Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Rob Motard
Geregistreerd op: 16-12-2009 Berichten: 837 Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)
|
Geplaatst: Ma, 5 Apr. 2010, 23:51 Onderwerp: tandwielverhouding |
|
|
Hallo,
Offroad vind ik dat je erg veel in de 1ste versnelling moet rijden met de adventure 990.
Ik heb de indruk dat de tandwielverhouding erg straatgericht is.
met hoeveel tanden rijden jullie? en hoeveel % on en off road |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3652
|
Geplaatst: Di, 6 Apr. 2010, 9:05 Onderwerp: |
|
|
zelfs alleen op het asvalt zou ik beginnen met 16-42.
( voor 1 tandje minder als standaard dus).
De wat meer fanatieke of-roader doet daar ook nog een 45 tands achter bij.
Ik vind elke ktm standaard te lang staan, ook op m'n smr rij ik nu 16-42
ipv de standaard 17-41. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Rob Motard
Geregistreerd op: 16-12-2009 Berichten: 837 Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)
|
Geplaatst: Vr, 23 Apr. 2010, 15:49 Onderwerp: |
|
|
Daan schreef: | zelfs alleen op het asvalt zou ik beginnen met 16-42.
( voor 1 tandje minder als standaard dus).
De wat meer fanatieke of-roader doet daar ook nog een 45 tands achter bij.
Ik vind elke ktm standaard te lang staan, ook op m'n smr rij ik nu 16-42
ipv de standaard 17-41. |
wat is standaard op een adventure 990 17-?
moet ik altijd achter mee vervangen?
heb gehoord dat je voor max 1 tand minder mag gaan? klopt da? |
|
Naar boven |
|
|
Raketman
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Vr, 23 Apr. 2010, 16:11 Onderwerp: |
|
|
Standaard is 17-42.
16-42 is wreed plezant, 16-45 is erover voor mij ... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
|
Blackbert
Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 737 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Vr, 23 Apr. 2010, 18:07 Onderwerp: |
|
|
En 17-45 is, op enkele tienden na, hetzelfde als 16-42. |
|
Naar boven |
|
|
Raketman
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Vr, 23 Apr. 2010, 21:03 Onderwerp: |
|
|
Kan dat nog met een originele ketting, 17-45 ? Zelfs met omgedraaide blokken ? _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6745 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 23 Apr. 2010, 22:21 Onderwerp: |
|
|
nee dat lukt je waarschijnlijk niet, tenzij je wiel nu helemaal achterin staat. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Blackbert
Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 737 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Za, 24 Apr. 2010, 2:34 Onderwerp: |
|
|
Jawel, dat lukt. Mijn ADV kwam met de standaard 17-42 en heeft op een camping in Frankrijk zijn eerste 45 aangemeten gekregen. Stelschroeven wat ingedraaid, as andersom en klaar. |
|
Naar boven |
|
|
-Wim--
Geregistreerd op: 4-10-2010 Berichten: 73
|
Geplaatst: Zo, 7 Nov. 2010, 20:55 Onderwerp: |
|
|
Mijn Adv R staat standaard op 16-42 en ik vind die nog te lang. Ik overweeg om naar 15 - 44 te gaan, als 44 verkrijgbaar is.
Wat me opvalt is de zware voorkant van de Adv. bij het off-road rijden. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6745 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 7 Nov. 2010, 22:08 Onderwerp: |
|
|
j aklopt.. hij is wat log aan de voorkant, maar: Andere grote allroad zijn nog veeel logger aan de voorkant!
ALs je er ooit een beetje vlot mee op de weg rijdt, dan weet je ook waarom die niet lichter kan voor: Op de weg het voorwiel aan de grond houden is al snel heel moeilijk.
Je kunt hem voor wel wat lichter maken door simele dingen:
- Zwarte binnenkant van de voorkappen verwijderen (1,5kg)
- enkele remschijf en remklauw (+ EXC rempomp -> remt net zo hard, maar niet geschikt voor 2 personen + bagage op een bergweg natuurlijk)
- Excel voorvelg
Daarna wordt het moeilijker: Accu + startrelais en spanningsregelaar naar achteren (zie accu mod van mij)
grts _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
oli
Geregistreerd op: 3-11-2010 Berichten: 188 Woonplaats: De Klinge (B)
|
Geplaatst: Ma, 8 Nov. 2010, 0:15 Onderwerp: |
|
|
-Wim-- schreef: | Mijn Adv R staat standaard op 16-42 en ik vind die nog te lang. Ik overweeg om naar 15 - 44 te gaan, als 44 verkrijgbaar is.
Wat me opvalt is de zware voorkant van de Adv. bij het off-road rijden. |
En 15 vooraan is dacht ik, niet echt aan te raden voor de ketting. Deze slijt dan veel sneller. _________________ KTM 990 Adventure '07 |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6745 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 8 Nov. 2010, 19:58 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is er vooral geen 15 voor.
15 voor valt wel mee kwa slijtage: Voor de offroads gaan ze gewoon naar 14 of zelfs 13 hoor.
Maar ik zie niet in waarom je de gearing zo kort zou willen hebben. 16-45 is prima voor offroad vind ik zelf. en dan loopt ie nog steeds 220 op de snelweg. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Rob Motard
Geregistreerd op: 16-12-2009 Berichten: 837 Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)
|
Geplaatst: Di, 9 Nov. 2010, 12:16 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Volgens mij is er vooral geen 15 voor.
15 voor valt wel mee kwa slijtage: Voor de offroads gaan ze gewoon naar 14 of zelfs 13 hoor.
Maar ik zie niet in waarom je de gearing zo kort zou willen hebben. 16-45 is prima voor offroad vind ik zelf. en dan loopt ie nog steeds 220 op de snelweg. |
Toch zou ik enkel voor offroad nog naar een kleinere versnelling willen. Heb nu de 16-45 is super maar ik moet nog zeer vaak terug naar zijn 1ste versnelling. In langere technische hellingen heb ik meer behoefte om deze in zijn 2de te nemen.
Wat kan er nog allemaal? wat is verkrijgbaar? _________________ Waar een wil is, is een weg... En waar geen weg meer is, is een KTM Adventure |
|
Naar boven |
|
|
De Max
Geregistreerd op: 28-7-2010 Berichten: 65 Woonplaats: 3381 België
|
Geplaatst: Wo, 24 Nov. 2010, 15:02 Onderwerp: |
|
|
Men heeft mij altijd (proberen) uit te leggen dat de tandwielverhouding nooit even mag zijn.
Dus geen 16-42 maar wel 16-43 en geen 17-43 maar wel 17-42 of 17-44.
De reden is dat de kettingschakels dan altijd iver dezelfde tanden zouden lopen, wat grotere slijtage zou geven. Bij oneven tandwielverhoudingen verschuiven de schakels en "gebruiken" steeds andere tanden.
Just my 2 cents. |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2681 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Wo, 24 Nov. 2010, 19:18 Onderwerp: |
|
|
16/48 kan beter niet, die kan je volledig delen op elkaar. even/even lijkt mij geen enkel probleem zolang je maar geen volledige deler heb.
met een even aantal ketting schakels pakt ie hoe dan ook dezelfde tand op dezelfde schakel toch? en een ketting is dan ook altijd even. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
|