lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

lekke band

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Booom



Geregistreerd op: 6-1-2008
Berichten: 228
Woonplaats: IJsselstein

BerichtGeplaatst: Zo, 17 Feb. 2013, 23:22    Onderwerp: lekke band Reageer met quote

Vandaag verrast door een lekke voorband.
Kom de bocht uit en voelt al niet goed, stenen zand????
F devil ck lek.

Dit is niet de eerste keer dat ik lek rij maar nu een parker er rechtstandig in en binnen 10-20 meter rij ik op de velg, stoppen en de boel rechtop houden kost moeite.

Wat is de ervaring van anderen en hoe zetten jullie de moto zo snel mogelijk stil.

_________________
Grt Marc
lc8 adventure 2004
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dekster



Geregistreerd op: 13-10-2010
Berichten: 731
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Feb. 2013, 10:41    Onderwerp: Reageer met quote

@Boom: was dit off-road of on-road?

Ik heb één keer een momentje gehad op de snelweg.

Was wel een MT21. Deze band is niet zo stug/stijf, dus die was ook over de velgrand gelopen.

Dus met 120 km/hr trok de achterkant opeens naar scherp naar rechts (richting vangrail).... Dood eng!!! Tegensturen en ik denk heel licht geremd. Noppen liepen tegen de plastic ketting beschermer (Boven je ketting). Dat voelde ik tenminste..... (denk ik)
Daarna achterkant van de motor opeens als een dolle naar links.... Band was blijkbaar anders komen te zitten op de velg. Maar toen reed ik nog maar 60 km/hr. Uitrollen en heel licht bij remmen. Weer veel tegensturen en op vluchtstrook tot stilstand gekomen.

Dit was mijn eerste ervaring met lekke banden op de snelweg. Ik had geen tijd om na te denken, die vangrail kwam zo snel dichterbij .... Dus je handelt instinktief (denk ik).

Hier nog wat ervaringen: http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=1781

Gr. Dekster
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dekster



Geregistreerd op: 13-10-2010
Berichten: 731
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Feb. 2013, 10:59    Onderwerp: Reageer met quote

Oh, zie nu dat jij het hebt over een VOORband. Sorry.... lipsrsealed2

@Booom: Heb je touwens de standaard binnenband? Ik heb na mijn lekke band twee Michelinn UHD (Ultra Hevy Duty) gekocht (4 mm dik)... Meer merken verkopen dikkere binnenbanden. Baad het niet........

Gr, Dekster
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 722
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Feb. 2013, 12:25    Onderwerp: Reageer met quote

HD binnenbanden worden wel erg heet bij straatgebruik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Feb. 2013, 15:18    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe zet je de motor stil...door erop te blijven zitten en hopen dat alles goed gaat. Je kan daar geen handleiding voor maken "wat te doen als...". Een kwestie van genoeg geluk en genoeg ruimte hebben om stil te geraken is alles waar je kan op hopen. Heb ooit een lekke voorband gehad op een GSX-F (over stalen profiel gereden) en daar was niks geen sturen of controle aan. Ik had toen veel geluk dat er geen andere weggebruikers in de nabijheid waren en de berm breed genoeg was.
_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Feb. 2013, 21:16    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe stil te komen:

- begin met je voorwiel licht te maken en te houden; dus zelf met je kont naar achteren op het zadel, benen een beetje uitstrekken
- daarna ACHTER remmen (maar niet blokkeren natuurlijk)

Voor remmen is gevaarlijk omdat je de binnenband stuk kan trekken (band over de velg trekken, en dan is het in 1x veel erger... EN je kunt zelfs de band van de velg drukken.

Bij hoge snelheden lijkt het gevaarlijk, maar je hebt daar 'het voordeel' dat de band zlef naar buiten geslingert blijft door de draaisnelheid.

veder is het natuurlijk een beetje geluk hebben: Als je het net merkt voor de bocht, bij het aanremmen... dan heb je niet veel keuze, en moet je misschien gewoon de bocht niet nemen, maarja, dat moet ook maar net kunnen.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Di, 19 Feb. 2013, 11:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ooit een afgescheurd ventiel van de achterband gehad toen ik gas gaf in een bochtje op de dijk en de gang er goed in had zitten. Dan is 5 meter verder in de bocht je band helemaal leeg.

Ik heb de volle breedte van het wegdek + de twee stroken gras nodig gehad en het scheelde niks of ik lag beneden in het prikkeldraad.

Pfieuw, dat was niet grappig.

Maar de meeste lekke banden waren gewoon 'hee, dat voelt raar? Even de berm in sturen en kijken wat er mis is'.

Offroad ook wel eens een voorband lek gehad. Zat een bandenklem in het wiel en het reed eigenlijk best lekker laugh2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Booom



Geregistreerd op: 6-1-2008
Berichten: 228
Woonplaats: IJsselstein

BerichtGeplaatst: Wo, 20 Feb. 2013, 23:55    Onderwerp: Reageer met quote

@ Dekster, was onroad. Kont naar achteren om voorwiel lichter te maken knoop ik in mijn oren.
veel tijd om te denken heb je trouwens niet met een snelle afloper

_________________
Grt Marc
lc8 adventure 2004
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 21 Feb. 2013, 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

klopt vaak weinig tijd.. dus moet je die reflex eigenlijk oefenen.

't is hetzelfd als offroad een zacht zand stuk in rijden, of een modder stuk: Je remt af (en dat moet ook) door het zachte spul (en omdat je achter remt), maar daardoor bren je snel ongemerkt je gewicht naar voren, en dat is precies wat NIET moet.
eigenlijk moet je gasgeven (en bij een klein stukkie zand kan dat), maarja, bij een lekke band of een grote zandbak... zal je toch ooit af moeten remmen. Dus kont naar achter op het zadel en de armen uitstrekken en voorzichtig achterrem erbij..

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif