lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

temperatuur en schakelvraag
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
the riding man

BerichtGeplaatst: Zo, 10 Mrt. 2013, 9:54    Onderwerp: temperatuur en schakelvraag Reageer met quote

Mijn vraag is 2delig, maar wel met elkaar gerelateerd.

Toen ik mijn 990Adventure net had, vond ik dat hij slecht schakelde. Bij motor in koude toestand (eerste 5 a 10km) geen enkel probleem. Daarna begon hij slechter te schakelen.
De Muug van het forum hier, heeft daar toen eens mee gereden en me gerust gesteld dat er niks mee is en dat hij net hetzelfde schakelde als de zijne. Bleek toen dat ik door het rijden op mijn cbr250 een verkeerde manier van schakelen had aangeleerd. Ik mag op de KTM mijn gas niet teveel toesmijten tijdens het schakelen, maar slechts een fractie. Sindsdien is er een andere wereld voor me opengegaan, alles ging vlotter en zoeter dan ervoor. Maar "soms" ging het toch nog stroef en kon ik ook de neutrale stand moeilijk vinden, op andere momenten ging dat dan weer vanzelf.

Ondertussen weet ik dat dit soms slecht schakelen en neurtrale vinden, rechtstreeks te maken heeft met de motor temperatuur.

Als ik lange stukken rij zonder teveel te moeten stoppen voor lichten of file, dan blijft de temperatuur mooi "laag" en gaat het schakelen echter boterzacht zonder de minste weerstand.

Moet ik af en toe eens wat trager rijden of stoppen, maar hoofdzakelijk toch goed kunnen doorrijden, dan stijgt de temperatuur 1 streepje en begint het moeilijker te gaan. Nog niet problematisch, maar ik voel dan een lichte weerstand en een luidere klak tijdens het schakelen. Van zodra ik weer mooi op snelheid ben, zakt de temperatuur weer een streepje en gaat alles weer boterzacht.

Rij ik echter een technisch stuk, waarbij de algemene snelheid een stuk later ligt (denk aan kleine veldwegels, maar ook langere stukken file rijden, lang voor een rood licht staan, ook tijdens woon/werk met veel verkeer op mijn route en met algemene tragere snelheden enz...) dan stijgt de temperatuur 2 streepjes en slaagt de fan aan. En dit is al vrij snel hoor dat de temperatuur oploopt, bijna altijd trouwens tijdens woon/werk. De fan slaagt dan wel mooi aan, de temperatuur stijgt (tot hiertoe) nooit verder dan dat. Maar schakelen gaat veel moeizamer, er zit duidelijk een pak meer weerstand op. Neutrale vinden is echt een ramp. Vanaf 1ste lukt het dan gewoonweg niet meer, ik moet dan naar 2de gaan, en van daaruit naar neutrale. Dit laatste heb ik dus altijd voor bij het parkeren in mijn garage. Ik laat de motor even draaien terwijl ik mijn handschoenen uit doe, mijn huissleutel zoek en de poort heb opengedaan. Dan zijn we pakweg 45sec verder dat de moto in de garage staat, fan staat altijd te draaien en ik heb nog nooit vanaf 1ste mijn neutrale deftig kunnen vinden.
Als ik nu een mooi stuk heb gereden en net aan het rode licht aankom en mijn temperatuur dus ideaal staat, dan vind ik de neutrale als vanzelf.

Mijn 2 vraagjes concreet nu:
- is het normaal dat op 30 a 45seconden (max 1minuut) de temperatuur zo hoog staat dat de fan moet ingrijpen, en dat met het huidige weer (ook in de winter toen het vriesde)?
- Waaraan kan het liggen dat het schakelen moeizamer begint te gaan, naarmate de temperatuur stijgt? Maar ook weer boterzacht gaat als de temperatuur weer zakt?

Aangezien het dus wel allemaal vlekkeloos gaat bij koudere temperatuur, denk ik dan weer niet direct aan een technisch defect met de tandwielen of zo. Misschien verkeerde olie? (is dealer onderhouden en geen idee wat ze daarin hebben gekapt) Of is het iets met de koppeling. "iets" dat opzwelt door de warmte of zo, ik weet het ook niet...

Of zijn dat gewoon de dingen die bij KTM horen en staan jullie hier al lang niet meer bij stil?

Gunter

BerichtGeplaatst: Zo, 10 Mrt. 2013, 10:55    Onderwerp: Reageer met quote

Da schakelen ben ik al gewoon, ik schakel denk ik bijna altijd uit tweede naar neutraal.

Die temperatuur echter is een vreemd verhaal, omdat het bij mij net andersom is, zeker met die vriestemperaturen duurde het heel lang vooraleer ik 4 blokjes had, bleef lang hangen op 3 blokjes. Na wat lezen op het forum heb ik een nieuwe thermostaat gekocht(1wk geleden), het gaat nu veel vlotter maar de temperaturen zijn nu natuurlijk niet te vergelijken met een paar weken geleden.
Denk echter dat het allemaal maar gevoelsmatig is maar het is wel zo dat het helemaal niet is zoals bij u, bij mij slaat de ventilator bij de vrieskou enkel aan als de motor een paar minuten stationair staat te draaien.

Ben benieuwd naar de antwoorden.

grts
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
the riding man

BerichtGeplaatst: Zo, 10 Mrt. 2013, 12:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben ook heel benieuwd naar de antwoorden.
Voor alle duidelijkheid: er zit geen vuil (zichtbaar) in mijn radiator, mijn koelvloeistofpeil staat mooi tussen min en max, ook oliepeil staat mooi tussen min en max. Hij gaat niet in oververhitting, de fan slaat mooi aan. Hij wordt gewoon veel vlugger warm dan ik zou verwachten en de fan staat dus redelijk veel te draaien, ook bij kortstondige stilstand.
Maar dan vooral hoe het schakelgedrag daarop reageert houdt me bezig...

bompa

BerichtGeplaatst: Zo, 10 Mrt. 2013, 13:17    Onderwerp: Reageer met quote

Mijne moto schakelt altijd het zelfde ik heb daar eigenlijk nog niks aan ondervonden

Is de moto op temperatuur en sta ik ergens aan een kruispunt , waar ik niet direct over kan durft die ventilator ook wel is opslaan, maar ik merk eigenlijk geen verschil gelijk met mijne tenere
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 10 Mrt. 2013, 17:42    Onderwerp: Reageer met quote

Neutraal niet kunnen vinden komt meestal omdat de koppeling sleept. Zet je motor op de bok, knijp de koppeling in en zet hem in 2e versnelling: Het achterwiel gaat dan altijd wat meedraaien, maar moet vrij eenvoudig tegen te houden zijn met de voet. Als dat niet is, sleept je kloppeling te veel.

Daar zijn veel oorzaken voor. Maar begin eens met je koppelings-hydroliek systeem schoon en luchtvrij te maken.
(is die olie ooit al vervangen??? moet je eigenlijk zeker jaarlijks doen namelijk.. het ismaar heel weinig, en wordt snel vies).

Meestal ligt het probleem dus in het niet goed vrijkomen van de koppeling.

the riding man

BerichtGeplaatst: Zo, 10 Mrt. 2013, 19:17    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Neutraal niet kunnen vinden komt meestal omdat de koppeling sleept. Zet je motor op de bok, knijp de koppeling in en zet hem in 2e versnelling: Het achterwiel gaat dan altijd wat meedraaien, maar moet vrij eenvoudig tegen te houden zijn met de voet. Als dat niet is, sleept je kloppeling te veel.

Onmiddellijk je tip gaan uitproberen in de garage. Achterwiel beweegt geen millimeter. Pas nadat ik de koppeling een paar cm laat komen, krijgt hij aandrijving. Neutrale perfect zonder de minste twijfel kunnen vinden. Motor stond dan uiteraard ook volledig koud. Het begint pas als hij warm staat, hoe warmer hoe slechter. Ik zal deze test morgen nog eens uitvoeren als hij warm staat na de woon/werk rit.

Dr_Bean schreef:
Daar zijn veel oorzaken voor. Maar begin eens met je koppelings-hydroliek systeem schoon en luchtvrij te maken.
(is die olie ooit al vervangen??? moet je eigenlijk zeker jaarlijks doen namelijk.. het ismaar heel weinig, en wordt snel vies).
Meestal ligt het probleem dus in het niet goed vrijkomen van de koppeling.

Motor is van augustus 2012 en dus nog lang geen jaar oud, staan nu 7000km op, echter is het 7500km-onderhoud al uitgevoerd op 5000km toen ik hem bij de dealer ben gaan kopen als zijnde een demo motor.

Als het achterwiel dus niet meedraait, zou het dan alsnog een oplossing kunnen zijn om de koppelingsolie vroegtijdig te vervangen en het systeem te ontluchten?

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 10 Mrt. 2013, 21:08    Onderwerp: Reageer met quote

ja doe die test dan dus ook als ie warm is en je de problemen hebt. ALS het achterwiel dan mee draait en niet licht tegen te houden is, dan komt het doordat je koppeling plakt.

ALS dat zo is.. smiley dan kun je eens beginnen met dat systeempje eens goed dppr te spoelen en te ontluchten.

maar het kan ook nog ander oorzaken hebben dan.

zappa

BerichtGeplaatst: Zo, 10 Mrt. 2013, 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

op m'n ex smt had ik voor dat ik neutraal niet goed vond. En als ik het vond (koppeling lossen moto loopt niet vooruit) brandde het neutraal lampje niet.

Daar was de oorzaak die sensor ( hangt bij een smt wel onderaan nogal bloot) een stekkertje. Draadje wat los of vuil/stof.

Adventure890 ('21)

Juist uit de pubertijd, recht in de midwifecrisis !
Naar boven
the riding man

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Mrt. 2013, 11:40    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
ja doe die test dan dus ook als ie warm is en je de problemen hebt. ALS het achterwiel dan mee draait en niet licht tegen te houden is, dan komt het doordat je koppeling plakt.

ALS dat zo is.. smiley dan kun je eens beginnen met dat systeempje eens goed dppr te spoelen en te ontluchten.

maar het kan ook nog ander oorzaken hebben dan.

We hebben de dader te pakken. Motor stond goed warm, motor op de middenstandaard, in 2de en de KTM was ready to race, terug neutrale proberen te zoeken maar lukte niet dus ik sukkelde in 1ste en net hetzelfde, daarna nog eens naar 2de om van daaruit in neutrale te kunnen geraken. Eens in neutrale stopt het wiel met draaien, nogmaals in 2de en wiel begon weer stevig te draaien, en geen klein beetje dat je met de voet kan tegenhouden.

Dus koppeling blijft plakken. Ik ga er zelf niks aan doen, heb niet voor niks garantie.

Ik laat het nog weten hoe het afloopt, maar nu weet ik zeker, en kan ik het ook laten zien aan de dealer dat er wel degelijk iets mis is.

edit:
Gebeld met garage en ze denken eerder aan de koppelingspomp, ofwel lucht ofwel defect. Er zouden 2 pompen opzitten en ze noemen die "gever en nemer", en het is de onderste die ze verdenken niet meer goed te functioneren. Plakkende koppelingsplaten zijn bijna uitgesloten omdat die eerder zouden plakken bij koude motor ipv bij warme. Ik mag er zaterdag mee langs komen en ze gaan het bekijken.

Muug

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Mrt. 2013, 12:27    Onderwerp: Reageer met quote

the riding man schreef:

edit:
Gebeld met garage en ze denken eerder aan de koppelingspomp, ofwel lucht ofwel defect. Er zouden 2 pompen opzitten en ze noemen die "gever en nemer", en het is de onderste die ze verdenken niet meer goed te functioneren.

Kan goed kloppen. De bovenste is echt de pomp die de druk naar beneden opbouwt, en de onderste is niet echt een pomp in de pompende zin van het woord omdat ze eigenlijk gewoon de druk van boven doorgeeft naar de rest van het koppelingssysteem. Maar die onderaan is idd wel kwetsbaar en onderhoudsgevoelig. Niet voor niets steken redelijk wat mensen een exemplaar van bvb Oberon omdat die duurzamer zijn.
FWIW : ik rij al jaren met de origenele ktm-pomp onderaan (afin, een exemplaar van een kameraad van ons). Nog maar één keer door verrast geweest, en dat was grappig genoeg tijdens ons winterritje begin januari).

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Mrt. 2013, 21:45    Onderwerp: Reageer met quote

the riding man schreef:

edit:
Gebeld met garage en ze denken eerder aan de koppelingspomp, ofwel lucht ofwel defect. Er zouden 2 pompen opzitten en ze noemen die "gever en nemer", en het is de onderste die ze verdenken niet meer goed te functioneren. Plakkende koppelingsplaten zijn bijna uitgesloten omdat die eerder zouden plakken bij koude motor ipv bij warme. Ik mag er zaterdag mee langs komen en ze gaan het bekijken.

dat is precies wat ik zei: Het hydroliek-systeem wat de koppeling bedient.

Bovenaan bij de koppelingshendel zit een pompje, dan een vloeistofleiding, en dan onderaan bij het blok een slave-cilinder die de koppelingsstift indrukt en daarmee de koppeling vrijdrukt. Zoals een remsysteem, alleen dan gevuld met een minerale olie en niet met remvloeistof.

Dat cilindertje onderaan (net voor je voortandwiel) staat er een beetje bekend om om stuk te gaan... (zie div topics en alternatieven hier op het forum). Als er lucht of vuil in dit systeem zit, dan werkt dat dus niet goed.

the riding man

BerichtGeplaatst: Di, 19 Mrt. 2013, 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

Even een kleine update, zonder veel nieuwe info. Maar ik ben dus geweest en het probleem helemaal uitgelegd en laten zien/jvoelen.
Ze vermoeden nog steeds een slechtwerkend pompje. Ze hebben toestemming van KTM gevraagd en gekregen en het wordt binnenkort onder garantie vervangen.

the riding man

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Mrt. 2013, 18:36    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag naar de dealer waar ze onder garantie mijn koppelingspomp hebben vervangen. Technieker doet er daarna een testrit mee, komt binnen en zei direct dat het probleem niet opgelost was. Het schakelen gaat precies iets beter zei hij, maar er blijft nog steeds veel te veel tractie opstaan wanneer de koppeling wordt ingetrokken. En inderdaad, in het naar huis rijden voelde ik dat het schakelen zeker zoeter gaat dan ervoor, dus koppelingspomp was zeker op zijn einde aan het lopen. Maar het in 1ste en neutrale zetten bij warme motor ging nog altijd even stroef.
Het vervangen van de koppelingspomp vandaag, is in quick service uitgevoerd. Maar nu moet er dieper gekeken worden en daarvoor zal de KTM moeten daar blijven volgende keer.

Tis dus wel erkend als garantie en kost me niks (op vervangmoto na de volgende keer).
Maar in welke richting denken jullie nu dat het zou kunnen zijn?

Master of Disaster

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Mrt. 2013, 19:16    Onderwerp: Reageer met quote

Welke olie zit erin?
Hetgene wat je beschrijft doet me een beetje denken aan hetgene wat je krijgt als je de opening van de oil jet van de koppeling uitboort, maar ik veronderstel dat dat bij jou niet gebeurd is?

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Mrt. 2013, 20:08    Onderwerp: Reageer met quote

nuja, tis je koppeling die plakt: dta veroorzaakt het probleem.

Waarom plakt de koppeling?
- Verkeerd in elkaar gezet
- te veel/te weinig olie in de koppeling (oliesproeier/kanaal)
- drukstift (die de koppeling vrij druk)
- drukgever (maar die is nu nagekeken, ontlucht en opnieuw gevuld neem ik aan)

In dit stadium zou ik iig beginnen met de koppeling via het kleine deksel een los te halen en te instepecteren op juiste werking: Weinig werk, iig controle dat alles goed in elkaar zit.

maar.. garantie, dus lekker bij de dealer zetten!

grts
Gerben

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: