Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1599 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 26 Okt. 2012, 21:51 Onderwerp: hoe kapot draadje repareren |
|
|
bon,
tijdens het loswrikken van een stekker, kwam er iets los dat niet los mosst komen: het blauwe draadje.
Het is de stekker van de carbuverwarming vermoed ik.
Wat is de beste manier om dit te herstellen ? Afin, ik kan die stekker er van tussen knippen en met een "suikerke" werken, maar dat lijkt me nogal belachelijk en heel kwetsbaar en helemaal niet waterdicht.
Suikerke :
Of de stekker er van tussen knippen en de draadjes aan elkaar solderen, wat ook te definitief is.
Afin, laat uw licht maar schijnen ! _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 26 Okt. 2012, 22:09 Onderwerp: |
|
|
KTM sparepart connector:
000.70.000.0AR
maar wat je dan krijgt... ??
stekker is
Van de Carb (TPS? denk ik? 950? toch niet nodig of van de zijstandaard ( in dat laatste geval... gewoon verwijderen )
Vaak kan je die connector lipjes op een of andere manier uit de stekker krijgen (hebben meestal een weerhaakje): effe prutsen maar ok.
daarna draadje aan pinnetje solderen en terug plaatsen. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1599 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 26 Okt. 2012, 22:22 Onderwerp: |
|
|
Dr. Bean, je slaat toch maar weer de nagel op de kop : het is de TPS. Zit wel degelijk op de carbs, heeft zo op 't eerste zicht te maken met de EPC, die ik allang heb uitgeschakeld. Tuurlijk, de TPS bleef ondertussen wel zijn info doorgeven naar de ECU.
Is het dan nog de moeite dat ik het repareer eigenlijk? _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 26 Okt. 2012, 22:29 Onderwerp: |
|
|
dacht ik al... TPS
bij de 950 wordt de TPS inderdaad voor het EPC gebruikt
sommigen beweren dat de TPS ook gebruikt wordt door de ontsekingsunit, maar ik geloof daar niet in. KTM-technische man heeft me destijds bevestigd dat dat niet zo is, maar later heeft weer iemand anders gezegd dat dat wel zo is.
Praktijk: Ik rij al jaren zonder TPS (kun je ook die kabel van je carb af halen als je die ooit los hebt), en ik heb er nog nooit iets van gemerkt.
recentelijk heb ik hem er bij Atak ook afgegooid toen zijn Carb er uit was tijdens het LC8-treffen: volgens mij is hij dat ook al weer vergeten.. want die loopt ook prima zonder.
Dus mijn menig is idd:
doe geen moeite, haal de stekker helemaal los (van de contra-helft) en koop de zaak veilig weg. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Vr, 26 Okt. 2012, 22:58 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: |
sommigen beweren dat de TPS ook gebruikt wordt door de ontsekingsunit |
Check
Ik geloof niet hard in 1D-ontstekingsmaps op een brommer van dit millenium, en die motorman van KTM bevestigde dat op de technische dag.
Magoed, als bij meerderen die TPS los ligt en het effect is niet merkbaar dan ga ik niet beweren dat-ie toch aangesloten moet worden hoor.
Effect zal ook eerder subtiel zijn; wat slechtere benzine, hoge buitentemperaturen, veel gas bij lage toerentallen en dan niet pingelen met TPS of wel pingelen zonder TPS. Dat soort dingen. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 26 Okt. 2012, 23:03 Onderwerp: |
|
|
helemaal mee eens.
en nameten is me te veel werk...
LC8 pingelt zowieso heel erg weinig/niet is mijn ervaring, zelfs met duitse 91 octaan gaat het nog wel ok. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Vr, 26 Okt. 2012, 23:23 Onderwerp: |
|
|
Duitse 91 octaan is nog steeds heel wat beter dan opgewerkte kamelenzeik die door een ouwe sok in je tank gegoten word
Nu is zo'n LC8 zowiezo al geen motor die zich leent voor de bovenbeschreven mishandeling; dat blok klaagt wel op een andere manier als je teveel gas geeft bij te lage toerentallen, en de CV slides gaan dan ook niet ver open ondanks dat je zelf wel gas geeft.
Verder kan ik me indenken dat het een subtiel effect heeft op uitstoot en verbruik, maar ik heb geen bewijs daarvoor. |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 758 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Za, 27 Okt. 2012, 2:52 Onderwerp: |
|
|
Heb ooit eens de stekker voor de spoel van de voorste bougie besteld wegens afgebroken 'slotje'. dat zakje bevatte alles: huis, stekkertjes, rubbertjes. |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

|
Geplaatst: Za, 27 Okt. 2012, 11:06 Onderwerp: |
|
|
DaBit schreef: | Duitse 91 octaan is nog steeds heel wat beter dan opgewerkte kamelenzeik die door een ouwe sok in je tank gegoten word
Nu is zo'n LC8 zowiezo al geen motor die zich leent voor de bovenbeschreven mishandeling; dat blok klaagt wel op een andere manier als je teveel gas geeft bij te lage toerentallen, en de CV slides gaan dan ook niet ver open ondanks dat je zelf wel gas geeft.
Verder kan ik me indenken dat het een subtiel effect heeft op uitstoot en verbruik, maar ik heb geen bewijs daarvoor. |
die van mij heeft zelfs drie tanks gelopen op bijna 15 % diesel, mijn vriendin was erin geslaagd om benzine in de diesel te doen en nog een eindje te rijden
Dus alles leeggezogen en de rest in de Ktm verbrand. Wel beetje roken en klein beetje pingelen maar heb er alles doorgejaagd
Het is allemaal te duur de laatste tijd om 30 liter weg te gooien.
M'n grasmachine had het er lastiger mee  _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 27 Okt. 2012, 15:33 Onderwerp: |
|
|
volgende keer gewoon het grasmaaien met de KTM  _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

