lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Koppeling vervangen?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1157
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Zo, 10 Mrt. 2013, 15:54    Onderwerp: Koppeling vervangen? Reageer met quote

Voor de eigenaars van een Adventure met "hogere" kilometerstand: hoe lang hebben jullie gemiddeld gedaan met de eerste koppeling ering? Ik ben aan het twijfelen om de mijne preventief te vervangen in verband met weer enkele reisjes die eraan zitten te komen. Als ik dan tot vervangen over zou gaan nog enkele vraagjes:
- KTM koppeling of toch een secundair merk proberen?
- Enkel frictieplaten vervangen of ook staalplaten?
- moeten de belleville veer en binnenste alu plaat ook vervangen worden?

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 10 Mrt. 2013, 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

tja.. hangt er erg vanaf wat je er mee doet.

ik heb mijn 950 koppeling bij zo'n 30'dkm vervangen, nadat de centrale moer was losgelopen en de koppeling daardoor een paar keer doorgeslipt was: platen verglaasd, niet echt geweldig meer: Met oog op rallies daarna, alle voeringsplaten vervangen.

Ik zou
- alleen de voeringsplaten vervangen
- de staalplaten controleren of ze vlak zijn, en niet blauw gebrand (anders vervangen natuurlijk)
- Volgens mij is er GEEN binnenste alu-plaat. Dat is de drukplaat. Als ie sterk ingesleten is vervangen.. anders niet.
- let op: Buitenste voeringsplaat is anders (ander materiaal, ivm alu-tegenzijde), en de binnenste is smaller ivm de Belleville veer.
- veer zal je de kop niet kosten.. preventief vervangen

Drukveren: nameten en evt vervangen

en kijk ook de koppelingsversterker na: Als ie sterk ingevreten is zou ik die ook meenemen. (veroorzaakt het agressief aangrijpen)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1157
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Zo, 10 Mrt. 2013, 22:55    Onderwerp: Reageer met quote

En bestaat er een volledige koppelingskit van ktm of is dat per onderdeel te bestellen? Iemand een tip voor een adresje?
_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1596
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Zo, 10 Mrt. 2013, 23:31    Onderwerp: Reageer met quote

de mijne heeft nu , ehm, kweetetnietvanbuiten, ergens in de 70.000km, of was het nu bijna 70.000? , en ik heb die platen nog nooit vervangen. Wel ne keer verstoken. Ik ga dat niet preventief vervangen. Maar ik ga op reis wél wat minerale olie meedoen. Joe never now. goofy
_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1157
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Mrt. 2013, 20:21    Onderwerp: Reageer met quote

*SLIK* een nieuwe koppeling van KTM kost zomaar eventjes 335,81 euro aan onderdelen (staalplaten, veren en frictieplaten inclusief).
Alternatieven mogen zich melden...

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
marc lenssen



Geregistreerd op: 16-6-2012
Berichten: 191
Woonplaats: Haarlem, Netherlands

BerichtGeplaatst: Di, 12 Mrt. 2013, 19:45    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Master,
Ik heb op de ebay ooit eens een volledige koppeling voor de superduke gekocht. 100 eurie of zo, lage kilometers, alles in 1 keer vervangen, platen, korven, koppelversterker etc...alles toppie....
Ik heb eeb 950 en had met koude motor de bekende klapper koppeling, nergens meer last van smiley

En als de boel er toch uitligt dan allicht gelijk het olie overdrukventieltje even updaten, weinig kosten.
Marc

_________________
Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1032
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Wo, 13 Mrt. 2013, 14:29    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn vorige ktm had 80.000 km, had nog altijd eerste koppeling...
_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Roeligan



Geregistreerd op: 27-12-2007
Berichten: 804
Woonplaats: Heusden-Zolder

BerichtGeplaatst: Wo, 13 Mrt. 2013, 14:35    Onderwerp: Reageer met quote

Master of Disaster schreef:
*SLIK* een nieuwe koppeling van KTM kost zomaar eventjes 335,81 euro aan onderdelen (staalplaten, veren en frictieplaten inclusief).
Alternatieven mogen zich melden...


op EBAY staan frictiepaten (en sets ook wel denk ik) van EBC (en Lucas misschien ook, twijfel ff).
Heb in mijne (Rekluse) nu al 30K km EBC zitten geloof ik.
Kosten een pak minder.
MAAR: de eerste & laatste frictieplaat zit/zat er niet bij geloof ik.
De Rekluse gebruikt ook andere staalplaten, maar dat terzijde...

_________________
www.roeligan.net
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 13 Mrt. 2013, 14:42    Onderwerp: Reageer met quote

der zijn overigens 2 manieren waarop de koppelingplaten 'versleten' kunne zijn:

1: ze zijn echt op gesleten: Dit is gewoon vast te stellen door ze te meten op dikte. Volgens mij staat er een maar voor de dikte van het totale pakket opgegeven in het WPH.

2: de platen zijn 'verglaasd': Dan ziojn de voeringsplaten hard geworden en pakken niet goed meer. Zolang de koppeling niet meer slipt en je daarop blijft letten is het niet erg, sterker nog, op den duur wordt het dan weer beter omdat je de verglaasde laag er af slijt. Je kunt dan ook de platen heel even op zeer fijn waterschuur 'opruwen'. Als de dikte dan nog binnen spec is hoef je niets nieuws te kopen.

ERGO:
Haal dat dekseltje effe los, trek de platen er uit (kijk goed hoe ze er in zitten en markeer evt positie en volgorde etc.!!!), en MEET gewoon of ze versleten zijn.
Dat spaart je onnodig geld uitgeven.

Koppelings platen eruit kan vanaf de zijkant met de motor op zijn kant zonder olie af te tappen en is echt niet veel werk.

Je kunt het natuurlijk ook combineren met de beurt en wel het hele zijdeksel er af halen (pakking!) en meteen olie-druk-veertje meenemen.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1157
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Wo, 13 Mrt. 2013, 15:55    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
der zijn overigens 2 manieren waarop de koppelingplaten 'versleten' kunne zijn:

1: ze zijn echt op gesleten: Dit is gewoon vast te stellen door ze te meten op dikte. Volgens mij staat er een maar voor de dikte van het totale pakket opgegeven in het WPH.

2: de platen zijn 'verglaasd': Dan ziojn de voeringsplaten hard geworden en pakken niet goed meer. Zolang de koppeling niet meer slipt en je daarop blijft letten is het niet erg, sterker nog, op den duur wordt het dan weer beter omdat je de verglaasde laag er af slijt. Je kunt dan ook de platen heel even op zeer fijn waterschuur 'opruwen'. Als de dikte dan nog binnen spec is hoef je niets nieuws te kopen.

ERGO:
Haal dat dekseltje effe los, trek de platen er uit (kijk goed hoe ze er in zitten en markeer evt positie en volgorde etc.!!!), en MEET gewoon of ze versleten zijn.
Dat spaart je onnodig geld uitgeven.

Koppelings platen eruit kan vanaf de zijkant met de motor op zijn kant zonder olie af te tappen en is echt niet veel werk.

Je kunt het natuurlijk ook combineren met de beurt en wel het hele zijdeksel er af halen (pakking!) en meteen olie-druk-veertje meenemen.


Jep, ik heb de koppeling er ook al een keer uit gehad bij een groot onderhoud. Toen was ze nog binnen spec, maar geen idee hoe snel dat slijt eigenlijk. Ik hoopte preventief een koppeling te kopen zodat ik ze heb liggen als het een keertje dringend nodig is. Ik hou niet zo van wachten op onderdelen namelijk.
Wat denken jullie van alternatieve merken als EBC of Barnett?
Fait divers: toen ik de koppeling er vorige keer uithaalde zat hij verkeerd gemonteerd: de buitenste ring moet volgens het WPH een "tand" verder zitten dan de rest van het pak, enig idee waarom dat zo moet (en waarom het duidelijk geen kwaad kan als het niet zo is, aangezien de mijne er sinds fabriek nooit uit geweest was en verkeerd zat)?

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif