Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Booom
Geregistreerd op: 6-1-2008 Berichten: 228 Woonplaats: IJsselstein
|
Geplaatst: Zo, 17 Feb. 2013, 23:22 Onderwerp: lekke band |
|
|
Vandaag verrast door een lekke voorband.
Kom de bocht uit en voelt al niet goed, stenen zand????
F ck lek.
Dit is niet de eerste keer dat ik lek rij maar nu een parker er rechtstandig in en binnen 10-20 meter rij ik op de velg, stoppen en de boel rechtop houden kost moeite.
Wat is de ervaring van anderen en hoe zetten jullie de moto zo snel mogelijk stil. _________________ Grt Marc
lc8 adventure 2004 |
|
Naar boven |
|
|
Dekster
Geregistreerd op: 13-10-2010 Berichten: 731 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 18 Feb. 2013, 10:41 Onderwerp: |
|
|
@Boom: was dit off-road of on-road?
Ik heb één keer een momentje gehad op de snelweg.
Was wel een MT21. Deze band is niet zo stug/stijf, dus die was ook over de velgrand gelopen.
Dus met 120 km/hr trok de achterkant opeens naar scherp naar rechts (richting vangrail).... Dood eng!!! Tegensturen en ik denk heel licht geremd. Noppen liepen tegen de plastic ketting beschermer (Boven je ketting). Dat voelde ik tenminste..... (denk ik)
Daarna achterkant van de motor opeens als een dolle naar links.... Band was blijkbaar anders komen te zitten op de velg. Maar toen reed ik nog maar 60 km/hr. Uitrollen en heel licht bij remmen. Weer veel tegensturen en op vluchtstrook tot stilstand gekomen.
Dit was mijn eerste ervaring met lekke banden op de snelweg. Ik had geen tijd om na te denken, die vangrail kwam zo snel dichterbij .... Dus je handelt instinktief (denk ik).
Hier nog wat ervaringen: http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=1781
Gr. Dekster |
|
Naar boven |
|
|
Dekster
Geregistreerd op: 13-10-2010 Berichten: 731 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 18 Feb. 2013, 10:59 Onderwerp: |
|
|
Oh, zie nu dat jij het hebt over een VOORband. Sorry....
@Booom: Heb je touwens de standaard binnenband? Ik heb na mijn lekke band twee Michelinn UHD (Ultra Hevy Duty) gekocht (4 mm dik)... Meer merken verkopen dikkere binnenbanden. Baad het niet........
Gr, Dekster |
|
Naar boven |
|
|
Blackbert
Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 722 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Ma, 18 Feb. 2013, 12:25 Onderwerp: |
|
|
HD binnenbanden worden wel erg heet bij straatgebruik. |
|
Naar boven |
|
|
Raketman
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Ma, 18 Feb. 2013, 15:18 Onderwerp: |
|
|
Hoe zet je de motor stil...door erop te blijven zitten en hopen dat alles goed gaat. Je kan daar geen handleiding voor maken "wat te doen als...". Een kwestie van genoeg geluk en genoeg ruimte hebben om stil te geraken is alles waar je kan op hopen. Heb ooit een lekke voorband gehad op een GSX-F (over stalen profiel gereden) en daar was niks geen sturen of controle aan. Ik had toen veel geluk dat er geen andere weggebruikers in de nabijheid waren en de berm breed genoeg was. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 18 Feb. 2013, 21:16 Onderwerp: |
|
|
Hoe stil te komen:
- begin met je voorwiel licht te maken en te houden; dus zelf met je kont naar achteren op het zadel, benen een beetje uitstrekken
- daarna ACHTER remmen (maar niet blokkeren natuurlijk)
Voor remmen is gevaarlijk omdat je de binnenband stuk kan trekken (band over de velg trekken, en dan is het in 1x veel erger... EN je kunt zelfs de band van de velg drukken.
Bij hoge snelheden lijkt het gevaarlijk, maar je hebt daar 'het voordeel' dat de band zlef naar buiten geslingert blijft door de draaisnelheid.
veder is het natuurlijk een beetje geluk hebben: Als je het net merkt voor de bocht, bij het aanremmen... dan heb je niet veel keuze, en moet je misschien gewoon de bocht niet nemen, maarja, dat moet ook maar net kunnen. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Di, 19 Feb. 2013, 11:17 Onderwerp: |
|
|
Ik heb ooit een afgescheurd ventiel van de achterband gehad toen ik gas gaf in een bochtje op de dijk en de gang er goed in had zitten. Dan is 5 meter verder in de bocht je band helemaal leeg.
Ik heb de volle breedte van het wegdek + de twee stroken gras nodig gehad en het scheelde niks of ik lag beneden in het prikkeldraad.
Pfieuw, dat was niet grappig.
Maar de meeste lekke banden waren gewoon 'hee, dat voelt raar? Even de berm in sturen en kijken wat er mis is'.
Offroad ook wel eens een voorband lek gehad. Zat een bandenklem in het wiel en het reed eigenlijk best lekker |
|
Naar boven |
|
|
Booom
Geregistreerd op: 6-1-2008 Berichten: 228 Woonplaats: IJsselstein
|
Geplaatst: Wo, 20 Feb. 2013, 23:55 Onderwerp: |
|
|
@ Dekster, was onroad. Kont naar achteren om voorwiel lichter te maken knoop ik in mijn oren.
veel tijd om te denken heb je trouwens niet met een snelle afloper _________________ Grt Marc
lc8 adventure 2004 |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 21 Feb. 2013, 20:41 Onderwerp: |
|
|
klopt vaak weinig tijd.. dus moet je die reflex eigenlijk oefenen.
't is hetzelfd als offroad een zacht zand stuk in rijden, of een modder stuk: Je remt af (en dat moet ook) door het zachte spul (en omdat je achter remt), maar daardoor bren je snel ongemerkt je gewicht naar voren, en dat is precies wat NIET moet.
eigenlijk moet je gasgeven (en bij een klein stukkie zand kan dat), maarja, bij een lekke band of een grote zandbak... zal je toch ooit af moeten remmen. Dus kont naar achter op het zadel en de armen uitstrekken en voorzichtig achterrem erbij.. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|