Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Vonholzen
Geregistreerd op: 31-3-2012 Berichten: 77 Woonplaats: Antwerpen
|
Geplaatst: Za, 10 Nov. 2012, 13:34 Onderwerp: Voorwiel uitbouwen |
|
|
Hoi,
Ik moet mijn voorwiel uitbouwen wegens platte band.
Is m'n eerste keer, dus ik vroeg mij af wat de beste manier is om de motor te ondersteunen tijdens het werk (zodat ie niet op zijn vorkpoten kantelt).
Een houten bak onder het carter? Middenbok blokkeren lijkt me logisch.
Hoe doen jullie dat?
Dank _________________ 2012 KTM 990 adv |
|
Naar boven |
|
 |
demito

Geregistreerd op: 25-8-2009 Berichten: 881 Woonplaats: Overijse
|
Geplaatst: Za, 10 Nov. 2012, 13:40 Onderwerp: Re: Voorwiel uitbouwen |
|
|
Vonholzen schreef: | Hoi,
Ik moet mijn voorwiel uitbouwen wegens platte band.
Is m'n eerste keer, dus ik vroeg mij af wat de beste manier is om de motor te ondersteunen tijdens het werk (zodat ie niet op zijn vorkpoten kantelt).
Een houten bak onder het carter? Middenbok blokkeren lijkt me logisch.
Hoe doen jullie dat?
Dank |
Gewoon op zijn middenbok trekken met voldoende gewicht achterop de motor. Vorige keer een zak regenereerzout van 25kg en dat ging goed. Voldoende bagage in je bakken wil ook wel helpen.
Als ik de zijpikkel gebruik om de band eraf te duwen zeker ik de middenbok ook met een strap aan de valbeugels zodat die niet weg kan klappen. _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Za, 10 Nov. 2012, 14:16 Onderwerp: |
|
|
Als ik thuis ben dan zet ik een oude autokrik onder de carterplaat... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 10 Nov. 2012, 18:44 Onderwerp: |
|
|
Ik gooi idd altijd gewoon een krat met wat staal uit de garage achterop de motor, en dan wipt het voorwiel vanzelf omhoog.
Eenmaal er uit, blijft ie sowieso achterover staan.
Bij het terugplaatsen van het wiel: De remblokken met een houtje of bandenlepel iets uit elkar drukken, en VOORZICHTIG de schijf er weer tussen steken. Doe je dat te lomp, dan flikkeren de remblokken er vaak uit en heb je meer werk (want die krijg je niet weer gewoon terug.. das loshalen en terugmonteren)
succes _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Vonholzen
Geregistreerd op: 31-3-2012 Berichten: 77 Woonplaats: Antwerpen
|
Geplaatst: Zo, 11 Nov. 2012, 14:38 Onderwerp: |
|
|
Dank alvast vr de tips!
Ok, wiel is eruit, dat ging vlot
Wat is het aanhaalmoment van de dikke schroef die links op de as zit?
Of kan dat gewoon met flink aandraaien?
En moet er loctite aan die schroefdraad? Of vet? _________________ 2012 KTM 990 adv |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Zo, 11 Nov. 2012, 14:57 Onderwerp: |
|
|
Vonholzen schreef: | Dank alvast vr de tips!
Wat is het aanhaalmoment van de dikke schroef die links op de as zit?
Of kan dat gewoon met flink aandraaien?
En moet er loctite aan die schroefdraad? Of vet? |
Vet of Loctite zou ik zeker niet doen. De as zelf kan je invetten, de schroefdraad zou ik gewoon droog en proper houden. Spanning op de moer : kijk ff in de handleiding. Op een 2006 spreekt men van 60Nm voor de grote moer en 12Nm voor de asboutjes, op een 2012 is het ineens 45Nm en 15Nm. Lijkt mij nochthans identiek hetzelfde materiaal...
Flink aandraaien is het dus zeker niet. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
demito

Geregistreerd op: 25-8-2009 Berichten: 881 Woonplaats: Overijse
|
Geplaatst: Zo, 11 Nov. 2012, 20:12 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: |
En moet er loctite aan die schroefdraad? Of vet? |
Vet of Loctite zou ik zeker niet doen. De as zelf kan je invetten, de schroefdraad zou ik gewoon droog en proper houden. Spanning op de moer : kijk ff in de handleiding. Op een 2006 spreekt men van 60Nm voor de grote moer en 12Nm voor de asboutjes, op een 2012 is het ineens 45Nm en 15Nm. Lijkt mij nochthans identiek hetzelfde materiaal...
Flink aandraaien is het dus zeker niet.[/quote]
Bwaah, onderweg is dat gewoon goed aandraaien met het boordgereedschap hoor. Vooraan met de hand, achteraan met de voet Thuis gebruik ik een momentsleutel. 45Nm. _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
ivanbase

Geregistreerd op: 6-6-2009 Berichten: 631
|
Geplaatst: Zo, 11 Nov. 2012, 20:30 Onderwerp: |
|
|
2009- 45nm dikke moer en 15nm asboutjes
schroefdraad achteras wel invetten, schroefdraad vooras niet... enkel schoonmaken en vastzetten. |
|
Naar boven |
|
 |
|