lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

HELP! Uitgevallen tijdens rijden...

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dennis-menace

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Apr. 2013, 19:38    Onderwerp: HELP! Uitgevallen tijdens rijden... Reageer met quote

Ik heb een technische vraag over mijn motor. (990 uit 2006)

Sinds enige tijd wilde mijn motor niet direct aanslaan. De startmotor draaide wel netjes rond, maar daarna volgde er soms een harde mechanische klak (het leek wel of de start motor in 1 x vastsloeg) De accu, die er denk ik al vanaf 2006 inzit liep af en toe ook langzaam leeg.

Vanochtend na 2 a 3 dagen niet te hebben gereden, en buiten in de kou te hebben gestaan wilde hij niet aanslaan.
Aan de startkabels gehangen en ook toen wilde hij niet direct aanslaan. Wel genoeg touren van de startmotor maar toch niet aanslaan. Op het moment dat ie wel aansloeg moest ik hem op touren houden om hem niet af te laten slaan.

Vandaag zonder problemen gereden. Aan het eind van de dag flink op het gas, tot in de begrenzer waarna hij direct afsloeg.
Tijdens het rijden niet meer aangekregen.

Op het moment dat ik veilig en wel aan de kant stond opnieuw geprobeerd te starten. Accu had naar mijn idee meer dan genoeg prik. Maar toch wilde hij niet aanslaan. Op het moment dat ik er een klein beetje gas bij gaf wederom een harde mechanisch klak vanuit het blok.
Pas nieuwe olie en filters, geen bijzonderheden op het dashboard, alle zekeringen nagekeken en zijn nog goed.

Wie heeft er een idee wat het zou kunnen zijn?

Freebert

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Apr. 2013, 21:34    Onderwerp: Reageer met quote

accu van 2006! Begin al eens met een verse en kijk dan of ie nog terugslaagt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
dennis-menace

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Apr. 2013, 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zat ook te denken aan de accu, maar als ik de hele dag heb gereden dan zou je toch zeggen dat ie meer dan vol moet zijn?
Maar hoe verklaart dat het uitvallen, terwijl ik vol in de toerenbegrenzer duik.
Want nadat ie afsloeg, kreeg ik hem op de motor (+- 100 km/h) niet meer aan.
Toen ik eenmaal stil stond, kon ik de accu meer dan 5 minuten de startmotor laten ronddraaier?

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Apr. 2013, 21:58    Onderwerp: Reageer met quote

Accu. Die klak komt simpelweg omdat de accu plat trekt en het startrelais afvalt, of de motor tegen de compressie aanloopt.

990 starten op startkabels werkt niet, tenzij je echt hele goede dikke startkabels hebt.
Je moet de startkabels er een tijdje aanhangen (enkele minuten) zodat de accu bijlaad vanuit de auto (neem ik aan). pas dan kan je starten: je start dan met een deel van de stroom uit je eigen accu, en een deel via de startkabels.

Als ie daarna uitvalt, dan is de vraag of de accu sterk genoeg is natuurlijk.

Gemiddelde levensduur van de AGM accus is zo'n 4 jaar .... vooral bij WEINIG gebruik en leegstand gaan ze snel(ler) stuk.

dennis-menace

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Apr. 2013, 23:15    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de snelle reacties! Ik heb de accu vandaag door laten meten, schijnt dat de accu 80% goed is. Morgen op locatie weer inbouwen en maar zien.
Kan iemand me verklaren waarom hij volgas in de toerenbegrenzer uit viel?
Heeft dit ook met de accu te maken?

dennis-menace

BerichtGeplaatst: Di, 23 Apr. 2013, 18:28    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag volle accu in de motor, geeft nu weliswaar genoeg prik af aan startmotor en deze draait de motor voldoende aan. Voel wel ploffen in de uitlaat, maar nog wil hij niet aanslaan.
Iemand nog een idee?

Freebert

BerichtGeplaatst: Di, 23 Apr. 2013, 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

Meet het voltage eens even wanneer je poogt te starten. Zakt dit hard of valt het wel mee?

De 990 heeft echt veel nodig om z'n injectoren aan te sturen, de startmotor, lichten,...
Je rotor zou ook stuk kunnen zijn...meet daarom ook het voltage wanneer je wat gas bijgeeft en kijk wat dit doet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 23 Apr. 2013, 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

Als je er nu dan een startkabel bijhangt...en eerst een paar minute wacht: start ie dan helemaal niet, of start ie dan wel gewoon?

Kijk ook de accukabels goed na (vooral de ogen op de accu).

Het kan natuurlijk ook van alles anders zijn... stukke bougie, losse kap, contactslot, killswitch....

Waarom bij volgas:
- Trillingen die iets losrammelen/onderbreken of juist kortsluiten?
- maximaal stroomgebruik?

dennis-menace

BerichtGeplaatst: Vr, 3 Mei. 2013, 19:11    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag eindelijk bericht gehad van de monteur. Het bleek een afsluiter te zijn welke bij de brandstofpomp zit.

Draaide dus wel rond, maar zonder brandstof schijnt ie echt niks te doen.
Godzijdank was het niet de ontstekingsunit...

In ieder geval bedankt voor het meedenken, hoop snel weer de weg op te kunnen!

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: