lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

"Shake" in het stuur tussen 90 en 80 km per uur bi
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Za, 9 Mrt. 2013, 10:45    Onderwerp: Reageer met quote

De mijne doet het ook iets. Het is lichte onrust, geen speedwobble-in-wording, dus het zal me een zorg wezen.

Ik ben er vrij zeker van dat als ik de voorpoten gelijk zet met de kroonplaten, achteraan de veervoorspanning iets terugdraai en de band balanceer dat ik er dan vanaf ben. Maar ik zie de noodzaak niet zo; het stoort me niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 9 Mrt. 2013, 11:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ze hebben het allemaal (de Adv), omdat dat gewoon de eigen-frequentie van het frame is: Daar wil die gewoon het liefst slingeren.

Of ie het ook echt doet hangt dan van vele kleine dingen af.Dingen die het erger maken:
- De originele voorband (sucks..., met lage spanning nog erger)
- slecht uitgelijnde wielen (trek er eens een touwtje langs!)
- putje en/of speling in je balhoofd (voorkeursstand)
- slappere vering (vooral achterover hange maakt het erger)
- slappe bagage rekken, topkoffers

Andersom maken de kleinste dingen ook dat het weg gaat: Een heel klein beetje demping in je stuur (door balhoofd iets strakker te zetten, of een stuurdemper..) en het is weg.

Overigens heeft iedere motor dit... het is onvermijdelijk bij het design. Bij langere veerweg en hogere motor wordt het natuurlijk duidelijker 'zichtbaar'.

De adv. heeft het bij 80-a 90km/h... en die vin dik niet zo erg, maar de slinger-gevoeligheid komt (uiteraard) nog een keer terug bij 180km/h en daar vind ik hem wel vervelend, omdat je er daar niet zo snel doorheen trekt. (niet dat het eng is ofzo... )

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Za, 9 Mrt. 2013, 15:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het echt gek om te lezen dat zoiets normaal is voor een LC8 adventure. Twee heb ik er gehad en géén ervan had een slinger of een wobble of dergelijke tot snelheden van 180km/u. Dit met verschillende bandencombo's en bandenspanningen. Mijn ervaring is dus totaal omgekeerd dan velen hier. Ik kreeg dat rijwielgedeelte gewoon niet uit balans!
Balanceren van wielen deed ik niet, afstelling vering wel dmv de originele sport-setting te gebruiken.

Mijn bmw's waren veel gevoeliger voor dit slingeren, ik denk door de rare slijtage van de voorband.

Ik heb weinig ervaring met de 990, maar ik vrees dat de 950-modelletjes gewoonweg beter zijn. confused
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 9 Mrt. 2013, 15:15    Onderwerp: Reageer met quote

mijn 950 heeft het ook wel eens gedaan hoor: met een dikke put in het balhoofdlager en de originele voorband die sterk schuin weggesleten was en droogtescheurtjes vertoonde.

Let wel, ik zeg niet dat de Adventure dit doet: Een goed verzorgte fiets doet het niet!

Ik zeg alleen: bij 85 en 180 zit de eigenfrequenty van deze motor, en dus is ie daar het gevoeligst voor slingeren.
Ga maar eens 60 of 120 rijden , en geef je stuur losjes een kleine zwabber: Dan is de motor rock-stabiel. Doe dan hetzelfde bij 90km/h en je zult voelen dat ie veel makkelijker wobbelt.


Overigens doet ie het met noppenbanden juist niet: Dan is de koppeling met de weg te klein.
En: de rijder zelf speelt ook nog een rol in de systeem-frequentie.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
5150



Geregistreerd op: 24-11-2012
Berichten: 202

BerichtGeplaatst: Za, 9 Mrt. 2013, 16:15    Onderwerp: Reageer met quote

Wat mij verbaast is dat een dergelijke motor van 2010 met nog geen 15000 km op de teller al slechte balhoofd lagers kan hebben.

Om toch ff stiekum te vergelijken met mijn Buell, dat ding ging alleen maar stuk maar had nooit last van een wobble of slechte balhoofd lagers. Vreemd eigenlijk. Vraag me af of het een goede zet is om deze fiets te kopen.

Mijn ervaringen met de Buell hebben mij een beetje allergisch gemaakt voor mankementen, ik zoek een motor waarbij buiten de vloeistof, filters en remblokken wissels eigenlijk niet veel gekke dingen hoef te verwachten..., die Buell heeft me helaas wat dat betreft richting Japanse betrouwbaarheid gedreven. Maar ja een KTM ADV is natuurlijk wel bruter dan welke Jap dan ook evil3
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 9 Mrt. 2013, 16:39    Onderwerp: Reageer met quote

een Buell is natuurlijk ook gewoon een Jap he. tongue3


Balhoofdlagers: Zijn bij de LC8 een beetje onderbemeten: het gaat goed zolang er geen speling in komt, en geen water.

Gezien Advs nogaleens afgespoten worden met de HD reiniger... (dat doe je vast niet met je Buell.. want dan start ie waarschijnlijk gewoon echt niet meer.

en speling: Nogal eens gezien dat een origineel balhooft toch heel ietsinloopt/inzakt waardoor er heel iets speling in komt.. en dan slaat het lager zo aan gort. (daarom ook liever iets aan de strakke ztten).

de wheelies helpen ook niet...

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Za, 9 Mrt. 2013, 16:59    Onderwerp: Reageer met quote

5150 schreef:
ik zoek een motor waarbij buiten de vloeistof, filters en remblokken wissels eigenlijk niet veel gekke dingen hoef te verwachten...,


Gekke dingen zeker te verwachten met KTM! Is geen slechte zaak als je'm maar goed onderhoud en inspecteert.
Als ik jou was zou ik iets anders zoeken, tenzij puur motorplezier en passie hoger in je lijstje staan dan pakweg betrouwbaarheid. Daar zijn mijns inziens andere merken doorgaans beter in...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Za, 9 Mrt. 2013, 17:39    Onderwerp: Reageer met quote

5150 schreef:
Vraag me af of het een goede zet is om deze fiets te kopen.
..
ik zoek een motor waarbij buiten de vloeistof, filters en remblokken wissels eigenlijk niet veel gekke dingen hoef te verwachten...


Dan vrees ik dat je toch maar eens bij Honda moet gaan shoppen ofzo.

KTM's zijn wereldbrommers om op te rijden, en dat komt omdat ze die dingen bouwen opdat ze lekker rijden, en niet zozeer opdat je zo min mogelijk geld kwijt bent aan onderhoud of nooit ongemakjes hebt.

Overigens kijk ik niet op van balhoofdlagers die na 15k versleten zouden zijn, en ik zou een motor er ook niet voor laten staan. Fabrikanten zijn niet zo best in vet aanbrengen af-fabriek, als die dingen niet na 1000km ofzo nagetrokken worden kan het rap bergafwaarts gaan met die lagers, en KTM's nodigen uit om stoute dingen te doen. Honda's niet (tenzij je wegdoezelen op de motor ook stout vind).

Om het even welke motor ik 2e hands zou kopen, ik heb er altijd nog kosten aan om het spul naar mijn hand te zetten. En de kosten van een setje balhoofdlagers vallen nog best mee, dat zijn geen dure grappen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1492
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Za, 9 Mrt. 2013, 18:25    Onderwerp: Reageer met quote

DaBit schreef:
5150 schreef:
Vraag me af of het een goede zet is om deze fiets te kopen.
..
ik zoek een motor waarbij buiten de vloeistof, filters en remblokken wissels eigenlijk niet veel gekke dingen hoef te verwachten...


Dan vrees ik dat je toch maar eens bij Honda moet gaan shoppen ofzo.


stupid

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
zwaailicht



Geregistreerd op: 21-1-2013
Berichten: 55
Woonplaats: Hoorn NH

BerichtGeplaatst: Di, 26 Mrt. 2013, 20:16    Onderwerp: Shaken Reageer met quote

Bij mijn Adv had ik dat ook. We dachten eerst dat het aan de koffers zou liggen. Koffers eraf, maar probleem bleef hetzelfde.

vorige week de excel-velgen gekregen voor de enclaverit.
Natuurlijk uitgeprobeerd of het probleem bleef, maar dat was niet zo.

Dus het moet iets met de originele velgen zijn, want bandenwissel tussen Scorpion en TKC maakte geen verschil. Dus iets in de velg.

Denk ik.

_________________
KTM 990 Adventure White 2013
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
ivanbase



Geregistreerd op: 6-6-2009
Berichten: 631

BerichtGeplaatst: Di, 26 Mrt. 2013, 20:21    Onderwerp: Reageer met quote

ik denk slecht gespaakt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
dennis-menace



Geregistreerd op: 27-4-2010
Berichten: 26
Woonplaats: Rijswijk

BerichtGeplaatst: Wo, 3 Apr. 2013, 1:08    Onderwerp: Reageer met quote

Goeieavond,

sinds ik mijn KTM voorzien heb van Continental Trail Attack loop ik ook al te kloten met onbalans. Heb een nieuwe band geclaimt, 2 keer opnieuw laten balanceren en zelfs laten richten bij Haan Wheels.
Niks helpt, overweeg nu mijn voorwiel om te laten spaken naar tubeless en hopen dat dat helpt. (levert excel die ook?)

Nu bleek mijn achterdemper ook lek, wellicht dat dit ook doorwerkt op de rest van de motor. Die krijg ik morgen terug, dus maar zien of het beter word...

_________________
Kijken wat ie doet!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
zwaailicht



Geregistreerd op: 21-1-2013
Berichten: 55
Woonplaats: Hoorn NH

BerichtGeplaatst: Wo, 3 Apr. 2013, 7:30    Onderwerp: Voorwiel Reageer met quote

Ik heb onder mijn 990 Excel liggen en daarmee geen problemen meer gehad. Dus naar alle waarschijnlijkheid is het de originele velg icm de Scorpions.

Wiel naar Verpalen gebracht en Andre gaat er naar kijken.

_________________
KTM 990 Adventure White 2013
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
KadvenTureMan



Geregistreerd op: 12-9-2011
Berichten: 118
Woonplaats: NvhL

BerichtGeplaatst: Wo, 3 Apr. 2013, 14:01    Onderwerp: Reageer met quote

5150 schreef:
... KTM's nodigen uit om stoute dingen te doen. Honda's niet (tenzij je wegdoezelen op de motor ook stout vind).


- hier moet ik toch een kleine corrigerende opmerking plaatsen: op mijn ex-Honda (Africa Twin) heb ik hele stoute ritjes gereden waarbij ik KTM-rijders uit mijn spiegels heb zien verdwijnen... smug

Ik heb ook last van de bekende shake in het stuur maar ach dat schaar ik onder de noemer 'karakter' en kan ik goed mee leven dozey

Wel wordt mijn eerstvolgende voorband een ander merk dan de standaard Scorpion en zal het balhoofd ook nader inspecteren en evt. wat strakker aanhalen.



motorgeoloog.JPG
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  201.48 KB
 Weergegeven:  150 keer

motorgeoloog.JPG



_________________
XRV750 '02 - '12
990ADV '11 - ...

Oranje boven, zwart onder!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Do, 4 Apr. 2013, 13:45    Onderwerp: Reageer met quote

KadvenTureMan schreef:

- hier moet ik toch een kleine corrigerende opmerking plaatsen: op mijn ex-Honda (Africa Twin) heb ik hele stoute ritjes gereden waarbij ik KTM-rijders uit mijn spiegels heb zien verdwijnen... smug


Da's ook een vreemde eend in de Honda-stal. Dat hebben ze zelf ook ingezien, want ze maken 'm niet meer en hebben geen gelijkwaardige opvolger laugh2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif