lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Zijtassen of zijkoffers op reis ?
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Di, 25 Jun. 2013, 17:20    Onderwerp: Reageer met quote

Doe mij maar tassen voor een kampeertrip offroad. Minder kans op beenbreuk of scheef subframe bij een valletje, lichter, en het doet geen zeer als je er ooit met je kuit tegenaan komt.

Dat diefstalgedoe geloof ik wel. Mijn koffers kunnen niet eens op slot (nouja, dan moet ik 4 hangslotjes hebben en gebruiken. Ben ik te lui voor) en de enige die er ongein mee uithalen zijn vrienden en collega's die even willen laten weten hoe dom het wel niet is om ze niet op slot te doen. Als het aan alle kanten dichtgespijkerd en op slot zit dan zit er blijkbaar iets in dat de moeite waard is, en als het zo open kan dan zal het de moeite wel niet wezen.

Dat lastig inpakken van tassen heb ik ook nooit zo ervaren. Extra spanbandjes (mijn tassen zijn van die elcheapo Louis.de dingen) los, tas open, spul eruit, tas laten hangen. Vervolgens de volgende ochtend zooi erin mikken, extra spanbandjes aantrekken, klaar.

Bij Gobi's of die TT dingen op het OEM rek zouden ze trouwens een bordje 'warning, wide load' bij moeten leveren. Nouja, kun je de windsurfplank en een paar vishengels meenemen; dat past in de breedte wel bovenop die koffers.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 25 Jun. 2013, 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

uiteindelijk hangt de stabiliteit veel van het rek en de constructie af. en goed op maat gemaakt hoeft niet breedt te zijn.

misschien niet het lichtse, maar mijn rek en koffer zijn wel smal en stabiel:

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Blob



Geregistreerd op: 1-2-2010
Berichten: 684
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 25 Jun. 2013, 23:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb met zijtassen gereden en nu heb ik alu zijkoffers die ik er voor lange trips opschroef. Koffers zijn eerst en vooral erg handig, zeker nu ik er binnentassen voor heb die je er na aankomst zo uittrekt. SNel, handig en waterdicht! Ik gebruik het DeeDeeDirk patented selfmade ophangsysteem waardoor de koffers nog extra dicht tegen motor hangen. Al met al een stuk smaller dan de Gobi's.

Als je gaat kamperen kan je de tent, slaapzak e.d. ook mooi op de koffers binden.

Maar toch... het enorme voordeel van zijtassen is de compactheid. Als je ze handig plaatst dan wordt je motor nauwelijks breder of hoger. En dat rijdt een stuk fijner dan welke kofferset dan ook.

Tot slot, Noorwegen heb ik ooit eens onroad bezocht. Wat een fantastisch motorland. Offroad Noorwegen staat hoog op het lijstje, mocht je routetips hebben dan hoor ik dat graag.

_________________
990 Adventure
mooi oranje is niet lelijk!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blob



Geregistreerd op: 1-2-2010
Berichten: 684
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 25 Jun. 2013, 23:51    Onderwerp: Reageer met quote

Hier een foto van mijn Noorwegentrip. Ik reed met roltas. Dat beviel niet heel erg goed, het gewicht zit dan erg hoog en dat rijdt niet fijn. En even snel iets uit de tas halen doe je ook niet met zo'n stuk of 6 spanbanden.


IMG_1552.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  40.38 KB
 Weergegeven:  10376 keer

IMG_1552.jpg



_________________
990 Adventure
mooi oranje is niet lelijk!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blob



Geregistreerd op: 1-2-2010
Berichten: 684
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 25 Jun. 2013, 23:55    Onderwerp: Reageer met quote

En hier de 990 met de alu koffers, nog steeds redelijk compact.


IMG_2445.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  176.27 KB
 Weergegeven:  389 keer

IMG_2445.jpg



_________________
990 Adventure
mooi oranje is niet lelijk!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Jun. 2013, 8:06    Onderwerp: Reageer met quote

mijn breedt emet koffers is geloof ik 82cm, das een stuk smaller dan het stuur.

ps.; DDdirks 'patented' ophangsysteem is een copy van wat ik bedacht heb smiley (met toestemming hoor)

mijn koffers zijn alleen ook nog gevormd aan de binnenkant zodat ze OM de uitlaat heen lopen en niet er naast hangen. En dan past dat alleenmet de Akra's, met de origi uitlaten passen ze niet meer.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1025
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Jun. 2013, 8:42    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
mijn breedt emet koffers is geloof ik 82cm, das een stuk smaller dan het stuur.


Jah, moest ik zo'n koffers vinden... !
En je kunt erop nog een roltasje vastbinden, lijkt me ideaal...

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Jun. 2013, 10:54    Onderwerp: Reageer met quote

Sja, met een conventionele hoepel als rek en rechthoekige koffers houd het bij mij bij ca. 85cm breedte op, met relatief kleine koffers (35 liter ofzo). En dan zitten de hoepels zo dicht bij de motor dat de zijschildjes net de koffers niet raken.



(ziet er op de foto eigenlijk een stuk breder uit dan het is)

Die 85cm is mij eigenlijk nog net te breed, maar omdat de koffers fors verder naar voren en lager zitten dan met het OEM spul (voorkant koffer schurkt tegen de duovoetsteun aan) heb je er met rijden significant minder 'last' van dan van de OEM koffers. Dat het hele spul weinig weegt (kilo of 6 voor koffers+rek) scheelt ook.

Overigens koos ik voor 'hoepels' omdat ik het rek vaker gebruik om vanalles aan vast te knopen dan om er koffers aan te hangen. Want zoiets simpels als een paar bagagehaken om je spin of spanband achter te haken als je wat op de duoplek vast wilt zetten heeft een LC8 niet.

'Breder/smaller' dan het stuur is trouwens ook weer niet zo'n issue. Vaak hebben smallere passages een soort van V-vorm, dus als je stuur past wil het nog niet zeggen dat de bagage er ook doorheen kan. Simpel voorbeeld: auto's passeren/filerijden. Je stuur zit op raamhoogte, en daar zijn personenauto's smaller dan onderaan waar je koffers zitten. Paaltjes zijn ook al zoiets.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1025
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Jun. 2013, 12:27    Onderwerp: Reageer met quote

DaBit schreef:
Sja, met een conventionele hoepel als rek en rechthoekige koffers houd het bij mij bij ca. 85cm breedte op,


Mooie koffers, welke zjin dit precies ?
En is dat rack dan self-made ?

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dekster



Geregistreerd op: 13-10-2010
Berichten: 731
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Jun. 2013, 13:17    Onderwerp: Reageer met quote

Hi all,

Hier mijn oplossing voor de reis naar Ligurische Bergkammstrasse vorig jaar. Waar ik met een groepje flachlandfahrers de LBKS voor een deel heb gereden. Nu ik aan denk....... IK WIL DIE NOG EEN KEER AFMAKEN!!!!!!!

De hoeftas (Nomad Rider) is een nep Gianloop. Past goed op een de KTM Hij is zeker niet slechter dan de ori .

Volgende keer gaat de topkoffer er ook nog af.

En oh ja, de tas weegt 2.9 kg voor 55 liter.

Gr. Dekster



DSC00262_klein.JPG
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  165.54 KB
 Weergegeven:  625 keer

DSC00262_klein.JPG


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Jun. 2013, 13:49    Onderwerp: Reageer met quote

petervdc schreef:
Mooie koffers, welke zjin dit precies ?
En is dat rack dan self-made ?


Beiden zijn self-made.

Rek is kevlar/carbon composiet op een PVC drager. Licht (600 gram per kant) en sterk. Laatst ook de horizontaal-parkeren-bestendigheid getest, rekjes zijn geslaagd rolleyes3

Koffers zijn kevlar/glas composietpanelen verlijmd in standaard flightcase-aluprofielen met op de hoeken van de koffer stalen hoekjes. Die hoeken lijden het meeste immers.
Die koffers had ik nog een stuk lichter kunnen bouwen dan ze nu zijn door ze geheel uit composiet op te trekken, maar omdat ik de koffers zo weinig gebruik vond ik dit wel een goed compromis tussen gewicht, kosten en hoeveelheid werk.

Als je trouwens standaardspul gebruikt zoals polypropyleen honingraatplaat en bijbehorende profielen en dat gezaagd aan laat leveren dan heb je in een zaterdag tijd je koffers in elkaar zitten voor een heel acceptabel bedrag en heel zwaar zijn ze dan ook niet. Voor inspiratie (maar het is slechts 1 van de 1000 opties): http://www.zelfbouwcase.nl/gesorteerd-op-toepassing/con-pearl.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1025
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Jun. 2013, 14:04    Onderwerp: Reageer met quote

DaBit schreef:
petervdc schreef:
Mooie koffers, welke zjin dit precies ?
En is dat rack dan self-made ?


Beiden zijn self-made.


Ik ben helaas vrij onhandig...
Als jij een zaterdag tijd hebt voor die koffers & een rekje, mag je es prijs maken wink2

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Jun. 2013, 14:54    Onderwerp: Reageer met quote

Rekje van kevlar/carbon gaat je teveel geld kosten; daar zit een behoorlijke puist werk in en dat ga ik niet gratis en voor niks doen. Gewoon dunwandige 15mm of 22mm stalen buis (da's nog met een waterleiding-buigtang te buigen) is nog te overwegen, al zijn we dan niet in 1 zaterdagje klaar. Aluminium buis is ook nog te doen door verstekzagen+lassen, maar raad ik je af.

Koffertjes: als jij een prijsaanvraag stuurt naar die kerel van zelfbouwcases.nl (of een van de vele anderen) en je komt op een zaterdag met het pakket losse delen langs, dan wil ik het best voor je in elkaar zetten. Is gewoon lego voor grote kindertjes. Platen in de profielen schuiven met een dot lijm en eventueel een popnageltje zo hier en daar, klaar.

(in principe zou je het niet eens hoeven te laten zagen; mijn lintzaagje kan ook verstek. Spul voor mijn koffers heb ik ook zelf gezaagd. Maar gezaagd opsturen houd het postpakket wat beschaafd kwa grootte)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1025
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Jun. 2013, 15:14    Onderwerp: Reageer met quote

@DaBit : je hebt email
_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 26 Jun. 2013, 17:46    Onderwerp: Reageer met quote

wel een mooie site, zoiets zocht ik nog smiley
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif