Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1482 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Wo, 24 Okt. 2012, 20:55 Onderwerp: |
|
|
soms is het verdomd moeilijk om te raden hoe dik zo'n shim is... ik heb een goeie schuifpasser, maar soms staat het streepje gewoon tussen twee andere streepjes ... op zo'n momenten had ik liever een elektronische schuifpasser gehad. 'k heb zelfs al met een vergrootglas zitten turen naar die streepjes. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 24 Okt. 2012, 22:28 Onderwerp: |
|
|
electronische is wel heel makkelijk. zelf die dingen van 10 euro doen het best goed....
een echte micrometer is nog beter. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1482 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 25 Okt. 2012, 9:41 Onderwerp: |
|
|
moeten kleppen liever strak of liever ruim gesteld worden?
Of hangt dat af van inlaat- of uitlaatklep?
Ik heb ergens gelezen dat de speling van inlaatkleppen beter wat ruim gekozen mag zijn, omdat die speling verkleint naarmate de kleppen en de klepzittingen insluiten. Omgekeerd zou de speling voor uitlaatkleppen iets strakker gekozen mogen worden, omdat die groter wordt naarmate er meer roetafzetting is. Klopt die theorie? _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
highrider
Geregistreerd op: 20-6-2006 Berichten: 224 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Do, 25 Okt. 2012, 11:54 Onderwerp: |
|
|
Beter gehoord dan gesmoord , wat zou je dan afleiden
Je klepsteel wordt langer door de warmteuitzetting.
Een openstaande klep verbrandt ( snijdt in ) dan heel snel. Een soort snijbrander.
Ik hoor me kleppen altijd liever _________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
|
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Do, 25 Okt. 2012, 12:03 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | electronische is wel heel makkelijk. zelf die dingen van 10 euro doen het best goed.... |
Ja, maar die van mij (HBM, maar al die elcheapo's zijn hetzelfde) wijkt toch ca. 0,03mm af. Meestal naar boven, maar ik kan er niet helemaal op vertrouwen blijkbaar, want ik moest na het wisselen van de plaatjes toch nog een paar plaatjes wat dunner schuren.
Quote: | een echte micrometer is nog beter. |
En die kosten ook geen vermogen. Je meet met zo'n ding wel met een nauwkeurigheid van 1/5 van een haardikte ofzo, dus da's aardig precisiegereedschap. Dus ik zou oppassen met 2e hands kopen.
Quote: | Omgekeerd zou de speling voor uitlaatkleppen iets strakker gekozen mogen worden, omdat die groter wordt naarmate er meer roetafzetting is. Klopt die theorie? |
Ja, opzich wel. Maar dan heb je iets kool op je uitlaatkleppen, heb je de speling krap gesteld, geef je een keer goed gas in de bergen, en dan is je klepspeling nul.
Ik stel bij voorkeur gewoon in het midden van het stelbereik, met als enige uitzondering gekickstarte eencylinders; die starten met een wat ruimere klepspeling net een tikkie makkelijker. |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1482 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 25 Okt. 2012, 14:47 Onderwerp: |
|
|
de gulden middenweg kortom _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
koen warnar
Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 990 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Vr, 26 Okt. 2012, 11:01 Onderwerp: |
|
|
Interessant draadje, vooral dat rietje. Kun je jezelf mee controleren. Misschien de moeite waard om bij de sticky te vermelden? _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1482 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 26 Okt. 2012, 21:30 Onderwerp: |
|
|
wow, deze eer is me nog nooit te beurt gevallen !
Wel, ik neem de gelegenheid te baat om nog een interessant weetje te melden : ook een shim slijt....
dus als je een reeds gebruikte shim wilt hergebruiken dan bestaat de kans dat de speling die je daarna opmeet, toch nog groter is dan verwacht, om de simpele reden dat die gebruikte shim enkele hondersten is ingesleten, een ingesleten "drukplek" als het ware. En dan mag je opnpieuw naar de winkel... _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Vr, 26 Okt. 2012, 21:57 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | Wel, ik neem de gelegenheid te baat om nog een interessant weetje te melden : ook een shim slijt.... |
Zo'n shim onder het emmertje? Ik geloof d'r niks van, en ik heb het ook nog niet gezien. Nou beperkt mijn ervaring zich ook maar tot 20 shimmetjes, maartoch.
Veel motorzaken hebben ook een ruilsysteem; shims waarvan d;r niet 500 in een bakje liggen wisselen met wat bijbetaling. Dat doen ze niet als die dingen slijten. |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1482 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 26 Okt. 2012, 22:12 Onderwerp: |
|
|
inruilen wilden ze niet doen. Hun ervaring was dat ze dan uiteindelijk met een hele hoop van dezelfde shims uitkwamen. Dus dat waren ze beu. Wat ik wel kan begrijpen. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 26 Okt. 2012, 22:12 Onderwerp: |
|
|
ze slijten wel.. maar veel meer dan de polijst-krassen er af (een paar 1/1000 mm ) is het niet hoor.
Tenzij je natuurlijk DaBit heet... dan slijten ze op de polijstplaat en klopt de maataanduiding niet meer
(dat heb ik al wel gehad... dus meet wat je echt meeneemt, en ga niet af op de maat die er soms op staat) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Vr, 26 Okt. 2012, 22:49 Onderwerp: |
|
|
Ik geloof dat 'nameten' ook de boodschap van zo'n beetje de eerste alinea na de introductie is van elk 'hoe stel ik kleppen'-document.
Op de KTM-shimmetjes die ik eruit trok stond bij mij trouwens helemaal niks volgens mij? Dat is met Kawasaki-shims en Suzuki-shims waarf ik mee te maken had wel beter; die waren duidelijk gemarkeerd.
Overigens valt dat afslijten op de polijstplaat nog knap tegen hoor. Die dingen zijn knetterhard. |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1482 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 26 Okt. 2012, 22:53 Onderwerp: |
|
|
meten is weten. Je wilt niet weten hoeveel keer ik die shims en die speling heb gemeten en nagemeten. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Vr, 26 Okt. 2012, 23:27 Onderwerp: |
|
|
Och, het grote voordeel van shimmetjes is dat je niet zo vaak hoeft te stellen. Bergen motoren hoeven met 60-70k op de teller nog steeds geen stelbeurtje. Dus laat het stellen een keer wat werk zijn, boeien. Beter dan elke paarduizend km aan stelboutjes moeten pielen.
Dat 'hoeft bijna nooit gesteld te worden' schijnt bij KTM overigens niet helemaal te kloppen, maar ik moet nog 7000km voordat ik dat zelf ga ondervinden. |
|
Naar boven |
|
|
|