lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Kettingspanning

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
KosTroM

BerichtGeplaatst: Wo, 13 Jun. 2012, 23:24    Onderwerp: Kettingspanning Reageer met quote

Heb de indruk dat mijn ketting al tamelijk losjes hangt na 5000 km.
Druk het onderste deel van de ketting makkelijk tot tegen onderkant achterbrug. Speling ("A" in de handleiding) is blijkbaar groter dan 400 mm.
Zelf aanspannen lijkt mij niet zo moeilijk, doch lijkt het mij op het eerste zicht niet makkelijk om op basis van de markeringen en referentiemarkeringen links & rechts het achterwiel correct uit te lijnen.
Vind de plaatsing van de markeringen nogal onduidelijk....
Heb ik dit verkeerd voor?
Of hebben jullie hiervoor een andere methode?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jos van Vliet

BerichtGeplaatst: Wo, 13 Jun. 2012, 23:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik doe het altijd heel simpel: even veel slagen met de sleutel aan beide kanten. Zal vast wat tolerantie opleveren, maar zo nauw kont het niet.

Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
wtr500

BerichtGeplaatst: Do, 14 Jun. 2012, 1:24    Onderwerp: Reageer met quote

Zo doe ik het dus nooit. Op de gok wat slagjes erbij is mij iets te zeer een houtje touwtje. Meten is weten. Ik kijk in eerste instantie naar de streepjes, daarna dubbelcheck met de schuifmaat. Altijd goed!
disco stu

BerichtGeplaatst: Do, 14 Jun. 2012, 8:25    Onderwerp: Reageer met quote

Van welk welk punt tot welk punt meet je dan exact met de schuifmaat?
Naar boven
koen warnar

BerichtGeplaatst: Vr, 15 Jun. 2012, 2:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ketting netjes opspannen, wielmoer voorspanning geven en eens een goeie draai geven aan het wiel. Daarna kijk je hoe het tandwiel in de ketting zit. Zitten de tanden netjes in het midden de schakels (links en rechts even veel ruimte) dan zit je al goed in de buurt.
Schuifmaat zet je op de kopse kant van de brug als je het 100% goed wil hebben.

Harry

BerichtGeplaatst: Vr, 15 Jun. 2012, 10:50    Onderwerp: Reageer met quote

Wil je het goed doen: altijd meten.

Ik heb zelf na het volgens de manual spannen gemeten wat nu precies de grootste afstand was tussen ketting en onderzijde achterbrug, met de ketting van de achterbrug weg getrokken. Op die maat heb ik een M12 bout afgedraaid en die bewaar ik in mijn gereedschaptasje. Met dit simpele hulpmiddeltje hoef ik de schuifmaat er nooit meer bij te pakken en kan ik ook onderweg de ketting precies op de juiste spanning zetten. Je gebruikt hem eigenlijk gewoon als voelermaat.

Natuurlijk wordt deze maat anders (en dus opnieuw meten en draaien) als ik een andere tandwielverhouding zet. En het verschilt ook voor iedere variant van de LC8 door andere veerwegen dus andere geometrie.

Hanu

BerichtGeplaatst: Wo, 5 Dec. 2012, 14:04    Onderwerp: Reageer met quote

Meten jullie de ketting spanning op de zijstandaard zoals beschreven in de WPB of op een bok?

Het lijkt mij makkelijker om de ketting af te stellen op een bok. rolleyes2
Naar boven
the riding man

BerichtGeplaatst: Wo, 5 Dec. 2012, 15:59    Onderwerp: Reageer met quote

Heb mijne adventure nog altijd niet (levering is uitgesteld tot 21december). Maar op al mijn vorige moto's deed ik het adhv de streepjes. Tuurlijk komt de exacte stand meestal niet precies overeen. Maar op het zicht tussen 2 streepjes in, kan je toch echt niet veel verkeerd zitten. Een mm verkeerd voel je echt niet hoor.
Deed dat altijd op de bok, op mijne vorige had ik geen bok en dan deed ik het met de paddockstand. Ik denk niet dat je dit op de zijstandaard kan doen omdat er dan gewicht op je wiel komt.

edit:
de vraag was blijkbaar over de kettingspanning. Ja, dat nameten deed ik ook op de bok omdat je daarvoor op verschillende plaatsen moet meten en de meest strakke afmeting als referentiepunt moet nemen en op de bok gaat het ronddraaien van het wiel uiteraard vanzelf. Maar eigenlijk om het goed te doen, moet er spanning op je ketting aanwezig zijn, want anders kloppen je meetresultaten niet. Ik nam altijd net iets meer speling dan was aangegeven in het werkplaatshandboek ter compensatie. Niet echt de meest juiste, maar wel de makkelijkste manier. En mijn kettingsets gingen toch altijd vrij lang mee.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Hanu

BerichtGeplaatst: Wo, 5 Dec. 2012, 16:17    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je antwoordt!

Ik heb zelf ook een paddock stand. Ketting uitlijnen heb ik een laser ding voor ( Profi cat )

Alleen de kettingspanning was ik benieuwd. Wel grappig dat iedereen zijn eigen methode heeft tongue2
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo, 5 Dec. 2012, 17:21    Onderwerp: Reageer met quote

Voor ketting spannen is eigenlijk maar 1 standaard methode die altijd werkt en het beste is, maar niet het makkelijkst:

De ketting moet zo gesteld worden dat ie net NIET strak staat wanneer voortandwiel (VTW), achterbrug-lagering/as EN achterwielas in 1 lijn liggen !

ALs die 3 punten in 1 lijn liggen is de ketting namelijk op zijn strakst!
Daarnaast kunnen de tandwielen nog iets onrond zjin, dus moet je dit een aantal malen controleren, het wiel iets draaien ennogmaals.. etc. Maar tegenwoordig zijn tandwielen behoorlijk goed rond, ook de goedkopere.

je hebt vrij veel kracht/gewicht nodig om de motor zo ver in te veren.

Hoe doe je dat nou:

Liefst met 2 man (m/v) dus:

Stel de achterveer op zijn slapst (voorspanning terugdraaien)
De ene persoon (de zwaarste smiley ) hangt met zijn volle gewicht achterop de motor terwijl de motor gewoon op zijn wielen staat, en houdt daarbij de motor in balans

de andere persoon voelt de kettingspanning onderaan de ketting: deze mag niet niet strak gaan staan dus.

Je kunt het wel alleen doen: dan ga je zijdelings over de achterkant van het zadel/de motor hangen en pak je evt nog de achterbrug vlak bij het achterwiel beet, en deze trek je naar je toe zodat je de vering nog wat verder intrekt. ondertussen voel je de kettingspanning... Maar de kans dat je daarbij met het hele spul omvalt is behoorlijk aanwezig!!

Je kunt ook het achterwiel omhoog trekken met een spanband, maar pasop dat je zadel en achterframe niet kapot maakt!

Ergo: De beste methode, maar lastig! Als je dat nu 1x doet, en dan daarna kijkt hoe 'slap' je ketting staat (afstand tot de achterbrug) wanneer deze geheel uitgeveerd staat (op de bok), dan weet je daarna dus precies de juiste afstand en kun je dat gebruiken.

Voor wat betrefd het stellen: Als je de moertjes links en rechts evenveel slagjes (moer-kantjes) draait dan is de stel-afstand links en rechts altijd hetzelfde en blijft de uitlijning goed.
Je moet dus wel eerst een keer de wielen goed uitlijnen!

ps.: Bij mij stonden die streepjes op de achtervork niet goed links en rechts: Als ik dat aanhoudt, dan klopt de wiel-uitlijning niet!
Je zou dan misschien beter de afstand van de spanner-bout-aanslag tot de as(stelplaat) kunnen meten met een schuifmaat... dat zijn machinaal gefreesde vlakken, en geen aluminium giet-stukken (zie zijn nooit nauwkeurig)

Hanu

BerichtGeplaatst: Wo, 5 Dec. 2012, 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de info grin3 thumbsup

Morgenavond achtertandwiel ophalen en dan ga ik van het weekend even aan de slag. laugh
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: