lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

waarom worden de ori dempers heet?
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1486
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Di, 27 Nov. 2012, 18:25    Onderwerp: Reageer met quote

ik bedoel natuurlijk een pingelsensor, of een klopsensor. Ping = beroepsmisvorming. thinking
_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 27 Nov. 2012, 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

maar vergeleken bij wat mogelijk is mbt 'zuinig' is het nog steeds schokkend slecht. (o.a. omdat je helemaal geen 130pk nodig hebt om 130 km/h te rijden)

en euhm... ik geloof er niets van dat die 1200 12thumbsup0 doet. en 12thumbsup0 kan ik met de lc8 ook doen...

Volgens mij is het net zo'n beetje als met die zuinige autos....
die zijn ook niet echt zuinig!

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Di, 27 Nov. 2012, 20:32    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik dan weer gek vindt is dat iedereen die ik ken met een 990 meer verbruikt dan ik met mijn 950. En deze rijdt dan ook nog eens pakken smoother, niks on/off met die carbs.
Die Beiers hadden daar ook verrekte last van, van dat on/off gevoel. Tot hiertoe nog nooit op een EFI fiets gereden die het echt goed deed. De BMW G450X was een uitzondering, maar die was niet bepaald zuinig en sloeg veel af wanneer die dat niet behoorde te doen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
disco stu



Geregistreerd op: 8-8-2008
Berichten: 333

BerichtGeplaatst: Wo, 28 Nov. 2012, 0:29    Onderwerp: Reageer met quote

Goed afgestelde carburateur dan.

En bij de B M W wordt dat on/off effect ook nog eens meer afgedempt door de inertie van zijn hogere massa dan de KTM.

Qua motor heeft de B M W ook een lager specifiek vermogen (kW/cc) dan de KTM, wat ook wel vaak een verband heeft met de zuinigheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Gianni



Geregistreerd op: 20-3-2006
Berichten: 89

BerichtGeplaatst: Za, 9 Feb. 2013, 10:52    Onderwerp: Reageer met quote

gs 5 liter la me nie lachen

durf het hier bijna niet zeggen maar die van mij komt niet onder de 7 ...

men 950S carb die ik helaas bij elkaar geplooid heb zat wel rond de 5 a 6

groot verschil wat je zelf vast stelt aan de pomp in combinatie met de dagteller en die zogezegde verbruiksmeter in de boordcomputer
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tuxdelux



Geregistreerd op: 17-11-2012
Berichten: 91
Woonplaats: Tussen Affligem en Ternat

BerichtGeplaatst: Za, 9 Feb. 2013, 11:07    Onderwerp: Reageer met quote

Gianni schreef:
gs 5 liter la me nie lachen

durf het hier bijna niet zeggen maar die van mij komt niet onder de 7 ...

men 950S carb die ik helaas bij elkaar geplooid heb zat wel rond de 5 a 6

groot verschil wat je zelf vast stelt aan de pomp in combinatie met de dagteller en die zogezegde verbruiksmeter in de boordcomputer

Ik reed met mijn R1200 GS '07 makkelijk +350km met een volle tank. Bijna de helft daarvan was tussen de file, dus constant hernemen. Het absolute maximum dat ik erin kreeg was 20 liter. Dat geeft dus maximum 5,7 l/100 km. Bij mijn KTM Adv '12 ligt dat iets hoger. Maar zeker geen 7/100km.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tuxdelux



Geregistreerd op: 17-11-2012
Berichten: 91
Woonplaats: Tussen Affligem en Ternat

BerichtGeplaatst: Za, 9 Feb. 2013, 11:18    Onderwerp: Reageer met quote

Freebert schreef:
Wat ik dan weer gek vindt is dat iedereen die ik ken met een 990 meer verbruikt dan ik met mijn 950. En deze rijdt dan ook nog eens pakken smoother, niks on/off met die carbs.
Die Beiers hadden daar ook verrekte last van, van dat on/off gevoel. Tot hiertoe nog nooit op een EFI fiets gereden die het echt goed deed. De B*W G450X was een uitzondering, maar die was niet bepaald zuinig en sloeg veel af wanneer die dat niet behoorde te doen...

De KTM Adv uit '07 die ik toen proefreed had inderdaad veel last van dat on/off gedoe vergeleken met de GS uit '07. Ik denk dat het kleinere vliegwiel van KTM samen met de mapping (aggressieve gasrespons) hiervoor de boosdoener is. Mijn model "12 heeft hier geen last meer van maar het is wel een demo model van KTM. Het zou kunnen dat ze de secundary butterflies weg hebben genomen maar ik heb mijn airbox nog niet open gehad. Heb ergens gelezen dat de EFI voeger alles afkneep bij gas dicht. Daar zouden ze nu in de mapping iets aan veranderd hebben.


Laatst aangepast door tuxdelux op Za, 9 Feb. 2013, 15:51, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tuxdelux



Geregistreerd op: 17-11-2012
Berichten: 91
Woonplaats: Tussen Affligem en Ternat

BerichtGeplaatst: Za, 9 Feb. 2013, 15:16    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
zoals al gezegd: de ori dempers hebben een katalysator er in.

een katalysator "verbrand" de onvolledig verbrande uitlaatgassen. Dat doet ie het beste als ie boven de 400 graden is (van binnen).

DUs wat doen de motor en auto fabrikanten: ze laten de motor wat extra rijk lopen (mooi koel, weinig NOx ook) en dan produceert die motor lekker veel onverbrande gassen, die dan vervolgens, met een beetje extra lucht van de SAS in de katalysator wel verbranden, waardoor de katalysator lekker warm blijft.

Dat noemen ze milieuvriendelijk dus... (extra brandstof verstoken om schone uitlaatgassen te krijgen...)

Op http://www.ktm950.info/how/wotf/wotf.html lees ik dat de SAS slechts gedurende de eerste seconden gebruikt wordt om de cats sneller op temperatuur te brengen. Er wordt zelfs aangeraden om de SAS NIET te verwijderen bij behoud van CATs. Zie zowel het citaat uit de Repair Manual als het commentaar van KOTH daaronder. Stof voor discussie zeker argue?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Harry



Geregistreerd op: 12-5-2009
Berichten: 406
Woonplaats: Wemeldinge

BerichtGeplaatst: Za, 9 Feb. 2013, 23:42    Onderwerp: Reageer met quote

tuxdelux schreef:
Dr_Bean schreef:
zoals al gezegd: de ori dempers hebben een katalysator er in.

een katalysator "verbrand" de onvolledig verbrande uitlaatgassen. Dat doet ie het beste als ie boven de 400 graden is (van binnen).

DUs wat doen de motor en auto fabrikanten: ze laten de motor wat extra rijk lopen (mooi koel, weinig NOx ook) en dan produceert die motor lekker veel onverbrande gassen, die dan vervolgens, met een beetje extra lucht van de SAS in de katalysator wel verbranden, waardoor de katalysator lekker warm blijft.

Dat noemen ze milieuvriendelijk dus... (extra brandstof verstoken om schone uitlaatgassen te krijgen...)

Op http://www.ktm950.info/how/wotf/wotf.html lees ik dat de SAS slechts gedurende de eerste seconden gebruikt wordt om de cats sneller op temperatuur te brengen. Er wordt zelfs aangeraden om de SAS NIET te verwijderen bij behoud van CATs. Zie zowel het citaat uit de Repair Manual als het commentaar van KOTH daaronder. Stof voor discussie zeker argue?


Stof voor discussie? Lijkt me niet hoor: SAS haal je er lekker af als je vervangingsdempers monteert ZONDER kat, en dat zal in ongeveer 99% van de gevallen zo zijn. Ik kan tenminste niet zo 1,2,3 een demperfabrikant opnoemen die vervangers met kat levert, tegen tientallen zonder. Een katalysator heeft die hoge temperatuur nu eenmaal nodig om open te blijven. Blijf je met katalysators rijden, dan laat je dus de SAS actief, zoals ze uitleggen.
Dat hele uitstootgelul mogen ze van mij houden, daar is nog geen enkele motor beter van geworden. Erg jammer dat het door de internationale milieulobby zo om zeep geholpen wordt. Onnodig te zeggen dat al die troep er bij mij al vanaf de eerste week af was, en van mijn Leovince's heb ik ook nooit spijt gehad...

_________________
950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif