Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
the riding man
Geregistreerd op: 8-11-2012 Berichten: 140 Woonplaats: Belgische kust
|
Geplaatst: Di, 27 Nov. 2012, 16:24 Onderwerp: kettingsloten verschil in beveiligingsniveau's |
|
|
Mijn kettingsslot, gekocht in het amerikaans stockhuis gekocht voor een appel en een ei, met de bedoeling om te vervangen naar een degelijk exemplaar van zodra mijn budget het toeliet, is ondertussen al aan zijn 13de intensieve gebruiksjaar bezig. En... eigenlijk is daar nog niks aan. Oké ja, het textiele omhulsel is meer gat dan stof. Maar de ketting en het slot zelf is nog niks aan.
Maar zoals ik zei was dat het allergoedkoopste dat ik toen kon vinden.
Nu ik mijn ktm heb gekocht (heb hem nog niet, geschat binnen 2weken) en dat ik gelezen heb dat deze hoog op de verlanglijst van dieven staat, heb ik toch een beetje een schrik gepakt.
Ik wil natuurlijk niet besparen op een goed slot, met de kans dat mijn splinternieuwe motor binnenkort gestolen wordt. Ik mag er niet aan denken.
Nu ben ik aan het rondkijken en zie dat abus werkt met veiligheidsniveau's. Hoe hoger het niveau, hoe duurder. Maar er staat nergens gespecifieërd wat nu exact het verschil is in die dingen.
Waartegen is zo een slot bijvoorbeeld allemaal beschermd? Ik denk aan doorzagen, doorslijpen, bevriezen en stuk slaan met zware hamer, grote knipschaar,...
Wie geeft mij de garantie dat de moto beter beveiligd is met zo een duur slot van 250€ tegenover mijn huidige slot van pakweg 10€ (weet de prijs natuurlijk niet meer, maar was echt super goedkoop). |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 27 Nov. 2012, 20:30 Onderwerp: |
|
|
meestal is dat ook niet de vraag: Meestal verzekeren mensen hun motor tegen diefstal, en MOET je vervolgens van de verzekering een ART4(+) slot er op hebben, en/of een alarmsysteem (geheel naar willekeur van de verzekering).
Als je dat dus niet hebt... heb je ook niets aan die verzekering, want die keren dan niet uit bij diefstal!
(sterker nog: vaak moet ie zelfs binnen in de garage nog op slot staan!)
Naar mijn idee zijn ALLE sloten binnen 1 minuut doorgeslepen als ik gewoon een haakse slijper pak met een dun (Inox) doorslijpschijfje er op. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
tuxdelux
Geregistreerd op: 17-11-2012 Berichten: 91 Woonplaats: Tussen Affligem en Ternat
|
Geplaatst: Do, 29 Nov. 2012, 14:27 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | meestal is dat ook niet de vraag: Meestal verzekeren mensen hun motor tegen diefstal, en MOET je vervolgens van de verzekering een ART4(+) slot er op hebben, en/of een alarmsysteem (geheel naar willekeur van de verzekering).
Als je dat dus niet hebt... heb je ook niets aan die verzekering, want die keren dan niet uit bij diefstal!
(sterker nog: vaak moet ie zelfs binnen in de garage nog op slot staan!)
Naar mijn idee zijn ALLE sloten binnen 1 minuut doorgeslepen als ik gewoon een haakse slijper pak met een dun (Inox) doorslijpschijfje er op. |
Gaat daar dan niet veel volk naar komen kijken? Zo'n slijpsessie is nu ook niet veel stiller dan een alarm. 't Valt alleen iets meer op.
Ik denk dat je het ze zo moeilijk mogelijk en tijdrovend moet maken. Elke minuut is er voor hen één te veel.
Neem liefst een ketting (of 2) die niet met een gewone betonschaar te kraken valt. Anders is het op 5 seconden gefikst. Tegen een hydrolische schaar kan geen enkele ketting op. Maar dat hebben ze niet allemaal en 't duurt ook weer wat langer.
Ik heb daarnaast nog een slot waar een schijf in vastloopt. Een schijfslot of 2 ligt hier ook nog wel ergens.
Als je hem achterlaat doe dat dan altijd op een plaats:
1. die moeilijk berijkbaar is met een (bestel)wagen
2. waar veel sociale controle is (veel volk).
Thuis zet ik mijn motor altijd binnen. Hoe minder ze weten, hoe beter.
In groep kan je zo veel mogelijk motoren aan elkaar vastmaken met zoveel mogelijk sloten. Ze nemen meestal de gemakkelijkste mee.
Grts,
Tux. |
|
Naar boven |
|
|
the riding man
Geregistreerd op: 8-11-2012 Berichten: 140 Woonplaats: Belgische kust
|
Geplaatst: Do, 29 Nov. 2012, 16:22 Onderwerp: |
|
|
Het zou dan al een slijpschijf op accu moeten zijn. Die bestaan zeker wel (meerdere merken hebben zo een exemplaar in hun gamma zitten) maar zijn enkel in kleine uitvoering verkrijgbaar. Een grote diamantschijf waarbij je in enkele seconden zo een ketting doorzaagt bestaat niet in accu uitvoering. En met zo een standaard modelleke duurt het toch zeker een minuut of langer. En een minuut zo een hels kabaal en voorwerksplinters maken valt echt wel op. Nee, ik gok inderdaad ook op een betonschaar.
De enige die niet door te knippen viel in een grote test is de Almax:
https://www.youtube.com/watch?v=ozppzywsLsk
Nee geen nepfilmpje van het merk. Dat was voor een grote test op TV waarbij alle andere merken door de mand vielen:
https://www.youtube.com/watch?v=Cpf35C7wu6Q
Die Almax blijkt echt wel één der beste sloten te zijn (zowel ketting als hangslot) wel reteduur:
http://www.almax-security-chains.co.uk/ofcmje75/All-Products/c-1-73/ |
|
Naar boven |
|
|
tuxdelux
Geregistreerd op: 17-11-2012 Berichten: 91 Woonplaats: Tussen Affligem en Ternat
|
|
Naar boven |
|
|
|