Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
marc lenssen
Geregistreerd op: 16-6-2012 Berichten: 191 Woonplaats: Haarlem, Netherlands
|
Geplaatst: Do, 2 Aug. 2012, 19:19 Onderwerp: Olie druk laag met warme start. |
|
|
Hallo Allen,
Ik heb het nu al een paar keer gehad dat als ik de motor start na een korte stop dat de boel flink tikt en herrie maakt, alsof de oliedruk niet op gang komt. Ik heb dit alleen bij een warme start na een korte stop (10 minuten). Klinkt dit als het bekende veertje in het overdruk ventiel?
Koude start is soms een klein beetje geklepper maar dat is na 2 seconden voorbij. Olie druk lampje gaat netjes uit en heb ik onder het rijden nooit aan zien gaan. Olie en alle filters zijn een 300 kilometer terug vervangen (KTM filter setje en de juiste Motorex olie).
Dank,
Marc _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Vr, 3 Aug. 2012, 7:56 Onderwerp: |
|
|
Bij mij was het met het plaatsen van een nieuw dekseltje op die oliepomp en nieuwe hydraulische kettingspanners opgelost. De motor loopt nu veel stiller en geen getik meer bij warme motor.
Enkel het veertje veranderen was bij mij niet genoeg, dus ik verdenk ook slijtage van het cylindertje in dat overdruk-kanaal. |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

|
Geplaatst: Za, 4 Aug. 2012, 16:26 Onderwerp: |
|
|
Klinkt idd als de deksel van je dumpvalve. Als de olie warm is wordt ie dunner en dan wordt het effect van een versleten veer vergroot. Gewoon nieuwe deksel erop plaatsen van 20 euro en voor de zekerheid nog even je oliefilter checken of die gewaved is (om uit te sluiten dat je waterpomp niet defect is, hoewel ik dat niet ver8 gezien het feit dat je er geen last van hebt met een koude start) _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Za, 4 Aug. 2012, 17:22 Onderwerp: |
|
|
Kijk ook eens naar de nokkenaskettingspanners (NKS). Deze hebben bij de oudere modelen een grotere tollerantie gekregen (bestaat uit 2 delen + een veer), oliedruk kan zich dan midder makkkelijk opbouwen. Dit hebben ze gedaan zodat deze zich makkelijker kunnen opvullen met olie mag midder druk op de NK. Hierop zijn ze uiteindelijk, bij de nieuwere modelen, terug gekomen.
Het aantal km's kan ook een rol spelen, nokkenas ketting kan langer worden mag dat de NKS's niet ver genoeg meer komen om de ketting te spannen.
Heb zelf het hele rijtje al vervangen, mijn volgende stap zal zijn het vervangen van NK en geleiders zijn. _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
|
Geplaatst: Za, 4 Aug. 2012, 18:14 Onderwerp: |
|
|
Ok, veertje had ik eigenlijk al klaarliggen. Wil eerdaags toch de koppeling er eens af om te kijken hoe de korven en de versterker er bij staan. Heb nog een complete verse koppeling liggen.
Ik heb 0 koelvloeistof verlies dus water pomp zal nog wel in orde zijn.
De kopping klappert nog wel eens als ie koud is, kan natuurlijk ook komen door lage oliedruk, en is ook beetje luidruchting als de boel ontkoppelt is, dus een versere wil ik sowieso wel. De ketting spanners moeten er ook eens aan ja, hij heeft nu een 45.000 kilometer gelopen dus dat kan geen kwaad, wat kosten die dingen ongeveer?
Heb vanochtend de slave cylinder gewisseld tegen een mooie oranje Sigutech slave...aangrijp punt van de koppeling ligt nu iets eerder..raar genoeg, maar wel lekker
Ik heb ook nog zo een Somer deurtje en wat verse bougies klaarliggen dus een dagje inplannen is wel nodig
Daarna eens bij Verpalen langs om de boel eens netjes te laten synchen en af stellen.
Marc _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

|
Geplaatst: Zo, 5 Aug. 2012, 23:13 Onderwerp: |
|
|
marc lenssen schreef: | Ok, veertje had ik eigenlijk al klaarliggen. Wil eerdaags toch de koppeling er eens af om te kijken hoe de korven en de versterker er bij staan. Heb nog een complete verse koppeling liggen.
Ik heb 0 koelvloeistof verlies dus water pomp zal nog wel in orde zijn.
De kopping klappert nog wel eens als ie koud is, kan natuurlijk ook komen door lage oliedruk, en is ook beetje luidruchting als de boel ontkoppelt is, dus een versere wil ik sowieso wel. De ketting spanners moeten er ook eens aan ja, hij heeft nu een 45.000 kilometer gelopen dus dat kan geen kwaad, wat kosten die dingen ongeveer?
Heb vanochtend de slave cylinder gewisseld tegen een mooie oranje Sigutech slave...aangrijp punt van de koppeling ligt nu iets eerder..raar genoeg, maar wel lekker
Ik heb ook nog zo een Somer deurtje en wat verse bougies klaarliggen dus een dagje inplannen is wel nodig
Daarna eens bij Verpalen langs om de boel eens netjes te laten synchen en af stellen.
Marc |
Marc,
Niet om het een of ander, maar je gaat een andere koppeling monteren omdat ie koud nogal klapperd? Welk model adventure heb je? Carb. versie zo te horen. T/m 2004 zit de koppelingsdeksel-modificatie er nog niet op, dan rammelen ze sowieso wat meer. Je kan een 2006 deksel erop zetten. Vwb de koppeling zelf. Ik zou de boel eerst eens opmeten. En als je zegt verse koppeling, bedoel je dan alleen de platen of echt alles? Dat laatste lijkt me helemaal wat overkill.
Daarnaast heeft het klapperen van de koppeling heeft in beginsel niets te maken met de oliedruk. Omdat NKS (iig van de voorste cilinder) aan het einde van het oliekanaal zit, heeft die het meeste last van een te lage oliedruk. Je koppeling merkt dat vrijwel niets van.
Die pomp van Sigutech had ik er overigens ook op. Geen verschil. Als je koppeling nu opeens eerder aangrijpt zou ik de leiding nog eens goed ontluchten. Gok dat er ergens nog een belletje zit dan.
God speed! _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
|
Geplaatst: Ma, 6 Aug. 2012, 0:27 Onderwerp: |
|
|
Koppelings deksel modificatie moet ik eens nakijken. Daar had ik nog niet van gehoord. Ik zie op de onderdelen fiches inderdaad een ander deksel voor de 2006 met twee schijven achter de deksel? Zijn dat dempers?
En hele koppeling? Inderdaad, ik kon een gehele koppeling van een sloop SD kopen met een 6000 kilometer op de teller voor 99 euro. Dat is goedkoper dan nieuwe korf of koppelversterker los..
Als ik het overdruk veertje wil vervangen dan gaat het deksel open en kan ik net zo goed even kijken of de korven ingesleten zijn of dat de koppel versterker ingesleten is ....en dan gewoon alles vers erin...
Onderdelen nummers voor de koppelingen van een 2004 adventure en een latere 990 SD zijn hetzelfde...
Nog eens ontluchten is een goed idee, een andere slave erop zou niet zoveel verschil mogen maken. _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

|
Geplaatst: Ma, 6 Aug. 2012, 14:33 Onderwerp: |
|
|
Die ringen die je op de fiche zit is idd een rubberen "demper" met een metalen ring gemonteerd achter de koppelingsdeksel. Scheelt een slok op een borrel qua geluid. Als je toch de korf en alles gaat vervangendan heb je alles los, dan zou ik dat het dekselje van de oliepomp even helemaal los halen. Mij lukt het niet om dat veertje te vervangen met gebruikmaking van bitjes e.d. Heb ik het geduld ook niet voor.
Maarja, dat is los van het feit dat ik geen dingen zou gaan vervangen die nog niet versleten zijn  _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
|
Geplaatst: Ma, 6 Aug. 2012, 15:17 Onderwerp: |
|
|
Klinkt goed zo'n deksel upgrade. Net eentje gevonden, tweedehands met paar kleine krasje buiten op voor 20 eurie, wel de moeite waard om te proberen.
En uiteraard, als de koppeling die er nu inzit mooi in orde is laat ik hem lekker zitten
Maar het rammelen met warme start is niet ok, dus oliedruk veertje gaan we doen.Zit al paar daagjes te wachten op wat pakkingen die besteld zijn....en een paar droge uurtjes  _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 6 Aug. 2012, 20:44 Onderwerp: |
|
|
Hydrolisch spanners rammelen altijd even natuurlijk, maar na een seconde of 5 a 10 max hoort het wel weg te zijn. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
|
Geplaatst: Di, 7 Aug. 2012, 0:32 Onderwerp: |
|
|
@ Dr. Bean, het rammelen duurt gelukkig ook geen 10 seconden. Maar dit 950 blok is een stuk luidruchtiger dan het 990 blok dat ik in mijn superduke had. Die rammelde nooit en had een prachtig stille koppeling. Eens even dat veertje en de koppeling nakijken kan geen kwaad. Blokje heeft 45.000 gedraaid en ik wil het nog enige tijd laten lopen  _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
|