lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Wiebelend stuur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Vonholzen



Geregistreerd op: 31-3-2012
Berichten: 77
Woonplaats: Antwerpen

BerichtGeplaatst: Di, 26 Jun. 2012, 7:43    Onderwerp: Wiebelend stuur Reageer met quote

Hoi,

Viel me gisteren tijdens een afdaling op: als ik het stuur loslaat (jaaah, niet doen... rolleyes ) begint het stuur eerst lichtjes dan harder te wiebelen - voorwiel danst van links naar rechts. Enkel bij afdaling het geval. Hoe komt dit zo? Voorvering niet gelijk afgesteld misschien? Velg en band zijn in orde.
Geen drama hoor, was gewoon benieuwd wat het veroorzaakt. book2

Groeten uit de Alpen,

Vonholzen

_________________
2012 KTM 990 adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Gianni



Geregistreerd op: 20-3-2006
Berichten: 89

BerichtGeplaatst: Di, 26 Jun. 2012, 9:10    Onderwerp: Reageer met quote

kan van alles zijn

maar kan ook lucht in voorvering zijn
eenvoudig te ontluchten door die twee kruisschroeven boven aan vering even een slag los te draaien

onlangs banden vervangen? balanceerlood losgekomen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Di, 26 Jun. 2012, 9:18    Onderwerp: Reageer met quote

Bij de afdaling, zeker met gas los en dus 'remmen', heb je wat meer gewicht op de voorkant en wat minder op de achterkant. Voor veert in, achter veert uit. Daar word de balhoofdhoek steiler van, en de motor dus in de regel wat nerveuzer kwa stuurgedrag. Daarom merk je het met afdalen extra.

Verder doen je banden, balancering van die banden, en de bandenspanning toch wel veel. Met TrailAttacks had mijn Adventure er geen last van, nu met de K60's (die ik nog steeds een keer moet balanceren) heb ik het ook ietsjes.

Vind je het irritant, dan kan een tikje meer compressiedemping en iets meer veervoorspanning aan de voorkant wel wat doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Koen



Geregistreerd op: 16-8-2006
Berichten: 489
Woonplaats: Maastricht

BerichtGeplaatst: Di, 26 Jun. 2012, 9:19    Onderwerp: Reageer met quote

Juiste bandenspanning (loopt soms snel terug) kan ook wonderen doen,

succes & groeten,
Koen

_________________
12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
snicker



Geregistreerd op: 6-11-2009
Berichten: 112
Woonplaats: de Wijk

BerichtGeplaatst: Di, 26 Jun. 2012, 11:17    Onderwerp: Reageer met quote

Balhoofd een tikkie strakker zetten en het is weg.
Ik rijd altijd met topkoffer en de Adventure was redelijk gevoelig voor Shimmy.
Op de sleuteldag bij Verpalen het balhoofd iets strakker gezet en probleem opgelost.

Groet'n
Wim

_________________
Liever een slippertje dan een schuiver
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Sjarelke



Geregistreerd op: 15-6-2010
Berichten: 209
Woonplaats: Hollands Limburg

BerichtGeplaatst: Di, 26 Jun. 2012, 12:12    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb dat vaak zat, maar alleen in een bepaald snelheidsbereik. Komt bij mij alleen voor als wielen niet gebalanceerd zijn. Na wisselen van banden altijd bij een andere snelheid...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dekster



Geregistreerd op: 13-10-2010
Berichten: 731
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 26 Jun. 2012, 16:48    Onderwerp: Reageer met quote

Bij mij hetzelfde. Na ballanceren van voorwiel was de wiebel weg.
Gr. Dekster
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Vonholzen



Geregistreerd op: 31-3-2012
Berichten: 77
Woonplaats: Antwerpen

BerichtGeplaatst: Di, 26 Jun. 2012, 17:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ok dank je jongens!
Balhoofd strakker: hoe doe je dat?

_________________
2012 KTM 990 adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Di, 26 Jun. 2012, 17:59    Onderwerp: Reageer met quote

- 4 klemboutjes vorkpootklemmen bovenste kroonplaat los.
- Bij voorkeur een klein wigje tussen de 'spleten' van de pootklemmen plaatsen zodat ze iets opengedrukt worden..
- 1 klemboutje van de balhoofdpen bovenste kroonplaat los.
- Balhoofdmoer lossen.
- Balhoofmoer op 25Nm aanspannen.
- Klemboutje balhoofdpen op X Nm vast.
- Met rubber hamer een paar keer tegen de bovenste kroonplaat tikken zodat het spul zich zet.
- Wiggetjes tussen de voorpootklemmen uit, klemboutjes op Y Nm vastzetten.

X en Y weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar 10Nm doet de truuk zowiezo wel. Oftewel: met beleid als je het met de hand doet.

Ik vind het balhoofd strakker draaien om als soort van 'stuurdemper' te fungeren overigens best wel een plakbandoplossing. Je zit al gauw aan de 'balhoofd te strak' kant.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
snicker



Geregistreerd op: 6-11-2009
Berichten: 112
Woonplaats: de Wijk

BerichtGeplaatst: Di, 26 Jun. 2012, 18:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het balhoofd ook op 25nm vastgezet.
Staat af-fabriek schijnbaar een stukje losser.
Wordt hier op 't forum door diverse techneuten aanbevolen.

Shimmiën nu verleden tijd.

Dus ''plakbandoplossing'' valt imho nog wel wat mee.

Groet'n
Wim

_________________
Liever een slippertje dan een schuiver
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 26 Jun. 2012, 19:04    Onderwerp: Reageer met quote

Dat wiebelen daar heeft de adventure idd een beetje last van, meestal zo rond de 80 a 90km/h (en bij de 180 opnieuw een beetje).

Meestal combinatie van factoren:

- instelling van de vering voor en achter.
- voorband (de originele pirelli heeft er al snel last van als ie wat meer slijt heeft: zert hem iig niet onder de 2.4 bar)
- wielen: balancering en rechtheid
- balhoofd: Te los en/of putje in balhoofdlager (iets vaster draaien en goed voelen (op de middenbok) of er geen zwaar punt in zit... meestal gaat het lager ook stuk als ie te los heeft gestaan!
- gewichtsverdeling van bagage

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Jun. 2012, 0:37    Onderwerp: Reageer met quote

snicker schreef:
Ik heb het balhoofd ook op 25nm vastgezet.
..
Dus ''plakbandoplossing'' valt imho nog wel wat mee.


25Nm vind ik nog niet extreem. Mijn balhoofd draait er inmiddels (in het begin moet het vet nog allemaal een mooi plekje vinden enzo) gewoon soepel mee (en ja, ik heb 'm ook nog een keer of 2 nagespannen, wat overigens niet nodig bleek te zijn).

Nu de moer nog een tik extra geven om wiebelen tegen te gaan door het balhoofd als stuurdemper te laten fungeren, dat vind ik plakband. Magoed, met plakband hangt de halve wereld aan elkaar, dus als het de truuk doet voor je....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Jun. 2012, 3:01    Onderwerp: Reageer met quote

dat het balhoofd lager de oorzaak zou zijn van een slingerend voor wiel is in mijn ogen bullshit lipsrsealed2
dit heeft meer te maken met het uitbalanceren van het voorwiel en/of veer-instellingen.... het slingeren is duidelijk een onbalans....
ik zou eens beginnen met de voorvork te ontluchten en de achter veer iets strakker te zetten.
en natuurlijk hoort er geen speling op je balhoofd te zitten, maar het lijkt me sterk dat daar je voorwiel van gaat slingeren.
ik heb net de lagers van een smr vervangen die wou alleen nog rechtdoor grin2 grin2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Jun. 2012, 8:08    Onderwerp: Reageer met quote

Voorspanning op een bout is geen plakbandoplossing..

Deze hele kleine voorspanning zorgt er voor dat onder de meest extreme condities de lagers nooit zonder speling komen. Immer als je hard remt wordt het onderste lager heel zwaar naar binnen gedrukt en gedeformeerd. Dat is misschien maar een paar honderste mm, maar als daardoor het bovenste lager 'vrij' komt dan klappert de zaak en heb je heel snel een putje in je lager.
Daarom moet een balhoofdlager dus altijd heel iets aangetrokken staan. (en iedere andere kegel-lager constructie ook). die 25nm is echt niet veel, je balhoofd loopt dan niet 'zwaar' ofzo. Als dat wel zo is, dan is het lager al stuk. Bij het rijden merk je daar echt niets van.

grts

DaBit schreef:
snicker schreef:
Ik heb het balhoofd ook op 25nm vastgezet.
..
Dus ''plakbandoplossing'' valt imho nog wel wat mee.


25Nm vind ik nog niet extreem. Mijn balhoofd draait er inmiddels (in het begin moet het vet nog allemaal een mooi plekje vinden enzo) gewoon soepel mee (en ja, ik heb 'm ook nog een keer of 2 nagespannen, wat overigens niet nodig bleek te zijn).

Nu de moer nog een tik extra geven om wiebelen tegen te gaan door het balhoofd als stuurdemper te laten fungeren, dat vind ik plakband. Magoed, met plakband hangt de halve wereld aan elkaar, dus als het de truuk doet voor je....

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Jun. 2012, 9:19    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Voorspanning op een bout is geen plakbandoplossing..


Nee, de CORRECTE voorspanning op een bout is bepaald geen plakbandoplossing. Da's noodzakelijk.

Maar EXTRA voorspanning op de bout zetten om een ander probleem te maskeren is dat wel.

Vind ik dan, tenminste Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif