Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Richard990adv

|
Geplaatst: Wo, 10 Okt. 2012, 22:56 Onderwerp: Klapperende koppeling 990 adv '09 |
|
|
Hallo allemaal, ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een '09 adventure, heb er pas 300 km mee gereden en staat nu net op de 7000km. Nou ben ik mischien een pietlut, maar ik hoor de koppeling wat klapperen is dit normaal?? Het is niet heel hard maar wel hoorbaar ook als ik wegrij hoor ik m volgens mij een beetje.
Ik hoor graag jullie bevindingen.
gr, Richard _________________ een dag niet getankt, dan heb je te weinig gereden  |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
Geregistreerd op: 16-6-2012 Berichten: 191 Woonplaats: Haarlem, Netherlands
|
Geplaatst: Vr, 12 Okt. 2012, 17:06 Onderwerp: |
|
|
Hoor je of voel je de koppeling klapperen. In de oudere 950 voelde je de koppeling nog wel eens klapperen met een koude motor. Dit is meestal opgelost door het vrijmaken van een olie jetje die de staaf tussen hulpcylinder en koppeling van olie voorziet. Dit is een jetje met een heel kleine diameter en kan wel eens verstopt raken.
Klappert de koppeling op aangrijp punt of ook als je de koppeling intrekt?
Weet je zeker dat je niet de ketting hoort klapperen? De ketting van een v2 klappert nog wel eens. Op de adventure wordt dit erger als het stuk plastiek boven de ketting geraakt word en breekt op de voorste hoek. Check die ook eens.
Als je alleen maar wat herrie hoort die verdwijnt zodra je de koppeling intrekt, dat is normaal bij deze jongens
Marc _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
Richard990adv

|
Geplaatst: Vr, 12 Okt. 2012, 21:03 Onderwerp: |
|
|
marc lenssen schreef: | Hoor je of voel je de koppeling klapperen. In de oudere 950 voelde je de koppeling nog wel eens klapperen met een koude motor. Dit is meestal opgelost door het vrijmaken van een olie jetje die de staaf tussen hulpcylinder en koppeling van olie voorziet. Dit is een jetje met een heel kleine diameter en kan wel eens verstopt raken.
Klappert de koppeling op aangrijp punt of ook als je de koppeling intrekt?
Weet je zeker dat je niet de ketting hoort klapperen? De ketting van een v2 klappert nog wel eens. Op de adventure wordt dit erger als het stuk plastiek boven de ketting geraakt word en breekt op de voorste hoek. Check die ook eens.
Als je alleen maar wat herrie hoort die verdwijnt zodra je de koppeling intrekt, dat is normaal bij deze jongens
Marc |
bedankt voor je reactie, ik hoor idd het geluid voornamelijk bij stationair draaien, als ik dan de koppeling inknijp is het weg. Het geluid met wegrijden weet ik niet of dat hetzelfde geluid is.
Een vriend van mij heeft ook een 990 Adv en die heeft inmiddels al 22.000km gelopen en hoor het bij hem minder dan de mijne met 7.000km??
Ik ga morgen naar Kobo waar ik m gekocht heb en ff vragen.
Ik ben ook van een V4 overgestapt en dat loopt natuurlijk heel anders als een Vtwin (had ik ook al een VT1100 Custom).
Maar bovenal ben ik SUPER blij met de KTM wat een Funbike is dit !!
greetz.. Richard _________________ een dag niet getankt, dan heb je te weinig gereden  |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
|
Geplaatst: Vr, 12 Okt. 2012, 23:06 Onderwerp: |
|
|
Beetje herrie met stationair is normaal, en de een is een beetje luider dan de andere. het verschil kan al komen door het gebruik van verschillende olie. De dealer kan het koppelings deksel makkelijk verwijderen zonder veel olie verlies en een kijken of er ergens speling op zit. Centrale moer moet goed vast zitten. Ik kan me inderdaad niet voorstelen dat er met 7000 kilometer al iets serieus aan de koppeling is.
En inderdaad, wat een lekker rij fiets he?
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 12 Okt. 2012, 23:13 Onderwerp: |
|
|
begin eens om hem te vergelijken met een andere 990, bij de dealer of bij kennisen.
In zijn algemeen lopen KTMs een beetje rauw vergeleken bij jappen; dat komt voornamelijk omdat er veel meer kogel/rollagers gebruikt worden ipv glijlagers.
Maar het betekent niet dat ie moet rammelen... Maar wat de een dus rammelen vind vind de ander normaal: omschrijf dat maar eens
een voorbeeld mbt tot koppelings-geluid:
de 990 heeft an de binnekant van het koppelingsdeksel eene blokje gewicht zitten (zonde.. alleen maar dom gewicht): dat hebben ze er in gezet om het geluid te verminderen, want bij de 950 was het nog veel erger ....
Ik heb een 950 , maar ik heb me daar werkelijk nog nooit aan gestoord! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Richard990adv

|
Geplaatst: Vr, 12 Okt. 2012, 23:35 Onderwerp: |
|
|
Hoi, nee waarschijnlijk is er niets aan de hand, maar ik ben zelf automonteur en erg gefixeerd op rammels e.d. zeker bij mn motor.
Mijn vorige motor die ik dus heb ingeruild op de ADV was een VFR 800 Vtec, en dat loopt supermooi (vindt ikzelf) zonder gerammel en niet rauw.
Heb ook nog een Honda VT1100 met +/- 65.000km en daar hoor je ook niks rammelen en dat is ook een Vtwin.
gr. Richard _________________ een dag niet getankt, dan heb je te weinig gereden  |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 13 Okt. 2012, 8:22 Onderwerp: |
|
|
ja, maar Honda doet dus typisch allerlei dingen om een motor stiller te maken:
Zo gebruiken ze vaak speciale tandwiel-constructies waar een 2e tandwiel 'spanning' op de tandwielen houdt zodat het ene tandwiel niet een klein beetje klappert in het andere...
Dat loopt mooi...maar kost gewicht en vermogen.
gevolg: Honda maar mooie motoren, maar die beginnen zo saai te worden dat niemand ze meer wil. en offroad hebben ze al helemaal niets meer.
Luister naar een rally auto.. daar giert alles en klappert alles, omdat al dat soort dingen daar niet in zitten. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
|
Geplaatst: Za, 13 Okt. 2012, 9:41 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad eens vergelijken en desnoods koppelings deksel even er af en checken of er ergens speling zit.
Op mijn 950 (46.000 kilometer) vond ik de koppeling ook rumoerig en de koppeling klapperde ook flink bij koude start wegrijden. Heel normaal voor een 950 kreeg ik overal te horen. Nou...dat kan ik me niet voorstellen. Ik heb de volledige koppeling vervangen (hulp cylinder, druk stangetje en alles wat aan de linker kant achter het deksel zit. Bij controle had ik inderdaad ergsn in het koppelings deel speling zitten. Ik heb een koppeling uit een schade superduke gekocht voor weinig euros en een gedempt deksletje. Deze koppeling heeft nog nooit geklapperd en is stiller. Ik heb ook Vtec gehad en inderdaad...heeeeerlijk soepel blok en erg leuk als alle kleppen opengaan bij 6800 toertjes...yumm... maar ook twee varaderos waarvan de koppeling ook gewoon hoorbaar zijn. Mijn huidige 990 koppeling is even rumoerig bij stationair als de varadero koppeling. Het hoort dus niet echt rumoerig te zijn. Heb ook een 2005 |Superduke gehad en daarvan hoorde ik de koppeling bijna niet...mooi soepel en stil blokje. Terug naar de dealer en die eens laten vergelijken, bij enige twijfel gewoon het dekseltje er even af (5 minuutjes werk) en voelen of er ergens speling op zit die er niet hoort. Is alles in orde dan heb je gewoon een eventueel iets rumoerige koppeling, jammer maar dan weet je het en kun je weer gewoon genieten van deze super fiets
|
Naar boven |
|
 |
Richard990adv

|
Geplaatst: Di, 13 Nov. 2012, 0:01 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor het meedenken, ik ga als het goed is woensdag naar een andere dealer als waar ik de mijne gekocht heb en laat ik daar ff luisteren.
grtzzz _________________ een dag niet getankt, dan heb je te weinig gereden  |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1599 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Di, 13 Nov. 2012, 12:13 Onderwerp: |
|
|
al eens een ducati van de jaren '90 - met droge platenkoppeling - horen rammelen, bij stationair?  _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Di, 13 Nov. 2012, 14:59 Onderwerp: |
|
|
7k km. kan zijn dat de olie een beetje "vuil" is en dat de düse boven het voortandwiel wat vuil is en de olietoevoer, bij koude motor, niet optimaal is. Even schoon maken/blazen, wat nieuwe olie en je kunt er weer 10k km tegenaan ..
Komt de koppeling beter vrij met warme olie? _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Richard990adv

|
Geplaatst: Vr, 16 Nov. 2012, 0:03 Onderwerp: |
|
|
koen warnar schreef: | 7k km. kan zijn dat de olie een beetje "vuil" is en dat de düse boven het voortandwiel wat vuil is en de olietoevoer, bij koude motor, niet optimaal is. Even schoon maken/blazen, wat nieuwe olie en je kunt er weer 10k km tegenaan ..
Komt de koppeling beter vrij met warme olie? |
Ik heb de motor net gekocht en hij heeft een afleverbeurt gehad met verse olie. (daar ga ik in ieder geval wel van uit.)
De olie is wel schoon iid geval.
Hij koppelt gewoon goed geen verschil met warm of koud.
Gr. _________________ een dag niet getankt, dan heb je te weinig gereden  |
|
Naar boven |
|
 |
|