lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

CAD-files wielnaven LC8, zijn die ergens te vinden?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DaBit

BerichtGeplaatst: Ma, 4 Feb. 2013, 19:12    Onderwerp: CAD-files wielnaven LC8, zijn die ergens te vinden? Reageer met quote

Zo regelmatig komt er een vraag langs voor een extra wielsetje voor zo'n LC8. En die wielsetjes komen ook wel te koop, alleen vind ik de prijzen niet erg democratisch.
Mijn achterwieltje viel kwa prijs wel mee, maar een voorwieltje vinden voor een prijs die me zint valt toch tegen. Ik heb nog nooit in m'n leven meer dan 50 euro betaald voor een kaal OEM voorwieltje, maar als je het driedubbele bied voor een OEM LC8 voorwiel (of EXC/690) levert dat alleen maar lachsalvo's op. Wet van vraag en aanbod, schat ik zo.

Nu heb ik tegenwoordig een simpel 3-assig CNC-freesbankje staan (beetje uit de hand gelopen 'ik wil iets hebben dat ronde en haakse gaten kan boren'), en eerlijk gezegd vind ik zo'n wielnaaf er niet als onmogelijk project uitzien. Zou ik wel een 4e as voor nodig hebben, maar die komt er toch wel ooit.

Weet iemand toevallig ergens een (3D solid of mesh) CAD-file te vinden van zo'n wielnaaf? En dan bij voorkeur meteen LC8?
Kan ik eens controleren of het idee dat het wel te maken is klopt, en eens kijken of de freestijd op mijn hobbyspul niet excessief word.
Ik kan het uiteraard ook tekenen, maar om eens te kijken of het haalbaar is is dat wel wat veel werk, en ik ben liever lui dan moe.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
ToKkE

BerichtGeplaatst: Ma, 4 Feb. 2013, 21:09    Onderwerp: Reageer met quote

Zelf heb ik geen cad data... maar als er iemand een naaf ter beschikking kan stellen dan kan ik die op het werk eens laten inscannen...
Moest dit projectje iets worden dan ben ik ook geinteresseerd in een nieuw setje wielen... mn voorwiel is momenteel al redelijk vierkant... stars
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 4 Feb. 2013, 21:10    Onderwerp: Reageer met quote

spaakgat staat niet haaks ofzo ... maar schuin in 2 richtingen, en niet door het midden wijzend.

Natuurlijk is het zelf te maken... maar dan koop je een duur stuk alu (een beetje kwali wil je immer wel, sta je lang veel werk te doen, en moet je nog steeds:

35 euro voor lagers, keerringen en sluitringen
75 euro voor een goedkoop prut velgje
75 euro voor spaken
(+ wat klein spul zoals busjes enzo)

m.a.w: ik denk dat je dan ook 225 euro kwijt bent, alleen een boel werk meer!

ps.: Het moet toch lukken om een EXC naaf op de kop te tikken met een verrotte velg er omheen? voor weinig!

DaBit

BerichtGeplaatst: Ma, 4 Feb. 2013, 23:01    Onderwerp: Reageer met quote

Hmm, ik zie inderdaad dat een stukje knap aluminium voor zoiets (6082-T6) ook al gauw 100 euro kost.
Nu verdwijnt het merendeel van dat aluminium de Karcher stofzuiger in en zijn ze bij de metaalrecycling wel erg dol op schone spanen, maar tenzij je met een hoeveelheid aankomt waarmee je kunt onderhandelen levert dat alsnog maar net iets meer dan niks op (1,25/kg ofzo).

Gaten die in 2 richtingen scheef staan zijn ook lastig; dat krijg je met 4 assen niet voor elkaar (1 richting scheef wel, BTW). En een 5e as word me te gek plus dat ik dan ruimte in de hoogte tekort ga komen.

Dat gaat het 'm dus niet worden vrees ik.
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 4 Feb. 2013, 23:07    Onderwerp: Reageer met quote

er zijn overigens wel alternatieven voor de originele naaf natuurlijk, zoals een Thalon naaf. Ook niet goedkoop, maar wel mooier, sterker en beter voor vergelijkbaar schokkende prijs :-/

Als je overigens een echte sterke velg wil, zoals een Excel velg, dan ben je ook gewoon 150 euro voor enkel de velg kwijt...

Ik heb destijds gewoon een tijd gezocht totdat ik iemand (Dl) vond met originele wielen waarvan de spaken al roestte en deuken in de velg zaten... Nieuwe excel en verschraalde RVS spaken erbij en dan zelf een dagje spaken (met de originele wielen ernaast, wel zo makkelijk).

(ps.: Je mag best mijn offroad wielen effe lenen om te copieren ofzo, als je dat zou willen)

DaBit

BerichtGeplaatst: Di, 5 Feb. 2013, 0:10    Onderwerp: Reageer met quote

Mjah, ik hoef niet zo nodig een supersterke velg. Gewoon sterk is ook goed zat. Offroadrijden doe ik alleen maar recreatief en niet te ingewikkeld meer; ik heb al zat lichamelijke schade opgelopen en inmiddels ook 2 kindertjes thuis waar ik geacht word nog lang mee te spelen. Maar het 'hee, waar gaat dit weggetje naartoe?'-spelletje blijft leuk.

Wel wil ik een compleet setje extra wielen, want wat een motor offroad kan is ten eerste afhankelijk van de zot die erop zit en ten tweede van het schoeisel. Een setje fatsoenlijke noppen scheelt gewoon heel veel.

Achterwieltje heb ik destijds goedkoop kunnen overnemen van een clublid, en da's ook de grootste noodzaak want die achterband wisselen is een @#$%@-karwei. Voorbandje is zo gebeurd.
Voorwieltje moet daarom ook niet te gek worden kwa prijs, want dat is het mij gewoon niet waard.

En sja, aangezien delen echt heel mooi en maatnauwkeurig van dat freesbankje af komen en er waarschijnlijk wel meer mensen zijn met eventuele interesse in betaalbare naven is 1+1 gauw gedaan, plus dat ik het wel leuk zou vinden om zoiets te proberen. Magoed, dan moet het wel betaalbaar en doenbaar zijn, en daar lijkt het even niet op.

Offtopic: dit kwam vanavond van de freesbank af. Voor een simpele schuurprutser die zelfs de stepperdrives nog zelf ontworpen en in mekaar geprutst heeft is dat Gaaf met hoofdletter G. Dit is dan kunststof, maar met aluminium en staal haal ik dezelfde kwaliteit. Kun je heel leuk motoronderdeeltjes mee fabrieken dus.

Naar boven
Muug

BerichtGeplaatst: Di, 5 Feb. 2013, 10:14    Onderwerp: Reageer met quote

waw stunned

idea2 Maak jij even een koppelingskorfblokkeertooltje voor mij? laugh3

DaBit

BerichtGeplaatst: Di, 5 Feb. 2013, 11:05    Onderwerp: Reageer met quote

Dat noemen ze toch achterrem en luchtsleutel of oude metalen plaat met handvat eraan gelast? rolleyes3
Als ik dat voor je moet maken: ik bestel met alle plezier een metalen koppelingsplaatje bij de KTM dealer en las d'r een strip of stuk pijp op voor je hoor.

Vanochtend nog eens 2 minuten naar de naven van m'n brommer gekeken, maar technisch ondoenbaar is het niet. Voor die spaakgaten hoef je in feite alleen maar de 4e as ('draaitafel') een keer onder een hoek te monteren op de kruistafel lijkt het wel.

Dat die gaten 'scheef' staan is overigens ook wel logisch, anders kom je er niet bij met je boortje.
Verder zie ik ook wel mogelijkheden om het spul wat aan te passen aan de eigen fabricagemogelijkheden.

Maar of 't ook zinnig is om een blok alu om te toveren tot wielnaaf, sja.
Naar boven
Muug

BerichtGeplaatst: Di, 5 Feb. 2013, 14:03    Onderwerp: Reageer met quote

DaBit schreef:

Maar of 't ook zinnig is om een blok alu om te toveren tot wielnaaf, sja.

Tja, alle aluvelgfabrikanten gebruiken massieve blokken alu om er luxevelgen uit te persen. Heb ik eens gezien op Discovery Channel, velgen van een Lamborghini, een blok van 25 kg werd geperst en gefreesd tot een velg van 12 kilo dacht ik.
De vraag is : vind jij het zinnig. smiley

DaBit

BerichtGeplaatst: Di, 5 Feb. 2013, 14:32    Onderwerp: Reageer met quote

Nouja, zowiezo hoeft het niet eens zinnig te wezen om leuk te zijn he? Da's tenslotte ook het hele bestaansrecht van een LC8 laugh2

Ik denk dat ik ondanks dat er wel wat aanpassingen nodig zijn om de maakbaarheid te vergroten nog steeds wel interesse zou hebben in een CAD-bestand onder het motto 'beter goed gejat dan slecht verzonnen'. Maar of ik het ook doorzet weet ik nog niet. Worden al met al toch dure naafjes.
Naar boven
Freebert

BerichtGeplaatst: Di, 5 Feb. 2013, 15:10    Onderwerp: Reageer met quote

Dabit, je enthousiasme is aanstekelijk! Natuurlijk ga jij dat zelf maken. En ik hou het hier zoals gewoonlijk weer vol spanning in't oog. thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Raketman

BerichtGeplaatst: Di, 5 Feb. 2013, 19:35    Onderwerp: Reageer met quote

Exclusiviteit heeft zijn prijs...

"Ah, Talon-naven met Excel ?"

"Nah, Dabit-naven met Excel..."

grin

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Booom

BerichtGeplaatst: Wo, 6 Feb. 2013, 12:53    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:

ps.: Het moet toch lukken om een EXC naaf op de kop te tikken met een verrotte velg er omheen? voor weinig!

Is de ACHTER naaf van een EXC gelijk aan de lc8?

Dr_Bean
Site Admin

Nieuw berichtGeplaatst: Wo, 6 Feb. 2013, 13:39    Onderwerp: Reageer met quote

nee, zowel voor als achter zijn anders.

EXC voorwiel kun je wel passend maken.

achterwiel zeker niet: EXC heeft geen tandwieldemping en is veel smaller.
(een 690 wiel komt inde buurt...)

DaBit

Nieuw berichtGeplaatst: Ma, 11 Feb. 2013, 22:09    Onderwerp: Reageer met quote

Hmm, heel misschien een leuk adresje gevonden voor aluminium. Merendeel is 6082-T6, is voor hun afval, en er zitten verrekt grote blokken en stukken rondstaf tussen. Tot maatje 'pak de vorkheftruck maar' aan toe.

Zou me 1,50/kg moeten kosten. De oudijzerboer betaalt 1,30/kg voor schone spanen. Dan kost elke kg alu die ik wegfrees me nog maar een paar centen aan materiaal.

Kijk, en dan word 't leuk laugh2

Klinkt wel nog een beetje te mooi om waar te wezen, en meestal is het dat dan ook. Na de carnaval eens serieus handelen....
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: