Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1593 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Za, 1 Jun. 2013, 13:14 Onderwerp: balhoofdlagers verwijderen van T-stuk |
|
|
Iemand een idee op welke wijze men balhoofdlagers kan verwijderen van een T-stuk? Ik ken twee methodes:
- het beulenwerk, met hamer en beitel
- met een polietrekker, maar die dingen kosten gemakkelijk 300 euro (facom) ...
nog methodes? Liefst "zachte" methodes die niet duur zijn. En als dat niet kan, tja, dan wordt het toch weer de beitel en veel geweld eh...  _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
ToKkE

|
Geplaatst: Za, 1 Jun. 2013, 13:32 Onderwerp: Re: balhoofdlagers verwijderen van T-stuk |
|
|
Muug schreef: | Iemand een idee op welke wijze men balhoofdlagers kan verwijderen van een T-stuk? Ik ken twee methodes:
- het beulenwerk, met hamer en beitel
- met een polietrekker, maar die dingen kosten gemakkelijk 300 euro (facom) ...
nog methodes? Liefst "zachte" methodes die niet duur zijn. En als dat niet kan, tja, dan wordt het toch weer de beitel en veel geweld eh...  |
Ik heb ze laatst ook vervangen en ik dacht initieel dat het makkelijker zou gaan...
Ik heb de beul methode gebruikt, maar heb wel eerst de lager kooi doorgeslepen met dremel zodat enkel de binneste ring nog rond het t stuk hing... Op die onderste ring zit een rand waardoor het makkelijk is om met hamer en beitel de ring er af te slaan zonder uit te glijden...
Mvg _________________ _______________________________________________________
KTM 950 Adventure 2004 met de S veren |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1593 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 1 Jun. 2013, 14:31 Onderwerp: |
|
|
euhm
ik heb ongeveer dat dus:
alleen dan niet verstelbaar, maar gewoon fixed.
Aan de onderkant een 'steeksleutel/vork' die precies over de binnering van het lager gaat (kooi er af slopen). Aan de bovenkant een moer gelast met een duw/trekbout, net als op het plaatje.
Op de balhoofdpen leg ik dan meetsal een oud lagertje, zodat de zaak niet beschadigd.
klein beetje laswerk.... en een paar stkkies ijzer. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

|
Geplaatst: Ma, 10 Jun. 2013, 21:17 Onderwerp: |
|
|
Wel, ik kan met een uiterst tevreden, voldaan en zelfs blij gevoel zeggen dat deze twee tools vanaf nu mijn lievelingsgereedschapjes zijn.
Die tikker om de lagerschaal uit te tikken is echt geweldig. Enkele lichte tikjes en de schaal klingelt op de grond.
En die lagertrekker is ge-wél-dig. Het duurde langer om de diverse onderdelen in elkaar te passen dan om het lager los te draaien.
Oh I LOVE those tools ! _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Do, 13 Jun. 2013, 1:18 Onderwerp: |
|
|
Ik ben altijd gewoon een lompe koe. Stukje rondstaf om de lagerschalen eruit te tikken. Lager op de balhoofdpen verwijder ik de kooi, de ring slijp ik in met een Dremeltje tot bijna door, beitel erop, 1 tikje, klaar.
Is net zo goed allemaal in 10 minuten gebeurd. |
|
Naar boven |
|
 |
|