lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Kleppenspeling meten
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
disco stu



Geregistreerd op: 8-8-2008
Berichten: 333

BerichtGeplaatst: Di, 1 Jan. 2013, 22:19    Onderwerp: Kleppenspeling meten Reageer met quote

Met het groot onderhoud ben ik ook maar eens begonnen met het meten van de kleppenspeling.
Ik heb wel even aan m'n bol moeten krabben vooraleer het duidelijk was welke markeringen op de tandwielen van de nokkenassen ik nu net moest bekijken (blijkt af te hangen van bouwjaar motorblok).

Het resultaat van de meting, kunnen de ervaren LC8-kleppenstellers (euhm, ofzoiets...) hier een kritisch oog op werpen?



Kortom: het zijn er ineens 4 van de 8 buiten specificatie. Het gaat over een 950Se-2006. Volgens mij nog niet eerder speling aangepast.

Vraag: Bij allen wordt de speling minder. Is dit normaal? Is het normaal niet inlaat ruimer en exhaust uitlaat (of vice versa)?

Vraag 2: klopt het dat het beter is om de kleppenspeling aan het ruime uiteinde van het spectrum te hebben dan aan het nauwe uiteinde (bij inlaat en uitlaat) van het spectrum? Of komen die Harley-Davidson pastilles ook in kleinere incrementen dan 0,05mm?

Vraag 3: ter bevestiging, heb ik de juiste markeringen bekeken op de tandwielen? Zoals op schema heb ik gedaan.
Voorste cilinder: bolletjes op verst uiteenliggende buitenzijde van de tandwielen. zichtbaar vanaf linkerzijde motor.
Achterste cilinder: kruisjes op verst uiteenliggende binnenzijde van de tandwielen. zichtbaar vanaf linkerzijde motor.

Alvast bedankt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1599
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Di, 1 Jan. 2013, 23:04    Onderwerp: Reageer met quote

- uitlaatkleppen : speling kan groter worden door roetafzetting
- inlaatkleppen : speling kan kleiner worden door inslijten van de klepzetting
- ivm nauwe of ruime speling : met Harley-shims kan je accurater werken, maar ik had genoeg aan de KTM-shims (7 euro per shimmetje)
- ik moest er een zestal stellen op 75000km
- heb je gebruik gemaakt van dat special tooltje dat je indraait tot in een inkeping in de krukas? Zonder dat zou ik het niet durven doen.

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
plukenannabel



Geregistreerd op: 6-10-2010
Berichten: 248

BerichtGeplaatst: Wo, 2 Jan. 2013, 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

wat voor tooltje is dat?
_________________
Er zijn meer mensen die opgeven dan er zijn die die falen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 758
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Wo, 2 Jan. 2013, 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

een lange M8 met een kegelvormige kop en aan het andere einde past er een inbussleutel in. om de krukas te blokeren in TDC. te koop bij KTM en niet duur, in tegenstelling tot sommige andere 'special tools'.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 994
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Do, 3 Jan. 2013, 10:25    Onderwerp: Reageer met quote

Klepspelling wordt idd kleiner door het zn inslaan van kleppen op de zitting.
Ik zou eerder een iets ruimere spelling nemen, zodat de kleppen ook goed sluiten=betere koeling ....
= antwoord van een autodidact bucktooth

_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
disco stu



Geregistreerd op: 8-8-2008
Berichten: 333

BerichtGeplaatst: Do, 3 Jan. 2013, 19:46    Onderwerp: Reageer met quote

Neen M8 vijs niet gebruikt. Ik heb de nokkenassen er nog niet uit gehad, alleen nog maar speling gemeten.

Dus inlaatkleppen:
- inslijten klepzetting -> speling wordt kleiner

Uitlaatkleppen:
- inslijten klepzetting -> speling wordt kleiner
- koolstofafzetting -> speling wordt groter
Netto groter of kleiner hangt af van welk effect het meest doorweegt.

De ene inlaatklep denk ik een 0.05mm kleiner tsjoepeke te geven en de 3 uitlaatkleppen een 0.025mm kleiner tsjoepeke. Carburateurs ga ik wat rijker afstellen (was ik al van plan).
3 van de 4 nokkenassen moeten eruit, dus ik denk ze ineens alle 4 te doen (wel één voor één) zodat ik effectief alle tsjoepekes kan opmeten en daarmee dus de volgende keer op voorhand al weet wat eronder zit.

Bedankt voor de input. Nog iemand met ervaring die kan bevestigen dat ik naar de juiste markeringen heb gekeken (bolletjes en kruisjes)?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Harry



Geregistreerd op: 12-5-2009
Berichten: 406
Woonplaats: Wemeldinge

BerichtGeplaatst: Wo, 9 Jan. 2013, 21:45    Onderwerp: Reageer met quote

Je markeringen kloppen volgens mij (uit mijn hoofd) wel hoor. Wel voordat je de nokkenassen eruit haalt en daadwerkelijk gaat stellen die special tool gebruiken om je krukas vast te zetten. Als hij per ongeluk wegschiet (en dat risico is vrij groot!) kun je alle referentiepunten terug gaan zoeken.

Blackbert schreef:
een lange M8 met een kegelvormige kop en aan het andere einde past er een inbussleutel in. om de krukas te blokeren in TDC. te koop bij KTM en niet duur, in tegenstelling tot sommige andere 'special tools'.


Dat stukje gereedschap kost inderdaad niet veel, maar uit een M8-draadeindje, sterkte 8.8 of hoger kan je hem prima zelf maken als je toegang hebt tot een draaibank of iemand kent die dat heeft. Kost nog geen 2 minuten tijd. Ik wilde destijds niet wachten op de levertijd dus ik heb hem zelf maar gemaakt: Stukje draadeind M8 en 2 tegen elkaar in gedraaide moertjes met wat borgmiddel (Loctite, hoge sterkte want het tooltje moet toch nooit meer uit elkaar). Moeren afgesteld op de juiste lengte en klaar.

