Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Benny

|
Geplaatst: Ma, 1 Okt. 2012, 20:42 Onderwerp: olielek |
|
|
Vrijdag ontdekte ik een druppel olie op de vloer onder het blok, ik denk dat de olie via het deksel van het oliefilter komt. Ik heb deze nog niet vervangen dus vindt het raar dat die ineens zou lekken.
Iemand al iets dergelijks voorgehad? _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 1 Okt. 2012, 20:45 Onderwerp: |
|
|
nog nooit een oliefilter vervangen?
Dekseltje heeft een o-ring, die wil ooit wel lekken als er een zandkorreltje tussen zit of als ie terug wordt gezet en beschadigd.
eigenlijk moet je die ook vervangen bij de filterwissel, maar ... meestal gebeurt dat niet. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

|
Geplaatst: Ma, 1 Okt. 2012, 21:53 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | nog nooit een oliefilter vervangen?
Dekseltje heeft een o-ring, die wil ooit wel lekken als er een zandkorreltje tussen zit of als ie terug wordt gezet en beschadigd.
eigenlijk moet je die ook vervangen bij de filterwissel, maar ... meestal gebeurt dat niet. |
Bij de KTM nog niet vervangen nee, heel veel km's rijd ik niet meer. Binnen 1000km moet ie eruit maar ik zal het dus vroeger kunnen doen nu.
Hopelijk is het dan opgelost, zou niet direct weten waar het anders vandaan komt.
Vind het enkel raar dat hij pas na een 6000 km begint te lekken dan. _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 1 Okt. 2012, 22:21 Onderwerp: |
|
|
Voor mij is geen enkel olielek bij een LC8 abnormaal . Heb al olielekken gehad aan alle olieslangen, alle deksels (behalve de zeef rechts onder), oliedruksensor, versnellingsbaksensor, bouten waterpompdeksel (jawel ), cylindervoet, carterbouten,...
Als het slechts de O-ring van het filterdeksel is, is er dus eigenlijk niks aan de hand... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Ma, 1 Okt. 2012, 22:32 Onderwerp: |
|
|
Liep d'r niet ergens een afspraak dat jij alle olielekken zou krijgen en wij geen?  |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Ma, 1 Okt. 2012, 22:59 Onderwerp: |
|
|
Met zijn nieuwe brommer is die afspraak komen te vervallen. Daarom dat Benny nu een lek heeft.
Bij een lek tussen generatordeksel en blok vloeit de olie ook gewoon via filterdeksel/filterhouder zo naar beneden. Maar dat is ook weer een plaats die niet "zomaar" begint te lekken als je er niet aankomt.
Ik zou eerst met zekerheid proberen vast te stellen waar het lek vandaan komt. Als het het oliefilterdeksel is, zou ik de olie+filter wissel 1000km vervroegen en zeker een nieuwe O-ring steken. Alles mooi zuiver maken en zorgen dat de O-ring goed zit nergens tussen knelt. Die bouten van dat dekseltje moeten ook maar vrij lichtjes aangedraaid worden (zie wphb). |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

|
Geplaatst: Ma, 1 Okt. 2012, 23:32 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Voor mij is geen enkel olielek bij een LC8 abnormaal . Heb al olielekken gehad aan alle olieslangen, alle deksels (behalve de zeef rechts onder), oliedruksensor, versnellingsbaksensor, bouten waterpompdeksel (jawel ), cylindervoet, carterbouten,...
Als het slechts de O-ring van het filterdeksel is, is er dus eigenlijk niks aan de hand... |
buitenbeentjes heb je overal
Dat ding van mij heeft slechts een 40 duizend km gebold, diene van u iets meer dacht ik of was dat ook al vroeg begonnen ?
ik begin wel met een nieuw filter te steken + o-ring en dan zie ik wel weer.Ik kan trouwens het blok nog inpakken in een grote spons en af en toe eens uitwringen  _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 2 Okt. 2012, 19:38 Onderwerp: |
|
|
40'000km en geen nieuwe oliefilters?
ps.: Dekseltje kan je gewoon loshalen zonder het filter er uit te halen hoor. Motor een beetje op zijn kant leggen en zelf zonder olieaftap gewoon loshalen. Nieuwe ringetj eer om en weer vast zetten.
ps2: Boutjes slechts 'handvast' zetten!! Vaster helpt niet, de o-ring dicht zijdelings af. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

|
Geplaatst: Wo, 3 Okt. 2012, 13:43 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | 40'000km en geen nieuwe oliefilters?
ps.: Dekseltje kan je gewoon loshalen zonder het filter er uit te halen hoor. Motor een beetje op zijn kant leggen en zelf zonder olieaftap gewoon loshalen. Nieuwe ringetj eer om en weer vast zetten.
ps2: Boutjes slechts 'handvast' zetten!! Vaster helpt niet, de o-ring dicht zijdelings af. |
heb die gekocht toen er een 33d km opstond. vandaar dat ik nog niks vervangen heb, de dealer had de grote beurt net gedaan. _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
KosTroM

|
Geplaatst: Wo, 21 Nov. 2012, 22:54 Onderwerp: |
|
|
Merk bij mijn motor ook al sinds een 4-tal weken enkele druppels olie (vermoed ik) op de garagevloer onder het motorblok. Erg veel is het niet, 2 à 3 druppels /week. Toeval of niet maar het is pas sinds de laatste wasbeurt. De "substantie" is helder (zoals verse olie) doch ook wat waterig vind ik....
Moet zeggen dat ik de laatste keer (4-tal weken terug) bij het bijvullen van motorolie er ook wel wat naast heb gegoten... Dacht dus eerst dat dit de voor de handliggende oorzaak was. Maar na 4 weken zou er alles toch al moeten uitgelopen zijn denk ik. Vorige zaterdag de beschermplaat onder het blok eens verwijderd om één en ander eens te checken, doch niets van olie verlies of vettige sporen te merken aan het blok. Heb wel gezien dat er nog een overloopslangetje (olie of benzine?)zit onder de beschermplaat. Misschien komt het van hieruit...?? _________________ KTM Adventure 2011. A white one!! |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

|
Geplaatst: Wo, 21 Nov. 2012, 23:06 Onderwerp: |
|
|
bij mij is het gestopt met lekken,staat nu wel al enkele weken stil. Vrmoedelijk lekt hij dus ergens via een hoger gelegen punt waar enkel olie komt als hij draait.
Momenteel nog niet verder naar gezocht, ik kan nog in de garage lopen zonder uit te glijden dus .........zal iets worden voor in de wintermaanden om na te kijken _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
|