lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

probleem met koeling

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marcelp



Geregistreerd op: 30-4-2011
Berichten: 45

BerichtGeplaatst: Di, 14 Aug. 2012, 15:04    Onderwerp: probleem met koeling Reageer met quote

nou tijdens mijn rit in Schotland heb ik een aantal dagen niet kunnen genieten van mijn ktm.
tijdens een file liep mijn temperatuur meter binnen 10tal seconden van normale temp naar extreem totaan het ging knipperen. Mijn ventilator sloeg ook niet aan en koelvloeistof liep er uit wat behoorlijke rookwolken gaf.

Nou heb ik na afkoelen van het motorblok en afname van de file de weg kunnen vervolgen, alleen als ik steeds kleine stukjes moest rijden liep de temp meter gelijk door naar het maximale. ik heb van alles geprobeerd, maar de ventilator wilt niet aanslaan.

nou ben ik een week alweer thuis en gisteren werkte de ventilator weer wel, maar op een lage temperatuur (4 streepjes)

De motor zelf is nieuw aangeschaft in mei 2011 dus net een jaar oud.
Waar kan ik aan denken wat het probleem is?

_________________
Adventure 2011 White edition
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
marc lenssen



Geregistreerd op: 16-6-2012
Berichten: 191
Woonplaats: Haarlem, Netherlands

BerichtGeplaatst: Di, 14 Aug. 2012, 16:03    Onderwerp: Reageer met quote

Thermostaat dicht? En dan allicht zo weining koelvloeistof in de radiator dat de thermoswitch moeite heeft de vloeistof temperatuur te lezen? Fan slaat dan niet aan en vloeistof gaat boven 102 graden en dan uitzetten.
Waar loopt de koelvloeistof uit?

_________________
Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
marcelp



Geregistreerd op: 30-4-2011
Berichten: 45

BerichtGeplaatst: Di, 14 Aug. 2012, 16:07    Onderwerp: Reageer met quote

hi,

de vloeistof liep uit een (ik denk) overloop ventiel bij het voorwiel aan de linkerzijde. als je voor je ktm staat links gezien.

maar voor die tijd heb ik ook met hoge temperaturen rond gereden en eigenlijk nooit problemen gehad, behalve laatst in schotland met temp rond de 15 graden, maar wel een stuk van 200+km gereden achtereen totaan de file

_________________
Adventure 2011 White edition
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
marc lenssen



Geregistreerd op: 16-6-2012
Berichten: 191
Woonplaats: Haarlem, Netherlands

BerichtGeplaatst: Di, 14 Aug. 2012, 17:18    Onderwerp: Reageer met quote

Als je op de fiets zit, dan zit er rechts naast je, richting voorwiel, een overloop tankje. Daar kan inderdaad vloeistof uitlopen als de radiator onder te hoge druk komt te staan.
Klinkt alsof je thermostaat niet open gaat, die zit iets dichter naar jouw toe, als je op de fiets zit, net achter het olie tankje. Door de hoge temperatuur zet je koelvloeistof uit maar wordt niet rondgepompt om af te koelen en wordt dan door het expansievaatje op de grond gedumpt. Zo verlies je koelvloeistof en wordt het steeds erger. Best even bij de dealer langs en thermostaat testen/vervangen.

_________________
Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
disco stu



Geregistreerd op: 8-8-2008
Berichten: 333

BerichtGeplaatst: Di, 14 Aug. 2012, 17:26    Onderwerp: Reageer met quote

10 seconden vind ik wel heel snel om van normaal naar kritische temperatuur te gaan. Dat kan bij heel lage thermische inertie. Thermostaat dicht = weinig water circuleerrt = weinig thermische inertie.

Maar dan zou het probleem zich niet alleen moeten voordoen in de file maar ook bij normale snelheden...

Andere mogelijkheid is de temperatuursensor van de ventilator.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
marc lenssen



Geregistreerd op: 16-6-2012
Berichten: 191
Woonplaats: Haarlem, Netherlands

BerichtGeplaatst: Di, 14 Aug. 2012, 18:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, of zelfs een draad breukje in de aansturing van de ventilator?
_________________
Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6794
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 14 Aug. 2012, 20:02    Onderwerp: Reageer met quote

Als de fan niet aanslaat en de temperatuur zo snel oploopt, dan komt er dus geen warme koelvloeistof bij de sensor in de radiator...

- thermostaat dicht
- veel lucht in de radiator.

Maar als ie net een jaar oud is... misschien gewoon even bij de dealer langs?

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif