Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1599 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 15 Nov. 2012, 20:08 Onderwerp: Transparante folie kleven : alle tips welkom |
|
|
Hoi,
na vier jaar een 76.000 km was m'n beestje aan nieuwe beschermfolie toe. KTM verkoopt daar kant en klare kits voor aan behoorlijk democratische prijs, en ze hadden dat zelfs liggen, dus dat was rap gekocht.
Maar hoe kleef ik dat het best?
Een spuitertje met wat water en detergent - wat normaal toch goed werkt - blijkt geen goed idee te zijn, want het water dat nu nog gevangen zit tussen de klever en de flank geeft onregelmatige wittige vlekken. Mooi is anders !
Gewoon droog kleven dan maar? Tja, hoe goed je dat ook probeert, er blijven altijd wel enkele luchtbelletjes gevangen zitten.
Kortom, alle tips zijn welkom. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
zappa

|
Geplaatst: Do, 15 Nov. 2012, 20:50 Onderwerp: |
|
|
komt daar ook niet madam haar haardroger aan te pas? Om de folie op te warmen? _________________ smt990 ('09 - '12)
husaberg fe390 ('11)
Adventure990 ('12-'16)
Adventure890 ('21)
Juist uit de pubertijd, recht in de midwifecrisis ! |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1599 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 15 Nov. 2012, 21:02 Onderwerp: |
|
|
dat kan helpen om de folie wat op te rekken, of om hem mooi rond een randje te krijgen. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Do, 15 Nov. 2012, 21:16 Onderwerp: |
|
|
normaliter is idd water en zeep, en dan met een plastic kaartje (creditcard ofzo) het water er tussenuit strijken.
Maar idd.. sms plakt ie folie ook door het water heen te goed, en dan sluit het water in en gaat het niet goed.....
Ook wel omdat die beschermfolie echt dik is... en in de schuur het natuurlijk veeel te koud is.
Ik heb laatst ook een stukje droog geplakt om die reden:
Alles goed warm helpt iig veel, Fohn er bij en de folie voorzichtig een beetje warm maken zodat ie zicht 3D laat vormen. dan vanuit het midden vorozichtig aanvrwijven, waarbij je moet oppassen de folie niet te veel uit te rekken. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

|
Geplaatst: Do, 15 Nov. 2012, 22:37 Onderwerp: |
|
|
En lostrekken moet je ook al niet proberen, eens het kleeft, kleeft het krachtig ! _________________ Leap, and the net will appear.
|
Naar boven |
|
 |
Benny

|
Geplaatst: Do, 15 Nov. 2012, 22:38 Onderwerp: |
|
|
zoals dr bean al gezegd heeft de folie beetje opwarmen, warm ook zeker de ondergrond mee op. Op deze manier koelt de folie niet te snel weer af.Let op dat je de lijmkant zo weinig mogelijk aanraakt, je vingerafdrukken kunnen achteraf zichtbaar blijven. _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

|
Geplaatst: Do, 15 Nov. 2012, 23:15 Onderwerp: |
|
|
allez, ik ga een hand of drie-vier nodig hebben... één om de heteluchtblazer te bedienen, en dan nog twee of drie om die folie vast te houden en om alle luchtbelletjes weg te wrijven. _________________ Leap, and the net will appear.
|
Naar boven |
|
 |
toktok

|
Geplaatst: Do, 15 Nov. 2012, 23:22 Onderwerp: |
|
|
wat je zou kunnen proberen is op die plekken waar mogelijk nog vocht onder zit met een kopspelt een paar kleine gaatjes prikkeen en dan de boel met de fohn goed warm maken en wrijven. Maar ik denk persoonlijk dat dat witte waas er komende zomer wel wegtrekt...is echt een kwestie van hoge temperaturen...
grtz, Tok |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Do, 15 Nov. 2012, 23:23 Onderwerp: |
|
|
De verhouding dreft serieus opdrijven. Niet alleen op de moto spuiten, maar ook de plakzijde van de folie drijfnat spuiten. Dan zullen er niet veel waterrestanten meer achterblijven. Ingesloten luchtbellen met meer kracht en een zachte, droge vod naar buiten duwen. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

|
Geplaatst: Vr, 16 Nov. 2012, 9:54 Onderwerp: |
|
|
toktok schreef: | wat je zou kunnen proberen is op die plekken waar mogelijk nog vocht onder zit met een kopspelt een paar kleine gaatjes prikkeen en dan de boel met de fohn goed warm maken en wrijven. Maar ik denk persoonlijk dat dat witte waas er komende zomer wel wegtrekt...is echt een kwestie van hoge temperaturen...
grtz, Tok |
er zijn geen "waterbellen", de hele plastiek (één van de kleinere stukken gelukkig) is volkomen vlekkerig, nogal wolkerig/nevelig/waas. Gaatjes prikken zal dus niet helpen. Ik denk dat tijd en warmte het water inderdaad wel zullen verdrijven.
Tja, misschien ben ik idd wel te voorzichtig/zuinig geweest met het wasproduct. ik heb nog één klein stukje waarmee ik met water kan/durf te experimenteren. Als dat goed lukt doe ik de grote flanken ook zo, anders doe ik die flanken droog. _________________ Leap, and the net will appear.
|
Naar boven |
|
 |
the riding man
Geregistreerd op: 8-11-2012 Berichten: 140 Woonplaats: Belgische kust
|
Geplaatst: Vr, 16 Nov. 2012, 14:28 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | anders doe ik die flanken droog. |
Dat raad ik je ten stelligste af. Het minste dat het dan verkeerd plakt (en dat is zeer snel gebeurd) kan je niet meer corrigeren en is heel je plasticfolie voor de vuilbak.
Nee gewoon zoals het hoort. Plantenspuit, water (warm water desnoods) met een scheutje dreft en zowel moto als sticker flink nat maken. Met kredietkaart (of autoruitenkrabbertje zoals ik deed) het water en lucht ervanonder halen. De zeer kleine mini luchtbelletjes die je er niet uit krijgt verdwijnen trouwens vanzelf na een 12 tot 24u (als heel de boel 100% opgedroogd is onder de folie). |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Vr, 16 Nov. 2012, 14:41 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | toktok schreef: | wat je zou kunnen proberen is op die plekken waar mogelijk nog vocht onder zit met een kopspelt een paar kleine gaatjes prikkeen en dan de boel met de fohn goed warm maken en wrijven. Maar ik denk persoonlijk dat dat witte waas er komende zomer wel wegtrekt...is echt een kwestie van hoge temperaturen...
grtz, Tok |
er zijn geen "waterbellen", de hele plastiek (één van de kleinere stukken gelukkig) is volkomen vlekkerig, nogal wolkerig/nevelig/waas. Gaatjes prikken zal dus niet helpen. Ik denk dat tijd en warmte het water inderdaad wel zullen verdrijven.
Tja, misschien ben ik idd wel te voorzichtig/zuinig geweest met het wasproduct. ik heb nog één klein stukje waarmee ik met water kan/durf te experimenteren. Als dat goed lukt doe ik de grote flanken ook zo, anders doe ik die flanken droog. |
Hoe lang is dat geleden? Ik had die wolkerige waas ook, maar dat is na enkele dagen vanzelf verdwenen. Mogelijk komt het goed als je gewoon even afwacht. _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
ivanbase

|
Geplaatst: Vr, 16 Nov. 2012, 22:33 Onderwerp: |
|
|
ik heb destijds die vloeistof voor belettering gewoon bij een beletteringsfirma gekocht voor een paar euro, omwille dat het geen sporen nalaat onder de folie.
gewoon ergens gaan vragen dus. (ik had m bij all print in tessenderlo
werkt super, je kan het verschuiven en bijsnijden naar believen en zit na drogen perfect strak.
je kan ook dreft gebruiken maar dit werkt echt niet zo goed, bij transparante folie zou ik t niet gebruiken. |
|
Naar boven |
|
 |
african

Geregistreerd op: 19-6-2006 Berichten: 274 Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem
|
Geplaatst: Za, 17 Nov. 2012, 10:53 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | anders doe ik die flanken droog. |
Ik zou het zo ook niet doen, maar als je het wil proberen:
Ik veronderstel dat de folie op een soort beschermpapier zit? Eerst een randje het papier weghalen. Dan positioneren zonder dat de papierloze rand de ondergrond raakt. Als 't goed zit, die rand vastplakken . Omleggen en vanaf die rand papier weghalen en folie aandrukken.
Het kan werken, maar je hebt maar één kans om het verkeerd te doen...
Is de witte waas misschien de zeep die niet goed opgelost was in 't water? Ge moet dat even de tijd geven...
Ik heb altijd zo'n sprayfles met zeepwater klaar staan: goed voor folies te plakken, maar ook voor lekken in banden te zoeken en uw helmvizier proper te maken.
 _________________ Greet's |
|
Naar boven |
|
 |
|