Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Hanu
Geregistreerd op: 20-10-2012 Berichten: 95
|
Geplaatst: Za, 29 Dec. 2012, 17:22 Onderwerp: Help motor start niet meer! |
|
|
Heren,
Mijn motor heeft 2 maanden stil gestaan. Tussentijd altijd op druppellader.
Ik wou vandaag lekker rijden met dit mooie weer start mijn motor niet meer.
Toen ik de motor startte heeft deze ongeveer 30 sec gelopen. Elke keer als ik klein beetje gas wou geven viel de motor bijna uit.
Dus ik dacht laat hem nog stationair lopen met choke.
Daarna viel de motor uit en kreeg ik de motor niet meer aan. Tot gevolg accu leeggestart. Dus ik dacht misschien accu stuk. Deze heb ik laten testen bij een motorboer maar de accu is nog 100%.
Dus als ik de motor nu probeer te starten hoor je niks meer ( startmotor doet niks meer)
Je hoort de start relais wel. En mijn display wordt minder fel als ik probeer te starten.
De 2 zekeringen bij de relais zijn nog goed. Geen oxidatie ergens.
Wat zou het kunnen zijn?
|
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
Geregistreerd op: 8-8-2008 Berichten: 333
|
Geplaatst: Za, 29 Dec. 2012, 19:26 Onderwerp: |
|
|
Dus als je op de startknop duwt, dan hoor je niks ronddraaien en verder zie je terwijl je duwt wel het display minder fel worden?
Raar.
Display minder fel = spanningsval = behoorlijk grote stroomsterkte (wat je verwacht bij normaal starten) = ergens wordt een hoop vermogen gedissipeerd...
Het logische zou zijn in de startmotor, maar die hoor je dan weer niet.
Even voor de zekerheid: op het moment dat je de startknop terug lost, dan gaat het display ook terug fel lichten?
|
|
Naar boven |
|
 |
Hanu
Geregistreerd op: 20-10-2012 Berichten: 95
|
Geplaatst: Za, 29 Dec. 2012, 19:38 Onderwerp: |
|
|
disco stu schreef: | Dus als je op de startknop duwt, dan hoor je niks ronddraaien en verder zie je terwijl je duwt wel het display minder fel worden?
Raar.
Display minder fel = spanningsval = behoorlijk grote stroomsterkte (wat je verwacht bij normaal starten) = ergens wordt een hoop vermogen gedissipeerd...
Het logische zou zijn in de startmotor, maar die hoor je dan weer niet.
Even voor de zekerheid: op het moment dat je de startknop terug lost, dan gaat het display ook terug fel lichten? |
Ja klopt!
Ik heb de accu nu weer aan de druppellader kijken of de motor morgen wel start.
Enige wat ik kan verzinnen is dat de accu toch niet goed is.
Ik heb ook geprobeerd mijn motor via start kabels te starten maar er gebeurde ook niks . Misschien te kort eraan gehangen..
|
|
Naar boven |
|
 |
skippie

Geregistreerd op: 6-2-2011 Berichten: 129 Woonplaats: twente
|
Geplaatst: Za, 29 Dec. 2012, 22:21 Onderwerp: |
|
|
Heb ik ook een keer gehad met de 950, vergeten dat ik de benzinekraan dicht had gezet.
_________________ KTM 950ADVENTURE 2006
KTM EXC 300 1998 |
|
Naar boven |
|
 |
Hanu
Geregistreerd op: 20-10-2012 Berichten: 95
|
Geplaatst: Za, 29 Dec. 2012, 22:25 Onderwerp: |
|
|
Bij mij staan ze al open ( dubbel check)
Maar dan zal je startmotor wel moeten starten horen. Motor doet niks meer
|
|
Naar boven |
|
 |
skippie

Geregistreerd op: 6-2-2011 Berichten: 129 Woonplaats: twente
|
Geplaatst: Za, 29 Dec. 2012, 22:50 Onderwerp: |
|
|
Er zit ook ergens een of ander relais of stekkerblok wat oxideert, ergens onder in de motor.
Staat hier wel ergens op het forum, anders DRBEAN even vragen die weet het volgens mij wel.
_________________ KTM 950ADVENTURE 2006
KTM EXC 300 1998 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 30 Dec. 2012, 13:49 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij heb je 2 problemen:
voor de duidelijkheid: 950 neem ik aan??
eerst startte je motor wel (en dus was je accu goed (genoeg)), maar bleef ie niet lopen: Dat lijkt er op dat ie niet genoeg benzine toevoer kreeg:
- kraantjes (3x!) dicht
- benzinepomp stuk (bij de 950)
- carburateur vuil/vuile benzine of dergelijk.
MAAR; wat ook nog kan is dat er ergens een slecht contact is wat door trillingen stroomuitval veroorzaakt zodra je gas geeft...
NU heb je een ander probleem: Als je startermotor niet draait, dan krijgt ie gewoon te weinig stroom.
dan :
- is ofwel je accu te slap
- ofwel er te veel weerstand in de kabels van de accu naar de startmotor, of naar het startrelais.
Controleer alle kabels en vooral de aansluitingen op de accu en bij het startrelais.
Controleer ook de 30A hoofzekering bij het startrelais.
Je mag de 950 ook best hulp-starten met een auto-accu, maar hij heeft zijn eigen accu echt nodig om volwaardig te starten (dus alleen via de startkabels lukt het echt niet!)
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Hanu
Geregistreerd op: 20-10-2012 Berichten: 95
|
Geplaatst: Zo, 30 Dec. 2012, 18:24 Onderwerp: |
|
|
3 kranen? Ik ken er maar 2 bij de tank. 3e ken ik niet dus daaraan zou het niet liggen omdat ik daar ook niet aan heb gezeten.
Vanmorgen nog proberen te starten maar hij doet helemaal niks meer. Je hoort alleen de start relais.
Dus ik moet nu dus tussen me kabels van me accu en start relais controleren?
30a zekering is nog goed. Zelfs nog vervangen.
Het vreemde dat de motor wel startte alleen na 3 sec uitviel. Kreeg de motor ook niet meer aan. ( misschien verzopen) ik las ook op het forum dat het aan de sommerdoor kon liggen.
Ik laat de accu paar dagen aan de optimate hangen kijken of daarna de motor start.
|
|
Naar boven |
|
 |
skippie

Geregistreerd op: 6-2-2011 Berichten: 129 Woonplaats: twente
|
|
Naar boven |
|
 |
Hanu
Geregistreerd op: 20-10-2012 Berichten: 95
|
Geplaatst: Zo, 30 Dec. 2012, 19:02 Onderwerp: |
|
|
Ik heb een 950 smr. Zoiets ben ik nog niet tegengekomen
|
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
Geregistreerd op: 8-8-2008 Berichten: 333
|
Geplaatst: Zo, 30 Dec. 2012, 20:26 Onderwerp: |
|
|
Of het probleem wel of niet aan we accu ligt kan je vrij makkelijk testen door:
- met multimeter spanning monitoren terwijl je start
- proberen starten met startkabels naar autoaccu
Ahja volgens mij inderdaad maar 2 kraantjes.
|
|
Naar boven |
|
 |
Hanu
Geregistreerd op: 20-10-2012 Berichten: 95
|
Geplaatst: Zo, 30 Dec. 2012, 20:33 Onderwerp: |
|
|
Ik had mijn motor al via mijn auto proberen te starten maar er gebeurde niks.
Nu twijfel ik of ik de klemmen wel goed erop hebt gedaan omdat ik ze niet goed kon klemmen. Ik zal morgen de accu even meten
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 30 Dec. 2012, 22:24 Onderwerp: |
|
|
als het een adventure is:
1 hoofdkraan
1 kraante aan de linker tank
1 kraantje aan de rechter tank,
die laatste 2 dus voor de onderlinge verbinding.
Maar daar zal het wel niet aan liggen ...
Accu spanning meten tijdens het starten (of de poging daartoe): als de accuspanning ver onder de 10 volt valt dan is de accu te slap.
Als de accu gewoon 12V blijft, dan is er dus te veer weerstand naar de startermotor toe.
Na 2 maanden niet rijden heb je wel wat oude benzine in de carburateur (of een droge carburateur), en duurt het soms even voordat de motor goed wil lopen. ps.: OOk de benzine in de tank wordt oud, dus zsm effe wat nieuwe peut er bij-in gooien helpt.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Hanu
Geregistreerd op: 20-10-2012 Berichten: 95
|
Geplaatst: Zo, 30 Dec. 2012, 22:28 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de tips!
Ik zal morgen wat benzine erin gooien en daarna meten.
Ik hou jullie op de hoogte!
|
|
Naar boven |
|
 |
Hanu
Geregistreerd op: 20-10-2012 Berichten: 95
|
Geplaatst: Ma, 31 Dec. 2012, 14:32 Onderwerp: |
|
|
Ik heb vandaag mijn accu opgemeten en deze is 12,98
Als ik mijn contact draai gaan me lampen aan en zakt deze naar 12,49.
Dit moet toch genoeg zijn om mijn startmotor te draaien?
Als ik op de startknop druk gebeurt er namelijk niks. Accu daalt wel naar 12,44.
Zou het aan de bedrading kunnen liggen van de start relais naar de startmotor? Hoe meet ik zoiets op?
|
|
Naar boven |
|
 |
|