Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
highrider
Geregistreerd op: 20-6-2006 Berichten: 224 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Do, 11 Okt. 2012, 21:35 Onderwerp: forse olielekkage maar waar |
|
|
Begon van de week , klein beetje olie op straat, weer niet , weer wel enz. Ga met me zoon wandelende takken halen en onderweg zeikt de olie eruit. Aangekomen bij adres motor starten en kijken en weer geen olie lekken. Rijdt naar huis en de olie zeikt er weer uit vlak voor de tunnel en hele blok vanaf voetpakkingen zeiknat naar benee. Ook olie tussen de cilinders onder de startmotor.
Vandaag naar de opslag in wormerveer gereden en alles eraf , waar lekt ie nou
Ik kan niet vinden waar de olie vandaan komt. Zender is het niet want de lekkage lijkt van nog lager te komen. Twee voetpakkingen eruit lijkt me ook niet. Cilinders zijn aan de bovenzijde gortdroog. Kleppendeksels zijn droog. Olietank is droog ,
Wie heeft een idee waar de lekkage vandaan komt
Waar zou ie nu kunnen lekken ( gewoon echt straaltje als ie lekt ) zodat er zowel links als rechts olie naar beneden kan lopen. _________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 11 Okt. 2012, 22:06 Onderwerp: |
|
|
ik gok met 95% kans op: De olie-druksensor.
die lekken vaak.. zomaar plots, en vaak afwisselend, en alleen als ie warm is. Je kunt hem zo vervangen zonder heel veel los te halen, maar je kunt er slecht bij.
In de rijwind gaat die olie achter de cilinder alle kanten op... ook omhoog, moeilijk te traceren. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
wtr500
Geregistreerd op: 20-8-2010 Berichten: 381 Woonplaats: Stevensweert
|
Geplaatst: Do, 11 Okt. 2012, 22:13 Onderwerp: |
|
|
"zender was het niet".
Neem aan dat ie daarmee de sensor bedoeld. _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 11 Okt. 2012, 22:22 Onderwerp: |
|
|
ja neem ik aan, maar... ik heb die ook lek gehad, en dat leek ook niet van daar te komen, toch was het dat wel.
maar ok, wat ook kan is de o-ring van de startermotor... loshalen en vervangen, dan weet je of het die was _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
highrider
Geregistreerd op: 20-6-2006 Berichten: 224 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Do, 11 Okt. 2012, 22:48 Onderwerp: |
|
|
Ga beide bekijken (sensor en startmotor afdichting), hij ligt helemaal open dus toegankelijkheid is goed te noemen. Als die sensor niet te prijzig is wissel ik hem op voorhand. Zal de kant van de vrijloop ook weer open maken.
Ga maar direct over tot groot onderhoud. _________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
|
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Vr, 12 Okt. 2012, 10:29 Onderwerp: |
|
|
Klinkt net als wat ik enkele maanden geleden heb voorgehad. Bij mij bleek het toch de oliedruksensor te zijn. Even alles erafhalen om er goed bij te kunnen, ook de luchtbox en de carbs dus. Onderdeeltje kost enkele euro's.
Dichting van kettingspanners kan misschien ook? |
|
Naar boven |
|
|
highrider
Geregistreerd op: 20-6-2006 Berichten: 224 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 12 Okt. 2012, 18:27 Onderwerp: |
|
|
Dichting van kettingspanners
Je bedoelt de kettingspanners van de nokkenas kettingen ?
Die zijn het 100 % zeker niet _________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
|
Raketman
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Vr, 12 Okt. 2012, 19:28 Onderwerp: |
|
|
Lekken van dat formaat kwamen bij mij van loszittende olieslangen. Zowel links als rechts gehad...Bijvoorbeeld :
Rubberslang gewoon te kort, en de originele klem kon die druk na verloop van tijd gewoon niet meer aan. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
|
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Vr, 12 Okt. 2012, 20:22 Onderwerp: |
|
|
highrider schreef: | Dichting van kettingspanners
Je bedoelt de kettingspanners van de nokkenas kettingen ?
Die zijn het 100 % zeker niet |
Die bedoelde ik inderdaad. Die kunnen ook serieus gaan lekken.
Maar als hij zeer dramatisch gaat lekken, echt zeiken, dan lijkt het zoals bij mij toch op de oliedruksensor. Bij mij deed ie het ook vooral bij warme motor en het probleem ging vooraf door knipperen van het oliedruklampje zonder enig geratel uit de motor. |
|
Naar boven |
|
|
highrider
Geregistreerd op: 20-6-2006 Berichten: 224 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Za, 13 Okt. 2012, 23:47 Onderwerp: |
|
|
Thanks heren voor het meedenken ,
@raketman , Die slang is het 100 % zeker niet. Vanaf de olietank is ie juist verdacht droog. Je moet veel lager denken en aan beide zijden van het blok.
@freebert , de spanners heb ik direct bekeken en die zijn ook droog. Hoewel ik de omgeving van de oliedruksensor ook droog vind ga ik bij gebrek aan andere opties deze toch wisselen.
Draai nu middagdienst maar ken waarschijnlijk vanaf woensdag even sleutelen.
En ja als ie lekt , zeikt het er werkelijk uit. Als ie thuis stationair draait kan ik de lekkage niet voor elkaar krijgen.
Ghost time _________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
|
highrider
Geregistreerd op: 20-6-2006 Berichten: 224 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Wo, 17 Okt. 2012, 17:59 Onderwerp: |
|
|
Vandaag dus even verder en na het demonteren van de oliesensor was duidelijk zichtbaar tussen metaal en kunstof dat er een oliefilm zat.
Ik denk dus met 99,99 % zekerheid te weten dat het de oliesensor is geweest. Het is niet de eerste keer dat men een lekkende sensor heeft gezien kreeg ik als bevestiging in Krommenie
Rubber ring van de startmotor wisselen wordt ook nog een feest. _________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 17 Okt. 2012, 21:15 Onderwerp: |
|
|
ja zoals ik al zei.. 95% kans dat het de sensor is...
kwestie van gokken of je die startermotor-ring ook meteen wil doen of niet. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Do, 18 Okt. 2012, 9:09 Onderwerp: |
|
|
Yes! Altijd plezant als je de schuldige hebt gevonden. Nog plezanter wordt het wanneer je bij vervangen geen olielekken meer hebt!
Die sensor is blijkbaar een knudde uitvoering. Er zijn er die een mechanische oliedrukmeter bevestigen op die plaats ipv het panieklichtje bij de LC8.
Een electronische oliedrukmeter zou ook wel kunnen.
Voordelen van beide is dat je ten alle tijde de oliedruk kan bekijken, althans volgens de knutselaars. Zelf heb ik gewoon ook de sensor vervangen. |
|
Naar boven |
|
|
highrider
Geregistreerd op: 20-6-2006 Berichten: 224 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 22 Okt. 2012, 20:52 Onderwerp: |
|
|
Het was de oliezender. Toch schrikbarend hoeveel olie daar uit kan komen .
Met de nieuwe oliezender lijkt de druk ook lager ( ja ik heb de olie aangevuld ) want voor het verkeerslicht staat ie te pendelen.
Ga het topic over de oliedrukveer dus ook maar even doornemen.
p.s de ring van de startmotor NIET gewisseld , zag er prima uit en om de startmotor eruit te kunnen kantelen zou je het koelsysteem moeten aftappen wat ik er niet voor over had. Startmotor dus met zijn oude ring terug gebouwd _________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
|
|