Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
-Wim--
|
Geplaatst: Zo, 8 Jan. 2012, 23:27 Onderwerp: Extra brandstof |
|
|
Voor de trip naar Marocco dien ik voldoende brandstof te hebben voor 250 km bij offroad gebruik.
Aangezien ik dit met mijn 990 niet haal met het grotere tandwiel van 45 tanden, heb ik enkele keuzes.
Ofwel terug 42 tanden leggen achteraan en voor de langere ritten uitkijken dat ik niet te gek aan het gas hang, of extra benzine meenemen.
Een Safaritank monteren is geen optie wegens te zwaar en te duur.
Ik overweeg om een metalen jerrycan mee te nemen van 5 of 10 liters, maar heb toch wel wat bedenkingen qua veiligheid.
Ik overweeg deze http://jerrycanshop.nl/jerrycan/10-liter-1/10-liter-rode-stalen-jerrycan-speciaal-model.html
Gelukkig heb ik er plaats voor achter het zadel, waar normaal de topkoffer op staat. Verder wordt er geen extra bagage meegenomen. Het zou enkel maar zijn voor de ritten waarbij ik weet dat het bereik kritiek is.
Zouden jullie dit in overweging nemen of niet ? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 8 Jan. 2012, 23:35 Onderwerp: |
|
|
45 of 42 maakt niet uit hoor kwa gebruik: Alleen door die 45 ga je anders rijden, en daardoor verbruik je meer. maw.: Het verbruik hangt van je rechter hand af!
Voordelen in Marokko:
- Je zult nooit heel hard gaan (120 max, maar meestal veel rustiger)
- het is er veel warmer -> Motor zal armer gaan lopen en dus minder gebruiken (dat doet de injectie zelf voor je)
- alleen in zwaar terrein zal je meer gebruiken.
Neem idd alleen voor de kritische stukken een platte 10 liter can achterop (met een schorband!!) , en kiep die leeg in je tank zodra dat kan!!
Ik zou een kunsstof cannetje nemen: Minder hard als je er tegen valt.
succes _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
-Wim--
|
Geplaatst: Zo, 8 Jan. 2012, 23:39 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je snelle reactie. Ben ik beter af met zo'n metalen jerrycan of ga ik beter voor eentje in kunststof ? |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
|
Naar boven |
|
 |
tafella

|
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Ma, 9 Jan. 2012, 12:11 Onderwerp: |
|
|
Check:
met 2 spanriemen die elkaar op spanning houden, heeft er 7000km naar Dakar opgezeten en geen krimp gegeven.
Maar ze nooit echt nodig gehad... _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
demito

|
Geplaatst: Ma, 9 Jan. 2012, 12:33 Onderwerp: |
|
|
Roeligan schreef: |
Check:
met 2 spanriemen die elkaar op spanning houden, heeft er 7000km naar Dakar opgezeten en geen krimp gegeven.
Maar ze nooit echt nodig gehad... |
Verlies je wel wat baggagecapaciteit toch? Of ben je verplicht een deel van je bagage hoger te voorzien. Bij mij zaten die twee jerrycans gewoon achteraan de ALU bakken vast. Meer dan 2 bakjes heb ik niet mee.
Heb de 990 behoorlijk zwaar gecrasht. Van de bakken schoot niks meer over maar de jerrycans gaven geen krimp. _________________ Husqvarna 701 enduro
 |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

|
Geplaatst: Ma, 9 Jan. 2012, 12:35 Onderwerp: |
|
|
demito schreef: | Roeligan schreef: |
Check:
Maar ze nooit echt nodig gehad... |
Verlies je wel wat baggagecapaciteit toch? Of ben je verplicht een deel van je bagage hoger te voorzien. Bij mij zaten die twee jerrycans gewoon achteraan de ALU bakken vast. Meer dan 2 bakjes heb ik niet mee.
Heb de 990 behoorlijk zwaar gecrasht. Van de bakken schoot niks meer over maar de jerrycans gaven geen krimp. |
Was zonder bagage
Wim gaat ook zonder bagage rijden in Marokko  _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

|
Geplaatst: Ma, 9 Jan. 2012, 12:41 Onderwerp: |
|
|
Rotopax heb ik ook voor Afrika gekocht. Verschrikkelijk duur door transport en douanekosten. Heb de 2 gallon met mount (meen $80,-), en daar kwam nog eens zo'n bedrag bij...
Nog niet gebruikt maar wel gemonteerd als achterrek. Komt wel erg degelijk/handig/betrouwbaar over. Ik zal mijn bevindingen later posten.
Heb hier voor gekozen door praktisch gemak en platte vorm. _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
tafella

|
Geplaatst: Ma, 9 Jan. 2012, 12:56 Onderwerp: |
|
|
Guus schreef: | Rotopax Verschrikkelijk duur door transport en douanekosten. |
De link is van de engels importeur van Rotopax.
Invoerrechten en BTW komen er dus niet meer bij...wel transport.
gr.
Richard _________________ KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014 |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

|
Geplaatst: Ma, 9 Jan. 2012, 13:40 Onderwerp: |
|
|
tafella schreef: | Guus schreef: | Rotopax Verschrikkelijk duur door transport en douanekosten. |
De link is van de engels importeur van Rotopax.
Invoerrechten en BTW komen er dus niet meer bij...wel transport.
gr.
Richard |
jah... met gedeeld transport (2 personen) kwamen we op 124 euro voor 2 rotopaxjes _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

|
Geplaatst: Ma, 9 Jan. 2012, 14:34 Onderwerp: |
|
|
Die link heb ik destijds niet gevonden
Scheelt behoorlijk wat, maar die Rotopax blijft duur vergeleken met een normale jerrycan. _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

|
Geplaatst: Ma, 9 Jan. 2012, 14:49 Onderwerp: |
|
|
Guus schreef: | Die link heb ik destijds niet gevonden
Scheelt behoorlijk wat, maar die Rotopax blijft duur vergeleken met een normale jerrycan. |
Goedkoop zijn ze niet nee, maar dankzij hun vormgeving wel op meerdere manieren vast te maken zodat ze niet in de weg zitten of ergens vervelend te veel gewicht gaan veroorzaken.
Die van mij komen ook van windingroads... _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
-Wim--
|
Geplaatst: Ma, 9 Jan. 2012, 22:57 Onderwerp: |
|
|
Deze komen zeker in aanmerking. Ik heb gezien dat ze ze nu hebben voor 3 gallons. Ik overweeg er wel eentje om op de plaats van de topkoffer te zetten.
Meer gewicht op het achterwiel kan nooit kwaad en dan heb ik toch + 30 liters bij. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 9 Jan. 2012, 23:04 Onderwerp: |
|
|
ik zou me trouwnes verbazen als je geen 250 km op 20 liter zou halen daar:
ik reed met de 950 in de rally (tuareg/oosteuropa) meestal zo rond de 1:14. En dan geef ik denk ik wat meer gas
Alleen in de echte diepe zandduinen ging het naar de 1:8 .. 1:7 , maar dan heb je ook geen 250km nodig waarschijnlijk. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|