Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Jos van Vliet
|
Geplaatst: Zo, 18 Nov. 2012, 17:59 Onderwerp: koelwater vullen |
|
|
Omdat ik de laatste tijd veel last had van een oververhitte motor heb ik de radiator eraf gehaald en schoon gesproten (met tuinslang en perslucht). Niet normaal hoeveel modder daar uit komt! zat voor 1/3 helemaal dicht ..
Goed, nu dus weer bij vullen. Ik heb de slang losgehaald op de waterpomp (misschien niet zo slim maar nu te laat). als ik nu ga bijvullen, hoe komt het water dan voorbij de thermostaat? Of staat die juist altijd open naar de waterpomp toe? Ik kan in het wphb niet vinden hoe je moet bijvullen, maar het schijnt nogal nauw te komen. Iemand tips/ervaring, of een link naar waar het beschreven staat?
groeten,
jos _________________ Husqvarna 701
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03 |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Zo, 18 Nov. 2012, 18:18 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat de thermostaat in eerste instantie dicht staat (om de koeler heen) om de motor sneller warm te laten worden. Dat hoeft geen probleem te zijn.
Even op zoeken hoeveel water erin kan, systeem opvullen (dan hou je wat over), voorwiel ergens op zetten (een kratje op z'n kant bv), motor starten. Nu pomp je alles rond en kan het systeem ontluchten en kun je de rest van de vloeistof bijvullen.
vwb de aansluiting op de pomp; ik heb er een dubbele rubber ring in gestopt om hem goed af te dichten .. _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 18 Nov. 2012, 23:11 Onderwerp: |
|
|
van de thermostaat heb je geen last van, als het de ene kant op niet omloop, dan loopt het de andere kant om wel op.
het staat overigens wel in het handboek: pagina12-16:
Quote: |
Open the radiator cap 1.
– Remove the drain plug 2 on the engine and allow the cooling liquid
to drain into a receptacle. Mount the oil drain plug with a new seal
ring and tighten to 10 Nm.
– Remove the compensating tank 3, open and drain the coolant into a
receptacle.
– Mount the compensating tank again.
– Remove the drain plug 4 on the radiator and allow the cooling liquid
to drain into a receptacle. Mount the drain plug again and tighten.
– Fill approx. 2.1. liters of a mixture of 40% antifreeze (e.g. Motorex
Antifreeze) and 60% water (minimum protection -25ºC), into the
radiator and compensating tank.
– Unscrew the bleeder screws on the water pump 5 and the radiators
6 until cooling liquid runs out without bubbles, tighten the screws
again, close the radiator cap.
! CAUTION !
ONLY USE HIGH-GRADE ANTIFREEZE (E.G. MOTOREX ANTIFREEZE) TO AVOID THE
RISK OF CORROSION AND FOAMING.
– Start the engine and allow to run warm until the radiator fan switches
on.
– Allow the cooling system to cool down and add more coolant if
necessary.
|
Mijn praktijk ervaring: Het best zet je het voorwiel iets omhoog. en de motor iets scheef zodat de radiator op netjes het hoogste punt is.
Dan gewoon de radiator helemaal vullen, en een paar keertjes lekker in de slangen knijpen.
Dan ook het tankje half-vol.
De motor effe starten en een beetje warm laten lopen. Voorzichtig!!!!!! de radiator-dop effe lossen (kan heet water uit spuiten!!!), en evt bijvullen.
daarna is het goed, evt na een weekje nog een keertje (koud) de radiator dop los en de laatste luchtbel uit de radiator afvullen. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Jos van Vliet
|
Geplaatst: Ma, 19 Nov. 2012, 0:29 Onderwerp: |
|
|
Ok, dank voor de tips, ga het proberen (zal wel even duren voordat ik de motor weer helemaal opgebouwd hebt, ligt nu effe helemaal uit elkaar voor wat groot onderhoud/schoonmaak). _________________ Husqvarna 701
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03 |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Ma, 19 Nov. 2012, 5:32 Onderwerp: |
|
|
niemand bang voor bevriezings gevaar ...... |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1599 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 19 Nov. 2012, 10:40 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het ook volgens het boekje gedaan, in combinatie met erg veel knijpen op de darmen links en rechts van het motorblok. Ik had de moto op de middenbok met een blokje hout onder de rechterpoot zodat de dop idd het hoogste stond. Anders geen truken zoals het voorwiel een halve meter hoog en zo. Alles lijkt ok, het nivo in het expansievaatje blijft hetzelfde. Het enige dat mij een beetje doet twijfelen over het ontluchtingsproces is dat de temperatuurindicator tegenwoordig meestal vier blokjes toont, bij 5°C (wat toch wel fris is). Ik denk dat er voor mijn groot onderhoud drie blokjes stonden, en dan af en toe 4, en heel af en toe 5. Maar nogmaals, het is slechts een vaag knagend gevoel van onzekerheid. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Ma, 19 Nov. 2012, 20:05 Onderwerp: |
|
|
Bij de oude teller-eenheden:
4 blokjes is denk ik tussen de 70 en 100 graden, is een beetje de standaardtemperatuur als je blok is warmgedraaid.
Bij koud weer en/of voldoende rijwind: 4 blokjes.
Bij warm weer en/of traag rijden: 5 blokjes (tussen 100 en 110 graden)
3 blokjes heb ik nog nooit gezien eens de motor was warmgedraaid, zo koel krijg je hem niet met draaiende motor (ook niet bij koud weer). Ik denk dat de thermostaat dan weer sluit. |
|
Naar boven |
|
 |
|