Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Do, 6 Jun. 2013, 14:26 Onderwerp: Kort tripje Briancon |
|
|
Met kleine kinderen en een dame die werkt (en niet al te veel support geeft voor motortripjes) is het heel lastig om er een weekje tussenuit te trekken. Maar met wat planning heb ik het toch voor elkaar gekregen om er een dag of 5 tussenuit te zijn. De reis ging naar Briancon, de Franse alpen. De bedoeling waren Sommelier, Parpaillon, Assieta Kamstrasse, etc. Da's niet helemaal gelukt omdat het nog wat te sneeuwig was, maar er ligt genoeg leuk spul daar in de buurt om je alsnog uitermate prima te kunnen amuseren op de brommer.
Afgelopen donderdag de noppenbandjes bij iemand anders in de bus gelaaien en vrijdagmiddag tegen 15.30 vertrokken voor een 550km snelweg naar de rand van de Vogezen.
Ondanks 'snelweg' had ik het toch prima naar m'n zin. Muziekje op, brommende LC8 onder m'n kont, zakje Haribo kersen in het handschoenvakje, veranderend landschap dat langsglijd. Prima besteding van een avond hoor.
De bedoeling was om in een F1 hotel te slapen aan de rand van de Vogezen in Saint Die des Vosges, en daar kwam ik rond een uur of 22.00 aan. Het regende daar inmiddels zo hard dat ik maar 60 durfde te rijden op een 110km/u weg omdat ik ondanks 2x55W HID nog steeds geen drol zag.
Helaas wilde dat F1 hotel mijn creditcard niet accepteren. en de bankpas ook al niet. Bummer. Hotel een paarhonderd meter verderop geprobeerd, was vol. Of de receptioniste even kon bellen naar een ander hotel voor me? Nee helaas, daarvoor zat ze er niet. Verrekt frans *****-wijf
Nouja, meneer Garmin maar weer aangeslingerd, de stad ingereden, en op een gegeven moment had ik beet. Nog met afgesloten garage ook nog, ideaal.
De volgende dag stond er 700km lol op het programma, door de Vogezen heen en zo'n beetje langs de Zwitsers/Franse grens afzakken naar Briancon. Nou, dat viel ook wat tegen. Het was een beetje (understatement van 't jaar) mistig.
Dit vond ik al vrij erg, maar toch maar even doorgereden om te kijken of het zou verbeteren. Helaas, de situatie op de foto boven was nog niks en het werd nog veel erger. Zo erg dat ik 1 a 2 middenstreepjes op de weg kon zien en vanaf de ene kant van de weg de andere niet. GPS inzoomen op 50 meter en ik wist tenminste wanneer ik een bocht kon verwachten.
Op een gegeven moment reed ik met nog geen 40km/u haast achterop een tractor met veewagen erachter. Die deed 25, inhalen was onmogelijk wegens amper 10 meter zicht, dus daar maar achter blijven hangen. 35 kilometer ofzo....
Zo hier en daar ging het iets beter als 't maar laag of hoog genoeg was:
Tegen de tijd dat ik de mist echt ketsbeu was, was ik al te ver gevorderd om de route significant te veranderen. Dan had ik net zo goed door die mist gemoeten. Resultaat: 120 kilometer afgelegd in 4 uur tijd
Om 14.00 uur vond de GPS dat ik nog dik 400km moest, dus uiteindelijk de route maar wat aangepast, en illegaal een stuk Zwitserse snelweg meegepakt om wat in te lopen kwa tijd.
Zo tegen een uur of 9 's avonds was ik bij het huisje in Briancon. 2 bier later stond ik op z'n kop en het werd een latertje want de rest van de club druppelde binnen tot een uur of 4 's nachts, en tsja, dan is het gezellig en blijf je zitten...
De zondag begon met stralend weer, en het uitzicht vanuit het huisje was smakelijk:
Zo tegen de middag had iedereen wel zin om te rijden, dus dat werd een kort ritje naar een fort bovenin de bergen. De bus met mijn noppenbanden erin was nog niet gearriveerd, dus maar op de wegbanden (TR-91's) mee. Wel even de bandenspanning wat omlaag. Euh, waarom komt er geen lucht uit de achterband? Euh, omdat er niks in zit.... Zo begon het dus met een achterbandje plakken. Blijft toch bovengemiddeld veel moeite kosten, de achterband van een LC8. Magoed, ook dat kwam in orde. Ik had een spijker opgepikt. Blij dat ik daarmee nog naar het huisje heb kunnen rijden.
De weg naar het fort was zwaar voor me. Al 2 dagen op de motor gezeten, niet te gek veel slaap gehad, nog de stress van gauw een bandje repareren om de rest niet teveel op te houden, en vervolgens op wegbanden over een pad vol afwateringsgeulen en losse keien naar boven. Het wilde maar niet klikken in die soms erg krappe haarspelden naar boven. Leek wel alsof ik achterstevoren op de motor zat. Soms heb je van die dagen.
Maartoch, het was de moeite waard.
Foto's doen overigens geen recht aan het pad; dat lijkt heel mooi vlak op de foto maar was het niet. Veel losse keien, een watergeul van een cm of 30 diep, etc.
Na het fort liep het pad nog verder de berg op, dus maar verder gereden. Ik ben op m'n wegbandjes gestopt toen het vochtig en (te) sneeuwig werd:
Want op droge stenen heb je met TR91's helemaal niks te klagen. Dat zijn hele soepele bandjes die bergen en bergen grip bieden. Beetje lucht eruit en ze doen het prima op dit terrein. Stuurt alleen een beetje erg looiig, wegbanden met weinig lucht erin.
Maar als het natter word en je over sneeuw heen moet dan is het een heel ander verhaal en is het einde grip. Veel ruimte voor fouten heb je op dit soort paden niet, ik had beloofd weer heel thuis te komen, dus ik vond het wel best. De rest was trouwens ook een halfuurtje later weer terug; zo'n plak sneeuw over de weg is al gauw een meter dik en absoluut onrijdbaar. Is net Slushpuppy, dat spul.
Op de terugweg maakte ik een domme fout: voorwiel schoot weg over een steen die ik gemist had, en in een schrikreactie kneep ik de koppeling in. Fout, fout, kablam. Ik reed als laatste, dus de rest had niks in de gaten. Pfff, het heeft wat moeite gekost om zo'n LC8 die met z'n wielen omhoog ligt weer rechtop te krijgen. Daarna de schrik in de benen, dus 2 haarspeldbochten verder kwam ik in een 35cm diepe afwateringsgeul terecht en herhaalde het geintje zich. Dit keer gelukkig niet met de wielen bergop, dus makkelijker omhoog te zetten.
De schade: paar krasjes op de handkap, paar krasjes op het kofferrek, paar krasjes op de tankbeschermers. Sterk spul, zo'n LC8.
De 2 dagen daarop geprobeerd om de Assieta Kamstrasse en Parpaillon te rijden, maar dat liep telkens stuk op sneeuw. Geen ramp; over die bergen lopen nog 5000 andere paden waar je je uitstekend kunt vermaken.
Paar willekeurige plaatjes:
Sja, en toen moest ik gisteren weer met de trein naar huis. Veel te vroeg; ik begon net wat souplesse op te bouwen en kon inmiddels die LC8 heel lekker over die paden laten grommen en blaffen. Enduro Competition 6 voorbandje heeft zowel grip op stenen als op modder, en de Stonemaster achteraan was net rond genoeg gesleten dat je de bochtjes omhoog iets kon helpen met een stoot gas (omlaag vast ook wel, maar daar heb ik niet genoeg ballen voor)
De trein was doffe ellende. 15 uur op een stoel zitten of doelloos over een station lopen. Maarja, je weet van tevoren ook niet of je na 5 dagen motorrijden nog in staat bent om in 1 ruk 1200km naar huis te kachelen. Als je wat schade oploopt en het regent de godsganse tijd dan is dat een heel eind, en ik had beloofd weer heel thuis te komen....
Maar ik heb me uitstekend vermaakt, en eigenlijk alleen op de weg naar dat fort gewenst dat ik een lichtere brommer bij me had. En als ik die weg vandaag zou moeten doen dan zou dat een stuk makkelijker gegaan zijn schat ik zo.
Blijft toch een mooie brommer he, zo'n LC8. Stuk snelweg comfortabel, lekker een behoorlijke dagafstand over binnenwegen raggen, en daarna vrolijk offroadspul doen. |
|
Naar boven |
|
|
cappie
Geregistreerd op: 22-2-2012 Berichten: 167 Woonplaats: Papendrecht
|
Geplaatst: Do, 6 Jun. 2013, 20:04 Onderwerp: |
|
|
Mooi man ! _________________ KTM 950 S Adventure 2003 |
|
Naar boven |
|
|
louis
Geregistreerd op: 7-2-2013 Berichten: 17 Woonplaats: Mont Pellicules
|
Geplaatst: Vr, 7 Jun. 2013, 9:53 Onderwerp: Trip |
|
|
Mooi gedaan.
Verleden week was het inderdaad slecht weer in de Vogezen en Elzas. Vrijdag aanhoudende regen en zaterdag motregen en stevige mist, kan er van meespreken.
Die F1's zijn tegenwoordig ook niet meer wat ze geweest zijn. Daarom sinds een jaar of twee overgeschakeld op chambre d'hôtes.
Als je nog eens aan de kanten van St.-Die des Vosges bent probeer dan eens het volgende: Chambres et Table d’Hôtes dans le Massif des Vosges - Les Prés du Moulin
http://lespresdumoulin.voila.net/index.html
Ik heb reeds meerdere malen tijdens mijn motobezoeken aan de Elzas en de Vogezen verbleven bij Rémy & Monique. Het betreft een chambre d’hôtes in een oude hoeve. De ligging is ideaal om zowel Vogezen, Haut- en Bas-Rhin te verkennen of als slaapplaats als je op doorreis bent naar verdere oorden.
Er zijn drie kamers waarvan één met 7 bedden. Het is deze kamer welke we meestal gebruiken. Altijd tof zo met heel de bende op één kamer. De kamer is ruim en netjes. Een vrij grote badkamer met douche grenst aan de kamer. Het WC is op de gang. Het beddengoed is fris en er zijn steeds voldoende handdoeken aanwezig.
In de prijs van de kamer is ook een ontbijt inbegrepen. Wij nemen er ook steeds de table d’hôtes bij voor het avondeten. Rémy is heel flexibel wat de uren van de maaltijden betreft. Dus ontbijten om 07.00 uur kan. Enkel als je ’s ochtends melk bij de koffie wil dan is het 07.15 uur, wegens eerst langs de koe passeren. Het is er muisstil, als iedereen zwijgt en de moto’s niet draaien, kan je enkel het kabbelen van het water in de beek horen. De producten die er op tafel komen zijn vaak uit de tuin of uit het bos afkomstig.
Ben je op zoek naar een verblijf in de streek dan kan ik deze wel aanraden. Het is niet de grote chique, de maaltijden zijn eenvoudig (wel heel lekker) en de moto’s staan voor de woning langs een privéweg (geen garage). De prijzen vallen ook mee (de benzine is al duur genoeg). Per dag per persoon heeft ons dat 35 euro gekost (verblijf in de slaapzaal, ontbijt en avondeten).
Remy is ook heel behulpzaam. Verleden vrijdag heeft hij in zijn woonplaats aan de haard een droogplaats gemaakt voor de kledij en het schoeisel weer 100% droog te krijgen.
In de Vogezen zijn er ook nog off road mogelijkheden, maar dat moet ik nog eens uitzoeken.
|
|
Naar boven |
|
|
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Vr, 7 Jun. 2013, 10:15 Onderwerp: |
|
|
Nou, mijn probleem was dat ik gewoon een bed en dak boven m'n hoofd nodig had om een paar uurtjes te slapen, en dat ik pas laat (tussen 22.00 en middernacht) zou arriveren. Voor dat soort dingen zouden die F1 hotels ideaal moeten wezen. Geen idee waarom ze mijn creditcard niet accepteerden; de tolpoortjes en SNCF (franse NS) deden dat wel. Bij de SNCF had ik ook een pincode nodig, dus daar ligt het niet aan.
Het is beter geworden, maar blijkbaar is het geklooi met bankpassen en creditcards in Belgie en Frankrijk nog steeds niet voorbij.
Ik heb in de Vogezen overigens genoeg paden gezien zonder verbodsborden erbij. Lijkt me wel ernstig pittig met zo'n zware brommer gezien de grote hoeveelheid neerslag met bijbehorende modderbende die daar naar beneden komt. |
|
Naar boven |
|
|
petervdc
Geregistreerd op: 13-9-2010 Berichten: 1025 Woonplaats: west-vl
|
Geplaatst: Vr, 7 Jun. 2013, 10:32 Onderwerp: Re: Kort tripje Briancon |
|
|
DaBit schreef: | Op de terugweg maakte ik een domme fout: voorwiel schoot weg over een steen die ik gemist had, en in een schrikreactie kneep ik de koppeling in. Fout, fout, kablam. |
Euh, kun je even uitleggen waarom dit een foute reactie was ? _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
|
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Vr, 7 Jun. 2013, 10:45 Onderwerp: |
|
|
De motor lag al schuin in de bocht, want haarspeld.
Door het wegketsende voorwiel nog iets schuiner. En als je dan de aandrijving weghaalt, dan valt-ie stil, en dus om.
Viel me nog aardig tegen om dat ding weer overeind te krijgen. Ik ken de theorie van tegen zadel aanstaan en duwen vanuit de benen ook, evenals 'draai de motor zodat-ie met de wielen omlaag ligt'. Maar de praktijk is toch wat weerbarstiger; uiteindelijk heb ik het stuur goed gelegd en 'm gewoon aan een stuurhelft omhoog gehesen, maar dat is niet best voor je rug wat je komt op een punt uit dat je benen gestrekt zijn en je toch nog een stukje verder omhoog moet. Althans, als je van die korte pootjes hebt zoals ik.
Ondanks dat die BMW's met tieten een stuk zwaarder zijn hebben ze in dit soort situaties toch een voordeeltje: vanwege die tieten valt het ding nooit helemaal plat op de grond, en je kunt zo'n apparaat prima draaien met zo'n tiet als rotatiepunt. |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1482 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 10 Jun. 2013, 15:52 Onderwerp: |
|
|
Het is daar al een tijd schijtweer. Dit was eind april:
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Raketman
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Ma, 10 Jun. 2013, 20:42 Onderwerp: |
|
|
Net terug van een week Alpenrijden...schitterend weer gehad maar met grote temperatuurverschillen : 7-9 graden op de cols, 28 in de vallei. Logeerplaats was Fressinieres (vlakbij Briancon). Enkel een paar avonden tussen 17.00 en 19.00 een korte regenbui, maar voor de rest stralende zon. Galibier en Bonette waren nog (net) dicht, en dat bleek vrij vervelend voor het maken van lussen/routes. Was toch nog heel plezant, enkel de laatste dag lek gereden vooraan. Gelukkig zelf erin geslaagd van de biba te vervangen en voort te karren. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
|
plukenannabel
Geregistreerd op: 6-10-2010 Berichten: 248
|
Geplaatst: Wo, 12 Jun. 2013, 10:08 Onderwerp: |
|
|
zelfde sneeuwervaring vorige week in tende bij ligurische grens kam route. Zelfs zo zuidelijk vanaf 1800m kans op sneeuwplakken over het pad. En ook met een drz op nopjes begin je dan bijzonder weinig.
volgende keer toch maar augustus _________________ Er zijn meer mensen die opgeven dan er zijn die die falen. |
|
Naar boven |
|
|
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Wo, 12 Jun. 2013, 18:17 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | Het is daar al een tijd schijtweer. Dit was eind april: |
Brr, daar is geen lol meer aan...
Raketman schreef: | Net terug van een week Alpenrijden...schitterend weer gehad maar met grote temperatuurverschillen : 7-9 graden op de cols, 28 in de vallei. |
Bij ons ook zoiets. Toch lastig kleding kiezen.
Quote: | Galibier en Bonette waren nog (net) dicht, en dat bleek vrij vervelend voor het maken van lussen/routes. |
Als 't ook offroad mag zijn: er loopt daar een heleboel stippellijntje op de kaart....
Quote: | enkel de laatste dag lek gereden vooraan. Gelukkig zelf erin geslaagd van de biba te vervangen en voort te karren. |
Ik had op de heenreis een spijkertje opgepikt in de achterband. Erg blij dat ik een stukje van de veiligheidsrand weggeslepen heb zodat je daar een begin kunt maken....
Mijn van z'n plastic ontdane Airman compressortje (zodat-ie net tussen luchtfilterbak en framebuis past) doet het overigens ook uitstekend. De eerste anderhalve bar zit er zo in, daarna word het wat langzamer. Een fatsoenlijk voetpompje is waarschijnlijk nog beter dan zo'n elektrisch ding, maar ook al gauw groter (of je trapt je helemaal lens om een motorband te vullen).
plukenannabel schreef: | zelfde sneeuwervaring vorige week in tende bij ligurische grens kam route. Zelfs zo zuidelijk vanaf 1800m kans op sneeuwplakken over het pad. En ook met een drz op nopjes begin je dan bijzonder weinig. |
Bij ons was het 2000-2200 meter, iets hoger dus. Maar laag genoeg om de standaard toeristische attracties zoals Assieta en Parpaillon te blokkeren.
Achja, boeien. Zoals ik al zei: genoeg stippellijntjes op de kaart om je uitstekend te kunnen vermaken, en stukken asfalt tussendoor zijn ook bepaald geen straf.
Quote: | volgende keer toch maar augustus |
idd. Eind juli, begin augustus lijkt me een betere tijd. |
|
Naar boven |
|
|
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by
|