lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Hoe blok schoonmaken na koelvloeistof lek?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cappie

BerichtGeplaatst: Wo, 12 Jun. 2013, 10:36    Onderwerp: Hoe blok schoonmaken na koelvloeistof lek? Reageer met quote

Vorig jaar preventief het asje en en lagers vervangen gisteren een koelprobleem en koelvloeistof in mijn olie, alles uit elkaar gehaald is het achterste klemveertje losgekomen Iemand dit al eerder gehad? Oorzaak zou kunnen zijn dat ik de oude rotor heb teruggeplasts ipv de nieuwe

Gevolg koelvloeistof in het blok samen met olie. Zijn er nog tips hoe ik alles weer een beetje schoon krijg? Ook zij er 2 bestelnr: voor reparatie setjes namelijk ktmpart nr 61235055010 of 60035055010 Welke is nou de juiste? of maakt dit niet uit?
Alvast bedankt voor het meedenken.

ktm_waterpump_24.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  23.17 KB
 Weergegeven:  4847 keer

ktm_waterpump_24.jpg

DaBit

BerichtGeplaatst: Wo, 12 Jun. 2013, 18:31    Onderwerp: Re: Hoe blok schoonmaken na koelvloeistof lek? Reageer met quote

cappie schreef:
Iemand dit al eerder gehad? Oorzaak zou kunnen zijn dat ik de oude rotor heb teruggeplasts ipv de nieuwe

Nou, ik denk eerder de clip niet goed geplaatst / te ver uitgerekt bij het plaatsen / geen nieuwe gemonteerd.

Quote:
Gevolg koelvloeistof in het blok samen met olie. Zijn er nog tips hoe ik alles weer een beetje schoon krijg?

Een paar keer verversen met goedkope olie is het handigste. Gewoon bij de bouwmarkt of Action ofzo een niet te gek moderne olie kopen. Mag eventueel een simpele 10W40 of 15W50 auto-olie zijn, mits de API spec maar slechter dan SL is (dus een eerdere letter in het alfabet dan de L).

Liter of 2 erin kiepen, laten draaien, tank+blok aftappen, ook bij het filter en gaasje. Herhalen tot de olie er schoon uitkomt. Oliefilter zou ik tijdens dit schoonspoelen niet monteren want die is na contact met koelvloeistof/water toch weer rijp voor de afvalbak. Tenzij je een RVS gaasfilter hebt.

Quote:
Ook zij er 2 bestelnr: voor reparatie setjes namelijk ktmpart nr 61235055010 of 60035055010 Welke is nou de juiste?

Ik had destijds ook zoiets; daar bleek het ene partnummer de opvolging te zijn voor het andere (grijze PTFE keerring ipv bruine keerring). Weet niet of dat bij jou ook het geval is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
cappie

BerichtGeplaatst: Wo, 12 Jun. 2013, 19:21    Onderwerp: Reageer met quote

Oké ,bedankt voor het meedenken blok spoelen met goedkopere olie had ik ook bedacht en ga ik doen.
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo, 12 Jun. 2013, 19:46    Onderwerp: Reageer met quote

als je goed aftapt ben je 98% van de olie kwijt ( goed uitlekken, een paar keer motor kantelen en terug, filter er uit natuurlijk , zeven los, tank goed aftappen etc (zoals bij een grote beurt))

Dan kan je 1x extra verversen om te spoelen zoals DaBit aangeeft, maar ik vraag me zelfs af of dat nodig is.

DaBit

BerichtGeplaatst: Do, 13 Jun. 2013, 1:10    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt niet veel glycol in je olie nodig om ellende aan te richten. Die twee bijten elkaar flink. Ik zou zelf minimaal 1 keer spoelen, al is het maar voor tussen de oortjes.

Gewoon met simpele, goedkope olie van de Action of bouwmarkt. Daar hebben ze nog wel olie met API SG of SH spec, en die laat je koppeling niet slippen, ook niet als het geen JASO MA spec heeft. Toen mijn KLX destijds een liter olie op de 200km nodig had gooide ik er ook elcheapo auto-olie in, werkte prima. Beetje opletten dat de spec laag genoeg is.

En het is ook niet nodig om er voor die spoelbeurt 3 liter in te gooien als je 't mij vraagt. Het oliesysteem van zo'n LC8 werkt nog prima als de totale olievoorraad 0,75-1 liter is. Dus anderhalf, twee liter is meer dan zat kwa veiligheidsmarge.
Naar boven
Blackbert

BerichtGeplaatst: Do, 13 Jun. 2013, 9:06    Onderwerp: Reageer met quote

Onderdeelnummers. als ik 't mij goed herinner is er ergens in de loop der jaren een gewijzigd pompdeksel met een ander schoepenrad gemonteerd. die 2 horen samen, je kan niet mixen met het oudere model.
Als je schoepenrad niet beschadigd/versleten is, gewoon weer monteren. Zorg in alle geval dat je de laatste versie dichting en as koopt. Nieuwe circlipsen erbij, voor de gemoedsrust.
Naar boven
cappie

BerichtGeplaatst: Do, 13 Jun. 2013, 14:26    Onderwerp: Reageer met quote

Blackbert schreef:
Onderdeelnummers. als ik 't mij goed herinner is er ergens in de loop der jaren een gewijzigd pompdeksel met een ander schoepenrad gemonteerd. die 2 horen samen, je kan niet mixen met het oudere model.
.

Thx voor de info ik ga even zoeken.

cappie

BerichtGeplaatst: Do, 13 Jun. 2013, 14:48    Onderwerp: Reageer met quote

Gevonden nieuw part nr is 6003505210023 kosten 39 euro
Vandaar dat er ook nieuwe rotors zijn.

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: