Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Vonholzen
Geregistreerd op: 31-3-2012 Berichten: 77 Woonplaats: Antwerpen
|
Geplaatst: Di, 26 Jun. 2012, 7:43 Onderwerp: Wiebelend stuur |
|
|
Hoi,
Viel me gisteren tijdens een afdaling op: als ik het stuur loslaat (jaaah, niet doen... ) begint het stuur eerst lichtjes dan harder te wiebelen - voorwiel danst van links naar rechts. Enkel bij afdaling het geval. Hoe komt dit zo? Voorvering niet gelijk afgesteld misschien? Velg en band zijn in orde.
Geen drama hoor, was gewoon benieuwd wat het veroorzaakt.
Groeten uit de Alpen,
Vonholzen _________________ 2012 KTM 990 adv |
|
Naar boven |
|
 |
Gianni
Geregistreerd op: 20-3-2006 Berichten: 89
|
Geplaatst: Di, 26 Jun. 2012, 9:10 Onderwerp: |
|
|
kan van alles zijn
maar kan ook lucht in voorvering zijn
eenvoudig te ontluchten door die twee kruisschroeven boven aan vering even een slag los te draaien
onlangs banden vervangen? balanceerlood losgekomen? |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Di, 26 Jun. 2012, 9:18 Onderwerp: |
|
|
Bij de afdaling, zeker met gas los en dus 'remmen', heb je wat meer gewicht op de voorkant en wat minder op de achterkant. Voor veert in, achter veert uit. Daar word de balhoofdhoek steiler van, en de motor dus in de regel wat nerveuzer kwa stuurgedrag. Daarom merk je het met afdalen extra.
Verder doen je banden, balancering van die banden, en de bandenspanning toch wel veel. Met TrailAttacks had mijn Adventure er geen last van, nu met de K60's (die ik nog steeds een keer moet balanceren) heb ik het ook ietsjes.
Vind je het irritant, dan kan een tikje meer compressiedemping en iets meer veervoorspanning aan de voorkant wel wat doen. |
|
Naar boven |
|
 |
Koen

Geregistreerd op: 16-8-2006 Berichten: 489 Woonplaats: Maastricht
|
Geplaatst: Di, 26 Jun. 2012, 9:19 Onderwerp: |
|
|
Juiste bandenspanning (loopt soms snel terug) kan ook wonderen doen,
succes & groeten,
Koen _________________ 12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R |
|
Naar boven |
|
 |
snicker
Geregistreerd op: 6-11-2009 Berichten: 112 Woonplaats: de Wijk
|
Geplaatst: Di, 26 Jun. 2012, 11:17 Onderwerp: |
|
|
Balhoofd een tikkie strakker zetten en het is weg.
Ik rijd altijd met topkoffer en de Adventure was redelijk gevoelig voor Shimmy.
Op de sleuteldag bij Verpalen het balhoofd iets strakker gezet en probleem opgelost.
Groet'n
Wim _________________ Liever een slippertje dan een schuiver |
|
Naar boven |
|
 |
Sjarelke
Geregistreerd op: 15-6-2010 Berichten: 209 Woonplaats: Hollands Limburg
|
Geplaatst: Di, 26 Jun. 2012, 12:12 Onderwerp: |
|
|
Ik heb dat vaak zat, maar alleen in een bepaald snelheidsbereik. Komt bij mij alleen voor als wielen niet gebalanceerd zijn. Na wisselen van banden altijd bij een andere snelheid... |
|
Naar boven |
|
 |
Dekster
Geregistreerd op: 13-10-2010 Berichten: 731 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 26 Jun. 2012, 16:48 Onderwerp: |
|
|
Bij mij hetzelfde. Na ballanceren van voorwiel was de wiebel weg.
Gr. Dekster |
|
Naar boven |
|
 |
Vonholzen
Geregistreerd op: 31-3-2012 Berichten: 77 Woonplaats: Antwerpen
|
Geplaatst: Di, 26 Jun. 2012, 17:26 Onderwerp: |
|
|
Ok dank je jongens!
Balhoofd strakker: hoe doe je dat? _________________ 2012 KTM 990 adv |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Di, 26 Jun. 2012, 17:59 Onderwerp: |
|
|
- 4 klemboutjes vorkpootklemmen bovenste kroonplaat los.
- Bij voorkeur een klein wigje tussen de 'spleten' van de pootklemmen plaatsen zodat ze iets opengedrukt worden..
- 1 klemboutje van de balhoofdpen bovenste kroonplaat los.
- Balhoofdmoer lossen.
- Balhoofmoer op 25Nm aanspannen.
- Klemboutje balhoofdpen op X Nm vast.
- Met rubber hamer een paar keer tegen de bovenste kroonplaat tikken zodat het spul zich zet.
- Wiggetjes tussen de voorpootklemmen uit, klemboutjes op Y Nm vastzetten.
X en Y weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar 10Nm doet de truuk zowiezo wel. Oftewel: met beleid als je het met de hand doet.
Ik vind het balhoofd strakker draaien om als soort van 'stuurdemper' te fungeren overigens best wel een plakbandoplossing. Je zit al gauw aan de 'balhoofd te strak' kant. |
|
Naar boven |
|
 |
snicker
Geregistreerd op: 6-11-2009 Berichten: 112 Woonplaats: de Wijk
|
Geplaatst: Di, 26 Jun. 2012, 18:22 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het balhoofd ook op 25nm vastgezet.
Staat af-fabriek schijnbaar een stukje losser.
Wordt hier op 't forum door diverse techneuten aanbevolen.
Shimmiën nu verleden tijd.
Dus ''plakbandoplossing'' valt imho nog wel wat mee.
Groet'n
Wim _________________ Liever een slippertje dan een schuiver |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 26 Jun. 2012, 19:04 Onderwerp: |
|
|
Dat wiebelen daar heeft de adventure idd een beetje last van, meestal zo rond de 80 a 90km/h (en bij de 180 opnieuw een beetje).
Meestal combinatie van factoren:
- instelling van de vering voor en achter.
- voorband (de originele pirelli heeft er al snel last van als ie wat meer slijt heeft: zert hem iig niet onder de 2.4 bar)
- wielen: balancering en rechtheid
- balhoofd: Te los en/of putje in balhoofdlager (iets vaster draaien en goed voelen (op de middenbok) of er geen zwaar punt in zit... meestal gaat het lager ook stuk als ie te los heeft gestaan!
- gewichtsverdeling van bagage _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Wo, 27 Jun. 2012, 0:37 Onderwerp: |
|
|
snicker schreef: | Ik heb het balhoofd ook op 25nm vastgezet.
..
Dus ''plakbandoplossing'' valt imho nog wel wat mee. |
25Nm vind ik nog niet extreem. Mijn balhoofd draait er inmiddels (in het begin moet het vet nog allemaal een mooi plekje vinden enzo) gewoon soepel mee (en ja, ik heb 'm ook nog een keer of 2 nagespannen, wat overigens niet nodig bleek te zijn).
Nu de moer nog een tik extra geven om wiebelen tegen te gaan door het balhoofd als stuurdemper te laten fungeren, dat vind ik plakband. Magoed, met plakband hangt de halve wereld aan elkaar, dus als het de truuk doet voor je.... |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Wo, 27 Jun. 2012, 3:01 Onderwerp: |
|
|
dat het balhoofd lager de oorzaak zou zijn van een slingerend voor wiel is in mijn ogen bullshit
dit heeft meer te maken met het uitbalanceren van het voorwiel en/of veer-instellingen.... het slingeren is duidelijk een onbalans....
ik zou eens beginnen met de voorvork te ontluchten en de achter veer iets strakker te zetten.
en natuurlijk hoort er geen speling op je balhoofd te zitten, maar het lijkt me sterk dat daar je voorwiel van gaat slingeren.
ik heb net de lagers van een smr vervangen die wou alleen nog rechtdoor  |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 27 Jun. 2012, 8:08 Onderwerp: |
|
|
Voorspanning op een bout is geen plakbandoplossing..
Deze hele kleine voorspanning zorgt er voor dat onder de meest extreme condities de lagers nooit zonder speling komen. Immer als je hard remt wordt het onderste lager heel zwaar naar binnen gedrukt en gedeformeerd. Dat is misschien maar een paar honderste mm, maar als daardoor het bovenste lager 'vrij' komt dan klappert de zaak en heb je heel snel een putje in je lager.
Daarom moet een balhoofdlager dus altijd heel iets aangetrokken staan. (en iedere andere kegel-lager constructie ook). die 25nm is echt niet veel, je balhoofd loopt dan niet 'zwaar' ofzo. Als dat wel zo is, dan is het lager al stuk. Bij het rijden merk je daar echt niets van.
grts
DaBit schreef: | snicker schreef: | Ik heb het balhoofd ook op 25nm vastgezet.
..
Dus ''plakbandoplossing'' valt imho nog wel wat mee. |
25Nm vind ik nog niet extreem. Mijn balhoofd draait er inmiddels (in het begin moet het vet nog allemaal een mooi plekje vinden enzo) gewoon soepel mee (en ja, ik heb 'm ook nog een keer of 2 nagespannen, wat overigens niet nodig bleek te zijn).
Nu de moer nog een tik extra geven om wiebelen tegen te gaan door het balhoofd als stuurdemper te laten fungeren, dat vind ik plakband. Magoed, met plakband hangt de halve wereld aan elkaar, dus als het de truuk doet voor je.... |
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Wo, 27 Jun. 2012, 9:19 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Voorspanning op een bout is geen plakbandoplossing.. |
Nee, de CORRECTE voorspanning op een bout is bepaald geen plakbandoplossing. Da's noodzakelijk.
Maar EXTRA voorspanning op de bout zetten om een ander probleem te maskeren is dat wel.
Vind ik dan, tenminste  |
|
Naar boven |
|
 |
|