. Ik denk er met plezier aan terug.
Ik wuif nog een andere rijder voorbij, met het bekende duim-op gebaar om aan te geven dat er niks aan de hand is, alleen effe een sanitairstopje.



Ik ga weer verder, een aantal kleine duinpassages volgen, maar werkelijk niks vergeleken met wat we de vorige dagen gereden hebben. Hoewel de kleine duintjes, die soms de weg over steken, gemeen kunnen zijn. Je ziet niet altijd dat ze soms een steil kantje hebben, of juist heel zacht zijn. Meestal rij ik er om heen, soms rustig er doorheen.

Na 60km staat de grote rallytruck van de organisatie (zón 2 as voor, 2 as achter, alle wielen aangedreven geval). Achter de truck in de schaduw staat de stempelpost. We moeten hier wachten, een klein uurtje. Omdat ik een van de eerste ben ga ik lekker in de schaduw van de truck zitten, waar nog plek is. De ander teamleden komen snel daarna binnen en we zitten gezellig bij elkaar.

Na lang wachten mogen we weer verder. Ik wacht effe tot de eerste meute, die staat te trappelen weg is. Het is namelijk nog 2km naar de verharde weg? veel te veel stof voor me. Rustig rij ik in de stroom mee er naartoe. Op de asfaltweg steek ik het merendeel weer voorbij. 40km verder gaan we weer de piste op.

Weer een heerlijk stuk van 50km pistes, door werkelijk prachtige landschappen. Ik droom er bijna bij weg, en ik kan me dus ook niet meer iedere bocht herinneren Smile Aan het einde sluit ik aan bij een snel groepje. Dat is, op afstand, want anders is er te veel stof. Er staan maar weinig verse sporen. We komen in een dorpje aan, waar een benzine pomp is. De meesten stoppen hier. Ik rij door? 30 km verder is nog een pomp heb ik al gezien in het roadbook.

Na die 30km kom ik in Talsint, waar ook een pompstation is idd. Alleen waar is nou de eigenaar?? In mijn beste Frans vraag ik het aan een jongen van een jaar of 15. De eigenaar is effe naar de Moskee weet ie te vertellen. Wanneer komt ie dan terug vraag ik? Oh, hij gaat daarna eten, thuis?
Ik leg de jongen uit dat er meer motoren zullen komen (ondertussen staan er al 2 anderen te wachten). Kan je hem halen vraag ik? Ja hoor zegt de jongen, en gebaard dat hij achterop wil. Ik denk niet lang na, en neem de jongen mee. Hij wijst me de route door het dorp. We komen bij een klein straatje achteraf, aan de achterkant van een huis. De jongen stapt af en loopt de binnenplaats op. Daar is de eigenaar al! ze wisselen wat woorden en hij komt naar mij toe. Ik vertel hem dat er vele motoren komen en dat ziet ie blijkbaar wel zitten. Maar hoe kom ik daar nu snel vraagt ie? Ach, klim maar achterop, gebaar ik. De man klimt achterop, de jongen ook nog Smile. Met zijn 3e op de motor rijden we door het dorp naar de pomp terug. Daar wachten inmiddels al zo?n 8 motoren. Ik krijg natuurlijk als eerste bedient en tank 6 liter, voor de 100km die we nog moeten (in de tank zit nog minstens voor 30km, want de lamp is nog niet aan). Nadat ik afreken vraagt de jongen mij nog om een beloning voor het halen van de pompeigenaar: Ik denk, nou die verdient vandaag toch al een jaarsalaris, dus vraag hem maar wat! Ik maak in mijn beste Frans nog een grapje dat de beloning het ritje op zo?n mooie rallymotor was. Daar heeft ie weinig tegenin te brengen voordat ik al weer weg ben.

Niet ver daarna begint de special. Bij de pomp heb ik al gedronken en een gel naar binnen geknepen :p, dus ik kijk kort op mijn roadbook en stempel vrij direct mijn kaart. De tijd loopt nu, dus ik ga ook meteen op pad.

Het begin van de special loopt over een prachtige smalle gravelweg, die uiteindelijk over een pas gaat. Voor de pas moet ik nog flink in de remmen voor een kleine washout die niet op het roadbook staat. Hij is niet echt heel gevaarlijk, maar heeft wel een flinke scherpe steenkant: Knal zegt de voorband, als die maar niet lek is?. het gaat goed. Een prachtige, maar steenrijke piste gaat verder over glooiende heuvels. Vaak drift je in het uitgesleten pad. Er ligt veel los split, en de versleten Teraflex achterband heeft niet veel grip meer merk ik.

Ik heb de versleten achterband laten liggen, omdat ik weet dat er morgen nog een paar moelijke stukken komen, en in Spanje ook nog een redelijk pittige dag. Daarvoor wilde ik de nieuwe Baja bewaren. Later op de dag zal ik van anderen horen dat iedereen last had van het vele rollsplit.

Na 32km komt er een klein stukje asfalt in de special. Ik gas flink door, 130/140. tja.. dat doet de rest ook. Ik zou harder kunnen, maar wat maken die paar minuten nog uit op dit klassement. Er komt een dorpje: 40km/h verplicht, ik houdt me er netjes aan. Aan het eind van het dorp gaat het gas weer open: heerlijk koele wind. Na 10km, rechts DK3, stempelen, een slok drinken en verder!

Na een mooi klein stukje piste, met weer een pas en wat lastige kleinere tracks, volgt een lang stuk met snelle pistes. Er staan veel aanwijzingen op het roadbook en door de snelheid houd ik niet alle zijpaadjes bij: De belangrijkste punten heb ik extra gemarkeerd in het roadbook, dus de rest kan ik negeren als het niet noodzakelijk is.
Na 21,0 km moeten we op een groter spoor komen, en dat rechts volgen. Bij 20.5 echter, kom ik al op een soortgelijke situatie, en niks in het roadbook ervoor beschrijft deze plek, dus ik neem aan dat mijn teller niet helemaal juist is en ga rechts, hoewel rechtdoor ook een weggetje is, wat in het roadbookplaatje niet staat aangegeven.
Het weggetje leidt omhoog naar een huisje op de heuvel. Maar houdt daar op! Het matched niet meer met het roadbook. Ik draai terug en rij weer naar beneden, waar ik in de verte al iemand volle snelheid rechtdoor zie gaan: shit? dus toch. Ik volg wat tracks en kom weer op de route. Bij de volgende duidelijke situatie corrigeer ik mijn teller zodat de stand weer klopt. Toch zeker 3 minuten verloren? mmmm, nouja, het geeft niet.
Ik volg mijn roadbook en de rijder voor me. Ieder plaatje klopt nu weer.

Het laatste stuk gaat meer over de hoge open vlakte. Een stuk wat we op de heenweg ook gereden hebben, nu pas herken ik het weer. Omdat het open vlakte is kan ik mijn voorganger inhalen, hoewel hij snel is! Het is Thomas Mayer, die 4e overall zal eindigen. Ik trek nog een klein gat tot aan de finish. Hij komt 20 seconden na mij binnen, we wisselen kort wat woorden over de special, en gaan naar het hotel, de laatste 3km.
Dan pas zie ik dat mijn tanklamp al 8km aan is? hij is dus echt bijna leeg, want nu staan wel beide tanks open.

Bij hotel staat onze servicetruck al weer klaar. Leo en Daniel hebben keurig de kratten op een rijtje langs de stoep gezet, en ervoor een stuk vrijgehouden met lintjes. Ik parkeer de motor bij de krat en ga effe op de klep van de truck zitten om wat te eten en te drinken. Er is worst en brood, en cola. Niet lang daarna komen Martin en Yvan binnen , en ook Roos en Erwin. De rest zal ook snel volgen: Iedereen heeft goed gereden vandaag.


foto Erwin

Ik ben ondertussen begonnen met de achterband eraf te halen. Ik vraag Daniel nog om hulp, maar voordat ie tijd heeft ligt de teraflex er al af. Dat viel mee zo lekker in het warme zonnetje, dan is zo?n band toch een stuk soepeler als thuis in de koude garage.
Een mooie nieuwe Baja gaat achterop. Ik check olie, en kleine dingen.. niks bijzonders.

Samen met Roos hebben we inmiddels 2 slaapplekjes uitgezocht op een betere slaapzaal, wat verder van het kabaal af. Iets later krijgen we daarover nog ruzie met wat Italianen, die menen dat zij die plek eerder geclaimed hadden en dat hun team daar bij elkaar moet liggen. Ik ben er eigenlijk te moe voor en laat me te veel opstoken. Uiteindelijk gooit Roos de charmen in de strijd, en wordt het probleem opgelost door 2 extra matrassen bij te leggen. ?s Morgens zou blijken dat de door de Italianen geclaimde matrasjes leeg gebleven zijn??

?s Avonds bereid ik het roadbook voor de laatste dag in Marokko voor, en ook meteen die van Spanje, want op de boot kan dat lastig zijn. Ik geniet van het avondeten, de enige maaltijd die er echt goed ingaat op dit soort dagen en bunker, zoals gewoonlijk mezelf propvol. Lekkere couscous, schapenvlees, kip, en wat gekookte groenten. Daarna, vroeg slapen?.. morgen weer een lange dag!

Ondanks mijn navigatiefout van vandaag zal blijken dat ik vandaag 6e ben op de proef, 1 minuut langzamer dan Thomas, en 5 minuten langzamer dan de nummer-1, alweer Thorsten. Gezien de proef een gewichts-factor heeft van 3, zal de tijd met 3 vermenigvuldigd worden voor de totaalstand berekening.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Wo, 19 Apr. 2006, 4:25    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
mr wheely schreef:
prachtig om het verhaal hier een beetje te volgen Dr bean wat is de hoogste snelheid die je kon halen daar in afrika


meestal op de snelle rechte stukken 120/130. In de echte open vlaktes soms effe door tot net boven de 150, maar zeker niet voor lange stukken.

Tis niet een kwestie van kunnen, hij kon makkelijk harder... maar ik durf niet! Gewoon omdat je bij die snelheden zooooon lange remweg hebt als er iets voor je opduikt, en je dus zo ver vooruit moet kijken!
Ik deed het alleen als ik heeel erg zeker was van de track (omdat we die bijv al eerder gereden hadden) en het ook nog eens goed zichtbaar was.


toch nog netjes hoor moet je nagaan die meoni durfde bijna 200 km per uur te rijden in het zand dizzy2 das echt het verstand op nul en gas geven thumbsup thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 19 Apr. 2006, 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

Meoni reed natuurlijk zonder meer een heel stuk harder dan ik zou kunnen. Ik heb daarvoor niet de ervaring en niet de training en zal die ook nooit zo krijgen.

Ik ben zowieso niet zo heel snel op de snelle stukken, eerder op de technische stukken!

Er zijn ook nog een aantal andere factoren:
- Bij de P-Dakar heeft veel langere open vlaktes
- bij de P-Dakar is het technische nivo gemiddeld(!) lager dan bij dit soort amateur rallies. Anders zou niemand dat gedurende 800km of meer volhouden. Kijk maar naar de gemiddelde snelheden van de amateurs bij de Dakar: die liggen gewoon substantieel hoger dan bij zo'n amateurrally, en daar door ook best goeie jongens en meisjes mee die te vergelijken zijn met de PD amateurs.

ps.: Mirjam heeft voor de PD nog les gehad in duinen rijden van onze teamleiders Martin en Yvan.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Wo, 19 Apr. 2006, 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Meoni reed natuurlijk zonder meer een heel stuk harder dan ik zou kunnen. Ik heb daarvoor niet de ervaring en niet de training en zal die ook nooit zo krijgen.

Ik ben zowieso niet zo heel snel op de snelle stukken, eerder op de technische stukken!

Er zijn ook nog een aantal andere factoren:
- Bij de P-Dakar heeft veel langere open vlaktes
- bij de P-Dakar is het technische nivo gemiddeld(!) lager dan bij dit soort amateur rallies. Anders zou niemand dat gedurende 800km of meer volhouden. Kijk maar naar de gemiddelde snelheden van de amateurs bij de Dakar: die liggen gewoon substantieel hoger dan bij zo'n amateurrally, en daar door ook best goeie jongens en meisjes mee die te vergelijken zijn met de PD amateurs.

ps.: Mirjam heeft voor de PD nog les gehad in duinen rijden van onze teamleiders Martin en Yvan.


zou het techniek en ervaring zijn, of gewoon het verstand op nul
ik denk dat op dit soort snelheden elk foutje genadeloos afgestraft
zullen worden wat van het jaar wel weer gebleken is jammer genoeg
daar kun je niet veel op trainen lijkt mij ik denk dat die met het meeste lef de snelste is nu komt er natuurlijk ook veel ervaring om de hoek kijken want ik denk dat iemand zonder ervaring binnen de honderd meter vast zit laugh laugh dus ook voor jou mijn petje af
ik heb al een paar keer met de adventure over het strand gereden
liefst over de wat hardere plaatsen langs het water want in het echt mulle zand is de adventure me ook wat te zwaar zo gauw je het gas loslaat
stropt je voor wiel vast worried2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Evenementen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Pagina 5 van 5

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif