Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
arno
Geregistreerd op: 28-9-2011 Berichten: 369 Woonplaats: Beveren-Waas (B)
|
Geplaatst: Wo, 27 Mrt. 2013, 17:07 Onderwerp: Accu aan vervanging toe? |
|
|
Even mijn verhaal:
Tijdens januari heeft mijn ADV aan de Optimate gehangen, tot mijn vader besliste om die uit te trekken.
Begin maart, dus ongeveer een maand later, wou de ADV niet meer aanslaan. 2x enkele seconden ging de starter, daarna ratelend geluid.
Sinds dan de ADV telkens aan de Optimate gehangen.
Nu zaterdag in de kuil gaan rijden, geen problemen gehad met starten of de accu.
Zaterdagavond dan in het naar huis rijden ongeveer 1u15min snelweg, wel met handvatverwarming op. Dan ADV gewassen en weggezet in de garage.
Nu woensdag probeer ik te starten en 3x enkele seconden en weer ratelend geluid.
Een uurtje aan de Optimate en startte terug zonder problemen.
Zou dit kunnen betekenen dat mijn accu stilaan aan het verslijten is?
Welke batterij is aan te raden?
Is Motobatt een goede keuze volgens jullie? _________________ KTM ADV 640 '03 |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Wo, 27 Mrt. 2013, 17:58 Onderwerp: |
|
|
Je OptiMate geeft toch aan of je batterij aan vervanging toe is? Een stroomprobleem is niet persé de batterij (denk bijvoorbeeld aan startrelais, alternator, contactslot,...), maar het kan natuurlijk wel.
Ik heb een MotoBatt en ben daar gewoon content van (ik merk geen verschil met de originele batterij, niet beter maar ook niet slechter). _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
arno
|
Geplaatst: Wo, 27 Mrt. 2013, 18:02 Onderwerp: |
|
|
Master of Disaster schreef: | Je OptiMate geeft toch aan of je batterij aan vervanging toe is? Een stroomprobleem is niet persé de batterij (denk bijvorrbeeld aan startrelais, alternator,...), maar het kan natuurlijk wel.
Ik heb een MotoBatt en ben daar gewoon content van (ik merk geen verschil met de originele batterij, niet beter maar ook niet slechter). |
De OptiMate geeft gewoon groen lampje van OK. Zaterdag zelf misschien 25x gestart zonder problemen, daar in de kuil. Dus aan startrelais en startmotor zal het niet liggen denk
4 dagen stilstaan en start opeens niet meer.
MotoBatt is dan de MBTX9U voor de LC8? _________________ KTM ADV 640 '03 |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Wo, 27 Mrt. 2013, 21:56 Onderwerp: |
|
|
bedank je vader nog even voor het eruit trekken van de stekker....
of is je accu gewoon op leeftijd en aan vervanging toe. |
|
Naar boven |
|
 |
arno
|
Geplaatst: Do, 28 Mrt. 2013, 5:09 Onderwerp: |
|
|
mr wheely schreef: | bedank je vader nog even voor het eruit trekken van de stekker....
of is je accu gewoon op leeftijd en aan vervanging toe. |
Ik veronderstel dat het nog de originele batterij is, is van 2007 de moto. _________________ KTM ADV 640 '03 |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Do, 28 Mrt. 2013, 9:26 Onderwerp: |
|
|
arno schreef: | Master of Disaster schreef: | Je OptiMate geeft toch aan of je batterij aan vervanging toe is? Een stroomprobleem is niet persé de batterij (denk bijvorrbeeld aan startrelais, alternator,...), maar het kan natuurlijk wel.
Ik heb een MotoBatt en ben daar gewoon content van (ik merk geen verschil met de originele batterij, niet beter maar ook niet slechter). |
De OptiMate geeft gewoon groen lampje van OK. Zaterdag zelf misschien 25x gestart zonder problemen, daar in de kuil. Dus aan startrelais en startmotor zal het niet liggen denk
4 dagen stilstaan en start opeens niet meer.
MotoBatt is dan de MBTX9U voor de LC8? |
Ik heb juist hetzelfde. Optimate geeft groen maar batterij loopt leeg als ze stilstaat. Codes van optimate zijn niet echt betrouwbaar voor AGM batterijen. De mijne kan het ook een hele dag goed doen om twee dagen later 's morgens te weigeren... Ik bestel alvast een nieuwe. Dat wordt dan de derde batterij in 4 jaar tijd. Ik schrijf het toe aan de hitte. Daar kunnen lood-zuur batterijen niet zo goed tegen. Volgende misschien Ultrabatt Lithium. Ik ben er nog niet uit... _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
ivanbase

|
Geplaatst: Do, 28 Mrt. 2013, 10:06 Onderwerp: |
|
|
same here, accu aan de optimate en groen licht. wel genoeg spanning om bv een band op te pompen met zo'n 12v bandenpomje, maar niet om te starten.
dan moet je ns accutester met weerstand eraanhangen... dan zie je het wel dat ie niet goed meer is. ik heb zon goedkoop ding van carpoint... werkt prima. |
|
Naar boven |
|
 |
Sjarelke
Geregistreerd op: 15-6-2010 Berichten: 209 Woonplaats: Hollands Limburg
|
Geplaatst: Do, 28 Mrt. 2013, 10:59 Onderwerp: |
|
|
Was het niet zo dat je bij het starten de accuspanning moet meten? En dat als de accuspanning tijdens het starten onder de 10V zakt, de accu aan vervanging toe is? Ja toch?!
Is gewoon te meten met n simpele huis-tuin-en-keuken multimeter.
Je hebt mijn accuproblemen gezien afgelopen weekend.. bij thuiskomst heb ik even gemeten en ja hoor, spanning zakte tijdens starten naar iets boven de 9V. Ook nadat ik hem aan de optimate had gehangen tot het groene lichtje brandde, zakte ie nog steeds terug naar onder de 10V... Hij startte nog wel overigens, maar of m dat nog 10x zou lukken, betwijfel ik. Toch maar nieuwe accu dus.
Als nieuwe heb ik die Motobatt MBTX9U, deze is in NL trouwens op veel plekken in de aanbieding op het moment (bv. 44,75EUR bij motomoto.nl, maar verzenden naar Belgie zal wel duur zijn). Verder dus nog geen ervaring mee, anderen hier wel.. heb m zelfs nog niet eens proberen te starten nadat ik hem erin heb gezet, bedenk ik me net  |
|
Naar boven |
|
 |
arno
|
Geplaatst: Do, 28 Mrt. 2013, 17:39 Onderwerp: |
|
|
Sjarelke schreef: | Was het niet zo dat je bij het starten de accuspanning moet meten? En dat als de accuspanning tijdens het starten onder de 10V zakt, de accu aan vervanging toe is? Ja toch?!
Is gewoon te meten met n simpele huis-tuin-en-keuken multimeter.
Je hebt mijn accuproblemen gezien afgelopen weekend.. bij thuiskomst heb ik even gemeten en ja hoor, spanning zakte tijdens starten naar iets boven de 9V. Ook nadat ik hem aan de optimate had gehangen tot het groene lichtje brandde, zakte ie nog steeds terug naar onder de 10V... Hij startte nog wel overigens, maar of m dat nog 10x zou lukken, betwijfel ik. Toch maar nieuwe accu dus.
Als nieuwe heb ik die Motobatt MBTX9U, deze is in NL trouwens op veel plekken in de aanbieding op het moment (bv. 44,75EUR bij motomoto.nl, maar verzenden naar Belgie zal wel duur zijn). Verder dus nog geen ervaring mee, anderen hier wel.. heb m zelfs nog niet eens proberen te starten nadat ik hem erin heb gezet, bedenk ik me net  |
Straks eens proberen.
Heeft meer dan 24u aan Optimate gehangen dus zal normaal nu op t sterkste zijn.
Ga denk ik MotoBatt bestellen. Voor die prijs kan je zowiezo niet gekloot zijn e. _________________ KTM ADV 640 '03 |
|
Naar boven |
|
 |
arno
|
Geplaatst: Do, 28 Mrt. 2013, 20:04 Onderwerp: |
|
|
Heb daarstraks eens geprobeerd en spanning zakt bij starten naar 9Volt en zelfs lager.
Ga nog eens internet afschuimen voor de beste prijs voor een MotoBatt. _________________ KTM ADV 640 '03 |
|
Naar boven |
|
 |
|