Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
disco stu
|
Geplaatst: Di, 1 Jan. 2013, 22:19 Onderwerp: Kleppenspeling meten |
|
|
Met het groot onderhoud ben ik ook maar eens begonnen met het meten van de kleppenspeling.
Ik heb wel even aan m'n bol moeten krabben vooraleer het duidelijk was welke markeringen op de tandwielen van de nokkenassen ik nu net moest bekijken (blijkt af te hangen van bouwjaar motorblok).
Het resultaat van de meting, kunnen de ervaren LC8-kleppenstellers (euhm, ofzoiets...) hier een kritisch oog op werpen?
Kortom: het zijn er ineens 4 van de 8 buiten specificatie. Het gaat over een 950Se-2006. Volgens mij nog niet eerder speling aangepast.
Vraag: Bij allen wordt de speling minder. Is dit normaal? Is het normaal niet inlaat ruimer en exhaust uitlaat (of vice versa)?
Vraag 2: klopt het dat het beter is om de kleppenspeling aan het ruime uiteinde van het spectrum te hebben dan aan het nauwe uiteinde (bij inlaat en uitlaat) van het spectrum? Of komen die Harley-Davidson pastilles ook in kleinere incrementen dan 0,05mm?
Vraag 3: ter bevestiging, heb ik de juiste markeringen bekeken op de tandwielen? Zoals op schema heb ik gedaan.
Voorste cilinder: bolletjes op verst uiteenliggende buitenzijde van de tandwielen. zichtbaar vanaf linkerzijde motor.
Achterste cilinder: kruisjes op verst uiteenliggende binnenzijde van de tandwielen. zichtbaar vanaf linkerzijde motor.
Alvast bedankt! |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1599 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Di, 1 Jan. 2013, 23:04 Onderwerp: |
|
|
- uitlaatkleppen : speling kan groter worden door roetafzetting
- inlaatkleppen : speling kan kleiner worden door inslijten van de klepzetting
- ivm nauwe of ruime speling : met Harley-shims kan je accurater werken, maar ik had genoeg aan de KTM-shims (7 euro per shimmetje)
- ik moest er een zestal stellen op 75000km
- heb je gebruik gemaakt van dat special tooltje dat je indraait tot in een inkeping in de krukas? Zonder dat zou ik het niet durven doen. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
plukenannabel

|
Geplaatst: Wo, 2 Jan. 2013, 20:54 Onderwerp: |
|
|
wat voor tooltje is dat? _________________ Er zijn meer mensen die opgeven dan er zijn die die falen. |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 758 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Wo, 2 Jan. 2013, 22:19 Onderwerp: |
|
|
een lange M8 met een kegelvormige kop en aan het andere einde past er een inbussleutel in. om de krukas te blokeren in TDC. te koop bij KTM en niet duur, in tegenstelling tot sommige andere 'special tools'. |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Do, 3 Jan. 2013, 10:25 Onderwerp: |
|
|
Klepspelling wordt idd kleiner door het zn inslaan van kleppen op de zitting.
Ik zou eerder een iets ruimere spelling nemen, zodat de kleppen ook goed sluiten=betere koeling ....
= antwoord van een autodidact  _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Do, 3 Jan. 2013, 19:46 Onderwerp: |
|
|
Neen M8 vijs niet gebruikt. Ik heb de nokkenassen er nog niet uit gehad, alleen nog maar speling gemeten.
Dus inlaatkleppen:
- inslijten klepzetting -> speling wordt kleiner
Uitlaatkleppen:
- inslijten klepzetting -> speling wordt kleiner
- koolstofafzetting -> speling wordt groter
Netto groter of kleiner hangt af van welk effect het meest doorweegt.
De ene inlaatklep denk ik een 0.05mm kleiner tsjoepeke te geven en de 3 uitlaatkleppen een 0.025mm kleiner tsjoepeke. Carburateurs ga ik wat rijker afstellen (was ik al van plan).
3 van de 4 nokkenassen moeten eruit, dus ik denk ze ineens alle 4 te doen (wel één voor één) zodat ik effectief alle tsjoepekes kan opmeten en daarmee dus de volgende keer op voorhand al weet wat eronder zit.
Bedankt voor de input. Nog iemand met ervaring die kan bevestigen dat ik naar de juiste markeringen heb gekeken (bolletjes en kruisjes)? |
|
Naar boven |
|
 |
Harry

|
Geplaatst: Wo, 9 Jan. 2013, 21:45 Onderwerp: |
|
|
Je markeringen kloppen volgens mij (uit mijn hoofd) wel hoor. Wel voordat je de nokkenassen eruit haalt en daadwerkelijk gaat stellen die special tool gebruiken om je krukas vast te zetten. Als hij per ongeluk wegschiet (en dat risico is vrij groot!) kun je alle referentiepunten terug gaan zoeken.
Blackbert schreef: | een lange M8 met een kegelvormige kop en aan het andere einde past er een inbussleutel in. om de krukas te blokeren in TDC. te koop bij KTM en niet duur, in tegenstelling tot sommige andere 'special tools'. |
Dat stukje gereedschap kost inderdaad niet veel, maar uit een M8-draadeindje, sterkte 8.8 of hoger kan je hem prima zelf maken als je toegang hebt tot een draaibank of iemand kent die dat heeft. Kost nog geen 2 minuten tijd. Ik wilde destijds niet wachten op de levertijd dus ik heb hem zelf maar gemaakt: Stukje draadeind M8 en 2 tegen elkaar in gedraaide moertjes met wat borgmiddel (Loctite, hoge sterkte want het tooltje moet toch nooit meer uit elkaar). Moeren afgesteld op de juiste lengte en klaar. _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Do, 10 Jan. 2013, 1:14 Onderwerp: |
|
|
Tooltje kan ineens ook een bevestiging zijn dat de cilinder in BDP staat. Die uitsparing waar het tooltje in pakt, zou ook zichtbaar zijn als je in dat gat kijkt. Dus ik ga op zoek naar het tooltje, al is het maar voor gemoedsrust.
Verder nog niet aan verder gewerkt. Ik ben nog aan het wachten op de micrometer om de dikte van die plaatjes na te meten. De nokkenassen maak ik pas los als ik alles in huis heb en er dan ook direct aan kan doorwerken.
Ondertussen besteed ik mijn tijd wat nuttig om de carburateurs eens grondig te bestuderen. Een van de EPC-afsluitdopjes was blijkbaar ook al gebarsten... |
|
Naar boven |
|
 |
migsel

|
Geplaatst: Do, 10 Jan. 2013, 1:40 Onderwerp: |
|
|
Harry schreef: | Als hij per ongeluk wegschiet (en dat risico is vrij groot!) |
Dat moet je mij eens uitleggen.
Waarom zou de krukas ineens zomaar verdraaien? _________________ KTM990smr & 690e |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 758 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Do, 10 Jan. 2013, 2:01 Onderwerp: |
|
|
uit mijn blote hoofd: wanneer de ene cilinder in 't BDP staat worden er bij de andere kleppen open- of dichtgestuurd door de nokkenas. dat wordt tegengewerkt door de klepveren. het zou kunnen gebeuren dat die tegenwerkende krachten hun evenwicht verliezen, de sterkste wint, en alles draait een stukje.
je kan 't voelen als je de krukas met de hand ronddraait. de kans is klein, naar mijn gevoel, maar je zal 't maar voorhebben: net de nokkenassen eruit gehaald en hup. |
|
Naar boven |
|
 |
Harry

|
Geplaatst: Do, 10 Jan. 2013, 2:03 Onderwerp: |
|
|
Omdat hij op een BDP staat, met 1 cilinder op tuimelen. Je stelt steeds maar 1 kop, terwijl de andere op dat moment volledig gemonteerd is. De klepveren van die gemonteerde kop zijn behoorlijk sterk en willen hun nokkenas naar een ontspannen positie draaien. Die nokkenas geeft dan de krukas weer een zwieper. Probeer maar eens om hem op zijn merk te zetten en geef hem dan een heel klein zetje door, of draai hem langzaam een keertje rond in de normale draairichting, kijk maar wat er gebeurt. Het mooiste ga je dat zien als je het doet met een dop en een ratel. Contact af, centrale moer los en proberen. Maak je niks mee kapot. _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
 |
Harry

|
Geplaatst: Do, 10 Jan. 2013, 2:06 Onderwerp: |
|
|
Die kans is behoorlijk groot hoor, als je dat blokkeergereedschapje niet gebruikt. Ik zou het risico niet willen nemen. Een verkeerd stootje of tikje en je hangt... _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Do, 10 Jan. 2013, 8:47 Onderwerp: |
|
|
Bij het verdraaien naar BDP heb ik inderdaad gemerkt dat vlak voordat de markeringen op het juiste punt komen, het geheel in een keer doorratelt en de markeringen het juiste punt passeren.
Als je alleen maar een ratel hebt, is dat dus pas bij de 2de of 3de poging dat ik hem op het juiste punt gedraaid kreeg zonder dat hij doorsprong.
Met bougies los kan je de krukas iets makkelijker verdraaien maar draait het geheel ook veel makkelijker door voorbij het BDP... |
|
Naar boven |
|
 |
african

Geregistreerd op: 19-6-2006 Berichten: 274 Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem
|
Geplaatst: Do, 10 Jan. 2013, 8:55 Onderwerp: |
|
|
disco stu schreef: | ... Ik ben nog aan het wachten op de micrometer om de dikte van die plaatjes na te meten. ... |
Hmmm, heb je die echt nodig? Ga met hetzelfde klusje beginnen en ik kan met mijn schuifmaat toch het verschil meten tussen de voelermaatjes van 0,10 0,15 en 0,20. (wel goed kijken!)
Wat mag een redelijke micrometer kosten? En moet je nog ergens op letten bij aanschaf? _________________ Greet's |
|
Naar boven |
|
 |
Harry

|
Geplaatst: Do, 10 Jan. 2013, 11:16 Onderwerp: |
|
|
Mitutoyo is goed meetgereedschap en een gewone micrometer van 0-25 mm is niet zo duur hoor.
Het is meer het goede gebruik... Zorgen dat de meetvlakken schoon zijn en blijven, en natuurlijk het te meten voorwerp ook. Voor gebruik opletten dat hij goed op 0 staat, indraaien aan het "rateltje" (dunne busje aan het einde) en niet aan het dikkere gedeelte.
En nooit laten vallen natuurlijk! Voor precisie-meetgereedschap is dat dodelijk. _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
 |
|