Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Damster
Geregistreerd op: 22-1-2012 Berichten: 16
|
Geplaatst: Vr, 31 Aug. 2012, 22:33 Onderwerp: veervoorspanning defect |
|
|
Hoi,
Een paar maanden geleden heb ik mijn achterveer (950 adventure s) laten reviseren, wegens een lekke keerring.
Nu wou ik een ritje gaan maken met een duo en dus de veervoorspanning verhogen. Helaas zat alles vast. Na lang wrikken (te lang ) is het inwendige overbrenging afgebroken.
Vanavond heb ik de veer gedemonteerd en de span inrichting opengemaakt, de overbrenging is idd afgebroken. Oorzaak is nog onbekent. De voorspanning werkt dmv een plunjer, bij de demontage kwam er ook olie vrij wat achteraf logisch is. Mijn vraag is staat dit in verbinding met de olie welke wordt gebruikt voro de demping en moet ik de olie nu dus laten bijvullen?
Wie heeft hier kennis van?
Groet,
Richard |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 31 Aug. 2012, 23:11 Onderwerp: |
|
|
nee, de olie in het voorspansysteem is aparte olie, staat geheel los van de demper zelf.
Je kunt het vrij gemakkelijk zelf bijvullen maar het is lastig dat luchtvrij te doen. Volgens mij zit er gewoon vork-olie in.
Ik heb het ding wel eens uit elkaar gehad, en vond het niet zo ingewikkeld: Basicly is het een schroefdraad-plunjer die een cilindertje met olie samendrukt zodat de olie de veer naar beneden drukt.
Ik snap niet echt wat je stuk hebt, want veel meer dan een knop op die plunjer zit er niet.
Er is wel een manual van de PDS schokbreker (5018 of 4618) maar die voorspanner staat daar ook niet in. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Damster
Geregistreerd op: 22-1-2012 Berichten: 16
|
Geplaatst: Za, 1 Sep. 2012, 8:34 Onderwerp: |
|
|
Hoi,
Dank voor je reactie. Nee is idd niet zo complex, maar ik kan niets terug vinden over het olie nivea of het luchtvrij bijvullen. Er staat zoals je al zei niet van in het wpb.
Bij mij is de adjust adeaptor defect, dat is het gedeelte tussen de draaiknop en de piston.. Ik vermoed dat er ergens iets vast heeft gezeten alleen weet ik nog niet wat.
Richard |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6794 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 1 Sep. 2012, 10:26 Onderwerp: |
|
|
ahja.
Nouja: het is gewoon een hydrolisch zuiger-systeempje: dus luchtbelVRIJ vullen. Als je er een beetje over nadenkt hoe , dan lukt dat met de hand 'redelijk' goed.
Je kunt ook even binnenlopen bij de vering specialist natuurlijk.
Schokbreker is zo uit de motor: doe dat natuurlijk wel, anders lukt het nooit. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|