|
Geplaatst: Zo, 28 Okt. 2012, 22:40 Onderwerp: |
|
|
Voor vuile naft heeft de 950 een goei oplossing: een stekker uitrekken en hij heeft een andere ontstekingsmap. _________________ Leap, and the net will appear.
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 29 Okt. 2012, 0:08 Onderwerp: |
|
|
Is niet voor vuile naft, maar voor naft met laag octaan. Die mag dan evengoed zo proper mogelijk zijn... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

|
Geplaatst: Ma, 29 Okt. 2012, 22:13 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | volgende keer gewoon het grasmaaien met de KTM  |
ons madam gaat dat niet leuk vinden vrees ik  _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

|
Geplaatst: Ma, 5 Nov. 2012, 16:37 Onderwerp: |
|
|
Ik vind op advrider.com ook tegenstrijdige info over wat er met de info van de TPS gebeurt. Twee kampen : 1) het dient enkel voor die SAS en 2) het dient om de voorontsteking te regelen in functie van wat je met dat gashendel en het toerental uitsteekt. Beide pistes worden door KTM-technici bevestigd, wat het nog vervelender maakt.
Hier wat teksten afkomstig van http://www.ktm950.info/how/wotf/wotf.html : (Zuber en cpmoden zijn users van dat forum)
Zuber: Surging and TPS fOR 950 CARBS - The Throttle Position Sensor, TPS, sets the ignition advance. The ignition set the advance based on Engine RPM and Throttle Position. This is called a 3D Map, 1. RPM, 2. TPS, 3. Ign Advance.
When you turn on the ignition, the small computer in the ignition looks for a 'referance voltage' to determine if the TPS is in range. The voltage should be 0.5-0.6 volts when the throttle is shut. You should always have the throttle shut when turning on the ignition.
This referance voltage is set at the factory at engine idle. BUT, if the idle is turned down during the break-in period, then the referance voltage may be wrong! You may need to reset the TPS after the engine loosens up and the idle position is different. I've seen several 2006 950 Adventures with a too low voltage of 0.38 v. These had a bad surge around 3000 rpm. Reseting the TPS usually fixed it without re-jetting.
If the ignition doesn't see this voltage during start up, it may not set the advance correctly and you'll get a surge between 2000-3800 rpm. This acts just like a lean carb condition. It can be masked by richening up the carb low speed mixture screws or low speed jets, but you'll get poor mileage and a weak low rpm throttle response. If the TPS is dirty or worn, you can get the same erattic behavior.
The workshop manuals show how to set this. I'd recomend to try a resultant voltage very close to, but below 0.6 v. Check it several times by turning off the ignition and make sure you still have the same voltage when you turn it back on. Make sure it tracks voltage smoothly as you open/close the throttle. Any jumps, dead spots or other flaky action means you need a new TPS.
cpmodem: The Throttle Position Sensor (TPS) on the carbureted 950 provides the ECU with the information it needs to advance the ignition timing at idle and small throttle openings (when the engine is receiving a lean fuel air mixture). At idle, the mixture is diluted by exhaust gases due to valve overlap, resulting in a lean mixture. A lean state also exists at steady speeds with low throttle openings, such as level highway cruising. A lean mixture burns more slowly, thus requiring more advanced ignition timing in order for the combustion cycle to reach maximum cylinder pressure just after top dead center. This results in the best efficiency and lowest exhaust gas temperatures. When the throttle is suddenly opened fully, the mixture enriches. Since rich mixtures burn faster than lean ones, they require less advanced ignition timing (compared to lean ones) to get the same maximum pressure and efficiency.
With throttle position information from the TPS, and rpm info from the Pulse Generator, the ECU determines how much spark advance is needed to be added to the internal ignition map for peak efficiency. If the throttle is suddenly opened fully, the computer uses the built in map (which is based solely on rpm) and removes the extra timing advance. As rpms climb, advance increases based on one of 2 maps available (95 ROZ and 80 ROZ). At cruising speeds with small throttle openings, the ECU uses the TPS info to determine how much extra advance the engine needs for peak efficiency.
If the TPS is out of calibration, the resulting ignition advance will be unsuitable for the conditions. The result will either be too much advance for the load, which can lead to preignition and engine damage. Or to little advance for the load which can result in inefficient combustion and high exhaust temperatures.
If the TPS is disconnected, the ECU discovers this upon start up and defaults to one of the two internal maps above. The result is less than optimal ignition under idle and low load conditions. WFO throttle acceleration will be unchanged. Just idle and low load (ie steady state cruising) conditions will be effected. Resulting in rough idle and poor throttle response at small throttle openings and decreased mileage and higher exhaust temps during steady state cruise situations. _________________ Leap, and the net will appear.
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 5 Nov. 2012, 20:17 Onderwerp: |
|
|
Muug,
helemaal mee eens: en dat is ook hetzelfde als wij hierboven zeiden.
overigens is het geen 3D map maar een 2D map: 2 assen, en op iedere positie een waarde (ala hoogte-kaart).
Ik heb dus ook 2 tegenstrijdige verhalen van KTM gekregen.
Ik schat eigenlijk dat de TPS wel invloed heeft op de ontsteking (ook al zei ik eerder van niet..) maar blijkbaar is die invloed klein, want ik heb nog niet echt verschillen gemerkt.
maw: je kunt hem weglaten, maar in theorie zou die dan misschien eerder pingelen of minder smeuig rijden.
Een foutmelding geeft ie niet, en hij gaat ook niet een default-veilige waarde aannemen ofzo: volgas loopt de mijne nog net zo makkelijk over de 200 km/h als vroeger. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|