Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1482 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 12:22 Onderwerp: mijn ervaring met de Sigutech clutch slave cylinder zuiger |
|
|
Goed,
zo ziet de zijkant van de binnenkant van mijn clutch slave cylinder eruit:
Het valt op de foto niet meteen op, maar halverwege de cylinderwand is een gigantische schuurplek te zien. De groenachtige coating is weg, we zitten op het blanke aluminium.
Ander fotootje toont het beter:
Het zuigertje had het ook ferm zitten :
Je ziet ook mooi de gesofisticeerde X- of W-ring die men gebruikt als dichting.
Aan vervanging toe dus.
Omdat een nieuwe clutch slave cylinder te duur was (volgens mij) en omdat ik nog een originele behuizing in perfecte staat had liggen, bestelde ik gewoon een nieuwe spacer (zit tss de slave cylinder en het motorblok) en een zuiger bij Sigutech. Volgens hun site past die zuiger perfect in de originele behuizing : "KNZ Kolben mit zwei Dichtringen als Ersatz für den Originalkolben im Original KNZ
der Original LC8"
Hier kan je dat lezen : http://www.sigutech.com/english/knz-kolben/
Dus mijn begroting kwam op +- 42 euro voor de spacer en 35 voor de zuiger-met-verzending. Toch min of meer de helft van de originele set.
Hier de twee zuigers mooi naast elkaar. Wie de dikte van de Sigutech-zuiger ziet, zal misschien al lichtjes achterdochtig worden
Ik monteer dus die sigutech-zuiger in de originele behuizing, monteer alles, zet de moto buiten, start, schakel in eerste en laat de koppeling los.
En de moto bleef staan.
Moto terug binnen en even onderzocht wat het probleem was. Mijn conclusie : de zuiger is te dik voor de ondiepe cylinder. De zuiger wordt bij het monteren tot helemaal achteraan tegen de cylinderbodem gedrukt en bij het verder aandraaien van de nog steeds losse bevestigingsbouten druk je de koppeling via de drukstang gewoon open.
Mijn conclusie wordt bevestigd door een inspectie van de onderkant van de Sigutech-zuiger:
Als je goed genoeg kijkt zie je een "tandwiel"-achtige vorm in de bodem ingekrast, en die komt perfect overeen met eenzelfde profiel in de bodem van de slave cylinder. De zuiger is dus hard tegen de cylinderbodem gedrukt tijdens het aanspannen van de bouten.
Wegens tijdsnood (want een nakende geplande rit) heb ik dan toch maar een complete clutch slave cylinderset bij KTM besteld. Die dingen zijn zeker niet slecht, en je moet je versnellingspook niet verdraaien of wegwringen.
Kortom, koop geen Sigutech-zuiger apart.
Het verhaal is geëindigd met het terugsturen van de zuiger (zonder vermelding van alle misérie) en de firma heeft het geld mooi teruggestort.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
toktok
Geregistreerd op: 15-12-2011 Berichten: 123 Woonplaats: Heerlen
|
Geplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 13:24 Onderwerp: |
|
|
wat bedoelen ze met eingepresster stahlkugel?
Heb pas een slave van oberon gemonteerd en daar moest je een lagerkogel voren in de zuiger stoppen die vervolgens op de koppeling as duwt. Werkt perfect.
grtz, Tok
|
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1482 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 13:40 Onderwerp: |
|
|
toktok schreef: | wat bedoelen ze met eingepresster stahlkugel?
Heb pas een slave van oberon gemonteerd en daar moest je een lagerkogel voren in de zuiger stoppen die vervolgens op de koppeling as duwt. Werkt perfect.
grtz, Tok |
Wel, net zoals bij een OEM-part, zit de kogel op voorhand al in de zuiger. Best wel handig.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
toktok
Geregistreerd op: 15-12-2011 Berichten: 123 Woonplaats: Heerlen
|
Geplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 13:46 Onderwerp: |
|
|
ja, zag het al op hun website. Op die website zie je volgens mij ook dat het cilinderhuis van sigutech ook wezenlijk ''dieper"is dan dat van KTM zelf, is natuurlijk om de dikkere zuiger de nodige speelruimte te bieden.
|
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1482 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 13:57 Onderwerp: |
|
|
toktok schreef: | ja, zag het al op hun website. Op die website zie je volgens mij ook dat het cilinderhuis van sigutech ook wezenlijk ''dieper"is dan dat van KTM zelf, is natuurlijk om de dikkere zuiger de nodige speelruimte te bieden. |
inderdaad, ik begrijp niet waar ze het idee hebben dat die dikke zuiger in de veel minder ondiepe KTM-cylinder kan passen.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
toktok
Geregistreerd op: 15-12-2011 Berichten: 123 Woonplaats: Heerlen
|
Geplaatst: Do, 30 Mei. 2013, 15:03 Onderwerp: |
|
|
indien de spacer dikker wat geweest had het misschien nog gekund?
|
|
Naar boven |
|
|
norwin
Geregistreerd op: 20-4-2015 Berichten: 97 Woonplaats: Utrecht
|
|
Naar boven |
|
|
Dirtydutch
Geregistreerd op: 30-12-2016 Berichten: 4 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 30 Dec. 2016, 17:08 Onderwerp: |
|
|
Ik kan bovenstaande op de sit van sigutech niet vinden . Iemand anders er ervaring mee?
|
|
Naar boven |
|
|
norwin
Geregistreerd op: 20-4-2015 Berichten: 97 Woonplaats: Utrecht
|
Geplaatst: Za, 31 Dec. 2016, 15:16 Onderwerp: |
|
|
welke zuiger heb je dan nodig?
(dan weet ik van welke ik moet zoeken voor je / de juiste link kan geven?)
|
|
Naar boven |
|
|
norwin
Geregistreerd op: 20-4-2015 Berichten: 97 Woonplaats: Utrecht
|
Geplaatst: Za, 31 Dec. 2016, 15:19 Onderwerp: |
|
|
https://sigutech.jimdo.com/english/h-knz-kolben/
ALLEEN DE ONDERSTE is dus de vervanger voor de standaard drukkoppeling.
(niet zoals boven in de topic de verkeerde nemen, die is dan namelijk te groot
|
|
Naar boven |
|
|
Dirtydutch
Geregistreerd op: 30-12-2016 Berichten: 4 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Za, 31 Dec. 2016, 16:10 Onderwerp: |
|
|
Hey dank je. Toch raar op sigutechs eigen site staat het toch weer anders aangegeven .
|
|
Naar boven |
|
|
Ger964
Geregistreerd op: 14-12-2015 Berichten: 140 Woonplaats: de Liemers
|
Geplaatst: Za, 31 Dec. 2016, 19:59 Onderwerp: |
|
|
Het kan ook zijn dat het leverprogramma van losse onderdelen veranderd is.
Op mijn 950 een complete Sigutech cilinder gemonteerd.
Prijs vergelijkbaar met die van Oberon en de levering is spoedig.
Werkt super.
_________________ KTM 950 adv op noppen |
|
Naar boven |
|
|
norwin
Geregistreerd op: 20-4-2015 Berichten: 97 Woonplaats: Utrecht
|
Geplaatst: Ma, 2 Jan. 2017, 11:32 Onderwerp: |
|
|
Dirtydutch schreef: | Hey dank je. Toch raar op sigutechs eigen site staat het toch weer anders aangegeven . |
Hoe bedoel je dat, de link die ik er heb neergezet is toch van Sigutechs eigen site?????
In ieder geval heb ik hem daar direct gekocht. En was binnen een paar dagen bij mij thuis hij bevalt mij (net als Ger964) uitstekend.
|
|
Naar boven |
|
|
Dirtydutch
Geregistreerd op: 30-12-2016 Berichten: 4 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 2 Jan. 2017, 17:18 Onderwerp: |
|
|
norwin schreef: | Dirtydutch schreef: | Hey dank je. Toch raar op sigutechs eigen site staat het toch weer anders aangegeven . |
Hoe bedoel je dat, de link die ik er heb neergezet is toch van Sigutechs eigen site?????
In ieder geval heb ik hem daar direct gekocht. En was binnen een paar dagen bij mij thuis hij bevalt mij (net als Ger964) uitstekend. |
Klik er maar eens op .
|
|
Naar boven |
|
|
norwin
Geregistreerd op: 20-4-2015 Berichten: 97 Woonplaats: Utrecht
|
Geplaatst: Ma, 2 Jan. 2017, 17:23 Onderwerp: |
|
|
Dirtydutch schreef: | norwin schreef: | Dirtydutch schreef: | Hey dank je. Toch raar op sigutechs eigen site staat het toch weer anders aangegeven . |
Hoe bedoel je dat, de link die ik er heb neergezet is toch van Sigutechs eigen site?????
In ieder geval heb ik hem daar direct gekocht. En was binnen een paar dagen bij mij thuis hij bevalt mij (net als Ger964) uitstekend. |
Klik er maar eens op . |
Begrijp er werkelijk niks van
heb op de link geklikt en ik kom op de link zoals ik die er boven ook heb neergezet... de onderstde is alleen voor je originele LC8 ???
Die moest je toch hebben of moest je wat anders hebben???
Geen idee wat je nu bedoelt of nog hebt hoor, je bent mij helemaal kwijt
|
|
Naar boven |
|
|
|