Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
disco stu
|
Geplaatst: Zo, 20 Jan. 2013, 12:15 Onderwerp: Vragen afstelling carburateurs |
|
|
Het werd eens tijd om de carburatuers onder handen te nemen.
De symptonen zijn:
- laatste tijd moeilijker koud starten (motor draait 3 seconden en valt weer stil, 2e poging nodig...)
- koud en warm onregelmatig stationair draaien, laatste tijd ook dan spontaan silvallen (voorlopig deels opgelost door stationair toerental wat hoger in te stellen)
- bij veranderen van versnelling en hiervoor koppeling intrekken valt de motor regelmatig stil (zonder gas te geven)
- zeer bokkig rijgedrag bij relatief lage toeren in lage versnellingen en weinig gas (vooral bv. 2e versnelling traag een rond punt nemen met een heel klein beetje gas)
- de motor backfired veel en ook heel luid bij gas dicht (heeft hij altijd al gedaan, ook bij verwijderen SAS&EPC is hij dit even hard blijven doen)
- wenig koppel stationair
- bij stationair draaien en een heel kort bruusk rukje aan het gas (gas dicht ook bruusk) valt de motor stil bij gas dicht -> door plots hoog vacuum?
De motor is van een SE '06, heeft aftermarket uitlaten (met dB-killers), SAS&EPC heb ik reeds vroeger verwijderd.
Ik wil een vlot draaiende motor, geen gebok bij lage toeren, regelmatig stationair draaien, niet stilvallen, vlot starten en minder backfire.
Ik heb ondertussen de carburateurs volledig nagekeken.
Carburateur vooraan:
- afdekdopje EPC was gebarsten, heb ik al vervangen door een beter
- naald stand 2 -> heb ik nu verzet naar stand 3
- vlotterhoogte ongeveer 2.9mm
- #1 main air jet: 40 (standaard 40)
- #2 ACV jet: 90 (standaard 80)
- #3 idle air jet: 50 (standaard 50)
- #4 low speed jet / idlling jet: 42 (standaard 42) en was verstopt -> nu zuiver gemaakt
- #5 main jet: 155 (standaard 155)
- #6 starter jet: 68 (standaard 68)
- #7 idling micture screw: 1 & 5/8 toeren uit (standaard 2 & 1/4 toeren uit) -> nu op standaard gezet
Carburateur achteraan:
- afdekdopje EPC was ok, heb ik preventief vervangen door een beter
- naald stand 2 -> heb ik nu verzet naar stand 3
- vlotterhoogte ongeveer 2.8mm
- #1 main air jet: 40 (standaard 40)
- #2 ACV jet: 90 (standaard 80)
- #3 idle air jet: 50 (standaard 50)
- #4 low speed jet / idlling jet: 42 (standaard 42)
- #5 main jet: 155 (standaard 160)
- #6 starter jet: 68 (standaard 68)
- #7 idling micture screw: 1 & 1/8 toeren uit (standaard 2 & 1/4 toeren uit) -> nu op 2 & 3/8 toeren uit gezet
Vragen:
- Het valt op dat de ACV jets 90 zijn tewijl die 80 zouden moet zijn. Voor zover ik weet is er nooit iets aan de carbs veranderd, dus ik vermoed dat die maat 90 zo uit het fabriek komt. Weet iemand daar een verklaring voor?
- Is er een goede reden om ACV jet van 90 terug naar 80 te gaan? Kan dat het backfiren verminderen en/of ervoor zorgen dat de motor bij terugvallen naar stationair bij gas dicht minder snel stilvalt?
- zorgt het verder uitdraaien van #7 er sowieso al voor dat de motor minder gaat backfiren?
- moet het deksel van vlotterkamer effectief een nieuwe dichting krijgen zoals in xphb staat, of kan ik de vorige even goed gewoon laten zitten?
Ik wil dus naar standaard instellingen volgens WPHB met als uitzondering de naalden op standje 3. Gaat dat ervoor zorgen dat de motor stationair en bij laag toerental soepeler gaat draaien, minder gaat stilvallen, minder bokkig, minder backfiren?
Over ACV jets 90 houden of toch 80 inzetten twijfel ik nog.
Synchroon stellen doe ik op het laatste nog. |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Zo, 20 Jan. 2013, 14:22 Onderwerp: |
|
|
Zorg dat je een WPHB hebt.
Heb je aan de vlotterhoogte gesleuteld? Ja? Controleer deze dan zeker nog eens!
Controleer of de slangetjes op de inlaat van elke cilinder goed afsluiten zodat het vacuüm niet "verpest" word. Geld ook voor de rubbers die voor de aansluiting van de carburateurs en de cilinder zorgen. Een lek bij de aansluiting van het SAS op de carb (je weet wel achter het membraan van de naald)?
Verder, carb die ten opzichte van elkaar niet goed synchroon zijn afgesteld willen er nog wel eens voor zorgen dat de motor plots afslaat in situaties die jij beschrijft.
Verder staat de motor denk ik te rijk, je hebt de boven grens bereikt (denk ik) Probeer eens 1.8 voor en 2 slagen achter voor de mengselschroef. Backfire moet minder worden/weg zijn.
Sproeierbezetting; origineel (zie handboek)? Als er niet mee geklungeld is, zo laten of een bewezen kitje kopen.
Ben geen expert, maar met deze info moet je een eind komen. Laat even weten wat je gedaan hebt.
Suc-6 _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Zo, 20 Jan. 2013, 15:41 Onderwerp: |
|
|
Dag Koen,
Misschien even voor de duidelijkheid. Het is niet zo dat ik de carburateurs er nu terug heb opgezet en dat de motor nu pas de symptonen vertoond. De symptonen zoals ik ze omschreef zijn er al een paar duizend kilometers (en sommigen altijd al geweest zoals het backfiren). Het onregelmatig draaien, koud moeilijker starten en vaker stilvallen is iets van de laatste 2k-3k km (ik denk wat vuile benzine getankt want dat stilvallen kwam vrij plotseling). Ik heb nooit wat aan de carburateurs gedaan en ik ben vrij zeker de vorige eigenaar ook niet.
Dus omdat ik vind dat de motor niet zo goed draait wou ik alles van de caburateurs dit weekend controleren, jets zuiver maken en afstelling nakijken. Zie resultaat eerste post.
- SAS aansluitingen op het inlaattraject zijn normaal goed dicht, dat controleer ik op regelmatige basis.
- Bij het afhalen van de carbs, leek het me dat de rubbers goed op de inlaatmonden zaten en dat de carbs op hun beurt ook goed op de rubbers zaten.
- EPC afdekdopjes heb ik nu in orde gemaakt, dus zouden geen probleem meer mogen zijn.
- Afstelling menselschroefjes heb ik nu gedaan zoals aangegeven in wphb (2 & 1/4 toer), dus zou zeker nog niet te rijk mogen zijn. Deze waren origineel veel minder uitgedraaid (minder uitgedraaid = armer?).
- Alle jets zijn gezuiverd. De idling jet van de voorste carb was precies wat verstopt wat -denk ik- perfect het probleem van het onregelmatige staionair draaien zou kunnen verklaren. Nu dus gezuiverd dus zou geen probleem meer mogen zijn.
- Verder heb ik dan de naaldstand van 2 naar 3 gezet.
Dit zijn zaken die ik gisteren en vandaag heb gedaan, carburateurs heb ik nog niet terug geïnstalleerd. Ik zou eerst het fijne willen weten hoe het met die ACV jet zit.
Pas op het einde van de rit wil ik dan nog gaan synchroon stellen. Het lijkt me niet goed om dat al te doen wanneer er nog een jet verstopt is (dan ga ik net vals synchroon stellen).
Bedankt. |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Zo, 20 Jan. 2013, 20:05 Onderwerp: |
|
|
Duidelijk, ik lees nogal snel enzo
Mengselschroef dicht draaien is idd armer (knijp de benzine toevoer)
Dan zou ik zeggen dat je op de goede weg bezig bent! Carb eens goed schoonaken kan geen kwaad en bij vervuiling kun je een mooi resultaat boeken.
vwb rijk of arm lopen. Ik heb hier een motor van een vriend gehad en die loopt als een raket met een arm mengsel, zodoende mijn voorstel. _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Di, 22 Jan. 2013, 18:48 Onderwerp: |
|
|
Kleine kick voordat ik de carburateurs er terug op zet. Nog iemand die het fijne weet van die ACV jet?
Nog een bijkomende bedenking: is het een idee om de naald in stand 2.5 te zetten? (ringetje op 3de positie maar zowel de dikke als de dunne rondel boven het ringetje)?
Of gaat dan het verschil tussen 2 en 2.5 te klein zij om van het bokkig gedrag af te zijn? |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 758 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Di, 22 Jan. 2013, 20:35 Onderwerp: |
|
|
Ik heb zo ook al met verschillende settings zitten prutsen. In geen enkele kreeg ik last met bokken. Dus ik denk niet dat 0,5 verschil in naaldhoogte daar veel verschil zal maken. Daar heb ik niet direct een antwoord voor trouwens.
het stilvallen, wat blijkbaar gebeurde als hij koud stond en bij gas dicht, lijkt mij iets dat aan de mengverhouding ligt. Ergens teveel lucht trekken. Er zijn er hier die er meer verstand van hebben, hopelijk dragen die ook hun steentje bij.
Voor de rest: alles weer monteren, zorgen dat alles luchtdicht is (doppen, mof tussen carb en blok) en ook erop letten dat de choke goed werkt, niet ergens blijft hangen. En gaan rijden. Na een keer of 4 duurt het nog maar een half uur om de naald of mengselschroef te 'verzetten'.  |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|