lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

kleppen stellen : een vraagje
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Wo, 24 Okt. 2012, 20:55    Onderwerp: Reageer met quote

soms is het verdomd moeilijk om te raden hoe dik zo'n shim is... ik heb een goeie schuifpasser, maar soms staat het streepje gewoon tussen twee andere streepjes ... op zo'n momenten had ik liever een elektronische schuifpasser gehad. 'k heb zelfs al met een vergrootglas zitten turen naar die streepjes.
_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 24 Okt. 2012, 22:28    Onderwerp: Reageer met quote

electronische is wel heel makkelijk. zelf die dingen van 10 euro doen het best goed....

een echte micrometer is nog beter.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Do, 25 Okt. 2012, 9:41    Onderwerp: Reageer met quote

moeten kleppen liever strak of liever ruim gesteld worden?
Of hangt dat af van inlaat- of uitlaatklep?

Ik heb ergens gelezen dat de speling van inlaatkleppen beter wat ruim gekozen mag zijn, omdat die speling verkleint naarmate de kleppen en de klepzittingen insluiten. Omgekeerd zou de speling voor uitlaatkleppen iets strakker gekozen mogen worden, omdat die groter wordt naarmate er meer roetafzetting is. Klopt die theorie?

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
highrider



Geregistreerd op: 20-6-2006
Berichten: 224
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do, 25 Okt. 2012, 11:54    Onderwerp: Reageer met quote

Beter gehoord dan gesmoord , wat zou je dan afleiden huh2

Je klepsteel wordt langer door de warmteuitzetting.

Een openstaande klep verbrandt ( snijdt in ) dan heel snel. Een soort snijbrander.

Ik hoor me kleppen altijd liever

_________________
Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Do, 25 Okt. 2012, 12:03    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
electronische is wel heel makkelijk. zelf die dingen van 10 euro doen het best goed....


Ja, maar die van mij (HBM, maar al die elcheapo's zijn hetzelfde) wijkt toch ca. 0,03mm af. Meestal naar boven, maar ik kan er niet helemaal op vertrouwen blijkbaar, want ik moest na het wisselen van de plaatjes toch nog een paar plaatjes wat dunner schuren.

Quote:
een echte micrometer is nog beter.


En die kosten ook geen vermogen. Je meet met zo'n ding wel met een nauwkeurigheid van 1/5 van een haardikte ofzo, dus da's aardig precisiegereedschap. Dus ik zou oppassen met 2e hands kopen.

Quote:
Omgekeerd zou de speling voor uitlaatkleppen iets strakker gekozen mogen worden, omdat die groter wordt naarmate er meer roetafzetting is. Klopt die theorie?


Ja, opzich wel. Maar dan heb je iets kool op je uitlaatkleppen, heb je de speling krap gesteld, geef je een keer goed gas in de bergen, en dan is je klepspeling nul.

Ik stel bij voorkeur gewoon in het midden van het stelbereik, met als enige uitzondering gekickstarte eencylinders; die starten met een wat ruimere klepspeling net een tikkie makkelijker.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Do, 25 Okt. 2012, 14:47    Onderwerp: Reageer met quote

de gulden middenweg kortom thumbsup
_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 990
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Vr, 26 Okt. 2012, 11:01    Onderwerp: Reageer met quote

Interessant draadje, vooral dat rietje. Kun je jezelf mee controleren. Misschien de moeite waard om bij de sticky te vermelden?
_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 26 Okt. 2012, 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

goed idde, ik zet de link in het verzameltopic:
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=3853

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Vr, 26 Okt. 2012, 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

wow, deze eer is me nog nooit te beurt gevallen ! thumbsup

Wel, ik neem de gelegenheid te baat om nog een interessant weetje te melden : ook een shim slijt....

dus als je een reeds gebruikte shim wilt hergebruiken dan bestaat de kans dat de speling die je daarna opmeet, toch nog groter is dan verwacht, om de simpele reden dat die gebruikte shim enkele hondersten is ingesleten, een ingesleten "drukplek" als het ware. En dan mag je opnpieuw naar de winkel...

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Vr, 26 Okt. 2012, 21:57    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:
Wel, ik neem de gelegenheid te baat om nog een interessant weetje te melden : ook een shim slijt....


Zo'n shim onder het emmertje? Ik geloof d'r niks van, en ik heb het ook nog niet gezien. Nou beperkt mijn ervaring zich ook maar tot 20 shimmetjes, maartoch.

Veel motorzaken hebben ook een ruilsysteem; shims waarvan d;r niet 500 in een bakje liggen wisselen met wat bijbetaling. Dat doen ze niet als die dingen slijten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Vr, 26 Okt. 2012, 22:12    Onderwerp: Reageer met quote

inruilen wilden ze niet doen. Hun ervaring was dat ze dan uiteindelijk met een hele hoop van dezelfde shims uitkwamen. Dus dat waren ze beu. Wat ik wel kan begrijpen.
_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 26 Okt. 2012, 22:12    Onderwerp: Reageer met quote

ze slijten wel.. maar veel meer dan de polijst-krassen er af (een paar 1/1000 mm ) is het niet hoor.

Tenzij je natuurlijk DaBit heet... dan slijten ze op de polijstplaat en klopt de maataanduiding niet meer
(dat heb ik al wel gehad... dus meet wat je echt meeneemt, en ga niet af op de maat die er soms op staat)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Vr, 26 Okt. 2012, 22:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ik geloof dat 'nameten' ook de boodschap van zo'n beetje de eerste alinea na de introductie is van elk 'hoe stel ik kleppen'-document.

Op de KTM-shimmetjes die ik eruit trok stond bij mij trouwens helemaal niks volgens mij? Dat is met Kawasaki-shims en Suzuki-shims waarf ik mee te maken had wel beter; die waren duidelijk gemarkeerd.

Overigens valt dat afslijten op de polijstplaat nog knap tegen hoor. Die dingen zijn knetterhard.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Vr, 26 Okt. 2012, 22:53    Onderwerp: Reageer met quote

meten is weten. Je wilt niet weten hoeveel keer ik die shims en die speling heb gemeten en nagemeten. grin2
_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Vr, 26 Okt. 2012, 23:27    Onderwerp: Reageer met quote

Och, het grote voordeel van shimmetjes is dat je niet zo vaak hoeft te stellen. Bergen motoren hoeven met 60-70k op de teller nog steeds geen stelbeurtje. Dus laat het stellen een keer wat werk zijn, boeien. Beter dan elke paarduizend km aan stelboutjes moeten pielen.

Dat 'hoeft bijna nooit gesteld te worden' schijnt bij KTM overigens niet helemaal te kloppen, maar ik moet nog 7000km voordat ik dat zelf ga ondervinden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif