lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

waarom worden de ori dempers heet?
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
plukenannabel



Geregistreerd op: 6-10-2010
Berichten: 248

BerichtGeplaatst: Zo, 25 Nov. 2012, 11:44    Onderwerp: waarom worden de ori dempers heet? Reageer met quote

Waarom worden de ori dempers heet? rij met ortliebs dus das niet handig. Nu kan ik een rek bestellen, maar das duur, lelijk en bouwt breed. Ik kan ook de dempers vervangen door meer open exemplren (wel met db killer) van Remus.

Helpt dit voldoende of worden ze heet omdat de kat in het y stuk zit?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Zo, 25 Nov. 2012, 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ze worden heet omdat de kat erinzit én ook omdat ze uit een materiaal bestaan dat hitte lang vasthoudt. Mijn ouwe Leovince's bestonden uit Alu en die kon je na een rit gewoon aanraken zonder vast te blijven kleven...

Ivanbase heeft z'n kat's eruitgesloopt, maar ik geloof dat ze nog even warm werden? Best aan hem eens vragen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
plukenannabel



Geregistreerd op: 6-10-2010
Berichten: 248

BerichtGeplaatst: Zo, 25 Nov. 2012, 12:23    Onderwerp: Reageer met quote

laat de dempers gewoon heel, vervangen dus. Moet ik management van EFI nog bijstellen?

Zoek wel ff op het forum, vast al veel over geschreven.

Prettig actief forum trouwens, ben GS forum gewend en dat is in mijn ervaring een pos uitzondering. Deze kan er mee wedijveren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Frank



Geregistreerd op: 30-4-2011
Berichten: 266

BerichtGeplaatst: Zo, 25 Nov. 2012, 12:30    Onderwerp: Re: waarom worden de ori dempers heet? Reageer met quote

Is dit misschien een oplossing: http://www.giantloopmoto.com/collections/giant-loop-gear-collection/products/hot-springs-heat-shield?
_________________
R!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
plukenannabel



Geregistreerd op: 6-10-2010
Berichten: 248

BerichtGeplaatst: Zo, 25 Nov. 2012, 12:34    Onderwerp: Reageer met quote

technisch wel, maar deze versie is geen kijk. Die zou ik overigens zelf maken. Africa twin heeft daar een rvs rekje voor, das al weer beter. Maar wel een idee idd een afstandhouder.

Blijft ie lekker stil en schoon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
ivanbase



Geregistreerd op: 6-6-2009
Berichten: 631

BerichtGeplaatst: Zo, 25 Nov. 2012, 13:00    Onderwerp: Reageer met quote

yep, cats uitgeboord en sas eraf wat zorgt voor oa extra lucht in de dempers.

de ori potten blijven een stuk koeler nu. nog warm maar je blijft er tenmiste niet meer aan plakken al je ze perongeluk raakt.
als ze nat worden (tuf er maar ns op) bruist het er niet meer af.

wel nog heter dan alu dempers maar dat komt door het rvs buizenwerk in de dempers wat Bert al aangaf...

geluid is beter/iets dieper maar niet luider.

tassen zou ik er niet rechtstreeks tegenhangen zonder framepje... moet geen kofferrrek zijn, iets zelfbouw?

er zijn ook afstandshouders op de markt die je hiervoor over de dempers kan schuiven maar heb ik geen voorbeeld van..

edit.. hot springs heat shield zoals hierboven al aangegeven dus..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
plukenannabel



Geregistreerd op: 6-10-2010
Berichten: 248

BerichtGeplaatst: Zo, 25 Nov. 2012, 13:18    Onderwerp: Reageer met quote

worden alu dempers, net besteld
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
plukenannabel



Geregistreerd op: 6-10-2010
Berichten: 248

BerichtGeplaatst: Zo, 25 Nov. 2012, 13:22    Onderwerp: Reageer met quote

SAS is zon luchtbijmengsysteem meen ik. ALs die erop zit gaat die er ook af.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Zo, 25 Nov. 2012, 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

Op een 990 heb je weinig redenen om daaraan te rommelen. Verder worden ook Akra's te warm om zomaar tassen tegenaan te hangen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 25 Nov. 2012, 21:31    Onderwerp: Reageer met quote

zoals al gezegd: de ori dempers hebben een katalysator er in.

een katalysator "verbrand" de onvolledig verbrande uitlaatgassen. Dat doet ie het beste als ie boven de 400 graden is (van binnen).

DUs wat doen de motor en auto fabrikanten: ze laten de motor wat extra rijk lopen (mooi koel, weinig NOx ook) en dan produceert die motor lekker veel onverbrande gassen, die dan vervolgens, met een beetje extra lucht van de SAS in de katalysator wel verbranden, waardoor de katalysator lekker warm blijft.

Dat noemen ze milieuvriendelijk dus... (extra brandstof verstoken om schone uitlaatgassen te krijgen...)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
the riding man



Geregistreerd op: 8-11-2012
Berichten: 140
Woonplaats: Belgische kust

BerichtGeplaatst: Ma, 26 Nov. 2012, 6:24    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:

DUs wat doen de motor en auto fabrikanten: ze laten de motor wat extra rijk lopen (mooi koel, weinig NOx ook) en dan produceert die motor lekker veel onverbrande gassen, die dan vervolgens, met een beetje extra lucht van de SAS in de katalysator wel verbranden, waardoor de katalysator lekker warm blijft.

Dat noemen ze milieuvriendelijk dus... (extra brandstof verstoken om schone uitlaatgassen te krijgen...)


Ben niet zo technisch aangelegd en ben me volop aan het inlezen om wat kunnen mee te praten. Maar ik had begrepen dat de fabricanten hun mengsel net armer afstelden om de emmissienormen te halen. Daarnaast heb ik ook reeds gelezen dat door de uitlaten te vervangen door exemplaren zonder kat, de sas eruit, 02 eraf, de motor nog net iets meer gaat verbruiken dan met de originele setup (maar weliswaar veel beter en zoeter rijdt)?
Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
disco stu



Geregistreerd op: 8-8-2008
Berichten: 333

BerichtGeplaatst: Ma, 26 Nov. 2012, 18:31    Onderwerp: Reageer met quote

Euhm ik dacht ook net armer van het fabriek uit? (alle fabrikanten...)

Wat bij de carburateur versies net het bokkig gedrag bij weinig gas in het laag-midden toerengebied verklaart...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 26 Nov. 2012, 22:01    Onderwerp: Reageer met quote

nope... en een klein beetje ja.


De motor wordt aangepast aan een aantal mileu eisen: on andere Geluid, CO en NOx, die allemaal hun eigen meetpunt hebben!

Zo zie je bij bijna alle motoren een vermogensdip ronde de 1/2 max-toerental: Dat is het meetpunt voor geluid voor zover ik weet.


Met de invoer van de katalysatoren zijn motoren (en autos) in verhouding MEER gaan gerbuiken.

ALS je de kat er af haalt, dan verandert er natuurlijk veel: Dan heeft de motor veel minder weerstand in de uitlaat en kan zijn uitlaatgassen makkelijker kwijt: Meer ' spoeling' in de cilinder. hierdoor moet er dan ook MEER brandstof bij en dan krijg je ook meer vermogen/koppel.
maar ook meer onverbrande gassen... als de motor in deellast loopt (wat meestal is).

Als je dus de uitlaat vervangt door een open versie, dan gaat ie inderdaad te arm lopen.

Bij een gfoed afgestelde motor gebruikt de motor per geleverd vermogen minder brandstof zonder kat!

maar als je daardoor harder gaat rijden.....

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1486
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Di, 27 Nov. 2012, 10:49    Onderwerp: Reageer met quote

Eigenlijk is BMW volgens mijn info momenteel de enige die extreem ver staat in het benaderen van de perfecte verbranding bij alle toerentallen. Hun injectiesysteem werkt zeer nauw samen met een pingsensor, en het streeft constant naar een zo arm mogelijk mengsel. Vandaar de onnozel kleine tankjes op hun F-modellen en de toch verbazingwekkende actiekradius van 400 en meer kms.
_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1025
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Di, 27 Nov. 2012, 14:13    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:
Eigenlijk is B*W volgens mijn info momenteel de enige die extreem ver staat in het benaderen van de perfecte verbranding bij alle toerentallen. Hun injectiesysteem werkt zeer nauw samen met een pingsensor, en het streeft constant naar een zo arm mogelijk mengsel. Vandaar de onnozel kleine tankjes op hun F-modellen en de toch verbazingwekkende actiekradius van 400 en meer kms.


Een 1200gs verbruikt amper 5 liter, en een 990 adv bijna 7, das de helft méér.
Serieus verschil toch ? (enfin, in motorkarakter ook, maar soit)

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif