lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Wintervraagjes

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DaBit

BerichtGeplaatst: Do, 22 Nov. 2012, 21:28    Onderwerp: Wintervraagjes Reageer met quote

Langzaamaan word het weer kouder; tijd om eens aan wat winterdingetjes te denken. Paar vraagjes:

- Apparaat is aan een beurtje toe (eigenlijk al langer...). 10W50 heb ik staan, maar zou 5W40 of 5W50 verstandiger zijn? 't zijn toch voornamelijk kortere stukjes die ik dan rij. Van de 5Wxx olieen zou 5W40 mijn voorkeur hebben, maar mag volgens KTM alleen onder de 0 graden. Jullie mening?

- Hoeveel elektrisch vermogen heb je op zo'n LC8 eigenlijk 'over' bij beschaafde toerentallen (zeg 4000rpm)? Ik heb zo'n Gerbings-jasje en een setje Klan (oid) verwarmde handschoenliners op de kop getikt, maar dat slobbert nog best aardig door. Ik heb een regelaartje gebouwd dat het vermogen bijregelt als de warmtevraag toeneemt (van stad naar snelweg bijv.), maar die zag ik met testen toch een aardig eind naar vol vermogen gaan, dus zeg 80-100W ofzo.

- Welke delen zijn _bijzonder_ gevoelig voor pekel en kandidaat voor tectyl ipv vaseline? Bij de LC4 waren bijvoorbeeld de dogbones van het linksysteem erg gevoelig; die begonnen helemaal af te bladderen. Het aluminium dus.

- Gat+badstop in de luchtfilterkast zodat-ie wat warme lucht krijgt, of is met de standaard carburateurverwarming van een 950 te leven?

- Michelin AC10's zijn tot nu toe nog de beste 'winterbanden' die ik gereden heb, maar ik reed ze wel altijd op lichter spul. Hoe doen die het op een LC8 met standaardvelgen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do, 22 Nov. 2012, 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb:

- er altijd 5w50 in gedaan (polo syntec .. is volgens mij nog steeds gelijk aan Putoline todat iemand mij het tegendeel bewijst)
koud lekker dun.. dat scheelt zeker voor de start

- Handschoenverwarming en dim +grootlicht (gaan alle 2 aan tenslotte!) gaat goed, veel meer denk ik niet

- Gelaccu is koude-gevoelig, en met nat-zout-water krijg je ook wel kleine lekstroompjes volgens mij... dus liefst thuis aan de druppellader als je niet 3x per week op de brommer zit

- Carbverwarming is gewoon verkrijgbaar, want standaard geleverd op 2005 en 2006 modellen. Allen helpt het maar een klein beetje! 50km 130km/h constant op een mistige autobaan bij 0 graden en die carb staat helemaal dicht met ijs (ondanks de carb verwarming!) ... dan duurt het toch wel 2 minuten voordat dat weer weg is!
--> warme inlaatlucht is de enige oplossing die werkt denk ik: vandaar ik de 'gat in de bak' oplossing destijds bedacht. (die ik zelf overigens niet heb... want ik rij gewoon niet smiley )
Mooi 'onder' snorkeltje ofzo zou leuker zijn.... maarja moet je weer maken en zo he smiley

- bandjes: een 150/70 B - 18 M/C 70T TL M+S Heindenau K60 Scout zou het goed moeten doen (immer M+S rubber!)

ik heb van alles gereden. een AC10 is niet een bijzonder goede NAT band.. dus eigenlijk helemaal niet zo beste keuze... maar wel lekker goedkoop en sterk genoeg voor de LC8; dus misschien toch niet zo slecht.

DaBit

Nieuw berichtGeplaatst: Vr, 23 Nov. 2012, 11:06    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
(polo syntec .. is volgens mij nog steeds gelijk aan Putoline todat iemand mij het tegendeel bewijst)

OK, ik heb dat spul ook maar besteld. Rare jongens zijn het daar trouwens; 0,5L van dat spul kost 3 euro, een 4 liter kan 33,95. Nouja, dan bestel ik toch gewoon 8 halve-liter flesjes? rolleyes3

Met verzenden 3 tientjes voor 4 liter. Da's dus net zo duur als de Castrol 10W50 volsyntheet die ik 'in bulk' heb staan.

Quote:
- Handschoenverwarming en dim +grootlicht (gaan alle 2 aan tenslotte!) gaat goed, veel meer denk ik niet

Hmm. Word krap-aan dus. Ik zal nog eens een regeltje code toevoegen aan het microprutsertje dat-ie onder de 12V stopt met verwarmen.

Op de GS met z'n 700W generator destijds nog wel eens problemen gehad namelijk. 70W HID met inefficiente ballast + 2x halogeen verstraler + verwarmd vestje + lage snelheden over ijs was toch net iets teveel van het goede.

Quote:
- Gelaccu is koude-gevoelig, en met nat-zout-water krijg je ook wel kleine lekstroompjes volgens mij... dus liefst thuis aan de druppellader als je niet 3x per week op de brommer zit

3x in de week op de brommer haal ik wel; geen druppelladers nodig.

Quote:
- Carbverwarming is gewoon verkrijgbaar, want standaard geleverd op 2005 en 2006 modellen. Allen helpt het maar een klein beetje! 50km 130km/h constant op een mistige autobaan bij 0 graden en die carb staat helemaal dicht met ijs

Ik heb carbverwarming, want 2005 model. De vraag is hoe vaak je daarmee nog werkelijk last hebt van bevroren carbs. Zelfs zonder carbverwarming heb je er maar effectief een keer of 2-3-4 per jaar echt last van.

Quote:
- bandjes: een 150/70 B - 18 M/C 70T TL M+S Heindenau K60 Scout zou het goed moeten doen (immer M+S rubber!)

Heidenau gebruikt de M+S codering om dezelfde reden als Conti met de TKC's: zo kunnen ze banden maken met een lagere toegestane topsnelheid dan de motor kan. Maar een K60 Scout is nou niet bepaald een Mud&Snow band; daarvoor heb je al teveel last van die rubberen 'middenstreep'. Hebben ze trouwens ook de K60 Snow voor.

Quote:
ik heb van alles gereden. een AC10 is niet een bijzonder goede NAT band.. dus eigenlijk helemaal niet zo beste keuze...

Nee, maar wat dan wel he?

Destijds ooit hartje winter geswitched tussen het setje wielen met K60's (oud type) en het setje wielen met AC10's, en dat was een wereld van verschil kwa grip. In sneeuw wil je grof profiel, en op halfbevroren ijzige weg deden ze het ook beter (alles relatief uiteraard; op ijs werken alleen studs). Dat de rijstijl wat meer 'rechtop door de bocht' word en het meer 'voortbewegen' word dan 'motorrijden', ach, hoort erbij.

Kenda K760 is nog wat zachter rubber (en blijft ook zachter dan de AC10 bij lage temps), maar die is volgens mij wel te slap voor de LC8.

'k zou ook een K60 Snow voor op kunnen leggen en een AC10 achter.
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

Nieuw berichtGeplaatst: Vr, 23 Nov. 2012, 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, Syntec 1/2 liter in de aanbieding he... (normaal 7,95)

mijn ervaring met bevriezen van de carbs: Het gebeurt voornamelijk als je een tijdje constant rijdt: tussen 90 en 130.
Zo had onze duitse host Schradt er nooit last van, terwijl hij in de Eiffel woont waar het altijd nat mistig en koud is: Waarom.. omdat daar bijna geen rechtuit is... op een bergweg heb je er geen last van. (ik denk dat je dan de gasschuif gewoon genoeg beweegt en de ijsvorming er wel is, maar het regelmatig los komt.

maar hoe vaak rij je idd zo'n stukje constant enzo...
en als het goed vriest, dan heb je er geen last meer van he.. juist -1 tot 8 graden en hoge luchtvochtigheid.

Bandjes:

ja.. je wil een 'stevige band' voor de LC8... en dan kom je al snel bij die rally banden uit: en die zijn dus allemaal gemakt voor droge harde stenen. Niet slecht op asfalt, maar wel slecht bij kou en vooral bij NAT.
(banden met weinig silica...)

Alle offroad banden met R index doen het wel... ik heb ook wel eens een M-competition op gereden, maar ook die glijdt en drift (blijft wel heel hoor, maar slijt hard).

In verse sneeuw heb je alleen noppen nodig, verder is het 'worst' ! Maar in NL ligt maar 2x per jaar een half uur echt sneeuw op de weg...

Ik vrees dat je bter een goede regenband kan nemen, en die lekker zacht houden (lage druk.. wordt ie lekker warm).

DaBit

Nieuw berichtGeplaatst: Vr, 23 Nov. 2012, 22:25    Onderwerp: Reageer met quote

Nouja, ik kijk dat bevriezende-carbs verhaal nog wel even aan. De ervaring is inderdaad dat mist rond het vriespunt het ergste is, verder valt het wel mee en is het hooguit effe irritant. Een gat is anders ook zo gemaakt.

Kwa bandjes: je wilt er eentje met rubber dat zacht en soepel blijft bij kou en bij voorkeur met relatief veel silica. Verder wil je een heel open profiel voor afvoer van zooi, met veel losse 'stukjes' die het onregelmatige wegdek (asfalt, klontje ijs, plakje sneeuw, bla) zo goed mogelijk volgt en een redelijk hoge druk uitoefent.

imho dan.
Naar boven
Raketman

Nieuw berichtGeplaatst: Vr, 23 Nov. 2012, 23:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het niet direct exact terug, maar ik heb ooit eens eea opgezocht over het vermogen van de alternator van de LC8. Ik dacht dat die 385W was. De motorfiets gebruikt al rijdend (ontsteking, ECU, laadstroom batterij, verlichting) ruim meer dan 200W. Zo gek veel blijft er dus niet over om nog te spelen met verwarmde dingen en extra verlichting.

Wat betreft carbuverwarming : daar bestaan verschillende vermogens voor, gaande van 15 tot 35W per carb. Geen idee hoeveel W die van een 950 zijn, maar als die maar 15 of 25W zijn kan dat misschien nog veranderd worden.

Kan me verder niet direct inbeelden dat er delen zijn die speciaal corrosie gevoelig zijn. Na 5 winters had ik nog niet echt dingen die aangetast waren. Het enige wat ik deed was eind november ff met een spuitbus ACF50 tekeer gaan onder de cockpit en rechts onderaan het blok waar nog wat bedrading zit.

Goeie bandjes voor winter/kou ende nat gebruik : Anakee 2 vooraan, of een setje Heidenau K60 Snowtec.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin

Nieuw berichtGeplaatst: Vr, 23 Nov. 2012, 23:28    Onderwerp: Reageer met quote

zie handboek: (2003)
12V 450W at 6000 rpm

Dat is natuurlijk MAX, maar de echte vraag is natuurlijk hoeveel je daarvan 'gemiddeld' krijgt.. als je in de winter met lagere toeren etc rijdt.

volgens mij is die snowtec niet echt meer verkijgbaar... maar dat kan ik fout hebben. (bij Heidenau zelf vind je hem niet meer..)

DaBit

Nieuw berichtGeplaatst: Za, 24 Nov. 2012, 0:56    Onderwerp: Reageer met quote

Voorbandje is nog wel te krijgen: http://www.oponeo.nl/motorbanden-details/heidenau-k60-90-90-21-54-t-front-tt-m-c-snow-tex-m-s
Heidenau site is altijd al bijzonder slecht geweest BTW.

Snowtex achterband is er nooit geweest in 140 of 150 breed. Dat gaat tot 120 ofzo (en die is niet stiekum 140 breed zoals sommige noppenbanden zeg maar...)
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: