lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Zijtassen of zijkoffers op reis ?
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1025
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Jun. 2013, 11:53    Onderwerp: Zijtassen of zijkoffers op reis ? Reageer met quote

Ik heb dus de standaard Gobi koffers, en daarnaast heb ik Magadan zijtassen gekocht.
Deze morgen heb ik een onroad "test"ritje gemaakt, met beide koffersets, volledig volgestouwd met bagage.

Zijtassen
+ je voelt niet dat ze aan je moto hangen
+ er kan meer in dan in de gobi koffers
- je moet ze vastbinden met spanbanden, horizontaal & verticaal, en dat duurt toch wat, véél langer dan de koffers

Gobi koffers
+ makkelijk & snel op & af de moto
- wegen leeg even zwaar als de zijtassen vol
- je voelt ze écht hangen, maw tis zwaarder sturen
- breder dan de zijtassen

Nu, de bedoeling is deze zomer naar Noorwegen te gaan (groot deel offroad), 14dagen kamperen, dus alles moet 's morgens en 's avonds erop en eraf.

De vraag is nu, wat neem ik mee, de koffers of de zijtassen....

Tis dus een beetje kiezen tussen "lichter" rijden, of 2 keer per dag makkelijk zijn om alles op & af de moto laden...
Enfin, ik ben een kwartier bezig geweest met die tasjes vast te sjorren sad


Jullie meningen ??

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Jun. 2013, 12:45    Onderwerp: Reageer met quote

't is een al-oude vraag.

nog een afweging:
zijtassen: als je er op valt dan geeft het mee en is het reparabel
koffers: val je meestal stuk (maar geeft meer beschemring aan de inhoud)

zijtassen: Diefstal gevoelig: kan je opensnijden oid
koffers: hebben een slotje, maaar dat stelt ook niet voor.. en dan ben je de hele koffer kwijt.


mijn idee:
Als je over goede wegen rijdt: koffers, snel en makkelijk
Als je over slechte wegen/offroad rijdt: tassen, gewicht minimaliseren
ALs je ver op reis gaat: metalen koffers: Sterk, inbraakveilig en stijf aan de motor (minder last van het gewicht). Maar ook daar kun je de keuze van tassen overwegen.

smiley

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
KadvenTureMan



Geregistreerd op: 12-9-2011
Berichten: 118
Woonplaats: NvhL

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Jun. 2013, 12:53    Onderwerp: Reageer met quote

- ben net terug v.e. week motorkampeertocht met de zijkoffers. Voor het eerst met Gobi's op pad en ze bevielen mij goed zowel op als naast de motor. Kanttekening dat ik uitsluitend on-road met ze heb gereden maar het feit dat ze bovenladers zijn, waterdicht en verdomd handige zitbankjes blijken, zijn sterke argumenten. Als je niet extreem off-road gaat, zou ik de koffers nemen voor het gebruiksgemak. Ben zelf midden jaren 90 met een supersport motor + zadeltassen en een motormaat op een allroad met topkoffer op pad geweest in Noorwegen en enkele gravelwegen gedaan. Dat was geen probleem voor hem maar wel vermoeiend voor mij destijds sad3

M.a.w. hoe zwaar offroad ga je rijden? Mijn keuze zou ik daar vanaf laten hangen v.w.b. val- en breukrisico van de ophanging v.d. koffers thinking2



Liverpool_LC8_20130608.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  725.66 KB
 Weergegeven:  342 keer

Liverpool_LC8_20130608.jpg



_________________
XRV750 '02 - '12
990ADV '11 - ...

Oranje boven, zwart onder!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1025
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Jun. 2013, 13:56    Onderwerp: Reageer met quote

KadvenTureMan schreef:
M.a.w. hoe zwaar offroad ga je rijden?


Hoh, licht offroad, tis de eerste offroad vakantie, dus tis wat zoeken & proberen...

Verder, tzijn Magadan zijtassen, die zouden moeten in theorie bestand zijn tegen opensnijden. Verder doe ik er een pacsafe kabeltje rond, maar ik betwijfel of dat tegen een grote kniptang bestand is.

Koffers zijn heel snel monteerbaar, en idd handig als stoeltje.
Maar zoveel zwaarder en breder dan die zijtassen hé, en dat vind ik niet zo fijn.

Tzal moeilijk zijn om beide voordelen in 1 te vinden vrees ik.

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Jun. 2013, 19:54    Onderwerp: Reageer met quote

overigens hoeven koffers niet zo veel zwaarder te zijn, en niet zo veel breder te zijn. Bij tassen (bij gelijk volume uiteraard) heb je iets van een rek nodig om te voorkomen dat ze in je wiel slaan of tegen je uitlaat gaan hangen.
Bij koffers ook, maar daarbij kan dat simpeler en lichter omdat de koffer zelf stijf is.

Veel kofferrekken zijn echter absoluut dom ontworpen....

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1492
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Zo, 23 Jun. 2013, 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

Over 't algemeen gebruiken de standaard straatrijders altijd harde koffers. Daarmee doel ik de Diversions, de Deauvilles, de Goldwings en Pan Europeans etc etc etc . Gewoon omdat er lekker veel in kan, en ze zijn waterdicht en ze kunnen op slot en je kan ze gemakkelijk los en vast maken.
Op racers zie je vaak tassen omdat daar gewoonweg geen motorrek op past.
Bij crossers - zware mono's dan - zie je vaak tassen omdat het subframe gewoon niet gemaakt is om koffers te dragen, en ook omdat je met die crossers gewoon zware enduroreisritten maakt.
Bij de wereldreizigers zie je twee kampen: de koffermensen en het tassenvolkje. Beide soorten reizigers ga je op dezelfde routes tegenkomen, ongeacht de moeilijkheidsgraad ervan.

Bij de komende Noorwegenreis ga je off-road rijden, maar dat land een beetje kennende zijn dat zeer vlakke zeer rechte perfect aangelegde en zelfs redelijk hard verharde gravelpistes. Je vering en frame gaat daar niet afzien. En de bagage dus ook niet. Koffers zijn daar dus perfect verantwoord.

Peter, helaas zal je zelf moeten kiezen. We kunnen er hier wel wat over discusiëren, maar bij jou ligt de beslissing.

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 725
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Jun. 2013, 0:15    Onderwerp: Reageer met quote

1 domme schuiver met die Gobi's en je zal ze ook moeten bevestigen met riemen.
Tenzij je er met je been ook nog onder zat, dan kunnen ze los mee op de takelwagen.

Je hebt de stevigste tassen die er te krijgen zijn, met een waterdichte binnentas die je er zo uithaalt. Laat de rest op de motor, inclusief riemen, en op 5 minuten zit alles op z'n plaats.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1025
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Jun. 2013, 9:25    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Bij tassen (bij gelijk volume uiteraard) heb je iets van een rek nodig om te voorkomen dat ze in je wiel slaan of tegen je uitlaat gaan hangen.


Ik heb gewoon dat Gobi kofferrekje, en daartegen kan ik met spanbanden die zijtassen bevestigen. maar tis wel een goeie 10 minuten werk om ze vast te sjorren, dus 14d op reis, 14 keer erop binden.

Die Gobi koffers zijn nu wél vrij zwaar en breed, en kheb geen budget om alu koffers te kopen. Enfin, mss wel als ik de zijtassen & gobi's verkoop, maar aangezien ik half juli vertrek, rest me weinig tijd daarvoor.

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1025
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Jun. 2013, 9:28    Onderwerp: Reageer met quote

Blackbert schreef:
Je hebt de stevigste tassen die er te krijgen zijn, met een waterdichte binnentas die je er zo uithaalt. Laat de rest op de motor, inclusief riemen, en op 5 minuten zit alles op z'n plaats.


Jij hebt idd ervaring met die Magadan's... Krijg je dat écht op 5 minuten geklaard ?
Ja, idd, buitentassen erop laten, en de binnenzak eruit.

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1025
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Jun. 2013, 9:46    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:
Peter, helaas zal je zelf moeten kiezen. We kunnen er hier wel wat over discusiëren, maar bij jou ligt de beslissing.


Hoh, ik ontzie het gewoon om ze iedere morgen vast te sjorren, ben er een kwartier mee bezig geweest gisteren. Tis ook iedere morgen tent opplooien, alle kampeer materiaal opbergen, etc, daar ben je ook al een uur zoet mee, vandaar.

Het rijden zelf met die tasjes is op een testritje heel goed bevallen hoor, die Magadan's zien er ook kwalitatief sùper uit, dus dat is best oké.

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
cotthem



Geregistreerd op: 8-8-2012
Berichten: 9

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Jun. 2013, 12:12    Onderwerp: Reageer met quote

Bon, Peter, ik had al die alu's, dus ik ga die ook gebruiken. Zullen dienen als stoeltje en tafeltje ook. Maar als je de zakken laat hangen en enkel de binnenzakken er uit neemt zoals Bert zegt, lijkt mij al veel comfortabeler.

En het zijn gravelwegen/asfalt he, dus heel soft, met misschien hier en daar een uitdagingske (laat ons hopen - voor de spanning-voor leuke foto's), niks extreem, al neus-peuterend genieten van het landschap

een daarbij, terwijl gij 's morgens uw zakken vastmaakt, heeft de rest tijd om een leuk plekje uit te zoeken om te k*kk*en laugh2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1025
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Jun. 2013, 12:43    Onderwerp: Reageer met quote

cotthem schreef:
een daarbij, terwijl gij 's morgens uw zakken vastmaakt, heeft de rest tijd om een leuk plekje uit te zoeken om te k*kk*en laugh2


En wanneer moet ik dan kakken ? Ah, mss terwijl jullie eten maken 's avonds smiley

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Jun. 2013, 20:48    Onderwerp: Reageer met quote

en Peter... niet vergeten...

dat het allemaal geen moer uitmaakt om reisplezier te hebben. Het maakt maakt echt niet uit of je met een Yamaha R1 of met een extreme offroad doro afrika rijdt: het reisplezier ligt daar niet aan. das al lang bewezen.


maw: niet te druk maken, neem wat goed voelt en geniet. Als het niet bevalt... weet je daarna precies hoe het wel moet (voor jou)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1025
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Jun. 2013, 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
en Peter... niet vergeten...

dat het allemaal geen moer uitmaakt om reisplezier te hebben. Het maakt maakt echt niet uit of je met een Yamaha R1 of met een extreme offroad doro afrika rijdt: het reisplezier ligt daar niet aan. das al lang bewezen.


maw: niet te druk maken, neem wat goed voelt en geniet. Als het niet bevalt... weet je daarna precies hoe het wel moet (voor jou)


Yep, héél juist smiley

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Thorri



Geregistreerd op: 6-8-2010
Berichten: 211
Woonplaats: Gees

BerichtGeplaatst: Di, 25 Jun. 2013, 8:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb voor een tripje een paar Kriega overlander tassen kunnen lenen.
En ik moet zeggen dat ik daar zeer tevreden over ben. Vooral dat je ze wat verder naar voren kan hangen. en als je staat kun je er een beetje tegen aanleunen.
Nadeel het zijn tassen dus bij bodemonderzoek kunnen dingen in de tassen van vorm veranderen zoals mijn alu drinkfles.
Maar overal erg tevreden en denk ze zelf ook aan te schaven.

groeten Bjørn.

_________________
Groeten Thorri
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif