lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

veervoorspanning defect

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Damster



Geregistreerd op: 22-1-2012
Berichten: 16

BerichtGeplaatst: Vr, 31 Aug. 2012, 22:33    Onderwerp: veervoorspanning defect Reageer met quote

Hoi,

Een paar maanden geleden heb ik mijn achterveer (950 adventure s) laten reviseren, wegens een lekke keerring.

Nu wou ik een ritje gaan maken met een duo en dus de veervoorspanning verhogen. Helaas zat alles vast. Na lang wrikken (te lang sad ) is het inwendige overbrenging afgebroken.

Vanavond heb ik de veer gedemonteerd en de span inrichting opengemaakt, de overbrenging is idd afgebroken. Oorzaak is nog onbekent. De voorspanning werkt dmv een plunjer, bij de demontage kwam er ook olie vrij wat achteraf logisch is. Mijn vraag is staat dit in verbinding met de olie welke wordt gebruikt voro de demping en moet ik de olie nu dus laten bijvullen?

Wie heeft hier kennis van?

Groet,

Richard
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 31 Aug. 2012, 23:11    Onderwerp: Reageer met quote

nee, de olie in het voorspansysteem is aparte olie, staat geheel los van de demper zelf.

Je kunt het vrij gemakkelijk zelf bijvullen maar het is lastig dat luchtvrij te doen. Volgens mij zit er gewoon vork-olie in.

Ik heb het ding wel eens uit elkaar gehad, en vond het niet zo ingewikkeld: Basicly is het een schroefdraad-plunjer die een cilindertje met olie samendrukt zodat de olie de veer naar beneden drukt.

Ik snap niet echt wat je stuk hebt, want veel meer dan een knop op die plunjer zit er niet.

Er is wel een manual van de PDS schokbreker (5018 of 4618) maar die voorspanner staat daar ook niet in.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Damster



Geregistreerd op: 22-1-2012
Berichten: 16

BerichtGeplaatst: Za, 1 Sep. 2012, 8:34    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

Dank voor je reactie. Nee is idd niet zo complex, maar ik kan niets terug vinden over het olie nivea of het luchtvrij bijvullen. Er staat zoals je al zei niet van in het wpb.

Bij mij is de adjust adeaptor defect, dat is het gedeelte tussen de draaiknop en de piston.. Ik vermoed dat er ergens iets vast heeft gezeten alleen weet ik nog niet wat.

Richard
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 1 Sep. 2012, 10:26    Onderwerp: Reageer met quote

ahja.

Nouja: het is gewoon een hydrolisch zuiger-systeempje: dus luchtbelVRIJ vullen. Als je er een beetje over nadenkt hoe , dan lukt dat met de hand 'redelijk' goed.

Je kunt ook even binnenlopen bij de vering specialist natuurlijk.

Schokbreker is zo uit de motor: doe dat natuurlijk wel, anders lukt het nooit.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif