Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
marc lenssen
Geregistreerd op: 16-6-2012 Berichten: 191 Woonplaats: Haarlem, Netherlands
|
Geplaatst: Za, 4 Mei. 2013, 14:54 Onderwerp: Koelvloeistof spugen. 2004 950 Adventure. |
|
|
Net eens even lekker rondje sturen, na een stukje snelweg (140) blazen draai ik de binnenweg op om een mooi dijkje te zoeken, oeps...natte rechtervoet en een mooie spray aan koelvloeistof aan de rechterzijkant. Het komt uit de overloopslang van het expansievat dat langs de radiateur naar beneden loopt. Motor temp netjes op 4 streepjes, expansie vat helemaal vol. Slang van radiateur naar thermostaat niet hard of zo....
Iemand een idee? Luchtbel die er eens uit is gereden na de winter? Bij koude motor staat het expansievat op net iets boven maximum, eens kijken waar die straks koud op staat. Radiator dop is recent vernieuwd.
Het was na beetje afkoelen ook gewoon starten en lopen, geen walmen uit de uitlaat, gewoon erop en door rijden...waterpomp is recent gedaan. Dank voor iedere tip,
Marc _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm
Laatst aangepast door marc lenssen op Wo, 5 Jun. 2013, 23:06, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
ToKkE

|
Geplaatst: Za, 4 Mei. 2013, 17:06 Onderwerp: |
|
|
Als recent de koelvloeistof is vervangen, dan denk ik dat er nog lucht in zat... ik zou dus eerst dus opnieuw vullen en heel goed ontluchten... ik doe dit door hem op de middenbok naar links omhoog te kantelen...
Als dit niet helpt dan verdenk ik de radiatordop (ook al is die recent vervangen...) _________________ _______________________________________________________
KTM 950 Adventure 2004 met de S veren |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
|
Geplaatst: Za, 4 Mei. 2013, 17:33 Onderwerp: |
|
|
Hoi Tokke,
dat heb ik net eens geprobeerd, goede tip van de middenbok. Ik heb hem met radiateurdop eraf op de middenbok gestart en eens flink naar links getrokken, beetje geschuddeld... bij het afzetten van de motor op 4 barretjes een goede burp. Heb dat een paar keer gedaan en een paar keer achterop het bagage rek gehangen en geschud. Overloop tankje was ineens leeg. Boel bijgevuld. Ik laat de boel eens afkoelen om te zien wat het vloeistof niveau is met koude motor. Als de dop stuk zou zijn zou hij de druk niet houden als ik het goed begrijp? En dan gewoon constant vloeistof naar het expansievaatje duwen totdat deze overloopt?
Dank,
Laatst aangepast door marc lenssen op Wo, 5 Jun. 2013, 23:08, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
ToKkE

|
Geplaatst: Za, 4 Mei. 2013, 21:15 Onderwerp: |
|
|
Ik weet niet wat het effect is wanneer je met draaiende en warme motor probeer te ontluchten... Persoonlijk denk ik dat dit niet ideaal is... Kans om terug lucht aan te zuigen ofzo...
Ik doe dit altijd met koude motor en een motor die ook afstaat... Makkelijkste natuurlijk met twee, een iemand de moto balanceren op de middenbook ( wheelie naar links ) en iemand anders bijvullen en wat op de darmen duwen zodat de lucht overal eruit is...
En idd als de radiator dop niet goed is dan houd hij geen druk, heb je ook snel terug lucht in je systeem en dan wordt het alleen maar erger.. _________________ _______________________________________________________
KTM 950 Adventure 2004 met de S veren |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
|
Geplaatst: Za, 4 Mei. 2013, 22:59 Onderwerp: |
|
|
Ok,
Ik zal morgen eens koud en met de motor uit eens proberen of ik ergens lucht uit kan krijgen.
Dank Tokke,
Marc _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Zo, 5 Mei. 2013, 0:17 Onderwerp: |
|
|
voor ontluchten moet je eigenlijk proberen de voorkant van de motor een halve meter hoger te krijgen dan de achterkant; dan komt de luchtbel mooi naar de radiatordop.
Dus: ff inrit kelder zoeken (of brug, ...)
of bv achterwiel even eruit en achterkant naar beneden duwen en houden,...
Laten draaien met open radiatordop zou ik niet zo echt doen denk ik... die koelvloeistof wordt rondgepompt he; kan mij voorstellen dat je dan wel een fonteintje kan krijgen ofzo. _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
|
Geplaatst: Zo, 5 Mei. 2013, 20:36 Onderwerp: |
|
|
Nog maar een paar keer de voorkant hoger gezet, wat bijgevuld en mijn oude radiator dop gevonden. Net even 20 minuutjes door een industriegebied ge crossed en geen spugende fiets. Gewoon een radiator dop die niet goed afsloot ondanks dat ie maar een maand of 6 oud was. Zal maandag maar gelijk een nieuwe bestellen, had voor de woensdag toch al een afspraak bij de dealer staan, kijken we eens even verder en zetten die voorkant op de brug....en up up up.... Burp....
Laatst aangepast door marc lenssen op Wo, 5 Jun. 2013, 23:09, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
|
Geplaatst: Di, 7 Mei. 2013, 18:33 Onderwerp: |
|
|
Gisteren bij Verpalen maar een dop gaan kopen. Ik had met mijn oude radiatordop al eens een rondje gedaan en niks spugen...gelukkig.... Had ik dan pech gehad met mijn vers gekochte 6 maanden oude dop? Verpalen had er eentje liggen die 1.8 bar aankan in plaats van de standaard 1.4 bar en gaf me die mee. Net eens even door de polder en de stad gereden.... temp wijzer blijft mooi op 4 streepjes, fan gaat dan ook netjes aan en bij het stoplicht geen gespuug....
Marc _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
|