_________________
950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
disco stu



Geregistreerd op: 8-8-2008
Berichten: 333

BerichtGeplaatst: Do, 10 Jan. 2013, 1:14    Onderwerp: Reageer met quote

Tooltje kan ineens ook een bevestiging zijn dat de cilinder in BDP staat. Die uitsparing waar het tooltje in pakt, zou ook zichtbaar zijn als je in dat gat kijkt. Dus ik ga op zoek naar het tooltje, al is het maar voor gemoedsrust.

Verder nog niet aan verder gewerkt. Ik ben nog aan het wachten op de micrometer om de dikte van die plaatjes na te meten. De nokkenassen maak ik pas los als ik alles in huis heb en er dan ook direct aan kan doorwerken.

Ondertussen besteed ik mijn tijd wat nuttig om de carburateurs eens grondig te bestuderen. Een van de EPC-afsluitdopjes was blijkbaar ook al gebarsten...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
migsel



Geregistreerd op: 22-10-2011
Berichten: 117
Woonplaats: Zonhoven

BerichtGeplaatst: Do, 10 Jan. 2013, 1:40    Onderwerp: Reageer met quote

Harry schreef:
Als hij per ongeluk wegschiet (en dat risico is vrij groot!)


Dat moet je mij eens uitleggen.
Waarom zou de krukas ineens zomaar verdraaien?

_________________
KTM990smr & 690e
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 758
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Do, 10 Jan. 2013, 2:01    Onderwerp: Reageer met quote

uit mijn blote hoofd: wanneer de ene cilinder in 't BDP staat worden er bij de andere kleppen open- of dichtgestuurd door de nokkenas. dat wordt tegengewerkt door de klepveren. het zou kunnen gebeuren dat die tegenwerkende krachten hun evenwicht verliezen, de sterkste wint, en alles draait een stukje.
je kan 't voelen als je de krukas met de hand ronddraait. de kans is klein, naar mijn gevoel, maar je zal 't maar voorhebben: net de nokkenassen eruit gehaald en hup.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Harry



Geregistreerd op: 12-5-2009
Berichten: 406
Woonplaats: Wemeldinge

BerichtGeplaatst: Do, 10 Jan. 2013, 2:03    Onderwerp: Reageer met quote

Omdat hij op een BDP staat, met 1 cilinder op tuimelen. Je stelt steeds maar 1 kop, terwijl de andere op dat moment volledig gemonteerd is. De klepveren van die gemonteerde kop zijn behoorlijk sterk en willen hun nokkenas naar een ontspannen positie draaien. Die nokkenas geeft dan de krukas weer een zwieper. Probeer maar eens om hem op zijn merk te zetten en geef hem dan een heel klein zetje door, of draai hem langzaam een keertje rond in de normale draairichting, kijk maar wat er gebeurt. Het mooiste ga je dat zien als je het doet met een dop en een ratel. Contact af, centrale moer los en proberen. Maak je niks mee kapot.
_________________
950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Harry



Geregistreerd op: 12-5-2009
Berichten: 406
Woonplaats: Wemeldinge

BerichtGeplaatst: Do, 10 Jan. 2013, 2:06    Onderwerp: Reageer met quote

Die kans is behoorlijk groot hoor, als je dat blokkeergereedschapje niet gebruikt. Ik zou het risico niet willen nemen. Een verkeerd stootje of tikje en je hangt...
_________________
950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
disco stu



Geregistreerd op: 8-8-2008
Berichten: 333

BerichtGeplaatst: Do, 10 Jan. 2013, 8:47    Onderwerp: Reageer met quote

Bij het verdraaien naar BDP heb ik inderdaad gemerkt dat vlak voordat de markeringen op het juiste punt komen, het geheel in een keer doorratelt en de markeringen het juiste punt passeren.
Als je alleen maar een ratel hebt, is dat dus pas bij de 2de of 3de poging dat ik hem op het juiste punt gedraaid kreeg zonder dat hij doorsprong.

Met bougies los kan je de krukas iets makkelijker verdraaien maar draait het geheel ook veel makkelijker door voorbij het BDP...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
african



Geregistreerd op: 19-6-2006
Berichten: 274
Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem

BerichtGeplaatst: Do, 10 Jan. 2013, 8:55    Onderwerp: Reageer met quote

disco stu schreef:
... Ik ben nog aan het wachten op de micrometer om de dikte van die plaatjes na te meten. ...


Hmmm, heb je die echt nodig? Ga met hetzelfde klusje beginnen en ik kan met mijn schuifmaat toch het verschil meten tussen de voelermaatjes van 0,10 0,15 en 0,20. (wel goed kijken!)
Wat mag een redelijke micrometer kosten? En moet je nog ergens op letten bij aanschaf?

_________________
Greet's
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Harry



Geregistreerd op: 12-5-2009
Berichten: 406
Woonplaats: Wemeldinge

BerichtGeplaatst: Do, 10 Jan. 2013, 11:16    Onderwerp: Reageer met quote

Mitutoyo is goed meetgereedschap en een gewone micrometer van 0-25 mm is niet zo duur hoor.
Het is meer het goede gebruik... Zorgen dat de meetvlakken schoon zijn en blijven, en natuurlijk het te meten voorwerp ook. Voor gebruik opletten dat hij goed op 0 staat, indraaien aan het "rateltje" (dunne busje aan het einde) en niet aan het dikkere gedeelte.
En nooit laten vallen natuurlijk! Voor precisie-meetgereedschap is dat dodelijk.

_________________
950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif