Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1157 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Zo, 10 Mrt. 2013, 15:54 Onderwerp: Koppeling vervangen? |
|
|
Voor de eigenaars van een Adventure met "hogere" kilometerstand: hoe lang hebben jullie gemiddeld gedaan met de eerste koppeling ering? Ik ben aan het twijfelen om de mijne preventief te vervangen in verband met weer enkele reisjes die eraan zitten te komen. Als ik dan tot vervangen over zou gaan nog enkele vraagjes:
- KTM koppeling of toch een secundair merk proberen?
- Enkel frictieplaten vervangen of ook staalplaten?
- moeten de belleville veer en binnenste alu plaat ook vervangen worden? _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 10 Mrt. 2013, 17:36 Onderwerp: |
|
|
tja.. hangt er erg vanaf wat je er mee doet.
ik heb mijn 950 koppeling bij zo'n 30'dkm vervangen, nadat de centrale moer was losgelopen en de koppeling daardoor een paar keer doorgeslipt was: platen verglaasd, niet echt geweldig meer: Met oog op rallies daarna, alle voeringsplaten vervangen.
Ik zou
- alleen de voeringsplaten vervangen
- de staalplaten controleren of ze vlak zijn, en niet blauw gebrand (anders vervangen natuurlijk)
- Volgens mij is er GEEN binnenste alu-plaat. Dat is de drukplaat. Als ie sterk ingesleten is vervangen.. anders niet.
- let op: Buitenste voeringsplaat is anders (ander materiaal, ivm alu-tegenzijde), en de binnenste is smaller ivm de Belleville veer.
- veer zal je de kop niet kosten.. preventief vervangen
Drukveren: nameten en evt vervangen
en kijk ook de koppelingsversterker na: Als ie sterk ingevreten is zou ik die ook meenemen. (veroorzaakt het agressief aangrijpen) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1157 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Zo, 10 Mrt. 2013, 22:55 Onderwerp: |
|
|
En bestaat er een volledige koppelingskit van ktm of is dat per onderdeel te bestellen? Iemand een tip voor een adresje? _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1596 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Zo, 10 Mrt. 2013, 23:31 Onderwerp: |
|
|
de mijne heeft nu , ehm, kweetetnietvanbuiten, ergens in de 70.000km, of was het nu bijna 70.000? , en ik heb die platen nog nooit vervangen. Wel ne keer verstoken. Ik ga dat niet preventief vervangen. Maar ik ga op reis wél wat minerale olie meedoen. Joe never now.  _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1157 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Ma, 11 Mrt. 2013, 20:21 Onderwerp: |
|
|
*SLIK* een nieuwe koppeling van KTM kost zomaar eventjes 335,81 euro aan onderdelen (staalplaten, veren en frictieplaten inclusief).
Alternatieven mogen zich melden... _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
Geregistreerd op: 16-6-2012 Berichten: 191 Woonplaats: Haarlem, Netherlands
|
Geplaatst: Di, 12 Mrt. 2013, 19:45 Onderwerp: |
|
|
Hoi Master,
Ik heb op de ebay ooit eens een volledige koppeling voor de superduke gekocht. 100 eurie of zo, lage kilometers, alles in 1 keer vervangen, platen, korven, koppelversterker etc...alles toppie....
Ik heb eeb 950 en had met koude motor de bekende klapper koppeling, nergens meer last van
En als de boel er toch uitligt dan allicht gelijk het olie overdrukventieltje even updaten, weinig kosten.
Marc _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
Geregistreerd op: 13-9-2010 Berichten: 1032 Woonplaats: west-vl
|
Geplaatst: Wo, 13 Mrt. 2013, 14:29 Onderwerp: |
|
|
Mijn vorige ktm had 80.000 km, had nog altijd eerste koppeling... _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Wo, 13 Mrt. 2013, 14:35 Onderwerp: |
|
|
Master of Disaster schreef: | *SLIK* een nieuwe koppeling van KTM kost zomaar eventjes 335,81 euro aan onderdelen (staalplaten, veren en frictieplaten inclusief).
Alternatieven mogen zich melden... |
op EBAY staan frictiepaten (en sets ook wel denk ik) van EBC (en Lucas misschien ook, twijfel ff).
Heb in mijne (Rekluse) nu al 30K km EBC zitten geloof ik.
Kosten een pak minder.
MAAR: de eerste & laatste frictieplaat zit/zat er niet bij geloof ik.
De Rekluse gebruikt ook andere staalplaten, maar dat terzijde... _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 13 Mrt. 2013, 14:42 Onderwerp: |
|
|
der zijn overigens 2 manieren waarop de koppelingplaten 'versleten' kunne zijn:
1: ze zijn echt op gesleten: Dit is gewoon vast te stellen door ze te meten op dikte. Volgens mij staat er een maar voor de dikte van het totale pakket opgegeven in het WPH.
2: de platen zijn 'verglaasd': Dan ziojn de voeringsplaten hard geworden en pakken niet goed meer. Zolang de koppeling niet meer slipt en je daarop blijft letten is het niet erg, sterker nog, op den duur wordt het dan weer beter omdat je de verglaasde laag er af slijt. Je kunt dan ook de platen heel even op zeer fijn waterschuur 'opruwen'. Als de dikte dan nog binnen spec is hoef je niets nieuws te kopen.
ERGO:
Haal dat dekseltje effe los, trek de platen er uit (kijk goed hoe ze er in zitten en markeer evt positie en volgorde etc.!!!), en MEET gewoon of ze versleten zijn.
Dat spaart je onnodig geld uitgeven.
Koppelings platen eruit kan vanaf de zijkant met de motor op zijn kant zonder olie af te tappen en is echt niet veel werk.
Je kunt het natuurlijk ook combineren met de beurt en wel het hele zijdeksel er af halen (pakking!) en meteen olie-druk-veertje meenemen. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1157 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Wo, 13 Mrt. 2013, 15:55 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | der zijn overigens 2 manieren waarop de koppelingplaten 'versleten' kunne zijn:
1: ze zijn echt op gesleten: Dit is gewoon vast te stellen door ze te meten op dikte. Volgens mij staat er een maar voor de dikte van het totale pakket opgegeven in het WPH.
2: de platen zijn 'verglaasd': Dan ziojn de voeringsplaten hard geworden en pakken niet goed meer. Zolang de koppeling niet meer slipt en je daarop blijft letten is het niet erg, sterker nog, op den duur wordt het dan weer beter omdat je de verglaasde laag er af slijt. Je kunt dan ook de platen heel even op zeer fijn waterschuur 'opruwen'. Als de dikte dan nog binnen spec is hoef je niets nieuws te kopen.
ERGO:
Haal dat dekseltje effe los, trek de platen er uit (kijk goed hoe ze er in zitten en markeer evt positie en volgorde etc.!!!), en MEET gewoon of ze versleten zijn.
Dat spaart je onnodig geld uitgeven.
Koppelings platen eruit kan vanaf de zijkant met de motor op zijn kant zonder olie af te tappen en is echt niet veel werk.
Je kunt het natuurlijk ook combineren met de beurt en wel het hele zijdeksel er af halen (pakking!) en meteen olie-druk-veertje meenemen. |
Jep, ik heb de koppeling er ook al een keer uit gehad bij een groot onderhoud. Toen was ze nog binnen spec, maar geen idee hoe snel dat slijt eigenlijk. Ik hoopte preventief een koppeling te kopen zodat ik ze heb liggen als het een keertje dringend nodig is. Ik hou niet zo van wachten op onderdelen namelijk.
Wat denken jullie van alternatieve merken als EBC of Barnett?
Fait divers: toen ik de koppeling er vorige keer uithaalde zat hij verkeerd gemonteerd: de buitenste ring moet volgens het WPH een "tand" verder zitten dan de rest van het pak, enig idee waarom dat zo moet (en waarom het duidelijk geen kwaad kan als het niet zo is, aangezien de mijne er sinds fabriek nooit uit geweest was en verkeerd zat)? _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
|